مونا گلنبی؛ معصومه حسینی؛ مرتضی رضایی صوفی
دوره 6، شماره 4 ، فروردین 1397، ، صفحه 72-82
چکیده
فعالیتهای ورزشی برای عموم (به ویژه بانوان) لازم، مفید و ارزشمند است. همچنین رسانهها از جایگاه ویژهای در توسعه فرهنگ ورزش در جامعه برخوردار هستند. هدف از انجام این تحقیق مقایسه دیدگاه مسئولان ورزش با مسئولان رسانههای جمعی در خصوص پوشش رسانهای ورزش بانوان است. جامعه آماری شامل مسئولان ورزش بانوان به تعداد 61 نفر و ...
بیشتر
فعالیتهای ورزشی برای عموم (به ویژه بانوان) لازم، مفید و ارزشمند است. همچنین رسانهها از جایگاه ویژهای در توسعه فرهنگ ورزش در جامعه برخوردار هستند. هدف از انجام این تحقیق مقایسه دیدگاه مسئولان ورزش با مسئولان رسانههای جمعی در خصوص پوشش رسانهای ورزش بانوان است. جامعه آماری شامل مسئولان ورزش بانوان به تعداد 61 نفر و مسئولان رسانههای جمعی شامل 61 مسئول خبرگزاری، روزنامه ورزشی، شبکههای رادیویی و تلویزیونی است. در تحقیق حاضر از روش کلشمار استفاده شد و جمعیت آماری برابر با جمعیت کل جامعه است. در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامه شامل چهار مؤلفه قهرمانی، همگانی، حرفهای و تربیتی و در مجموع شامل 24 سؤال است. روایی صوری و محتوایی به این صورت تأیید شد که 20 نفر از گروه مسئولان رسانه و 20 نفر از مسئولان ورزش، پرسشنامه را مشاهده و هر سؤال را به تفکیک تأیید کردند. روایی سازه نیز از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل عامل تأییدی مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کیفی، راهکارهای افزایش پوشش رسانهای ورزش بانوان از دیدگاه پاسخدهندگان شناسایی و اولویتبندی شد. نتایج نشان داد از نظر هر دو گروه سهم ورزش بانوان در پوشش اخبار تربیتی و حرفهای در رسانهها کم است اما مسئولان رسانه و ورزش در خصوص پوشش اخبار ورزش قهرمانی و همگانی در رسانهها تفاوت دیدگاه دارند. مسئولان ورزش نسبت به مسئولان رسانه پوشش اخبار در این دو بخش را کمتر میدانند.