مجتبی قاسمی سیانی؛ محمد حسین رضوی؛ مرتضی دوستی
دوره 4، شماره 1 ، شهریور 1394، ، صفحه 71-80
چکیده
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای گروهی(تلویزیون، رادیو و روزنامه) در گرایش مردم به ورزش همگانی با تأکید بر آمادگی جسمانی در شهر بابلسر می باشد. روش تحقیق توصیفی و روش اجرا پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ افرادی که به طور منظم و دائم در ایستگاههای ورزش همگانی شهر بابلسر فعالیت می کردند، تشکیل می دادند که به طور تقریبی ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانههای گروهی(تلویزیون، رادیو و روزنامه) در گرایش مردم به ورزش همگانی با تأکید بر آمادگی جسمانی در شهر بابلسر می باشد. روش تحقیق توصیفی و روش اجرا پیمایشی بود. جامعۀ آماری تحقیق را کلیۀ افرادی که به طور منظم و دائم در ایستگاههای ورزش همگانی شهر بابلسر فعالیت می کردند، تشکیل می دادند که به طور تقریبی تعداد 2000 نفر تخمین زده شد و حجم نمونه با روش نمونه گیری خوشهای 220 نفر انتخاب شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامۀ محقق ساختهای بود که روایی آن را 6 تن از اساتید مدیریت ورزشی تأیید کردند و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (88/0r= ) به دست آمد که نشان از پایا بودن پرسشنامه است. از آمار توصیفی و استنباطی( آزمون های کالموگراف اسمیرنوف، t تک نمونه ای، دو جمله ای و t مستقل) استفاده شد و فرضیههای تحقیق در سطح معناداری 05/0 مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد رسانههای گروهی در گرایش مردم به ورزش همگانی تأثیر دارد ولی این تأثیر در حد مطلوب نمی باشد. به طوری که در بیشتر متغیرها میانگین پاسخهای افراد پایینتر از حد متوسط بود. همچنین نتایج نشان داد که میزان این تأثیر در زنان و مردان متفاوت است به گونهای که نقش رسانهها در گرایش زنان به ورزش همگانی بیشتر بوده است. با توجه به ظرفیت بالای رسانهها در کشور می توان با برنامهریزی درست در تلویزیون، رادیو و روزنامهها گرایش مردم به ورزش همگانی را در کشور افزایش داد که در نهایت به سلامتی بیشتر عموم مردم منجر شود.