@article { author = {Ramezani, Alireza and Nazarian madavani, Abbas}, title = {Program StudRelationship between Student’s Emotional Intelligence, Fitness and Life Quality}, journal = {Applied Research in Sport Management}, volume = {2}, number = {1}, pages = {85-98}, year = {2013}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-5551}, eissn = {2538-5879}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was investigating the relationship between students emotional intelligence,fitness and life quality in Shahid Rejaee Teacher Training University. Target population in this studywas whole the students of that university at academic year 1390-91, nearly 3859 people. The samplewas selected 380 people according to Morgans’ table. Stratified and randomly sampling was used andthe faculties of university was assumed as the strata. In data collection life quality SF-36, sybria-sherinkemotional intelligence questionnaire and practical protocol of physical activity was used. To analyze thedata, in descriptive statistics was used such as frequency, percentage, means, and standard deviation andin inferential statistics, multivariable regression. The finding showed that average score students lifequality with regard index score (100) was median (68-71) and the girls life quality was lower than boyslife quality. Also, average score of boy’s emotional intelligence was upper than girls’ emotionalintelligence and the girls were weaker in fitness average score than boys. Finally, the results wasshowed that fitness (β=0.268) and emotional intelligence (β=0.278) can prediction students life quality(P≤0.001). It the same accomplishing of numerous extramural as sport activities and entertainments bysport office and counseling workshops by counseling center to improving of students life quality.}, keywords = {emotional intelligence,fitness,Life Quality}, title_fa = {ارتباط بین هوش هیجانی، آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی دانشجویان}, abstract_fa = {هدف پژوهش، مطالعة ارتباط بین هوش هیجانی، آمادگی جسمانی و کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بود. جامعة آماری شامل تمامی دانشجویان سال تحصیلی 91-1390 دانشگاه و حدود 3859 نفر بود. به استناد جدول تعیین حجم نمونة مورگان، 380 نفر نمونة آماری انتخاب شدند. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای و تصادفی انجام شد. هر یک از دانشکده‌ها یک خوشه فرض شد و نمونة مورد نیاز به صورت تصادفی از این خوشه‌ها و متناسب با حجم دانشکده جمع‌آوری شد. از پرسشنامة کیفیت زندگی SF-36، هوش هیجانی سایبریا شرینگ و پروتکل اجرایی فعالیت بدنی در جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. در تحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی (میانگین و درصد، فراوانی، انحراف معیار، انواع نمودار و جدول) و رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد وضعیت کلی نمرة میانگین کیفیت زندگی دانشجویان با توجه به نمرة شاخص (100) متوسط (71-68) است و در این رابطه کیفیت زندگی دختران، پایین‌تر از پسران است. همچنین، نمرة میانگین هوش هیجانی پسران، بالاتر از دختران است و دختران از آمادگی جسمانی پایین‌تری نسبت به پسران برخوردارند. نهایتاً نتایج نشان داد آمادگی جسمانی (268/0=β) و هوش هیجانی (278/0=β)، قابلیت پیش‌بینی کیفیت زندگی دانشجویان را دارد (001/0≥P). به نظر می‌رسد اجرای فوق برنامه‌های متنوع، همچون فعالیت‌های منظم ورزشی و تفریحی در ادارة تربیت‌بدنی همچنین برپایی کارگاه‌های مشاوره‌ای از طرف مرکز مشاوره، در بهبود کیفیت زندگی دانشجویان، به‌ویژه دختران، مناسب است.}, keywords_fa = {آمادگی جسمانی,کیفیت زندگی,هوش هیجانی}, url = {https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_535.html}, eprint = {https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_535_50e235cbf1b6789076a8eb04718e00f6.pdf} }