بازاریابی ورزشی
کیوان شعبانی مقدم؛ آزاد بشارتی؛ نجف آقایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها میدانی بود. جامعهآماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد ادارهکل ورزشوجوانان، مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران اتاقبازرگانی، مدیرانکل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها میدانی بود. جامعهآماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد ادارهکل ورزشوجوانان، مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران اتاقبازرگانی، مدیرانکل بخش جذب سرمایه استانداریهای استانهای کردستان و کرمانشاه و مدیران شرکتهایی بودند که در سالهای اخیر اقدام به حمایت از رویدادهای ورزشی کرده بودند (محدود و نامشخص)، که به روش نمونه-گیری هدفمند و دردسترس انجام شد. پایایی ابزار بااستفاده از آلفایکرونباخ (84/0) و روایی سازه آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها بااستفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS درسطح P≤0.05 انجام گرفت. براساس تحلیلمسیر مشخص شد متغیر عوامل محیطی رویدادها و اسپانسرینگ بهطورمستقیم اثر مثبت و معناداری بر عوامل برگزارکننده رویداد، عوامل متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها دارد و بهترتیب 74، 45 و 23 درصد تغییرات آنها را تبیین میکند؛ ضمناینکه عوامل برگزارکننده رویداد بر عوامل و متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها بهطورمستقیم اثر مثبت و معناداری دارد و بهترتیب 46 و42 درصد این متغیر را تبیین میکند. مدل ارائهشده میتواند برپایه شناسایی عوامل اصلی و نحوه ارتباطات آنها با یکدیگر، ظرفیت ابعاد مختلف جذب شرکتهای حامی در مشارکت در رویدادهای ورزشی را در جهت جذب حامی مالی ورزشی نشان دهد. مدل حاضر ساختهای اساسی ارتباط بین عوامل محیطی، عوامل متقاضیان حمایت مالی، عوامل برگزارکنندۀ رویدادها و اثربخشی حمایت مالی را نشان میدهد و قادربه تبیین کارکردهای پیشبینیشده آن است.
محمدرسول خدادادی؛ مریم فریدفتحی؛ سارا معصوم زاده
دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 23-32
چکیده
تجارت ابزاری مهم برای کشورها به شمار میرود تا از این طریق درآمدهای ارزی کسب کنند. هدف اصلی این مطالعه اثر تحریمهای اقتصادی بر تجارت دو جانبه ایران با شرکای عمده تجاری در صنعت ورزش و پیشبینی وضعیت اقتصاد در دوران پساتحریم میباشد. به منظور انجام بررسی از روش FM-OLS استفاده شده است. کشورهادر دو گروه انتخاب شده است؛ برای گروه اول؛ ...
بیشتر
تجارت ابزاری مهم برای کشورها به شمار میرود تا از این طریق درآمدهای ارزی کسب کنند. هدف اصلی این مطالعه اثر تحریمهای اقتصادی بر تجارت دو جانبه ایران با شرکای عمده تجاری در صنعت ورزش و پیشبینی وضعیت اقتصاد در دوران پساتحریم میباشد. به منظور انجام بررسی از روش FM-OLS استفاده شده است. کشورهادر دو گروه انتخاب شده است؛ برای گروه اول؛ چین، ژاپن و فرانسه بوده و گروه دوم؛ روسیه، قزاقزستان و قرقزستان. دادههای تحقیق بر اساس اطلاعات بازه زمانی از سال 1371 تا 1391 بوده و منابع، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک جهانی میباشد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Eviews8 استفاده شد. نتایج مطالعه نشان میدهد که اثر جمعیت و تولید ناخالص داخلی به ترتیب در تمام کشورها منفی و مثبت بوده، نرخ ارز بهغیر روسیه و قرقیزستان منفی بوده، تحریمهای ضعیف دوره حاضر به غیر قزاقزستان و قرقیزستان منفی بوده، تحریمهای قوی دوره فعلی در تمام کشورها مثبت بوده، تحریم های ضعیف دوره قبل به غیر از چین در بقیه کشورها منفی بوده و تحریمهای قوی دوره قبل بر چین، قزاقزستان و قرقیزستان اثر منفی داشته است. در دوران پساتحریم، روند صعودی تجارت ایران با شرکا در صنعت ورزش پیشبینی میشود.