بازاریابی ورزشی
احمد فلاحی؛ جبار سیف پناهی شعبانی؛ امین پورنقی
چکیده
هدف از این پژوهش شناسایی سبکهای تصمیمگیری مصرفکننده در خرید آنلاین کالاهای ورزشی میباشد. با استفاده از روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) دادهها جمعآوری و تحلیل گردید. بخش کیفی از طریق تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبه و بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و از ...
بیشتر
هدف از این پژوهش شناسایی سبکهای تصمیمگیری مصرفکننده در خرید آنلاین کالاهای ورزشی میباشد. با استفاده از روش پژوهش آمیخته اکتشافی (کیفی-کمی) دادهها جمعآوری و تحلیل گردید. بخش کیفی از طریق تحلیل یافتههای حاصل از مصاحبه و بخش کمی از طریق تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم انجام شد. نمونهگیری در بخش کیفی پژوهش به صورت هدفمند و از طریق مصاحبه با سه گروه از نمونهها (متخصصان مدیریت و بازاریابی ورزشی 15 نفر، صاحبان کسبوکارهای اینترنتی 12 نفر و از مشتریان با سابقه خرید اینترنتی محصولات ورزشی 18 نفر) تا اشباء نظری دادهها انجام شد. در بخش کمی پژوهش نیز با استفاده از پرسشنامه الکترونیکی دادهها از 414 نمونه جمعآوری گردید. پایایی و روایی دادهها در هر دو بخش پژوهش مورد تأیید قرار گرفت. دادههای بخش کیفی با تحلیل تفسیری و دادههای حاصل از پرسشنامه با استفاده از آزمونهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم مورد بررسی قرار گرفت. همچنین روایی واگرا، روایی همگرا، و پایایی ترکیبی دادهها محاسبه گردید. نتایج پژوهش منجر به شناسایی 9 سبک تصمیمگیری خرید شامل حساس به کیفیت، صرفهجویی در زمان و انرژی، بهینه جو، حساس به اطلاعات، حساس به معرفی محصول، تنوعگرایی، برندگرا-وفادار، حساس به تبلیغات و اطمینان طلب گردید. این مدل میتواند بینش مناسبی برای تدوین استراتژیهای بازاریابی کسبوکارهای آنلاین فراهم سازد و همچنین خلاءهای پژوهشی موجود را رفع نماید.
ابوالفضل فراهانی؛ امین پورنقی؛ غدیر مهدوی کلیشمی
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، ، صفحه 47-60
چکیده
تحقیق حاضر با هدف مطالعۀ تطبیقی روشهای ارائة انواع بیمه در ورزش ایران و کشورهای منتخب انجام شد. روش تحقیق به لحاظ هدف تحقیق از دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیز در دسته تحقیقات کیفی بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق خلاصه، جمعبندی و تفسیر به شکل استنتاجی و از طریق تحلیل ساختاری و با استفاده از نرمافزار اطلس تی[1] ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف مطالعۀ تطبیقی روشهای ارائة انواع بیمه در ورزش ایران و کشورهای منتخب انجام شد. روش تحقیق به لحاظ هدف تحقیق از دسته تحقیقات کاربردی و از لحاظ روش اجرا نیز در دسته تحقیقات کیفی بود. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق خلاصه، جمعبندی و تفسیر به شکل استنتاجی و از طریق تحلیل ساختاری و با استفاده از نرمافزار اطلس تی[1] بود. نتایج تحقیق نشان داد که در ایران بیمههای اجتماعی برای ورزشکاران حرفهای، قهرمانان ورزشی، مربیان و داوران ورزشی وجود نداشته و روال مشخصی برای ارائۀ آن وجود ندارد. همچنین نتایج مطالعة تطبیقی نشان داد که بلوغ کافی در شرکتهای بیمه در ایران وجود دارد اما این شرکتها در زمینۀ بیمه در ورزش ورود جدی نداشتهاند. شرکتهای بیمه و نهادهای مسئول بیمه در ورزش کشور ابزارهای کاملی را برای بازاریابی بیمههای رایج در ورزش دارا هستند، اما به دلیل عدم وجود رویه مشخص و عدم یکپارچگی قادر به صرف تمام توان خود نیستند. تنوع محصولات بیمههای بازرگانی در ورزش ایران نیز محدود به بیمههای بازرگانی غیرتخصصی در ورزش میشود. برای بهبود وضعیت ارائۀ بیمه در ورزش کشور باید شرکتهای بیمهای واحدهای تخصصی بیمه راهاندازی کنند و تمام امور بیمههای بازرگانی به آنها محول شود، کمیتۀ خدمات درمانی فدراسیون پزشکی و ورزشی به بیمۀ تخصصی ورزش کشور تبدیل شود، وزارت ورزش با سازمان تأمین اجتماعی تفاهمنامهای را در مورد ایجاد صندوق بیمۀ ورزش در کشور و نظام جامع بیمههای اجتماعی منعقد کنند.