@article { author = {Iraji, Ramin and Goodarzi, Mahmood}, title = {Determining validity and reliability of the questionnaire barriers and incentives audience behavior for sports}, journal = {Applied Research in Sport Management}, volume = {3}, number = {1}, pages = {103-114}, year = {2014}, publisher = {Payame Noor University}, issn = {2345-5551}, eissn = {2538-5879}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to Determine validity and reliability of the questionnaire barriers and incentives for sports fans. Statistical population of this study were Persepolis and Esteghlal derby fans of seventy-sixth (N=100000). Morgan table calculated the size of statistical sample 384 people who were selected randomly. Measurement Instrument was a questionnaire 89-item audience behavior (Yu, 2010) which contains included five general factors (internal motivators, internal constraints, external motivator, external constraints and behavioral measures). Pointing method of questions was based on Likert range seven options (strongly disagree=1 to strongly agree=7). Face and content validity of questionnaire was accepted after translation by professors of sport management and specialists. Statistical methods were descriptional indexes for describing data, Cronbach`s alpha for determining reliability, Test  (KMO) and Bartlett's to determine the adequacy of sampling, Confirmatory factor analysis to determine the validity and T one-sample test in order to examine differences of the averages the software SPSS and LISREL was used. Analytical results showed (0.92) reliability for audience behavior questionnaire. All questions had a significant relationship with their agents in reliability of Structure, the amount of relationship and T-value, and they could be a good predictor for their agents. X2/df=2.76, RMSEA=0.074 indexes and NFI=0.98, NNFI=0.92, CFI=0.94, GFI=0.99 and AGFI=0.90 confirmed the goodness of models. Also, the results about the relations of factors with the meaning of audience behavior showed that all factors could be a good predictor for the concept of audience behavior, finally internal and external validity of audience behavior model was accepted}, keywords = {Validity,Reliability,audience behavior}, title_fa = {تعیین روایی و پایایی پرسش نامه موانع و انگیزه‌های رفتار تماشاگران در ورزش}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسش نامه موانع و انگیزه­های رفتار تماشاگران در ورزش بود. جامعه آماری این پژوهش را تماشاگران تیم­های پرسپولیس و استقلال در شهرآورد هفتاد و ششم (100000=N) تشکیل دادند. با استفاده از جدول مورگان نمونه آماری برابر با 384 نفر برآورد شد. ابـزار اندازه­گیری مورد استفاده پرسشنامۀ 89 سؤالی رفتار تماشاگران (یو، 2010) بود که دارای 5 عامل کلی (انگیزه درونی، موانع درونی، انگیزه بیرونی، موانع بیرونی و اندازه­های رفتاری) است. روش امتیازگذاری به سؤالات بر اساس طیف لیکرت هفت گزینه­ای (از کاملاً مخالف=1 تا کاملاً موافق=7) بود. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه پس از ترجمه توسط اساتید متخصص مدیریت ورزشی مورد تأیید قرار گرفت. روش­های آماری مورد استفاده، از شاخص­های توصیفی برای توصیف داده­ها، آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی، آزمون (KMO) و کرویت بارتلت برای تعیین کفایت نمونه­گیری، تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه و t تک نمونه­ای به منظور بررسی اختلاف میانگین­ها در نرم افزارهای SPSS و LISREL استفاده شد. یافته­های پژوهشی نشان دهنده پایایی (92/0=α) برای پرسش نامه رفتار تماشاگران بود. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالات رابطه معناداری با عامل­ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخص­های نسبت x2 به df (76/2)، 074/0=RMSEA و همچنین 98/0=NFI، 92/0=NNFI، 94/0=CFI، 99/0=GFI و 90/0=AGFI هم برازش مدل­ را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عامل­ها با مفهوم رفتار تماشاگران نتایج نشان داد که تمامی عامل­ها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم رفتار تماشاگران در ورزش باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل "رفتار تماشاگران" تأیید شد.}, keywords_fa = {روایی,پایایی,رفتار تماشاگران}, url = {https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_958.html}, eprint = {https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_958_e07c99ec784584b63da9bdb50406d375.pdf} }