%0 Journal Article %T نقش هویت تیمی در وفاداری هواداران در صنعت فوتبال ایران %J فصلنامه علمی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی %I دانشگاه پیام نور %Z 2345-5551 %A رشید لمیر, امین %A منتظری, امیر %A فیضی, سمیرا %D 2018 %\ 06/22/2018 %V 7 %N 1 %P 57-68 %! نقش هویت تیمی در وفاداری هواداران در صنعت فوتبال ایران %K مشتری %K برند %K بازاریابی %K لیگ برتر %K مدلسازی %R %X هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش هویت تیمی در وفاداری هواداران تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ هواداران بالای 18 سال تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 96 ـ 95 (لیگ شانزدهم) تشکیل دادند. در نهایت 640 پرسش‌نامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. برای سنجش هویت تیمی از پرسش‏نامه هییر و همکاران(2011) و برای سنجش وفاداری هواداران در دو بعد نگرشی و رفتاری به ترتیب از پرسش‏نامه‌های گلادن و فانک (2001) و ایوازاکی و هاویتز (2004)، استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه‌ها، میزان پایایی پرسش‌نامه‌های هویت تیمی و وفاداری در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ تأیید شدند. از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. تجزیه و تحلیل مدل معادله ساختاری پژوهش نشان داد، هویت تیمی بر وفاداری هواداران تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. بنابراین به مدیران ورزشی توصیه می‌شود، به منظور ایجاد و بالا بردن وفاداری هواداران به مواردی از قبیل قدردانی از هواداران و اعتمادسازی توجه نمایند.   %U https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_4701_b34aeca49a30f3b8d45793a3a5b25785.pdf