مولود فتحی؛ سید طاهره موسوی راد
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ایجاد و ارتقای کارآفرینی در بین دانشجویان تبریت بدنی و علوم ورزشی صورت گرفته است. روش تحقیق، توصیفی_ تحلیلی و از نوع مطالعات پیمایشی است که بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان و فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان اصفهان بود که از این بین 391 ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر ایجاد و ارتقای کارآفرینی در بین دانشجویان تبریت بدنی و علوم ورزشی صورت گرفته است. روش تحقیق، توصیفی_ تحلیلی و از نوع مطالعات پیمایشی است که بهصورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری تحقیق شامل دانشجویان و فارغالتحصیلان تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاههای استان اصفهان بود که از این بین 391 نفر به صورت خوشهای از دانشگاه اصفهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان و همچنین دانشگاه های پیام نور مرکز اصفهان انتخاب گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته 58 سوالی بود که روایی آن توسط 9 نفر از خبرگان این حیطه مورد تایید قرار گرفت، پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ 88/0 گزارش گردید. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS نسخه 22 صورت گرفت. نتایج به دست آمده نشان داد که 13 عامل شخصی، سازمانی، محیطی، تمایل به خلاقیت، تمایل به ریسک پذیری، تمایل به استقلال طلبی، تمایل به کنترل درونی، تمایل به توفیق طلبی، تشویق به نوآوری، محیط آموزشی، شرایط قانونی، شرایط اقتصادی و شرایط اجتماعی بر کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی موثر هستند که در این بین بالاترین اولویت مربوط به "عوامل شخصی" و پایینترین اولویت مربوط به "تشویق و نوآوری" میباشد. همچنین آزمون برازش مدل نشان دهنده برازش مطلوب و تأیید مدل عوامل موثر بر ایجاد و ارتقای کارآفرینی در بین دانشجویان علوم ورزشی میباشد.
لیلا قربانی؛ مرجان فراهانی؛ لقمان کشاورز
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل محیطی و سازمانی مؤثر بر بروز پرخاشگری و خشونت تماشاچیان مسابقات والیبال باشگاهی در ایران بود. جامعه آماری مسئولان برگزاری مسابقات و کادر فنی تیمهای والیبال لیگ برتر و دسته یک مردان باشگاههای ایران در سالهای 95 و 96، در مجموع 149 نفر بودند که تعداد نمونهها برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تحلیل عوامل محیطی و سازمانی مؤثر بر بروز پرخاشگری و خشونت تماشاچیان مسابقات والیبال باشگاهی در ایران بود. جامعه آماری مسئولان برگزاری مسابقات و کادر فنی تیمهای والیبال لیگ برتر و دسته یک مردان باشگاههای ایران در سالهای 95 و 96، در مجموع 149 نفر بودند که تعداد نمونهها برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای دستیابی به اهداف پژوهش از پرسشنامه 46 سؤالی محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تأیید 15 نفر از متخصصان مدیریت ورزشی و روایی سازه با تحلیل عامل تأییدی تأیید شد. پایایی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ 0.88 محاسبه شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله آزمون بارتلت، KMO ، تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی با چرخش واریمکس توسط نرم افزار SPSS و AMOS استفاده شد. با توجه به نتیجه آزمون فریدمن، مقدار خی دو 005/17 با درجه آزادی 3 و سطح معناداری 001/0 با 95 درصد اطمینان میتوان بیان کرد که بین اولویت عوامل مؤثر بر رفتارهای نابهنجار تماشاچیان والیبال تفاوت معناداری وجود دارد و در بین عوامل محیطی به ترتیب اولویت سه عامل شرایط جایگاه ها، ایمنی و کنترل و خدمات رفاهی و در بین عوامل سازمانی به ترتیب سه عامل حساسیت مسابقه، فرهنگ و برنامهریزی و اجرای مسابقه به عنوان مؤلفههای مؤثر بر پرخاشگری و خشونت تماشاچیان والیبال در ایران نقش دارند و لزوم مدیریت صحیح برگزاری مسابقات را تبیین می کند.
رضا اندام؛ مرتضی عسگری؛ میترا سلیمی
دوره 4، شماره 2 ، آذر 1394، ، صفحه 49-61
چکیده
هدف این مطالعه، بررسی موانع توسعه بازیهای بومی و محلی از دیدگاه دانشجویان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بودهاست. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تربیتبدنی تشکیل میدادند که در نهایت 151 نفر (دانشجویان دختر و پسر) به صورت تصادفی از 5 دانشگاه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری اطلاعات استفاده ...
بیشتر
هدف این مطالعه، بررسی موانع توسعه بازیهای بومی و محلی از دیدگاه دانشجویان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بودهاست. جامعه آماری تحقیق را دانشجویان تربیتبدنی تشکیل میدادند که در نهایت 151 نفر (دانشجویان دختر و پسر) به صورت تصادفی از 5 دانشگاه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری اطلاعات استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن توسط 12 نفر از متخصصان بررسی و تأیید گردید. ضریب آلفای کرونباخ برای آزمودن پایایی پرسشنامه استفاده شد (86/0=α). از آزمودنیها خواسته شد تا میزان موافقت خود را در مقیاس لیکرت از 1 (کاملاً مخالفم) تا 5 (کاملاً موافقم) نشان دهند. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روش تحلیل عاملی با چرخش متعامد استفاده شد. براساس تحلیل عاملی31 متغیر در شش گروه «مدیریتی، روانی، سازمانی، محیطی، فرهنگی و درونفردی» طبقهبندی شدند. نتایج نشان داد "گسترش بازیهای رایانهای (94/0±39/4)" مهمترین مانع و "مشکلات جسمی و منع پزشکی (19/1±42/2)" کم اهمیتترین آنها بود. یافتهها نشان داد رتبهبندی عواملی که مانع توسعه بازیهای بومی و محلی میشود، به ترتیب برابر است با عوامل مدیریتی، سازمانی، فرهنگی، درونفردی، محیطی و روانی. همچنین تحلیل و مقایسه دیدگاه دانشجویانی که نسبت به بازیهای بومی و محلی آگاهی داشتند و دانشجویانی که آگاهی نداشتند، نشان داد در عوامل مدیریتی، روانی، سازمانی و محیطی بین دانشجویان تفاوت معنیداری وجود ندارد (05/0P>)، اما بین عوامل فرهنگی و درونفردی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0P