@article { author = {Khodadadi, Mohammad and Motefakeri, Hakimeh and Soleimani, Bagher}, title = {The Mediating Role of Entrepreneurial Skills of Sports Sciences Students in the Effect of Individual Entrepreneurial Orientation (IEO) on intention and self- fulfillment of Starting Sports Business}, journal = {Applied Research in Sport Management}, volume = {8}, number = {3}, pages = {37-47}, year = {2020}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-5551}, eissn = {2538-5879}, doi = {10.30473/arsm.1970.6433}, abstract = {The aim of this study is to investigate the effect of individual entrepreneurial orientation (IEO) and entrepreneurial intention and self-fulfillment with the mediating role of entrepreneurial skills. The statistical population of the study is the master's degree students of sport sciences in the universities of the country. Using random cluster sampling, 364 students were selected. To collect data four standard questionnaires were used. After translation and re-translation of the questionnaires, all the four questionnaires were reviewed by the experts of sports management to ensure the face and content validity. For reliability of questionnaires, Cronbach's alpha coefficient test was used and reliability of entrepreneurship orientation obtained 0.84, entrepreneurship intention= 0.79, entrepreneurship skills= 0.90 and self-censorship questionnaire= 0.87. Data analysis was performed using SPSS version 20 and Amos software. Findings showed that the extracted values for entrepreneurial orientation and entrepreneurial skills is equal to (0.57), entrepreneurial skills and entrepreneurial intention (0.61) were significant (p < 0.05). Also, the extracted values for entrepreneurial orientation and entrepreneurial skills is (0.57), and for entrepreneurial skills and self-cognitive skills (0.25) were significant (p <0.05). Finally it should be added that educational departements could increase the entrepreneurial motivation, along with the strengthening of entrepreneurial skills, to create self-orientation and entrepreneurial intention in sports sciences students.}, keywords = {Entrepreneurial Orientation,entrepreneurial skills,self- fulfillment,entrepreneurial intention}, title_fa = {نقش میانجی‏گری مهارت‏های کارآفرینانه دانشجویان علوم ورزشی در تأثیر جهت‌گیری کارآفرینانه بر قصد و خود کامیابی راه‏اندازی کسب‏ وکار ورزشی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهت‏گیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه وخود‏کامیابی راه‏اندازی کسب‏وکار ورزشیبا در نظر گرفتن نقش میانجی مهارت‏های کارآفرینانهاست. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی‌ارشد علوم ورزشی دانشگاه‏های کشور می‏باشند. با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 364  نفر از دانشجویان انتخاب شد. برای جمع‏آوری داده‏ها از چهار پرسش‏نامه استاندارد جهت‏گیری کارآفرینی، قصد کارآفرینی، مهارت‏های کارآفرینی و خودکامیابی استفادهشد‏. بعد از ترجمه و ترجمه‌ مجدد پرسش‏نامه‌ها، برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی هر چهار پرسش‏نامه از نظرهای متخصصان مدیریت ورزشی و برای پایایی پرسش‏نامه‌ها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسش‏نامه‌های جهت‏گیری 84/0، قصد 79/0، مهارت‌های کارآفرینی 90/0 و پرسش‏نامه خودکامیابی 87/0 به‏دست آمد.  تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نسخه 20 نرم‌افزار  SPSS و  Amos انجام شد. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد، مقادیر استخراج‏ شده برای مسیرهای جهت‏گیری کارآفرینانه و  مهارت‏های کارآفرینانه (57/0)، مهارت‏های کارآفرینانه و قصد کارآفرینی (61/0) معنی‌دار بودند (p <0/05). همچنین مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهت‌گیری کارآفرینانه و مهارت‏های کارآفرینانه (57/0)، مهارت‏های کارآفرینانه و خودکامیابی (25/0) معنی‏دار بودند (p <0/05). در نهایت این‌که گروه‌های آموزشی می‌توانند با بالابردن انگیزه کارآفرینی به همراه تقویت مهارت‌های مورد نیاز کارآفرینی، زمینه خودکامیابی و قصد کارآفرینی را در دانشجویان علوم ورزشی به‏وجود آورند.}, keywords_fa = {جهت ‏گیری کارآفرینانه,مهارت‏های کارآفرینانه,خودشکوفایی,قصد کارآفرینانه}, url = {https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6433.html}, eprint = {https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6433_36a220ef267b6947e526c6d53027214e.pdf} }