per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
2020-01-21
8
3
11
24
10.30473/arsm.2020.6439
6439
Research Paper
بررسی وضعیت موجود بالندگی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی
Reviwing the Current State of Maturity Among Faculty Members of Physical Education Faculties
میرحسن سیدعامری
ha_ameri2003@yahoo.com
1
محمد امرایی
amraei2002@yahoo.com
2
استاد مدیریت و برنامه ریزی ورزشی دانشگاه ارومیه، دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت و برنامه ریزی ورزشی دانشگاه ارومیه، دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت موجود بالندگی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیتبدنی و علومورزشی سراسر کشور است. این تحقیق از نوع تحقیقات غیرآزمایشی و به روش توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعۀ آماری تحقیق، کلیۀ اعضای هیأت علمی تمامی گروههای دانشکدههای تربیتبدنی و علومورزشی سراسر کشور در سال تحصیلی 96-95 بود. حجم نمونۀ آماری با استفاده از فرمول کوکران برابر با 161 نفر برآورد شد. روش نمونهگیری، احتمالی پیچیده از نوع تصادفی بود. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ استاندارد شناسایی مؤلفههای بالندگی اعضای هیأت علمی اجتهادی و همکاران (1390)، در 5 بعد و 41 گویه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21، Excel، و AMOS برای آمار توصیفی و استنباطی بهعمل آمد. سطح معنیداری برای تمامی تجزیه و تحلیلها 05/0p < در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد، هر پنج مؤلفه به عنوان مؤلفههای اصلی تشکیلدهندۀ بالندگی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی و علومورزشی هستند و در وضعیت موجود بالندگی آموزشی، سازمانی، فردی و اخلاقی بطور معنیداری بالاتر از حد متوسط میباشد، ولی میزان وضعیت موجود بالندگی پژوهشی در حد متوسط است. بهنظر میرسد، باید در برنامههای بهسازی اعضای هیأت علمی، به بهسازی پژوهشی توجه ویژهای شود.
The aim of present study is to review the current state of maturity in the faculty members of physical education and sports sciences faculties. This is non-experimental and descriptive-survey research. The statistical population of the study included all physical education and sports sciences faculties all around the country in the academic year of 2016-2017. The sample size was estimated to be 161 due to Cochran formula. The sampling method was a complex random probability. The data gathering tool was a standard questionnaire identifying the maturity components of faculty members of Ijtehadi et al (2011), in 5 dimensions and 41 items. Data analysis was performed using SPSS 21, Excel, and AMOS software for descriptive and inferential statistics.The significance level for all analyzes was considered as P It seems that special attention should be paid to research improvement in faculty members' improvement programs.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6439_1eeb5e4b4c2086e3ea8156a3d0c7c2fa.pdf
بالندگی
اعضای هیأت علمی
تربیتبدنی و علوم ورزشی
Maturity
Faculty Members
Physical Education and Sports Sciences
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
2020-01-21
8
3
25
35
10.30473/arsm.2019.38088.2624
6185
Research Paper
شناسایی ابعاد سرمایه نمادین و رابطه آن با رفتار خرید مصرفکننده در فروشگاههای لوازم ورزشی (مشتریان تجهیزات ورزشی در شهر زاهدان)
Identification of Symbolic Capital’s Dimensions and its Relationship with the Consumer Purchasing Behavior in Sporting Goods Stores
)Sports Equipment Customers in Zahedan City)
ولی محمد درینی
vm.darini@yahoo.co
1
احسان نامدار جویمی
davood.joyame@gmail.com
2
استادیار گروه مدیریت دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران.
دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران.
هدف این پژوهش شناسایی مؤلفههای سرمایه نمادین و بررسی رابطه این سرمایه با رفتار خرید مصرفکننده در فروشگاههای لوازم ورزشی است. این پژوهش، توصیفی- پیمایشی است. در بخش شناسایی مؤلفههای سرمایه نمادین جامعه آماری پژوهش 19 نفر از اساتید دانشگاه و خبرگان دانشگاه هستند که اطلاعات گردآوریشده با تکنیک دلفی مورد تحلیل قرار گرفت. در مرحله بعد جهت بررسی رابطه مؤلفههای سرمایه نمادین با رفتار خرید مصرفکننده، مشتریان فروشگاههای لوازم ورزشی در شهر زاهدان بهعنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب شدند. نمونه پژوهش به روش خوشهای چندمرحلهای و 384 نفر است (آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای سرمایه نمادین براساس تکنیک دلفی و مدل نامدار جویمی و رفتار خرید براساس مدل لن کاستر و ویسی به ترتیب برابر با 82/0 و 89/0 است). دادههای پژوهش با روش معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 9.1 تجزیهوتحلیل شده است؛ یافتههای پژوهش برای سؤال اصلی و همینطور رابطه سرمایه نمادین با رفتار قبل، حین و بعد از خرید به ترتیب مقادیر 91/0، 92/0، 91/0، 89/0 را نشان میدهد. هر چه افراد سرمایه نمادین بیشتری داشته باشند، قبل از خرید لوازم ورزشی، از رسانهها و افراد دیگر کسب اطلاعات میکنند و با افراد بیشتری تعامل نمادین برقرار میکنند و لوازم ورزشی را با لوازم ورزشی جایگزین و دربردارنده مفاهیم مشابه نمادین مقایسه کرده، درگیر انتخابهای نمادین شده و متناسب با نیازها و خواستههای نمادین تجهیزات ورزشی دست به خرید میزنند.
The purpose of this research is to identify the components of symbolic capital and to examine the relationship between the capital and consumer purchasing behavior in sporting goods stores. This research is descriptive-survey. In the section of identifying the components of the symbolic capital of the statistical society, 19 university professors and university experts have been investigated. The information collected was analyzed using Delphi technique. In the next step, to examine the relationship between symbolic capital components and consumer purchasing behavior, customers of sporting goods stores in Zahedan city were selected as the statistical population of the study. Regarding the general nature of the research community, the research sample is multi-stage clustered and 384 people (Cronbach's alpha for symbolic capital and purchasing behavior questionnaire respectively were 0.82 and 0.89.(The research findings for the main question and also the relation between symbolic capital and the behavior before, during and after purchase were respectively 0.91, 0.92,0.91 and 0.89 . the more people have symbolic capital, The more people with symbolic capital, the more they get information from the media and other people before buying sports equipment, and interact symbolically with more people, and compare sports equipment with alternative sports equipment and contain similar symbolic concepts. They Engage in symbolic choices and purchase according to symbolic needs to sports equipment.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6185_94ee15494be1cf964e74056d749af752.pdf
رفتار بعد از خرید
رفتار حین خرید
رفتار قبل از خرید
سرمایه نمادین
لوازم و تجهیزات ورزشی
Post Purchase Behavior
Purchase Behavior
Pre-purchase behavior
Symbolic capital
Sports equipment and supplies
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
2020-01-21
8
3
37
47
10.30473/arsm.1970.6433
6433
Research Paper
نقش میانجیگری مهارتهای کارآفرینانه دانشجویان علوم ورزشی در تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر قصد و خود کامیابی راهاندازی کسب وکار ورزشی
The Mediating Role of Entrepreneurial Skills of Sports Sciences Students in the Effect of Individual Entrepreneurial Orientation (IEO) on intention and self- fulfillment of Starting Sports Business
محمدرسول خدادادی
rm_kh85@yahoo.com
1
حکیمه متفکری
hakimehmotefakeri@yahoo.com
2
باقر سلیمانی
mohammadbagher.1389@yahoo.com
3
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز
کارشناسارشد مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی.
کارشناسارشد مدیریت آموزشی دانشگاه جامع امام حسین (ع)
هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهتگیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه وخودکامیابی راهاندازی کسبوکار ورزشیبا در نظر گرفتن نقش میانجی مهارتهای کارآفرینانهاست. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد علوم ورزشی دانشگاههای کشور میباشند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 364 نفر از دانشجویان انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از چهار پرسشنامه استاندارد جهتگیری کارآفرینی، قصد کارآفرینی، مهارتهای کارآفرینی و خودکامیابی استفادهشد. بعد از ترجمه و ترجمه مجدد پرسشنامهها، برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی هر چهار پرسشنامه از نظرهای متخصصان مدیریت ورزشی و برای پایایی پرسشنامهها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسشنامههای جهتگیری 84/0، قصد 79/0، مهارتهای کارآفرینی 90/0 و پرسشنامه خودکامیابی 87/0 بهدست آمد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نسخه 20 نرمافزار SPSS و Amos انجام شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد، مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهتگیری کارآفرینانه و مهارتهای کارآفرینانه (57/0)، مهارتهای کارآفرینانه و قصد کارآفرینی (61/0) معنیدار بودند (p <0/05). همچنین مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهتگیری کارآفرینانه و مهارتهای کارآفرینانه (57/0)، مهارتهای کارآفرینانه و خودکامیابی (25/0) معنیدار بودند (p <0/05). در نهایت اینکه گروههای آموزشی میتوانند با بالابردن انگیزه کارآفرینی به همراه تقویت مهارتهای مورد نیاز کارآفرینی، زمینه خودکامیابی و قصد کارآفرینی را در دانشجویان علوم ورزشی بهوجود آورند.
The aim of this study is to investigate the effect of individual entrepreneurial orientation (IEO) and entrepreneurial intention and self-fulfillment with the mediating role of entrepreneurial skills. The statistical population of the study is the master's degree students of sport sciences in the universities of the country. Using random cluster sampling, 364 students were selected. To collect data four standard questionnaires were used. After translation and re-translation of the questionnaires, all the four questionnaires were reviewed by the experts of sports management to ensure the face and content validity. For reliability of questionnaires, Cronbach's alpha coefficient test was used and reliability of entrepreneurship orientation obtained 0.84, entrepreneurship intention= 0.79, entrepreneurship skills= 0.90 and self-censorship questionnaire= 0.87. Data analysis was performed using SPSS version 20 and Amos software. Findings showed that the extracted values for entrepreneurial orientation and entrepreneurial skills is equal to (0.57), entrepreneurial skills and entrepreneurial intention (0.61) were significant (p < 0.05). Also, the extracted values for entrepreneurial orientation and entrepreneurial skills is (0.57), and for entrepreneurial skills and self-cognitive skills (0.25) were significant (p <0.05). Finally it should be added that educational departements could increase the entrepreneurial motivation, along with the strengthening of entrepreneurial skills, to create self-orientation and entrepreneurial intention in sports sciences students.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6433_36a220ef267b6947e526c6d53027214e.pdf
جهت گیری کارآفرینانه
مهارتهای کارآفرینانه
خودشکوفایی
قصد کارآفرینانه
Entrepreneurial Orientation
entrepreneurial skills
self- fulfillment
entrepreneurial intention
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
2020-01-21
8
3
49
58
10.30473/arsm.1970.6438
6438
Research Paper
مسئولیت کیفری باشگاههای فوتبال در قبال تخلفات هواداران؛ مطالعه تطبیقی حقوق ایران با قانون و رویه برخی کشورها
Criminal Liability of Football Clubs For Fan Offenses A Comparative Study of Iranian Law With Law and Procedure of Some Countries
محسن حمیدی پور
mohsenhamidipour72@gmail.com
1
دانشجوی دکتری حقوق جزا و جرمشناسی دانشگاه تهران، ایران
بهمنظور جلوگیری از بدرفتاریِ[1] هواداران فوتبال، سازمانهای ملی و بینالمللی قوانین مشخصی را به وجود آوردهاند که باشگاهها را مستقیماً مسؤول رفتار هوادارانشان مینماید. اختیارات انضباطی سازمانهای ملی و بینالمللی به آنها اجازه میدهد که تنبیهاتی را در صورت تخطی تماشاگران برای باشگاه در نظر بگیرند. در ایران نیز مقنن در همین زمینه بستری فراهم نمود تا در صورت احراز شرایطی، کیفر ناشی از رفتار تماشاگران را به باشگاههای فوتبال تسری دهد. با عنایت به نیازهای روز و یافتههای جدید علم جرمشناسی ازجمله نظریه «جرائم یقهسفیدی» و همچنین با استعانت از آموزههای فقهی ازجمله قاعده «من له الغنم و علیه الغرم» مقنن ذیل بخش چهارم و فصل اول قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 را به این موضوع (مسئولیت کیفری ناشی از فعل غیر) اختصاص داده است. اجرایی کردن چنین قاعدهای باعث بحثهای فراوانی در نظامهای مختلف با محوریت ِمشروعیت و قانونی بودن چنین قواعدی از حیث شخصی بودن مسئولیت کیفری شد. در تحقیق حاضر ما با روش تحلیلی-توصیفی قائل بر این هستیم که برای ایجاد توازن در منافع فرد و باشگاهها بایستی کفه ترازو را این بار نه در خدمت انقیاد درآوردن منافع فرد بلکه بایستی در به انقیاد درآوردن منافع و قدرت باشگاهها برهم زد؛ بنابراین پذیرش مسئولیت کیفری باشگاههای فوتبال در راستای توسعه پایدار ورزش و همچنین ضابطهمند کردن هرچه بیشتر رفتارهای انجامگرفته از سوی کنشگران ورزشی امری ضروری است. 1.Misbehaviour.
In order to prevent misbehaviour of football fans, national and international organizations have created certain rules that directly regulate clubs for their fans' behavior. The disciplinary powers of national and international organizations allow them to impose penalties in the event of violations by spectators of football clubs with an independent legal personality. In Iran, there were also grounds in this field to allow extend the penalties for the behaviors of the spectators to the football clubs. Taking into account the needs of the day and the new findings of criminology, including the theory of "white collar crimes", as well as the use of jurisprudential doctrines, including the principle of cost-interest legislator of Iran dedicated some articles to this point (i.e. Aboulute responsibility). The implementation of such a rule has led to many discussions in various systems, with the focus on legitimacy and the legality of such rules, in terms of restricting the personal of criminal responsibility to oneself or extending responsibility if oneself for others wrong doings. In present research, the analytical-descriptive method was used to balance the interests of the individual and the clubs, but it was argued that it must be shaken to subjugate the interests and power of the clubs. The most striking feature of balancing interest today can be seen in the criminal responsibility of sports clubs.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6438_d1a89ed39c1c54b6fd241e929ac1d25c.pdf
مسئولیت مطلق
مسئولیت ناشی از فعل غیر
مسئولیت نیابتی
مسئولیت کیفری باشگاه
بدرفتاری هواداران
Absolute Responsibility
Criminal Responsibility
Misconduct of Fans
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
2020-01-21
8
3
59
70
10.30473/arsm.1970.6434
6434
Research Paper
نقش ارتباطات غیرکلامی مدرسین واحد تربیتبدنی دانشگاه بر پاسخهای هیجانی و رضایتمندی دانشجویان
The Role of Non-Verbal Communication among Physical Education University Instructors on Emotional Responses and Student's Satisfaction
فرزانه صالحی مقدم
bahador.azizi@yahoo.com
1
وحید ساعت چیان
saatchian_65@yahoo.com
2
مهدی اصفهانی
mahdisfh@gmail.com
3
بهادر عزیزی
bahador.mu@gmail.com
4
دانشآموختهی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ارتباطات غیرکلامی مدرسین تربیتبدنی دانشگاه بر پاسخهای هیجانی و رضایتمندی دانشجویان بود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی بود که دادههای آن بهصورت میدانی جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شرکتکننده در کلاسهای واحد تربیتبدنی عمومی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) بود که براساس جدول مورگان 105 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه اﺳـﺘﺎﻧﺪارد (جانگ و یوون، 2011) استفاده شد. رواﯾـﯽ پرسشنامﻪ ﺗﻮﺳـﻂ چند تن از اﺳـﺎﺗﯿﺪ و متخصصان ﺑـﻪ ﺗﺄﯾﯿـﺪ رﺳـﯿﺪ و پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برای ارتباطات غیرکلامی، پاسخهای هیجانی و رضایتمندی 930/0 و 924/0 و 946/0 بهدست آمد. درنهایت دادههای جمعآوریشده در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافتهها نشان داد که بین ارتباطات غیرکلامی و تمامی مؤلفههای آن با رضایتمندی دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد (822/0=r). همچنین مؤلفههای ارتباطات غیرکلامی توانایی پیشبینی 46 درصد از پاسخهای هیجانی مثبت و 16 درصد از پاسخهای هیجانی منفی را دارا بودند و از طرف دیگر نیز 67 درصد از تغییرات رضایتمندی مربوط به پاسخهای هیجانی مثبت و 32 درصد از تغییرات رضایتمندی مربوط به پاسخهای هیجانی منفی میباشد. در این راستا توجه به این متغیرها و تلاش در جهت بهبود آن میتواند گامی مؤثر در راستای ارزیابی بهتر نیروی انسانی در سازمان و هدایت آنان در مسیر مناسب ارائه خدمات مناسب آموزشی و بهبود کیفیت عملکرد این افراد باشد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between non-verbal communication among physical education instructors on emotional responses and students’ satisfaction. The method of this research, was descriptive- correlation. Statistical population includes all students participating in the general physical education unit of Imam Reza International University. 105 samples were selected randomly according to Morgan sample size table. To collect data, standard questionnaire (Jang & Yoon, 2011) was used. Validity of the questionnaire was confirmed by several professors and experts and reliability of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha for non verbal communication, emotional responses and satisfaction equal to 0.930, 0.924 and 0.496 respectively. Finally, the collected data were analyzed in two sections: descriptive statistics and inferential statistics using SPSS software version 23. Finding showed that there was a significant correlation between non-verbal communication and all its components with students satisfaction variable (r= 0.822). Also, non-verbal communication components had the ability to predict 46% of the positive emotional response variable and 16% of the negative emotional response variable. On the other hand, 67% of satisfaction changes are related to positive emotional responses and 33% of satisfaction changes related to negative emotional responses. In this regard paying attention to these variables and trying to improve it can be an effective step towards better evaluation of human resources in the organization and directing them in the proper direction of providing appropriate educational services and improving the quality of their performance.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6434_1a3804065b5a4c1e8cf94b68f16fa07e.pdf
ارتباطات غیرکلامی
پاسخهای هیجانی
رضایتمندی دانشجویان
مهارتهای ارتباطی
واحد تربیتبدنی دانشگاه
Non-verbal communication
emotional responses
Students’ Satisfaction
Communication Skills
Physical Education Unit of University.
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
2020-01-21
8
3
71
79
10.30473/arsm.1970.6437
6437
Research Paper
بررسی چالش های رشد و توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمین و ارائه راهکارها
Investigating the Challenges of Growing and Developing Championship Sports Based on Land Preparation and Solutions
رضا شیرزادی
rezashirzadi2018@gmail.com
1
سید محمدحسین رضوی
razavismh@gmail.com
2
سعید امیرنژاد
s.amirnejad@gmail.com
3
نصراله محمدی
n_msport@yahoo.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی سازمانهای ورزشی، دانشگاه شمال
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران
استادیار دانشگاه هنر
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور مازندران
هدف از پژوهش حاضر، بررسی چالشهای رشد و توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمین و ارائه راهکارها است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 16 نفر شامل اساتید و خبرگان که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، صورت گرفت. روش ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ پژوهشهای پیشین و مصاحبههای باز بود. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ صوری و محتوایی، یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ را ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آنها ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. در جهت سنجش اعتبار، انتقال و تأییدپذیری، یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ را ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آنها ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و دیدگاههای آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. روش مورد استفاده برای قابلیت اعتماد، روش توافق درون موضوعی بود. میانگین میزان توافق درون موضوعی 88/0 گزارش شد. بر مبنای یافتهها تعداد کدهای باز 43 مورد است که در قالب 14 مفهوم دستهبندی شد. مجموع مفاهیم هم در قالب 5 شاخص اصلی جای گرفتند. عوامل محیطی، مدیریتی و مسائل مرتبط با نظام آمایش سرزمین به عنوان چالشهای رشد و توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمینی شناسایی شدند. همچنین برقراری سیستم تحقیق و توسعه و عامل حمایت و پشتیبانی، استراتژیهای مؤثر برای تقویت ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمینی است. در پایان باید بیان نمود در راستای تحقق توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمین باید به شاخصهای مختلفی توجه نمود و برنامهریزی توسعه ورزش قهرمانی را بر مبنای آمایش سرزمین انجام داد.
The purpose of the present study is to examine the challenges of growing and developing championship sports based on land preparation and strategies. This qualitative study was conducted through semi-structured interviews with 16 people including professors and experts who were selected by targeted sampling method. The state-of-the-art method was previous research articles and open interviews.To examine the face and content validity, they presented robust findings to their clients and analyzed their findings and their views. In order to assess validity, transferability, and verifiability, they presented strong findings to the participants and tested their theory and their opinions. The method used for reliability was the in-house agreement method. The mean of intra-subject agreement was reported to be 0.88. According to the findings, there were 43 open source codes that were categorized into 14 concepts. The concepts were grouped into five main indicators. Environmental, managerial and land use planning issues were identified as challenges for the growth and development of championship sport based on land use planning. Establishing R&D system and support strategies are effective strategies for enhancing championship-based sport. Finally, it should be noted that in order to achieve the development of championship sport based on land planning, different indicators should be considered and development of championship sport should be planned based on land prepration.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6437_34d4aafd2ae87416afa365b3d9e5491d.pdf
توسعه
ورزش
قهرمانی
آمایش سرزمین
Development
Sport
Championship
Land preparation
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
2020-01-21
8
3
81
88
10.30473/arsm.1970.6431
6431
Research Paper
مطالعه تطبیقی همبستگی و قرابت ورزشهای سنتی و بازیهای بومی، محلی ایران و چند کشور منتخب جهان
The Comparative Study of Solidarity and Common Similarities between Traditional Sports and Local Games in Iran and Some Selected Countries
فرزاد غفوری
farzadghafouri@yahoo.com
1
محسن اسمعیلی
m_smaeili2006@yahoo.com
2
پوریا سهرابی
poryasohrabi@yahoo.com
3
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم ورزشی
دکتری مدیریت ورزشی پژوهشگاه علوم ورزشی
هدف از این تحقیق بررسی کیفی است که با روش تطبیقی و الگوی بردی[1]، همبستگی و قرابت ورزشهای سنتی و بازیهای بومی، محلی ایران و چند کشور دیگر را مطالعه کرده است. جامعه آماری، شامل ورزشها و بازیهای سنتی چین، هند، یونان و ایران است. جمعآوری اطلاعات از طریق سایتها، مقالات علمی، کتب و مصاحبه با کارشناسان خبره ورزشهای سنتی صورت گرفت. یافتهها نشان میدهد که در این کشورها در سطوح ملی و بینالمللی، اقدامات بسیاری در راستای توسعه ورزشهای سنتی صورت گرفته که میتوان به اقدامات ساختاری، تسهیلاتی، آموزشی و پژوهشی و فرهنگی و همچنین میتوان به اهمیت این موضوع بین اقوام و ملل در ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی اشاره کرد. همچنین جایگاه ساختارهای فرهنگی و تاریخی و نقش اقوام در ایجاد، توسعه و ترویج ورزشهای سنتی و نیز تنوع این ورزشها در ایران و کشورهای نامبرده و دستهبندیهای مشابه ورزشهای سنتی مبتنی بر شکل و محتوای اجرا مورد توجه قرار گرفت. وحدت نظر حاکمیت و کارشناسان در ایران و کشورهای منتخب در زمینه وجود مشکلات مشابه احیا و ترویج ورزشهای سنتی و تهدیدها و فرصتهای مشابه، عزم ملی و برنامهریزی و هدفگذاریها در خصوص توسعه این ورزش، نقش اسطورهها، موسیقی و ادبیات برجسته ملل در تعالی ورزشهای سنتی و جذب مخاطب، همچنین بهرهمندی از ورزشهای سنتی در توسعه ورزشهای همگانی در بین اقوام از مهمترین یافتهها بودند. 1. Beredy
The goal of this research is a qualitative research which has done with comparative method by Brady pattern’s help. The research studies solidarity and common similarities of Traditional Sports and Local games in Iran and some other countries .The statistical population of the research were include of traditional sports and games of China, India, Greece and Iran. Data collecting has done by search in sites, scientific articles, books and interview with experts of traditional sports. The research findings showed that in all mentioned countries many actions have accomplished for developing traditional sports in national and international levels. The educational, structural, cultural and also research measurements are examples of these efforts. Also the importance of this topic among these nations in social, economic and cultural aspects could be mentioned. In addition the position of cultural and historical structures and the role of races in creation, development and promotion of traditional sports among sample countries in the research and variety of traditional sports in Iran and other countries and similar categorizing of traditional sports according to style and content of performance was considered. The Unity of government and experts in Iran and selected countries on the existence of similar problems in the revival and promotion of traditional sports and similar threats and opportunities, national determination and planning and goals for the development of traditional sport, the role of myths, music and prominent literature in the excellence of traditional sports attracting the audience, as well as the use of traditional sports in the development of public sports among the tribes were among the most important findings.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6431_ca6fef8109d831edb1d65ecff9d59b7e.pdf
مطالعه تطبیقی
قرابت و همبستگی
ورزشهای سنتی و بازیهای بومی
محلی
comparative study
solidarity and common similarities
Traditional Sports and Local Games
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
2020-01-21
8
3
89
102
10.30473/arsm.1970.6429
6429
Research Paper
طراحی الگوی توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR در انواع رسانههای جمعی
Designing Sports Tourism Development Model with AIDAR Advertising Framework in Different Types of Mass Media
زهرا اسدی
z.asadi1356@yahoo.com
1
حمید قاسمی
h_ghasemi@pnu.ac.ir
2
رضا صابونچی
saboonchi.reza@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران،
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور،
استادیار مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR در رسانههای جمعی انجام گرفت. روش تحقیق از نوع ترکیبی و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری را کارشناسان ورزش همگانی و قهرمانی و متخصصان گردشگری تشکیل دادند که در بخش کیفی و با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی و در بخش کمی نیز با توجه به جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. ابزار اندازهگیری این پژوهش در بخش کیفی شامل پرسشنامه بود و در بخش کمی از پرسشنامه حاصل از بخش کیفی استفاده شد. پس از اشباع نظری اقدام به تحلیل عاملی تأییدی شد و پرسشنامه تأثیر رسانهها بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR شامل 5 مؤلفه و 41 گویه بهدست آمد و پایایی توسط ضریب آلفای کرونباخ 89/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون K-S، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن استفاده شد. همچنین از روش تحلیل معادلات ساختاری برای تدوین مدل استفاده شد. تمامی عملیات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آموس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR و از طریق رسانهها از دیدگاه نمونههای تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد بهطوری که از دیدگاه نمونه تحقیق «نقشهای آگاهی دهنده» بالاترین رتبه و «نقشهای اقدام کننده (اقدام به خرید)» پایینترین رتبه را در عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR و از طریق رسانهها به خود اختصاص دادهاند.
The aim of present study was to design sports tourism development model with AIDAR advertising platform in mass media. The research method is combined and field-based. The statistical population consisted of the experts of sport and championship and tourism specialists. In the qualitative section, 384 people were selected using the targeted sampling method and the snowball, and in the quantitative part according to Morgan table. The tool for measuring this research in the qualitative section was a questionnaire and in the quantitative section, a questionnaire from the qualitative section was used. After theoretical saturation, a factor analysis was confirmed and media impact questionnaire on the development of sport tourism with the AIDAR advertising framework, consisting of 5 components and 41 items, was obtained and reliability was 0.89 by Cronbach's alpha coefficient. K-S, exploratory factor analysis and Friedman test were used to analyze the data. Structural equation analysis method was used to present the model. All statistical operations were performed using SPSS version 22 and Amos software. The results of the study showed that there is a significant difference between the factors affecting the development of sport tourism with the AIDAR advertising framework and through the media from the viewpoint of the research samples, so that from the perspective of the research sample, the "informed roles" have the highest rank and "role" Action Plans (Buying) "ranked the lowest in the factors influencing the development of sports tourism with the AIDAR advertising framework and through the media.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6429_066dcff43cffbd8bdaec35351a249562.pdf
گردشگری ورزشی
رسانههای جمعی
مدل AIDAR
تبلیغات
Sports Tourism
Mass Media
AIDAR Model
Advertising
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
2020-01-21
8
3
103
112
10.30473/arsm.1970.6436
6436
Research Paper
تأثیر جو سازمانی بر اشتیاق و سکوت سازمانی با نقش میانجیگری صخره شیشهای کارکنان زن ادارات ورزش و جوانان استانهای غرب کشور
The Effect of Organizational Climate on Organizational Enthusiasm and Silence with the Role of Medieval Glass Cliffs in Female Employees of Sports and Youth Departments in Western Provinces
منوچهر ططری
manochehr61@gmail.com
1
شهاب بهرامی
bahramishahab@yahoo.com
2
سیدموسی خادمی
smkhademi12@gmail.com
3
امیرحمزه سبزی
amir.hamze2005@gmail.com
4
فاطمه موسوی نسب
f.mousavinasab@pnu.ac.ir
5
استادیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
استادیار، گروه مدیریت ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور
استادیار، گروه تربیت بدنی، دانشگاه پیام نور
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور تهران
هدف از انجام پژوهش حاضر، مطالعه تأثیر جوسازمانی بر اشتیاق و سکوت سازمانی با نقش میانجیگری صخره شیشهای کارکنان زن بود. روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی است. نمونه آماری شامل 110 نفر از کارکنان زن بود. برای سنجش جوسازمانی از پرسشنامه جوسازمانی (سوسمان)، سکوت سازمانی با پرسشنامه هارلوز (2001) و اشتیاق سالون (2001) مورد سنجش قرار گرفت. پرسشنامه صخره شیشهای کـه بابـایی زکلیکی (1385) تدوین کرده است، استفاده شد. یافتهها نشاندهنده اثر جوسازمانی برافزایش اشتیاق سازمانی و کاهش سکوت سازمان و صخرۀ شیشهای هست. ضرایب علی مسیرهای بین سه سازه اصلی پژوهش نشان از تأثیر غیرمستقیم جوسازمانی (از طریق میانجی صخره شیشهای) برافزایش اشتیاق و کاهش سکوت سازمانی دارد. براساس نتایج تحقیق میتوان گفت که صخره شیشهای بر اشتیاق به کار تأثیر منفی دارد. بدین معنا که هرچقدر زنان جامعه موردنظر در محیط کاری خود وجـود صخره شیشهای را بیشـتر احساس کنند، میل و رغبت آنان برای کار کـاهش مـییابـد.
The purpose of present research was to study the effect of organizational climate on organizational enthusiasm and silence with the role of glass cluster mediation among female employees. The research method is descriptive-survey. The sample consisted of 110 female employees. Organizational climate was assessed by Organizational Climate Questionnaire (SUSMAN), Organizational Silence with Harlow's Questionnaire (2001) and Saloon's Eagerness (2001). The Rock Climat Questionnaire, which was developed by Babaei Zakliki (2006), was used. The findings showed the effect of organizational climate on increasing organizational eagerness and reducing organization silence and glass rocks. The causal coefficients of the paths between the three main structures of the study indicate the indirect effect of organizational climate (through the glass cliffs mediator) on increasing the enthusiasm and reducing organizational silence. According to the results of the research, glass cliffs can negatively affect occupation. In other words, the more women of the society in their working environment feel the glass cliffs, their desire to work decreases.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6436_cfb36b48a63774df1d2716e6f1c6e730.pdf
جوسازمانی
اشتیاق شغلی
سکوت سازمانی
صخره شیشهای
organizational climate
job enthusiasm
organizational silence
glass cliff
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
2020-01-21
8
3
113
128
10.30473/arsm.1970.6435
6435
Research Paper
تأسیس شرکت دانش بنیان در حوزه علوم ورزشی: مدلی با رویکرد آمیخته
Establishing a Knowledge-based Company in the Field of Sports Sciences: A Model With Mixed Approach
سعید خانمرادی
khanmoradisaeed@gmail.com
1
سید نصرالله سجادی
nsajjadi@ut.ac.ir
2
شیرین زردشتیان
zardoshtian2014@gmail.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تهران، ایران
استادیار مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
هدف، طراحی مدل تأسیس شرکت دانش بنیان در حوزه علوم ورزشی بود. این پژوهش کاربردی با رویکردی آمیخته (کیفی و کمی) است. در بخش کیفی نمونه شامل اعضای هیأت علمی مدیریت ورزشی (7 نفر)، متن و فیلم مربوط به شرکت دانش بنیان (7 سند) بود. نمونهگیری هدفمند بود و با توجه به رویکرد غیر احتمالی آن تا نقطهای ادامه پیدا کرد که به اشباع نظری رسیدیم. در بخش کمی جامعۀ آماری شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم ورزشی بود که به صورت هدفمند 110 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در بخش کیفی از استراتژی داده بنیاد با نرم افرار MAXQDA در سه بخش کد گذاری باز، کد گذاری محوری و کد گذاری انتخابی استفاده شد. در بخش کمی از مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی (PLS) و نرم افزار 2Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که نقطۀ اشباع در نمونۀ کیفی ایجاد 63 کد اولیه، 6 بعد (موانع، پیشرانها، ظرفیتهای صنعت ورزش، بخشهای کارآفرینی ورزش، کارآفرینی ورزشی دانش بنیان و نتایج) و 1 کد محوری (تأسیس شرکت دانش بنیان ورزشی) متفاوت میکند که در مجموع 127 فراوانی کلی و 106 فراوانی مربوط به تفکیک مصاحبهها را دارند. همچنین فرضیههای شناسایی شده در بخش کیفی به صورت کمی مورد تأیید قرار گرفتند. مدل این تحقیق جهت استفاده کارآفرینان ورزشی برای ورود به حوزه تأسیس شرکت دانش بنیان راه گشا خواهد بود.
The purpose of this study was establishing a knowledge-based company in the field of sports sciences. This study was an applied research with mixed approach (qualitative and quantitative). The sample in the qualitative section was sports management faculty members (7 people), the text and film related to Knowledge-based company (7 documents). Targeted sampling method was used since reaching theoretical saturation. In the quantitative section, the statistical population included graduated students in sport sciences and 110 people were selected as samples. in the qualitative section Grounded Theory Strategy was used by MAXQDA software in three sections: open coding, axial coding and selective coding. Structural Equation Modeling (SEM) with the approach of partial least square method (PLS) and Smart PLS software were used. The results showed that the saturation point varies in the qualitative sample of 63 initial codes, 6 dimensions (barriers, drivers, sports industry capacities, sports entrepreneurship sectors, knowledge-based sports entrepreneurship, outcomes), and one core code (establishing a sports knowledge-based company) and there are 127 total abundances and 106 abnormalities of interviewing. Also the hypotheses identified in the qualitative section were quantitatively confirmed. The model of this research could be used by sports entrepreneurs to establish knowledge-based company.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6435_616a63acc39a0194473b71c61fd94601.pdf
دانش بنیان
شرکت
علوم ورزشی
کارآفرینی
knowledge-based
company
Sports Sciences
Entrepreneurship
per
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
2020-01-21
8
3
129
146
10.30473/arsm.2020.6457
6457
Research Paper
تبیین فرصتهای کارآفرینانۀ گردشگری ورزشی (مطالعه موردی: شهرستان دزفول)
Declaration of Entrepreneurial Opportunities in Sport Tourism
(Case Study: Dezful City)
رضا محمد کاظمی
r_mkazemi@ut.ac.ir
1
مهناز پوریز
mahnazpouriz@gmail.com
2
بتول درویش زاده
sharbati@kardargroup.com
3
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
دانشجوی دکترا کارآفرینی پردیس کیش دانشگاه تهران
کارشناس ارشدکارآفرینی دانشگاه تهران
هدف تحقیق حاضر، شناسایی فرصتهای کارآفرینانۀ گردشگری ورزشی شهرستان دزفول است. تحقیق حاضر از منظر هدف، کاربردی و از منظر شیوه جمعآوری دادهها از نوع آمیخته است و از طرح تـحقیق آمیخته بهم تنیده در این پژوهش استفاده شد. برای دستیابی به این هدف در ابتدا با استفاده از رویکرد مدل موریسون (شناسایی وضعیت موجود و روندهای در حال ظهور در صنعت مربوطه و ابعاد محیطی مرتبط) فرصتهای گردشگری ورزشی در شهرستان دزفول شناسایی گردیده، سپس با تنظیم و ارائه پرسشنامه مبتنی بر الگوی اولویک، اهمیت هر یک از فرصتها و رضایت موجود از سطح عرضه آنان در جامعهای از خبرگان، کارشناسان و متولیان کسب و کارهای حوزۀ گردشگری ارزشدهی شده و اولویت هر کدام از فرصتها براساس آزمون تحلیل واریانس فریدمن محاسبه شد. نتایج تحقیق نشان دهندۀ آن بودند که فرصتهای گردشگری ورزشی شهرستان دزفول به ترتیب اولویت در گروه های زیر قرار میگیرند: فرصتهای گروه اقامت، فرصتهای گروه تفریح و ماجراجویی، فرصتهای گروه جاذبههای گردشگری، فرصتهای گروه رویدادهای خاص و همایشها، فرصتهای گروه غذا و نوشیدنی، فرصتهای گروه خدمات گردشگری، فرصتهای گروه حمل و نقل و فرصتهای گروه ورزشهای آبی. در هر گروه ذکر شده نیز فرصتهایی شناسایی شده و اولویتبندی گردیدند
The aim of this research is to identify entrepreneurial opportunities in sport tourism of Dezful city. The present research is applied in terms of goal and mixed in terms of data collection method and intertwined research design was used. To achieve this goal, first sports tourism opportunities in Dezful city were identified using the Morrison model approach (identifying the current situation and emerging trends in the relevant industry and related environmental dimensions). then by preparing and presenting a questionnaire based on the Ulwick’s standard pattern the importance of each opportunity and their satisfaction with the level of supply in a community of experts, experts and business owners in the field of tourism were evaluated and the priority of each opportunity was calculated based on Friedman analysis of variance. These opportunities were categorized in defferent groups which are presented as below: Accommodation, leisure and adventure opportunities, tourist attractions opportunities, special events and conferences opportunities, food & beverage opportunities, tourism service opportunities, transportation opportunities and water sports opportunities. Finally In each of the mentioned groups, opportunities were identified and prioritized.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6457_3ef67062f55c14dd73ec6bf9759e5c90.pdf
اولویت بندی فرصتها
رویکرد آمیخته
فرصتهای کارآفرینانه
گردشگری ورزشی
Prioritization of Opportunities
mixed method
Entrepreneurial Opportunities
Sport tourism