حمید رضا امینی کمیجانی؛ ابوالفضل فراهانی؛ محمود گودرزی؛ لیلا قربانی
چکیده
هدف مطالعه حاضر بررسی سیاستگذاری صنعت گردشگری در اسناد توسعهای جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر گردشگری ورزشی است. برای این منظور هشت سند توسعهای که در حال حاضر معتبر هستند به طور هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها به روش اسنادی جمعاوری و به صورت کیفی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گردشگری، گردشگری ورزشی و معانی نزدیک ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر بررسی سیاستگذاری صنعت گردشگری در اسناد توسعهای جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر گردشگری ورزشی است. برای این منظور هشت سند توسعهای که در حال حاضر معتبر هستند به طور هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها به روش اسنادی جمعاوری و به صورت کیفی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که گردشگری، گردشگری ورزشی و معانی نزدیک به آنها در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، چشمانداز جمهورى اسلامى ایران در افق ۱۴۰۴، نقشه جامع علمی کشور و سیاستهای کلی علم و فناوری، مورد توجه نبودند اما در سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت مورد توجه قرار گرفتهاند و افزایش اهمیت گردشگری در نزد سیاستگذاران در نهایت منجر به تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری ایران شده است. بعد از ابلاغ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه، سیاستگذاری گردشگری و گردشگری ورزشی ایران دچار تحول شده و اسناد بعدی اهمیت زیادی را به این صنعت اختصاص دادهاند. با این وجود به نظر میرسد برای حصول نتیجه مطلوب اجرای سیاستهای مرتبط با گردشگری و گردشگری ورزشی باید مورد تاکید و ارزیابی مستمر قرار گیرند.
صدیقه اسلامی؛ عابدین مهرنواز نصیرایی؛ لیلا قربانی
چکیده
استان هرمزگان با قرار گرفتن در جنوب و در کنار آبهای گرم خلیجفارس و برخوردار بودن انواع جاذبههای طبیعی، تاریخی،گردشگری، تنوع اقلیمی و ظرفیتهای اقتصادی از سوی دیگر مکانی مناسب برای جذب گردشگران و سرمایهگذاری کارآفرینان است . گردشگری و گردشگری ورزشی بک صنعت کاربر است و فعالیت های این صنعت بیشتر توسط نیروی کار انجام می شود. هدف ...
بیشتر
استان هرمزگان با قرار گرفتن در جنوب و در کنار آبهای گرم خلیجفارس و برخوردار بودن انواع جاذبههای طبیعی، تاریخی،گردشگری، تنوع اقلیمی و ظرفیتهای اقتصادی از سوی دیگر مکانی مناسب برای جذب گردشگران و سرمایهگذاری کارآفرینان است . گردشگری و گردشگری ورزشی بک صنعت کاربر است و فعالیت های این صنعت بیشتر توسط نیروی کار انجام می شود. هدف از تحقیق، بررسی نقش گردشگری ورزشی بر توسعه کارآفرینی در استان هرمزگان با تأکید بر سواحل و ورزشهای آبی است. روش پژوهش، توصیفی و به روش میدانی اجرا شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، کارشناسان پارک علم و فناوری، اساتید بومی و فارغالتحصیلان ارشد تربیت بدنی، کارشناسان اداره ورزش و جوانان و کارشناسان دفاتر و آژانسهای مسافرتی در استان هرمزگان بوده است. حجم جامعه 332 نفر برآورد شد و بر اساس جدول مورگان حجم نمونه 175نفر تعیین که با روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری شامل دو پرسشنامه توسعه کارآفرینی و توسعه گردشگری ورزشی بوده که با استفاده از نظر کارشناسان روایی صوری آن تایید و ضریب آلفای کرونباخ نیز 88/0 محاسبه شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون خطی استفاده شد. نتایج نشان داد که توسعه گردشگری ورزشی می تواند پیش بین قوی برای توسعه کارآفرینی در استان هرمزگان باشد. که میزان تغییرپذیری در توسعه صنعت گردشگری بر توسعه کارآفرینی در استان هرمزگان را نشان میدهد. بنابراین توسعه زیرساخت های ساحلی برای توسعه گردشگری ورزشی می تواند موجب کارآفرینی و کاهش تعداد بیکاران در این استان شود.
لیلا قربانی؛ مرجان فراهانی؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل محیطی و سازمانی مؤثر بر بروز پرخاشگری و خشونت تماشاچیان مسابقات والیبال باشگاهی در ایران بود. جامعه آماری مسئولان برگزاری مسابقات و کادر فنی تیمهای والیبال لیگ برتر و دسته یک مردان باشگاههای ایران در سالهای 95 و 96، در مجموع 149 نفر بودند که تعداد نمونهها برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل محیطی و سازمانی مؤثر بر بروز پرخاشگری و خشونت تماشاچیان مسابقات والیبال باشگاهی در ایران بود. جامعه آماری مسئولان برگزاری مسابقات و کادر فنی تیمهای والیبال لیگ برتر و دسته یک مردان باشگاههای ایران در سالهای 95 و 96، در مجموع 149 نفر بودند که تعداد نمونهها برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه 46 سؤالی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید 15 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی و روایی سازه با تحلیل عامل تأییدی تأیید شد. پایایی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 0.88 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون بارتلت، KMO ، تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی با چرخش واریمکس توسط نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. با توجه به نتیجه آزمون فریدمن، مقدار خی دو 005/17 با درجه آزادی 3 و سطح معناداری 001/0 با 95 درصد اطمینان میتوان بیان کرد که بین اولویت عوامل مؤثر بر رفتارهای نابهنجار تماشاچیان والیبال تفاوت معناداری وجود دارد و در بین عوامل محیطی به ترتیب اولویت سه عامل شرایط جایگاه ها، ایمنی و کنترل و خدمات رفاهی و در بین عوامل سازمانی به ترتیب سه عامل حساسیت مسابقه، فرهنگ و برنامهریزی و اجرای مسابقه به عنوان مؤلفههای مؤثر بر پرخاشگری و خشونت تماشاچیان والیبال در ایران نقش دارند و لزوم مدیریت صحیح برگزاری مسابقات را تبیین می کند.
معصومه حسینی؛ لیلا قربانی قهفرخی
چکیده
ارزیابی بازاریابی کالاهای ورزشی شهر تهران بر اساس مدل AHA و SWOTچکیدههدف پژوهش حاضر ارزیابی بازاریابی کالاهای ورزشی در شهر تهران بر اساس مدل SWOT وارائه و تدوین راهبردهای مناسب بازاریابی کالاهای ورزشی برای بخش بازاریابی وزارت ورزش و جوانان می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است، از بین کلیه فروشندگان، بازاریابان و مدیران باشگاه ...
بیشتر
ارزیابی بازاریابی کالاهای ورزشی شهر تهران بر اساس مدل AHA و SWOTچکیدههدف پژوهش حاضر ارزیابی بازاریابی کالاهای ورزشی در شهر تهران بر اساس مدل SWOT وارائه و تدوین راهبردهای مناسب بازاریابی کالاهای ورزشی برای بخش بازاریابی وزارت ورزش و جوانان می باشد. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است، از بین کلیه فروشندگان، بازاریابان و مدیران باشگاه های ورزشی تعداد 384 پرسشنامه کامل به عنوان نمونه به روش در دسترس انتخاب شد ، پرسشنامه مورد استفاده براساس مدل SWOT توسط محقق به روش دلفی در 35 سوال و 4 بعد مدل قوت، ضعف، فرصت و تهدید تنظیم شد، برای تحلیل نیز از مدل AHA و SWOT در هفت گام استفاده شد. یافته های حاصل از بررسی و تحلیل ماتریس ارزیابی نقاط قوت و ضعف مدل SWOT نشان داد که نمره نهایی در نقاط قوت برابر با (78/3) در نقاط ضعف(3/1 )فرصت های بیرونی (11/3) و تهدیدهای بیرونی(5/1) می باشد. درنتیجه استراتژی SO دارای بیشترین وزن بوده و به عنوان بهترین استراتژی انتخاب شد. پیاده سازی این استراتژی و راهبردهای مرتبط با آن به بخش بازاریابی وزارت ورزش و جوانان توصیه می شود.کلید واژه ها: ارزیابی ، بازاریابی ورزشی، کالای ورزشی، مدل AHA، مدل SWOT
لیلا قربانی؛ معصومه حسینی
چکیده
هدف تحقیق بررسی رابطه بین هویت ورزشی و نقش جنسیتی در بازیکنان حرفه ای فوتسال استان هرمزگان می باشد. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است . جامعه آماری پژوهش را کلیه بازیکنان حرفه ای فوتسال حاضر در لیگ دسته برتر، دسته یک و حضور مداوم به مدت یکسال در تمرینات تیم استان هرمزگان تشکیل دادند. جامعه آماری 87 نفرمی باشد، نمونه گیری به روش سرشماری انجام ...
بیشتر
هدف تحقیق بررسی رابطه بین هویت ورزشی و نقش جنسیتی در بازیکنان حرفه ای فوتسال استان هرمزگان می باشد. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی است . جامعه آماری پژوهش را کلیه بازیکنان حرفه ای فوتسال حاضر در لیگ دسته برتر، دسته یک و حضور مداوم به مدت یکسال در تمرینات تیم استان هرمزگان تشکیل دادند. جامعه آماری 87 نفرمی باشد، نمونه گیری به روش سرشماری انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه هویت ورزشی کیسلاک، 2004 و پرسشنامه نقش جنسیتی بم، 1974 بود و دو پرسشنامه از روایی و پایایی بالایی برخوردار بودند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی کندال، رگرسیون همزمان در سطح معناداری P≤ 0/05 تحلیل شد. یافته ها نشان داد از بین ابعاد هویت جنسیتی مولفه هویت اجتماعی و انحصار گرایی با نقش جنسیتی رابطه معناداری دارد اما بین ابعاد هویت شخصی و هیجان پذیری منفی با نقش جنسیتی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بر اساس نتایج رگرسیون همزمان، هویت اجتماعی و هویت شخصی به صورت مثبت تغییر در واریانس نقش جنسیتی را پیشبینی میکند (01/0>p). اما انحصارگرایی و هیجان پذیری منفی تغییر در نقش جنسیتی را پیشبینی نمیکند و تغییری در واریانس تبیین شده آن ندارد(05/0
حمید قاسمی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ منوچهر ططری؛ زینب امرایی
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 51-60
چکیده
هدف این پژوهش بررسی رایطه مهارتهای ارتباطی با اثربخشی اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری برابر با جامعه آماری (80 عضو هیأت علمی) بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتونجی (1990) و اثربخشی سازمانی ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی رایطه مهارتهای ارتباطی با اثربخشی اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری برابر با جامعه آماری (80 عضو هیأت علمی) بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتونجی (1990) و اثربخشی سازمانی حمیدی (1382) بودند که ضمن تأیید روایی (صوری و منطقی)، پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامهها به ترتیب (84/0، 82/0) محاسبه شد. از آمار استنباطی (کولموگروف –اسمیرنوف، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون t تک نمونهای، t مستقل و فریدمن) به منظور بررسی فرضیه پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و اثربخشی در سطح معناداری 05/0p< معنادار به دست آمده است (241/0r= و 048/0P=). همچنین نتایج آزمون همبستگی حکایت از ارتباط معنادار بین مهارتهای ارتباطی و مؤلفههای اثربخشی در سطح معناداری 05/0p< است: انگیزش کاری (249/0r= و 041/0P=)، تعهد سازمانی (257/0r= و 035/0P=)، میزان مقاومت منفی در برابر تغییرات (254/0r=- و 037/0P=) و بهبود کیفیت (242/0r= و 047/0P=). با توجه به نتایج پژوهش، مسئولان دانشگاه باید مهارتهای ارتباطی اعضاء هیأت علمی را به عنوان یک متغیر میانجی مؤثر در بالا بردن اثربخشی مورد توجه قرار دهند؛ چرا که اعضاء هیأت علمی دانشگاهها از سویی مسئولین تولید و گسترش دانش و فناوری بوده و نیز در جایگاه مدرس، تربیت و آموزش نیروهای متخصص جامعه را بر عهده دارند و بهطور کلی به عنوان جهتدهندگان توسعه در ابعاد مختلف آن، از پایگاه و منزلت ویژهای برخوردار هستند؛ لذا این توجه میتواند منجر به دستیابی بهتر و بیشتر دانشگاه و بالاخص گروه تربیت بدنی به بخشی از اهداف از قبل تعیین شده آن شود.
صدیقه اسلامی؛ لیلا قربانی قهفرخی؛ ناهید قیصری
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 97-106
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول، دوم و سوم ابتدایی است. جامعه آماری پژوهش را تعداد 3204 نفر از دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی شهرستان مرودشت که در سال تحصیلی 93_94 مشغول به تحصیل بودهاند، تشکیل میدهد که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد نمونه 342 نفر تعیین شد. با توجه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول، دوم و سوم ابتدایی است. جامعه آماری پژوهش را تعداد 3204 نفر از دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی شهرستان مرودشت که در سال تحصیلی 93_94 مشغول به تحصیل بودهاند، تشکیل میدهد که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد نمونه 342 نفر تعیین شد. با توجه به احتمال ریزش نمونهها، حجم نمونه 390 نفر در نظر گرفته شد. نمونهها به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و به روش تصادفی نمونههای انتخاب شده به دو گروه کنترل 193 نفر و تجربی 197 نفر تقسیم شدند. پیش آزمونی از دروس ریاضی، فارسی، علوم و قرآن گرفته شد. سپس گروه تجربی به مدت 8 هفته، هفتهای 5 روز و هر روز بین 15-20 دقیقه قبل از ورود به کلاس، ورزش صبحگاهی انجام دادند و پس از این مدت از هر دو گروه پس آزمونی از دروس مزبور گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون یو من ویتنی و تجزیه و تحلیلها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخهی 22 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که ورزش صبحگاهی موجب افزایش میانگین نمرات گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل شده است. بنابراین ورزش صبحگاهی بر تمرکز و نشاط دانش آموزان تأثیر مثبت دارد و منجر به پیشرفت تحصیلی آنها میشود.