حشمت اله مرادی شرف؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ معصومه مجیدی پرست؛ نصراله عرفانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری عوامل گرایش به مهاجرت ورزشکاران تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران بودند که تعداد 383 نفر بهعنوان نمونه آماری در دسترس انتخاب شدند. پژوهشگران با مراجعه به متخصصین و صاحبنظران ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری عوامل گرایش به مهاجرت ورزشکاران تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران بودند که تعداد 383 نفر بهعنوان نمونه آماری در دسترس انتخاب شدند. پژوهشگران با مراجعه به متخصصین و صاحبنظران موضوع پژوهش، از طریق 26 مصاحبه عمیق به جمعآوری اطلاعات از آنها پرداختند و دادههای حاصل از مصاحبه، کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند. در ادامه، پرسشنامهای مطابق با کدهای بهدستآمده در قالب 36 گویه با مقیاس پنج ارزشی لیکرتی طراحی گردید و روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. نتایج مدل ساختاری نشان داد که عوامل شناساییشده فردی، مدیریتی، ساختاری و تسهیلاتی- رفاهی بهمنظور بررسی گرایش به مهاجرت ورزشکاران تناسب لازم را دارا هستند و همبستگی بالایی نیز بین این عوامل وجود دارد. همچنین با توجه به نتایج آزمون فریدمن، بین رتبهبندی عوامل گرایش به مهاجرت ورزشکاران تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، به نظر میرسد که سازمانها و نهادهای متولی ورزش میتوانند با توجه کافی به عوامل مهم شناساییشده و اتخاذ راهبردها و راهکارهای متناسب و مرتبط با این عوامل، گامهای مؤثری در کاهش مهاجرت ارزشمندترین منابع ورزش بردارند.واژههای کلیدیگرایش به مهاجرت، مهاجرت ورزشی، ورزشکاران تیمملی، مدل ساختاری
حشمت اله مرادی شرف؛ مهرعلی همتی نژاد؛ نوشین بنار
دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1395، ، صفحه 79-91
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل انگیزاننده حمایت ورزشی در استان همدان بود. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود. تعداد 243 مدیر (123 مدیر شرکت و 120 مدیر ورزشی) به پرسشنامه محقق ساخته شامل 33 گویه با مقیاس پنج ارزشی لیکرت پاسخ دادند که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از مدیران ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل انگیزاننده حمایت ورزشی در استان همدان بود. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود. تعداد 243 مدیر (123 مدیر شرکت و 120 مدیر ورزشی) به پرسشنامه محقق ساخته شامل 33 گویه با مقیاس پنج ارزشی لیکرت پاسخ دادند که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از مدیران ورزشی و شرکتها با استفاده از آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به منظور شناسایی عاملهای انگیزاننده حامیان ورزشی استفاده شد. نتایج پژوهش شش عامل شامل عوامل ساختاری، تبلیغاتی، تسهیلاتی، محیطی، فرهنگی و مدیریتی را به عنوان عوامل موثر انگیزاننده در حمایت ورزشی از دیدگاه مدیران شرکتها و مدیران ورزشی و تحلیل عاملی تأییدی برازش مناسب مدل را نشان داد. با توجه به اینکه حمایت مالی یکی از مهمترین منابع مالی برای سازمانهای ورزشی است، به مدیران ورزشی و شرکتها پیشنهاد میشود که با آگاهی از دانش بازاریابی ورزشی، ارائه طرحهای حمایتی مناسب و مزیتهای ارائه شده به حامیان، شرکتها را برای ورود به عرصه حمایت ورزشی ترغیب کنند.