@article { author = {Memari, Zhaleh and Asghari Jafar Abadi, Mohammad and Meskin, Aliyeh}, title = {Services Market Segmentation in Sport Private Complex Customer Perceived Quality Base}, journal = {Applied Research in Sport Management}, volume = {2}, number = {4}, pages = {128-144}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-5551}, eissn = {2538-5879}, doi = {}, abstract = {Management in sport services centers can obtain high efficiency, which attract more audience participation. Higher efficiency is important when offering services adapted to the needs of the customer and productivity of the organization. The purpose of this study was services market segmentation of sport private complex based on customer perception of quality. The Research was conducted by descriptive- survey method. The statistical population was customers of sport complex of Gas national corporate that used services for 6 months. A survey on 156 users of the services offered at private gyms. Standard survey of Sport Serve by Theodorakis et al (2001) was used and content validity of that was approved by panel of experts, including 5 university professors in sports management and in this study reliability was 0/95(p<0/005). For data analysis, the Kolmogorov Smirnov, t independently and T2 Hotelling test were used. To determine and clustering the items of the questionnaire, exploratory factor analysis was used with KMO index and the Bartlett test was used to assess the goodness of fit model. The percentage of variance explained by each factor and the model were used as a predictive index (p <0/05). The results show that the demographic characteristics of age, sex, marital status, number of years of membership, can be used for market segmentation. However, segmenting the number of use at a month and customer income variables were not significant (p>0/005). Thereby, managers would enjoy the benefits of these results.}, keywords = {market segmentation- perceived quality- sport private complex}, title_fa = {بخش‌بندی بازار خدمات مجموعه‌های ورزشی بخش خصوصی مبتنی بر کیفیت ادراک شده مشتریان}, abstract_fa = {مراکز خدمات دهی در حوزه ورزش زمانی می‌توانند بهره‌وری بالایی داشته باشند که ارائه خدمات آنان ضمن انطباق با نیازهای مشتریان، از بهره‌وری سازمانی مناسبی نیز برخوردار باشد. هدف از انجام این تحقیق بخش‌بندی بازار خدمات مجموعه‌های ورزشی بخش خصوصی، مبتنی بر کیفیت ادراک شده مشتریان بوده است. تحقیق حاضر به‌روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعۀ آماری تحقیق، مشتریان مجموعههای ورزشی شرکت ملی گاز بودند که دستکم 6 ماه از خدمات آن استفاده میکردند. نمونه ‌آماری تحقیق نیز شامل 156 نفر بود. ابزار تحقیق، پرسشنامه‌ استاندارد اسپورت سرو تئودراکیس و همکاران (2001) است که روایی آن توسط 5 تن از اساتید مدیریت ورزشی تأیید شد. همچنین در تحقیق حاضر پایایی آن روش آلفای کرونباخ معادل 95/0 به‌دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون‌های کولموگروف اسمیرنف، t مستقل و 2T هتلینگ استفاده شد. برای تعیین و دسته بندی عوامل پرسشنامه از تحلیل‌عاملی اکتشافی با شاخص‌های KMO و از آزمون بارتلت برای بررسی برازش مناسب مدل استفاده شد. از درصد واریانس بیان شده توسط هر عامل و نیز کل عامل‌ها به‌عنوان شاخص پیشگویی مدل استفاده شد(05/0p<). نتایج نشان داد این مجموعه‌ می‌تواند با استفاده از ویژگی‌های جمعیت‌شناختی افراد شامل سن، جنس، وضعیت تأهل و تعداد سال‌های عضویت، بازار مشتریان خود را به چند بخش تقسیم نماید و بدین‌وسیله از مزایای آن در کسب و کار خود بهرمند گردد. لیکن بخش‌بندی بر اساس متغیرهای تعداد مراجعه در ماه و درآمد معنی‌دار نبودند.}, keywords_fa = {بخش بندی بازار,کیفیت ادراک شده,مجموعه های ورزشی بخش خصوصی}, url = {https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_812.html}, eprint = {https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_812_2ab19ec615267ea8cdb6942950a1cfaa.pdf} }