فرزاد غفوری؛ محمد سعید معمارزاده؛ سلمان علوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش و سهم دستگاههای اجرایی در توسعه ورزش همگانی انجام گرفته است. این پژوهش در زمره تحقیقاتی ترکیبی (آمیخته) بود که در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش، از مصاحبه عمیق از نخبگان (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق در ﻣﺮﺣﻠﻪ کیفی شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش و سهم دستگاههای اجرایی در توسعه ورزش همگانی انجام گرفته است. این پژوهش در زمره تحقیقاتی ترکیبی (آمیخته) بود که در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش، از مصاحبه عمیق از نخبگان (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق در ﻣﺮﺣﻠﻪ کیفی شامل ﮐﻠﯿﻪ اﻓﺮاد ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ورزش ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ، و در بخش کمی شامل وزیر یا مدیرکلهای وزارت ورزش و جوانان، کارشناسان خبره وزارت، مدیران فدراسیونی و مسئولین دستگاههای اجرایی بود. نمونهگیری در بخش کیفی به روش هدفمند و گلوله برفی (n=11) و در بخش کمی از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد (n=100). نتایج نشان داد که سازمان شهرداریهای کشور برای توسعه ورزش همگانی 7 وظیفه، سازمان نیروهای مسلح 6 وظیفه، آموزش و پرورش 8 وظیفه، وزارت علوم تحقیقات و فناوری 13 وظیفه، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی 7 وظیفه، سازمان صدا و سیما 11 وظیفه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 8 وظیفه اصلی بر عهده دارد. همچنین نتایج نشان داد که در رابطه با سهم دستگاههای اجرایی کشور در توسعه اماکن ورزشی در دسترس و دسترسی آسان، ارزان و فراگیر مردم به فضاها و برنامههای ورزشی، شهرداری؛ در بهبود نگرش عمومی نسبت به اهمیت و تأثیرگذاری ورزش و در آموزش ورزش به مردم و ارتقای سواد حرکتی، صدا و سیما و در نهایت در برگزاری جشنوارهها و همایشهای ورزش همگانی در همه نقاط کشور و اشاعه ورزشهای سنتی و بازیهای بومی و محلی، وزارت ورزش و جوانان بیشترین سهم را بر عهده دارند. بهطورکلی میتوان با نتایج این تحقیق، هر یک از دستگاههای اجرایی کشور را از وظایف خود و میزان سهمشان در توسعه ورزش همگانی آگاه کرد و همچنین دولتها میتوانند با نظر به سهم هر یک از دستگاههای اجرایی، منابع مالی، انسانی و تجهیزاتی در اختیار آنان قرار دهند.