رضا حسن پور قادی؛ معصومه کلاته سیفری؛ مژگان معمار مقدم
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین عوامل موثر بر انقطاع حمایت مالی حامیان باشگاههای لیگ برتر فوتبال کشور بود.جهت انجام این پژوهش، 10 شرکت که مجموعا از 8 باشگاه طی 6 سال گذشته (1390-1396) حمایت کرده بودند و پس از آن حمایت خود را قطع نموده اند، مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای جمع آوری دادههای تحقیق از پرسشنامه پژوهشگر ساخته متشکل از 56 سوال استفاده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین عوامل موثر بر انقطاع حمایت مالی حامیان باشگاههای لیگ برتر فوتبال کشور بود.جهت انجام این پژوهش، 10 شرکت که مجموعا از 8 باشگاه طی 6 سال گذشته (1390-1396) حمایت کرده بودند و پس از آن حمایت خود را قطع نموده اند، مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای جمع آوری دادههای تحقیق از پرسشنامه پژوهشگر ساخته متشکل از 56 سوال استفاده شد که روایی آن به تأیید 8 تن از متخصصان در این زمینه رسید و پایایی آن نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی سنجیده شد )ضرایب آلفای کرونباخ برای تمامی عوامل بیشتر از 7/0 و ضرایب پایایی ترکیبی برای تمامی عوامل بیشتر از 8/0 بدست آمد). برای تجزیه و تحلیل دادهها و شناسایی اثر متغیرهای تحقیق از مدل یابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی به وسیلهی نرم افزار Smart PLS 3 استفاده شده است. نتایج نشان داد که از بین 9 عامل بررسی شده، شرکتهای حامی تنها 5 عامل را در قطع حمایت خود موثر میدانستند، این عوامل به ترتیب اهمیت شامل عوامل فنی (بازیکنان و کادر فنی)، مناسب نبودن مشوقهای حمایتی، عوامل اقتصادی، عوامل قانونی و عوامل فرهنگی مذهبی میباشند. به طور کلی میتوان گفت قریب به اتفاق شرکت هایی که به حمایت خود خاتمه دادهاند به نوعی از حمایت خود ناراضی بودهاند یا حداقل حمایت از باشگاه مورد نظر نتوانسته است انتظارات آنها را برآورده سازد.
افسانه شریفی؛ محمد علی اصلانخانی؛ فرشاد تجاری؛ علی اصغر درودیان
چکیده
رند نمادینترین جنبه در صنعت ورزش است و هواداران بزرگ ترین مصرف کنندگان برندهای ورزشی هستند. بنابراین تمرکز بر وفاداری هواداران در ورزش بهخصوص ورزش فوتبال، دغدغه بسیاری از مدیران باشگاههای ورزشی است. لذا، هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ساختاری وفاداری هواداران لیگ برتر فوتبال بر اساس ابعاد خدمات برند بود. جامعۀ آماری پژوهش را ...
بیشتر
رند نمادینترین جنبه در صنعت ورزش است و هواداران بزرگ ترین مصرف کنندگان برندهای ورزشی هستند. بنابراین تمرکز بر وفاداری هواداران در ورزش بهخصوص ورزش فوتبال، دغدغه بسیاری از مدیران باشگاههای ورزشی است. لذا، هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ساختاری وفاداری هواداران لیگ برتر فوتبال بر اساس ابعاد خدمات برند بود. جامعۀ آماری پژوهش را هواداران لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل دادند. بدین منظور 384 نفر از هواداران بهصورت هدفمند در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه وفاداری برند خدمات کریستالیس و چریسوچو (2014) استفاده شد که روایی و پایایی (بیشتر از 7/0) آن به تأیید رسید. روش تحلیل دادهها استفاده از رگرسیون چند متغیره و معادلات ساختاری بود. نتایج نشانداد آوازه برند بر شواهد برند (76/0) و نگرش نسبت به برند (53/0)، شواهد برند بر رضایتمندی (80/0)، رضایتمندی بر نگرش نسبت به برند (26/0) و نگرش نسبت به برند بر وفاداری هواداران (88/0) در سطح معناداری 05/0 sig< تأثیر مثبت و معناداری داشتند. همچنین، تأثیر آوازه برند بر رضایتمندی و شواهد برند بر نگرش نسبت به برند معنادار نبود. اما تمامی متغیرها بهطور مستقیم و غیر مستقیم بر وفاداری هواداران تأثیر داشتند. همچنین، مشاهده میشود که عامل نگرش نسبت به برند، بیشترین تأثیر را بر وفاداری هواداران داشته است. لذا، به مدیران باشگاهها توصیه میشود با تکیه بر داراییها و فرصتهای خود به جذب و همچنین حفظ هواداران بپردازند و از مزایای داشتن هواداران وفادار که از آن جمله کسب در آمد و مقابله با رقبا است، بهرمند شوند.