بازاریابی ورزشی
رقیه سرلاب؛ زهرا علیپور نادینلوئی
چکیده
صنعت ورزشهای الکترونیک در ایران به عنوان یک کسب و کار پتانسیل لازم برای توسعه و درآمدزایی را دارا میباشد. لذا، پرداختن به این موضوع از حوزه صنعت ورزش بسیار لازم و ضروری است. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری شامل متخصصان و فعالان حوزه بازیهای رایانهای، گیمرها، ...
بیشتر
صنعت ورزشهای الکترونیک در ایران به عنوان یک کسب و کار پتانسیل لازم برای توسعه و درآمدزایی را دارا میباشد. لذا، پرداختن به این موضوع از حوزه صنعت ورزش بسیار لازم و ضروری است. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری شامل متخصصان و فعالان حوزه بازیهای رایانهای، گیمرها، فعلان حوزه کسب و کار و اساتید مدیریت ورزشی میباشند. برای شناسایی شاخصهای مهم بوم کسب و کار از مصاحبه سازمان یافته استفاده شد. در بخش کیفی با کمک خبرگان (13 نفر) در سه مرحله روش دلفی پرسشنامه تدوین گردید. بدین صورت که یافتههای پژوهش برای مشارکتکنندگان ارائه و متن نظریه توسط آنها و طی سه مرحله مطالعه و نقطه نظرات آنها اعمال شد. تعداد نمونه مورد مطالعه در بخش کمی 82 نفر بود. مدل-سازی در چارچوب الگوی بوم استروالدر (2004)، با کمک نرم افزار اسمارت پی-الاس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بوم کسب و کار صنعت ورزشهای الکترونیک ایران مثبت و معنیدار است. در بین مؤلفههای مورد بررسی شرکای کلیدی بر فعالیت اصلی، منابع کلیدی و ساختار هزینه تأثیر قوی و مثبت دارد. همچنین کانال توزیع نقش میانجیگری قوی در تأثیر ارزش پیشنهادی بر بخشهای مشتریان دارد.
ابوالفضل فراهانی؛ صدیقه اسلامی؛ حسین پورسلطان زرندی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 107-113
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، اولویت بندی سهم عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی از دیدگاه کارشناسان و محققان بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد و به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل محققان و کارشناسان حوزه اشتغال و گردشگری میباشند. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. حجم تقریبی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، اولویت بندی سهم عوامل مؤثر بر توسعه صنعت گردشگری ورزشی از دیدگاه کارشناسان و محققان بوده است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی میباشد و به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل محققان و کارشناسان حوزه اشتغال و گردشگری میباشند. روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بوده است. حجم تقریبی جامعه آماری محققان 1000 نفر و کارشناسان 1600 نفر در نظر گرفته شد و با استفاده از فرمول Q کوکران تعداد 343 نفر تعیین شد که افراد به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بوده که با استفاده از نظر کارشناسان روایی صوری آن تأیید و با تحلیل عاملی اکتشافی، عوامل اصلی مشخص و سپس با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی مورد تأیید قرار گرفتند. ضریب آلفای کرونباخ نیز 90/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها ازروشهای آمار استنباطی ناپارامتریک ( آزمون فریدمن و یو من ویتنی) در سطح معناداری 05/0 و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که از دیدگاه محققان عاملهای اسکان و حمل و نقل و از دیدگاه کارشناسان عوامل اقتصاد و رویدادهای ورزشی نقش مهمتری در ایجاد فرصتهای شغلی دارند. بنابراین وجود قابلیتها و توانمندیهای کم نظیر ایران در حوزه گردشگری ورزشی از یک سو و وجود درصد بالای جمعیت جوان و جویای کار در کشور، می توان از گردشگری ورزشی به مثابه راهکاری برای اشتغالزایی سود جست.