%0 Journal Article %T پیش‌بینی میل به تداوم فعالیت ورزشی دانشجویان براساس رفتار مربیان: یک رویکرد نظریۀ خود-تعیین‌گری %J فصلنامه علمی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی %I دانشگاه پیام نور %Z 2345-5551 %A بهزادنیا, بهزاد %A کشتی دار, محمد %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 7 %N 3 %P 21-32 %! پیش‌بینی میل به تداوم فعالیت ورزشی دانشجویان براساس رفتار مربیان: یک رویکرد نظریۀ خود-تعیین‌گری %K نظریه خود-تعیین‌ گری %K رفتارهای حمایتی %K رضایتمندی از نیازهای روان‏شناختی %K میل به انجام فعالیت ورزشی %K دانشجویان %R 10.30473/arsm.2019.37426.2591 %X اهمیت‏های پژوهشی زیادی در زمینۀ بررسی میل به انجام فعالیت ورزشی در دانشجویان وجود دارد. پژوهش حاضر نقش رفتارهای مربی را در میل به انجام فعالیت ورزشی دانشجویان را با نقش میانجی‏گر نیازهای اساسی روان‏شناختی، از دیدگاه نظریه خود-تعیین‏گری بررسی کرد. 120 دانشجوی دختر و پسر که واحد تربیت بدنی عمومی را در دانشگاه انتخاب کرده بودند پرسش­نامه‏های رفتار حمایتی و کنترلی مربی (فنتون و همکاران، 2014)، رضایتمندی و ناکامی از نیازهای اساسی روان‏شناختی (چن و همکاران، 2014) و میل به انجام فعالیت ورزشی در آینده (چات‏سی‏سازانتیز و همکاران، 2003) را تکمیل کردند. از روش‏های آماری همبستگی پیرسون و مدل مسیر استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‏ها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که رفتارهای حمایتی ادراک شده به­طور مستقیم بر میل به فعالیت ورزشی تأثیر گذار بود (01/0> p؛ 20/0 = β). رفتارهای حمایتی همچنین به صورت غیرمستقیم و از طریق رضایتمندی از نیازهای اساسی بر میل به فعالیت ورزشی دانشجویان تأثیر داشت. رفتارهای کنترلی اما تنها بر ناکامی از نیازهای اساسی روان‏شناختی تأثیر گذاشت (05/0> p؛ 30/0- = β)، و تأثیری در میل به انجام فعالیت ورزشی در دانشجویان نداشت. رویکرد نظریۀ خود-تعیین‏گری مورد حمایت قرار گرفت، بدین شکل که، در صورتی که مربیان از نیاز اساسی روان‏شناختی برای خود-تعیینی دانشجویان در تربیت­بدنی حمایت کنند، آنها ارضا نیازهای اساسی را تجربه کرده و میل بیشتری برای انجام فعالیت­بدنی خواهند داشت. ملزومات این پژوهش ‏می‏تواند برای معلمان ورزشی در دانشگاه کاربردی باشد.   %U https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5528_efe044c4e91909ccb7a571529f8dfd76.pdf