زهرا فراهانی؛ سید رضا سیدجوادین
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی تاثیر بکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد کسبوکارهای ورزشی در مجموعه ورزشی انقلاب انجام شده است. تحقیق حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان باشگاه انقلاب به تعداد 1000 نفر میباشند که دارای کارت عضویت این باشگاه بوده و به طور پیوسته از خدمات این ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی تاثیر بکارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد کسبوکارهای ورزشی در مجموعه ورزشی انقلاب انجام شده است. تحقیق حاضر بر حسب هدف از نوع کاربردی و از نظر روش، توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق، مشتریان باشگاه انقلاب به تعداد 1000 نفر میباشند که دارای کارت عضویت این باشگاه بوده و به طور پیوسته از خدمات این مجموعه استفاده مینمایند. با استفاده از فرمول کوکران،287 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته با 28 گویه استفاده شد که بر مبنای طیف لیکرت پنج درجه تدوین گردید. برای بررسی روایی پرسشنامه از روش اعتبار محتوا استفاده شد. برای ارزیابی پایایی پرسشنامه نیز ضریب آلفای کرونباخ محاسبه گردید. همچنین تجزیه و تحلیل داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS وSmart PLS صورت گرفته است. نتایج حاصل از تحلیل ها نشان داد که خرید آنلاین بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. تبلیغات الکترونیک بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. ارتباطات رسانه های اجتماعی بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. وب سایت های خبرگزاری بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. کانال های آنلاین و آفلاین (تلویزیون، رادیو و ...( بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد. استراتژی های چندرسانه ای و تکنولوژی بر عملکرد ارائه خدمات مجموعه ورزشی انقلاب تاثیر مثبت و معنی داری دارد.
زهرا بزرگ زاده؛ ابوالفضل فراهانی؛ فریده اشرف گنجویی؛ علی محمد صفانیا؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر خودشیفتگی برند در صنعت ورزش ایران تدوین شده است.روش پژوهش کیفی، ازلحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی که براساس تئوری داده بنیاد مبتنی روش چارمز می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان حوزهی بازاریابی ورزشی و صاحبنظران مدیریت ورزشی و افراد صاحبنظر و آگاه در ارتباط با بازاریابی و برند بودند. ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر خودشیفتگی برند در صنعت ورزش ایران تدوین شده است.روش پژوهش کیفی، ازلحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی که براساس تئوری داده بنیاد مبتنی روش چارمز می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه متخصصان حوزهی بازاریابی ورزشی و صاحبنظران مدیریت ورزشی و افراد صاحبنظر و آگاه در ارتباط با بازاریابی و برند بودند. تعداد 12نفر برای انجام مصاحبه عمیق با بهره گیری از تکنیک های هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از تکنیکهای آماری توصیفی(درصد فراوانی،فرمول شنون) و تکنیک تحلیل محتوای پنهان در قالب استراتژی پدیدارشناسانه(کدگذاری باز و محوری)توسط نرم افزارMAXQDA18استفاده گردید. بر اساس نتایج، تعداد 11 مقوله اصلی شامل تعلق به برند (تجربه فرد، شیفتگی برند، وفاداری برند، احترام)، عوامل اجتماعی، هویت برند، نگرش به برند شامل(اعتبار برند، تصویر برند)، سلبریتیها، حامیان مالی، تبلیغات شامل(تبلیغات تجاری، تبلیغات شفاهی)، شهرت برند شامل(ادغام با ورزش، ماهیت برند)، خصوصیات اخلاقی و رفتاری شامل(رفتار مصرف کننده، ویژگی های بیولوژیکی، ویژگی های شخصیتی)، متفاوت سازی برند با سایر رقبا و عامل رسانه به عنوان عوامل موثر بر خودشیفتگی برند شناسایی شد.
رقیه سرلاب؛ سعید راسخی
چکیده
در طی دهههای اخیر صنعت ورزش به عنوان یکی از صنایع نوین، در اقتصاد بین-المللی نقش مولدی ایفا نموده و برای سرمایه گذاریهای کلان اقتصادی بیش از پیش برای هر کشوری تأثیرگذار بوده است. مزیت نسبی کالاهای ورزشی از موارد مذکور در این زمینه به شمار میرود. برای تعیین مهمترین شرکای تجاری ایران از سهم تجاری کشورها در زمینه کالاهای ورزشی در ...
بیشتر
در طی دهههای اخیر صنعت ورزش به عنوان یکی از صنایع نوین، در اقتصاد بین-المللی نقش مولدی ایفا نموده و برای سرمایه گذاریهای کلان اقتصادی بیش از پیش برای هر کشوری تأثیرگذار بوده است. مزیت نسبی کالاهای ورزشی از موارد مذکور در این زمینه به شمار میرود. برای تعیین مهمترین شرکای تجاری ایران از سهم تجاری کشورها در زمینه کالاهای ورزشی در طی 5 سال استفاده شد. سپس با استفاده از شاخصهای مزیت نسبی آشکار متقارن، لافای، بالاسا (صادرات) و شاخص پرودمن و ردینگ مزیت نسبی هر یک از کشورها مورد بررسی قرار گرفت. به طور میانگین کشورهای بلغارستان و اتریش در شاخص لافای، کشور چین در صادرات کفش، پوشاک و کالاهای متفرقه و کشور آلمان در صادرات قایق و تفنگهای ورزشی بالاترین مزیت رقابتی را بر مبنای شاخص بالاسا و شاخص مزیت نسبی آشکار متقارن داشتند. شاخص پرودمن و ردینگ هم نشان داد که کشور اندونزی در صادرات کفش؛ ایران در صادرات پوشاک؛ هلند در صادرات قایق؛ آلمان در صادرات تفنگ و کره در صادرات کالاهای متفرقه بالاترین مزیت رقابتی را به خود اختصاص دادند.
ذبیح اله نقی لو؛ مهرعلی همتی نژاد؛ مهدی نادری نسب
چکیده
چکیدهپزوهش حاضر در صدد ارائه چارچوب مفهومی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه انسانی (مدیران و کارشناسان باشگاههای خدماتی، اساتید دانشگاه با تخصص بازاریابی ورزشی) و جامعه اطلاعاتی (منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای با موضوع رقابتپذیری) ...
بیشتر
چکیدهپزوهش حاضر در صدد ارائه چارچوب مفهومی رقابتپذیری در صنعت خدمات ورزشی ایران بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد تحلیل سیستماتیک میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل جامعه انسانی (مدیران و کارشناسان باشگاههای خدماتی، اساتید دانشگاه با تخصص بازاریابی ورزشی) و جامعه اطلاعاتی (منابع علمی، اسنادی و کتابخانهای با موضوع رقابتپذیری) بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت بر مبنای اشباع نظری به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب شدند (17 نفر و 56 سند). ابزارهای پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. روایی ابزار با استفاده از روشهای رواییسنجی کیفی مطلوب ارزیابی شد (روایی محتوایی). از روش کدگذاری و چارچوببندی مفهومی برای تحلیل یافتهها استفاده گردید. چارچوب تحلیلی ارائه شده شامل 5 حیطه کلی شامل مدیریت بازار، ساختار بازار، قابلیت بازار، اکوسیستم بازار و رقابتپذیری بازار میباشد. مدل مفهومی برخاسته از چارچوب کُدها به صورت یک سیستم فرایندی از اکوسیستم بازار و مدیریت بازار تا رقابتپذیری پایدار خدمات ورزشی شناسایی شد. بنابراین می-توان گفت که غفلت از هر یک از عناصر یا مولفهها میتوان به برهم خوردن نظم و تعادل نسبی در ساختار رقابتی بازار خدمات ورزشی ایران شود. از اینرو بازار خدمات ورزشی نیازمند توسعه یافتگی محیط کسب و کار و مدیریت بازار خدمات ورزشی در جهت رقابتپذیری پایدار میباشد.
فروغ محمدی؛ معصومه کلاته سیفری؛ محمدحسین رضوی؛ محمد فارسیجانی
چکیده
سازمانها بهمنظور بهبود مزیت رقابتی خود و فعالیت در بازارهای جهانی، ناگزیرند تا با نیازهای در حال تغییر با سرعت بیشتر پاسخ دهند. این پاسخگویی از طریق مدیریت تولید درکلاس جهانی امکانپذیر است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه اقتصادی صنعت ورزش ایران با رویکرد تولید در کلاس جهانی بود. نمونههای برگزیده در پژوهش حاضر، متخصصان، ...
بیشتر
سازمانها بهمنظور بهبود مزیت رقابتی خود و فعالیت در بازارهای جهانی، ناگزیرند تا با نیازهای در حال تغییر با سرعت بیشتر پاسخ دهند. این پاسخگویی از طریق مدیریت تولید درکلاس جهانی امکانپذیر است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه اقتصادی صنعت ورزش ایران با رویکرد تولید در کلاس جهانی بود. نمونههای برگزیده در پژوهش حاضر، متخصصان، اقتصاد دانان و اعضاء هیأت علمی (بازاریابی ورزشی و مدیریت صنعتی) بودند، که به شیوة هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام بیش از 15 ساعت مصاحبة عمیق با 15 نفر از نمونههای منتخب، اشباع نظری بهدست آمد و مصاحبهها پیاده سازی شدند. با استناد به نتایج تحلیل مصاحبههایی میدانی در محیط Nvivo 10؛ مدل کیفی مذکور با 85 مفهوم و 17 کد محوری و 4 کد گزینشی بهدست آمد. نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد بین توسعه اقتصادی صنعت ورزش و عوامل آن (توسعه نهادی، ساختار و مالکیت، توسعه رسانهای، توسعه علمی- پژوهشی، توسعه هواداران ودرآمد حاصل از آن، توسعه نیروی انسانی، توسعه امکانات و زیرساخت، توسعه حقوقی و قانونی، توسعه بنگاههای صادرات، توسعه و گسترش شبکههای اجتماعی) با عوامل تولید در کلاس جهانی (کیفیت، نوآوری، هزینه، زمان، انعطاف پذیری) و عوامل خدمت در کلاس جهانی (فروش و پس از فروش) رابطه علی و اثرگذار وجود دارد که میتواند باعث توسعه صنعت ورزش در کلاس جهانی شود.
محمدرسول خدادادی؛ مریم فریدفتحی؛ سارا معصوم زاده
دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 23-32
چکیده
تجارت ابزاری مهم برای کشورها به شمار میرود تا از این طریق درآمدهای ارزی کسب کنند. هدف اصلی این مطالعه اثر تحریمهای اقتصادی بر تجارت دو جانبه ایران با شرکای عمده تجاری در صنعت ورزش و پیشبینی وضعیت اقتصاد در دوران پساتحریم میباشد. به منظور انجام بررسی از روش FM-OLS استفاده شده است. کشورهادر دو گروه انتخاب شده است؛ برای گروه اول؛ ...
بیشتر
تجارت ابزاری مهم برای کشورها به شمار میرود تا از این طریق درآمدهای ارزی کسب کنند. هدف اصلی این مطالعه اثر تحریمهای اقتصادی بر تجارت دو جانبه ایران با شرکای عمده تجاری در صنعت ورزش و پیشبینی وضعیت اقتصاد در دوران پساتحریم میباشد. به منظور انجام بررسی از روش FM-OLS استفاده شده است. کشورهادر دو گروه انتخاب شده است؛ برای گروه اول؛ چین، ژاپن و فرانسه بوده و گروه دوم؛ روسیه، قزاقزستان و قرقزستان. دادههای تحقیق بر اساس اطلاعات بازه زمانی از سال 1371 تا 1391 بوده و منابع، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک جهانی میباشد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Eviews8 استفاده شد. نتایج مطالعه نشان میدهد که اثر جمعیت و تولید ناخالص داخلی به ترتیب در تمام کشورها منفی و مثبت بوده، نرخ ارز بهغیر روسیه و قرقیزستان منفی بوده، تحریمهای ضعیف دوره حاضر به غیر قزاقزستان و قرقیزستان منفی بوده، تحریمهای قوی دوره فعلی در تمام کشورها مثبت بوده، تحریم های ضعیف دوره قبل به غیر از چین در بقیه کشورها منفی بوده و تحریمهای قوی دوره قبل بر چین، قزاقزستان و قرقیزستان اثر منفی داشته است. در دوران پساتحریم، روند صعودی تجارت ایران با شرکا در صنعت ورزش پیشبینی میشود.
اسماعیل شریفیان؛ محمد حسین یوسفی زرندی؛ کوروش قهرمان تبریزی
دوره 5، شماره 1 ، شهریور 1395، ، صفحه 73-82
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع درون بخشی رقابتپذیری کالاهای داخلی در مقایسه با نمونههای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران در سال 1391 اجرا گردید. روش اجرای این پژوهش پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر 15 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی و مدیریت صنعتی بررسی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع درون بخشی رقابتپذیری کالاهای داخلی در مقایسه با نمونههای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران در سال 1391 اجرا گردید. روش اجرای این پژوهش پیمایشی بوده و ابزار گردآوری اطلاعات،پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی صوری و محتوایی آن با نظر 15 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی و مدیریت صنعتی بررسی و پایایی درونی آن با اجرای مطالعه راهنما بر روی30 نفر و با استفاده از آلفای کرونباخ 84/0 مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران واحدهای تولیدی ورزشی بودند که با روش نمونه گیری تمام شمار مورد ارزیابی قرار گرفتند. تعداد 220 پرسشنامه بر اساس توزیع جغرافیایی واحدهای تولیدی توزیع گردید که در نهایت تعداد پرسشنامههای برگشت داده شده غیر مخدوش 160عدد بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آنالیزواریانس مکرر و از نرم افزار آماریSPSS20 در سطح معنیداری 05/0> P استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین موانع درونبخشی رقابتپذیری با کالاهای خارجی در بخش تولیدی صنعت ورزش ایران اختلاف معنیداری وجود دارد. به گونهای که عامل سرمایه(78/3=x ̅) بیشترین مانع قلمداد و عامل کیفیت(44/3=x ̅) کمترین میانگین را به خود اختصاص داد. مقایسه زوجی متغیرها نیز تأیید کننده این تفاوتها بود. با توجه به موانع موجود بر سر راه تولید لازم است که سیاستگذاران و تصمیم گیرندگان کلان کشور با همراهی بخش خصوصی، بسترهای لازم را در جهت بهبود فرایند تولید و سرمایهگذاری فراهم نموده و با رفع مشکلات و موانع تولید راه را برای یک اقتصاد پویا هموار نمایند.