امین رشید لمیر
چکیده
علیرغم، افزایش آگاهی عمومی مردم درباره عوارض و پیامدهای ناشی از بیتحرکی، براساس شواهد موجود فقط درصد کمی از جامعه دانشگاهی کشور از برنامههای ورزشی دانشگاهها استقبال میکنند، لذا هدف از پژوهش حاضر واکاوی عوامل زمینهای در نهادینه کردن فعالیت بدنی در دانشگاههای ایران بود. روش انجام پژوهش کیفی بود. نمونه آماری پژوهش را 30 نفر ...
بیشتر
علیرغم، افزایش آگاهی عمومی مردم درباره عوارض و پیامدهای ناشی از بیتحرکی، براساس شواهد موجود فقط درصد کمی از جامعه دانشگاهی کشور از برنامههای ورزشی دانشگاهها استقبال میکنند، لذا هدف از پژوهش حاضر واکاوی عوامل زمینهای در نهادینه کردن فعالیت بدنی در دانشگاههای ایران بود. روش انجام پژوهش کیفی بود. نمونه آماری پژوهش را 30 نفر از صاحبنظران، مدیران و متخصصانی تشکیل دادند که با موضوع ورزش همگانی و فعالیت بدنی در دانشگاهها و موضوع نهادینهسازی ورزش، سروکار داشتند. با توجه به استفاده از تحلیل تماتیک و انجام مصاحبه برای گردآوری دادهها، نمونهگیری بهصورت نظری و با استفاده از روش قضاوتی تا رسیدن به اشباع نظری انجام شد. بر اساس نتایج پژوهش کیفی، هفت عامل، پایش محیط، رسانه، آموزش و تحقیقات، خانواده، بسترهای فرهنگی و اجتماعی، حمایت و تشویق و عوامل قانونی به عنوان عوامل زمینهای و بسترساز نهادینه کردن فعالیت بدنی در دانشگاههای ایران شناسایی شد. از اینرو، به نظر میرسد میتوان با شناسایی فرصتهای موجود در ورزش دانشگاهی و توجه به نقش آموزش و پژوهش در کنار اصلاح سیاستها و ساختارهای ورزش دانشگاهی، فرایند نهادینه سازی فعالیت بدنی در دانشگاههای ایران را تقویت نمود.
بهرام یوسفی؛ الهام اسدزاده؛ رسول آزادی
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 47-56
چکیده
هدف این پژوهش، آزمون عوامل روانی، اجتماعی و محیطی در پیشبینی فعالیت جسمانی در میان یک نمونه تصادفی از دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی متوسطه شهر ارومیه است. روش تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نمونه آماری شامل 307 دانش آموز درکلاسهای اول تا سوم دبیرستان بودند. از چهار پرسشنامه برای اکتشاف رابطه احتمالی ...
بیشتر
هدف این پژوهش، آزمون عوامل روانی، اجتماعی و محیطی در پیشبینی فعالیت جسمانی در میان یک نمونه تصادفی از دانش آموزان دختر مقاطع تحصیلی متوسطه شهر ارومیه است. روش تحقیق از نوع توصیفی _ پیمایشی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نمونه آماری شامل 307 دانش آموز درکلاسهای اول تا سوم دبیرستان بودند. از چهار پرسشنامه برای اکتشاف رابطه احتمالی متغیرهای محیطی، روانی و اجتماعی با فعالیت جسمانی دختران نوجوان استفاده شد؛ که پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ 83/0 گزارش شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون همبستگی و تحلیل معادلات ساختاری صورت گرفت. آزمون مدل پیشنهادی نشان داد که مدل از برازش قابل قبولی برخوردار است و میتوان آنرا در تحقیقات آتی بهکار برد. همچنین مشخص شد که همۀ متغیرهای محیطی، اجتماعی و روانی، با هم همبستگی متقابل داشته و با فعالیت جسمانی رابطۀ معنیداری دارند. بر این اساس، دسترسی به شرایط محیطی مناسب، حمایت دوستان از فعالیتهای جسمانی، و احساس خودکارآمدی برای انجام فعالیتهای جسمانی از تعیین کنندههای معنیدار برای انجام فعالیتهای جسمانی در اوقات فراغت دختران نوجوان است. از اینرو برنامههای مداخله میبایست مبتنی بر افزایش فرصتهای محیطی برای انجام فعالیتهای جسمانی، تدارک فعالیتهای جسمانی گروه محور و استفاده از روشهای افزایش احساس خودکارآمدی باشد.
آیدین عباسی؛ فرزام فرزان؛ میرحسن سید عامری؛ بهنام زایر
دوره 6، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 43-49
چکیده
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی در بروز انواع سوء رفتارهای علمی است. روش این پژوهش، توصیفی، از نظر اجرا، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. روایی آن به وسیله جمعی از استادان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. این پرسشنامه با مقیاس ...
بیشتر
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی در بروز انواع سوء رفتارهای علمی است. روش این پژوهش، توصیفی، از نظر اجرا، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. روایی آن به وسیله جمعی از استادان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. این پرسشنامه با مقیاس 5 ارزشی طیف لیکرت طراحی شده بود. جامعه آماری شامل دانشجویان تربیت بدنی کل کشور بود. بر اساس مناطق جغرافیایی کشور، پنج دانشگاه از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور که دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی داشتند، انتخاب شد. نمونه آماری پژوهش شامل دانشجویان تربیت بدنی تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، شیراز، کردستان، مازندران و مشهد بود. انتخاب نمونهها با روش نمونهگیری طبقهبندی - تصافی بود. حجم نمونه آماری در پنج دانشکده، بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی این پنج دانشکده و با استفاده از جدول مورگان تعیین شد. یافتههای پژوهش نشان از اهمیت زیاد عوامل اجتماعی به خصوص عامل عدم نظارت کافی اشخاص مسئول در بروز سوء رفتارهای علمی داشت. برای مقابله با انواع سوء رفتارهای علمی، باید توجه ویژهای از طرف ضابطین امر به عوامل اجتماعی به خصوص عامل عدم نظارت کافی اشخاص مسئول به عنوان یک عامل تأثیرگذار در بروز سوء رفتارهای علمی اتخاذ گردد.