@article { author = {Benar, Noshin and Emami, Mina}, title = {The qualitative study of development Iranian spectators attracting and retaining in the Iran women's volleyball by NVivo}, journal = {Applied Research in Sport Management}, volume = {4}, number = {4}, pages = {97-111}, year = {2016}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-5551}, eissn = {2538-5879}, doi = {}, abstract = {The goal of this research is development Iranian spectators of attracting and retaining in women's volleyball from the perspective views of experts which is performed through qualitative approach. This research performed through framework and thematic analysis. Population research consisted of women's experts in volleyball (more than 15 years active history) (55 person) that 25 experts selected through purposive sampling and snowball technique as research sample. Here the semi-structured interview was used for production of the data. In order to make this research more reliable, external inspection and validation tools were used by participants. It is used SPSS 22 software to investigate the demographic characteristics. For determining the codes and main topics and also presenting the graphic models, It is used qualitative data analysis software as NVivo 8. In this research we extracted 7 themes to attract the spectators (the attractiveness of the league, media, advertising, gym and sporting equipment, making culture, technical performance and material benefits) and 12 themes to retain the spectators (communication tools, trust, entertainment programs, national media coverage, advertising and event information, interaction of  personnel, welfare and side service of event, satisfaction, gym and equipment of sport, technical performance, material benefits and management of the event). Due to the special importance of the presence of spectators in sport events, it seems that the awareness and identification of managers and practitioner of women's volleyball are important factors to attract and retain the spectators in sport events.}, keywords = {Qualitative study,Attraction,retaining of spectators,women's volleyball,NVivo}, title_fa = {مطالعه کیفی توسعه‏ ی ابعاد جذب و حفظ حضور تماشاگران در والیبال بانوان ایران به روش NVivo}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر، توسعهی ابعاد جذب و حفظ حضور تماشاگران در والیبال بانوان از دیدگاه صاحبنظران و با رویکرد کیفی می‏باشد. این پژوهش به روش تحلیل ساختار و تحلیل درون مایه انجام شده است. جامعه‏ی تحقیق را کلیه کارشناسان و صاحب‏نظران خانم در رشته والیبال (با بیش از 15 سال سابقه‏ی فعّال) (55 نفر) تشکیل می‏دادند که 25 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی به عنوان نمونه‏ی تحقیق انتخاب شدند. به منظور تولید داده‏ها از روش مصاحبه فردی نیمه ساختارمند استفاده شد. برای دستیابی به اعتماد مورد نیاز جهت تأیید علمی این پژوهش، از دو ابزار بازرسی خارجی و اعتبارسنجی توسط مشارکتکنندگان استفاده شد. جهت بررسی ویژگی‏های جمعیتشناختی صاحب‏نظران از نرم افزار SPSS 22 و همچنین برای تعیین کدها و موضوعات اصلی و نیز ارائه‏ی مدل‏های گرافیکی از نرم افزار تحلیل داده‏های کیفی با عنوان NVivo 8 استفاده شد. در این پژوهش 7 درون مایه اصلی برای جذب تماشاگران (جذّابیت لیگ، رسانه‏های جمعی، تبلیغات، سالن و تجهیزات ورزشی، فرهنـگسازی، عملکرد فنــی و منافع مادی) و 12 درون مایه اصلی برای حفظ حضور تماشاگران (ابزارهای ارتباطی، اعتماد، برنامه‏های سرگرمکننده، پوشش رسانه‏های ملی، تبلیغات و اطلاعرسانی مسابقات، تعامل کارکنان، خدمات رفاهی و جانبی رویداد، رضایت‏مندی، سالن و تجهیزات ورزشی، عملکرد فنی، منافع مادی و مدیریت برگزاری رویداد) استخراج شد. با توجه به اهمیت ویژه‏ی حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، آگاهی و شناسایی مدیران و دستاندرکاران والیبال زنان ایران از عوامل مؤثر بر جذب بیشتر و حفظ حضور تماشاگران جهت دستیابی به اهداف مورد نظر، ضروری به نظر می‏رسد.}, keywords_fa = {مطالعه کیفی,جذب,حفظ حضور,تماشاگران والیبال بانوان,.NVivo}, url = {https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2630.html}, eprint = {https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2630_795435d76753e4f1f1b42fc1b54025d2.pdf} }