منا فرزادفر؛ بهرام یوسفی؛ شهاب بهرامی
چکیده
رای ایجاد فرهنگ حجاب و پو شش مناسب در جامعه، باید ابتدا پایه های اعتقادی و بینش افراد نسبت به این موضوع را محکم کنیم و این، یعنی نهادینه سازی باورهای درست و فرهنگ سازی دقیق. بنابراین، تهدید و اجبار، هیچ گاه به عنوان اولین راهکار، اثر بخش نخواهد بود.هدف از پژوهش حاضر، شناسایی پیامدهای اجتماعی حضور زنان محجبه مسلمان در رویدادهای ورزشی ...
بیشتر
رای ایجاد فرهنگ حجاب و پو شش مناسب در جامعه، باید ابتدا پایه های اعتقادی و بینش افراد نسبت به این موضوع را محکم کنیم و این، یعنی نهادینه سازی باورهای درست و فرهنگ سازی دقیق. بنابراین، تهدید و اجبار، هیچ گاه به عنوان اولین راهکار، اثر بخش نخواهد بود.هدف از پژوهش حاضر، شناسایی پیامدهای اجتماعی حضور زنان محجبه مسلمان در رویدادهای ورزشی بین المللی بود. روش تحقیق به صورت کیفی، از نوع پدیدارشناسی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر را ورزشکاران نخبه و صاحب نظران در زمینه ورزش بانوان تشکیل دادند که از طریق روش نمونه گیری گلوله برفی با 10 نفر از ورزشکاران نخبه که در رویدادهای بین المللی شرکت کرده بودند مصاحبه صورت گرفت. داده ها به صورت مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری شد و مصاحبه ها تا اشباع نظری محقق صورت گرفت. بعد از سه مرحله کدگذاری باز، محوری، و گزینشی مقوله ها استخراج گردید. یافته ها در دو بخش پیامدهای داخلی و پیامدهای بین المللی طبقه بندی گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه از نرم افزار طبقه بندی داده های کیفی Nvivo 10 استفاده شد
بهرام یوسفی؛ الهام اسدزاده؛ رسول آزادی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 47-56
چکیده
هدف این پژوهش، آزمون عوامل روانی، اجتماعی و محیطی در پیشبینی فعالیت جسمانی در میان یک نمونه تصادفی از دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی متوسطه شهر ارومیه است. روش تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نمونه آماری شامل 307 دانش آموز درکلاسهای اول تا سوم دبیرستان بودند. از چهار پرسشنامه برای اکتشاف رابطه احتمالی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، آزمون عوامل روانی، اجتماعی و محیطی در پیشبینی فعالیت جسمانی در میان یک نمونه تصادفی از دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی متوسطه شهر ارومیه است. روش تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نمونه آماری شامل 307 دانش آموز درکلاسهای اول تا سوم دبیرستان بودند. از چهار پرسشنامه برای اکتشاف رابطه احتمالی متغیرهای محیطی، روانی و اجتماعی با فعالیت جسمانی دختران نوجوان استفاده شد؛ که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 83/0 گزارش شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل معادلات ساختاری صورت گرفت. آزمون مدل پیشنهادی نشان داد که مدل از برازش قابل قبولی برخوردار است و میتوان آنرا در تحقیقات آتی بهکار برد. همچنین مشخص شد که همۀ متغیرهای محیطی، اجتماعی و روانی، با هم همبستگی متقابل داشته و با فعالیت جسمانی رابطۀ معنیداری دارند. بر این اساس، دسترسی به شرایط محیطی مناسب، حمایت دوستان از فعالیتهای جسمانی، و احساس خودکارآمدی برای انجام فعالیتهای جسمانی از تعیین کنندههای معنیدار برای انجام فعالیتهای جسمانی در اوقات فراغت دختران نوجوان است. از اینرو برنامههای مداخله میبایست مبتنی بر افزایش فرصتهای محیطی برای انجام فعالیتهای جسمانی، تدارک فعالیتهای جسمانی گروه محور و استفاده از روشهای افزایش احساس خودکارآمدی باشد.