اسماعیل شریفیان؛ محمد حسین یوسفی زرندی؛ کوروش قهرمان تبریزی
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 73-82
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع درون بخشی رقابتپذیری کالاهای داخلی در مقایسه با نمونههای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران در سال 1391 اجرا گردید. روش اجرای این پژوهش پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر 15 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی و مدیریت صنعتی بررسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع درون بخشی رقابتپذیری کالاهای داخلی در مقایسه با نمونههای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران در سال 1391 اجرا گردید. روش اجرای این پژوهش پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر 15 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی و مدیریت صنعتی بررسی و پایایی درونی آن با اجرای مطالعه راهنما بر روی30 نفر و با استفاده از آلفای کرونباخ 84/0 مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران واحدهای تولیدی ورزشی بودند که با روش نمونه گیری تمام شمار مورد ارزیابی قرار گرفتند. تعداد 220 پرسشنامه بر اساس توزیع جغرافیایی واحدهای تولیدی توزیع گردید که در نهایت تعداد پرسشنامههای برگشت داده شده غیر مخدوش 160عدد بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آنالیزواریانس مکرر و از نرم افزار آماریSPSS20 در سطح معنیداری 05/0> P استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین موانع درونبخشی رقابتپذیری با کالاهای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران اختلاف معنیداری وجود دارد. به گونهای که عامل سرمایه(78/3=x ̅) بیشترین مانع قلمداد و عامل کیفیت(44/3=x ̅) کمترین میانگین را به خود اختصاص داد. مقایسه زوجی متغیرها نیز تأیید کننده این تفاوتها بود. با توجه به موانع موجود بر سر راه تولید لازم است که سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کلان کشور با همراهی بخش خصوصی، بسترهای لازم را در جهت بهبود فرایند تولید و سرمایهگذاری فراهم نموده و با رفع مشکلات و موانع تولید راه را برای یک اقتصاد پویا هموار نمایند.