دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
3
3
2015
02
20
تحلیل محتوای روزنامههای سراسری پرشمارگان و پرمخاطب برخط با تأکید بر پوشش مؤلفههای سند طرح جامع توسعۀ ورزش کشور
11
30
FA
پرستو
زرکی
عضو انجمن پژوهشگران جوان - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان
parastu_z1988@yahoo.com
اسماعیل
شریفیان*
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید با هنر کرمان
sharifianes@yahoo.com
کوروش
قهرمان تبریزی
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهید با هنر کرمان
kourosh 3795 @yahoo.com
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای روزنامههای سراسری پرشمارگان و پرمخاطب برخط کشور با تأکید بر پوشش مؤلفۀهای سند طرح توسعۀ ورزش کشور بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که به صورت تحلیل محتوا انجام شد. جامعه آماری پژوهش، آرشیو 10 روزنامه سراسری پرشمارگان و پرمخاطب برخط کشور در سال 1391بود که برای نمونهگیری از روش تصادفی منظم استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از برگة کدگذاری محقق ساخته که ضریب پایایی آن از آزمون اسکات برای مقوله مؤلفههای ورزش 89% و جنسیت 91% به دست آمد استفاده گردید. روایی صوری، برگة کدگذاری نیز توسط تعدادی از خبرگان تأیید شد. دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون غیرپارامتریک کای اسکوئر در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافتهها نشان داد، از 720روزنامه مورد تحلیل، 7/82% دارای یک صفحه و کمتر از یک صفحه و 3/17% بیشتر از یک صفحه مطالب ورزشی به چاپ رساندهاند. بیشترین مطالب نیز به ترتیب مربوط به مؤلفۀ حرفهای 48%، قهرمانی 40%، معلولان4%، بانوان3%، تربیتی و همگانی هر کدام 1% به دست آمد. همچنین نتایج آزمون خی دو برای هر دو مقوله، مؤلفهها و جنسیت مطرح با سطح معنیداری (001/0≥P)، معنیدار به دست آمد. بدین معنی که بین مؤلفههای سند طرح ورزش کشور و جنسیت مطرح اختلاف معنیداری وجود دارد. بنابراین مطبوعات سراسری و پر شمارگان شایسته است به نقش مهم ورزش در جامعه آگاهی داشته و از جایگاه ویژۀ خود به دلیل پرشمارگان و پرمخاطب بودن استفاده کرده و در جامعه، فرهنگ سازی نموده و از این طریق به اعتلای ورزش کشور کمک نمایند.
تحلیل محتوا,روزنامههای سراسری,مؤلفههای ورزش,برخط
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1543.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1543_05f59c77117de2b88de301b170dfbdd4.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
3
3
2015
02
20
مطالعۀ تطبیقی چگونگی تأمین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ای لیگ برتر ایران و انگلیس
31
42
FA
مسعود
نادریان
0000-0002-3338-6611
مدیریت ورزشی، دانشگاه اصفهان
m.naderian@spr.ui.ac.ir
سمیه
رهبری
مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد واحد خوراسکان
s.rahbari64@yahoo.com
مهسا
قربانی
دانشگاه شاهد
s.rahbari25@gmail.com
هدف کلی تحقیق مطالعۀ تطبیقی چگونگی تأمین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ای لیگ برتر ایران و انگلستان در فصل90-1391بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش توصیفی-تحلیلی اجرا شد. جامعۀ آماری تحقیق شامل کلیه باشگاه های فوتبال حاضر در لیگ برتر ایران و انگلستان بود که سه باشگاه در دسترس از کشور انگستان و پنج باشگاه از ایران به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از اسناد و مدارک و همچنین پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه با استفاده از نظر متخصصان مالی و اساتید مدیریت ورزشی و روایی سازه با استفاده از تحلیل عامل اکتشافی مورد تأیید قرار گرفت. پایایی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ 89/0 محاسبه گردید. نتایج تحقیق نشان داد چگونگی تأمین مالی باشگاه های فوتبال حرفه ی لیگ برتر ایران با شیوه های تأمین مالی باشگاه های فوتبال انگلیس تفاوت آشکار دارد. اکثر باشگاههای فوتبال حرفه ای ایران مبتنی بر کمک های مستقیم دولت و سازمان های صنعتی(65%)بوده، اما باشگاه های انگلستان خصوصی و از طریق حق پخش تلویزیونی(31%)، درآمد روز مسابقه(21%) و جریان نقد حاصل از تجارت(22%) تأمین مالی می شدند. دولتی بودن باشگاه ها، عدم شفافیت صورت های مالی، امتناع صدا و سیما از پرداخت حق پخش آگهی و مسابقات به باشگاه ها، عدم رعایت قانون حق مؤلف، برنامه ریزی نامناسب مسابقات، عدم موفقیت بازاریابی باشگاه ها، عدم آگاهی مدیران باشگاه ها از روش های نوین تأمین مالی، استفاده محدود از مدیران خلاق و با تخصصهای تجاری و مالی در سطوح مختلف از جمله موانع مهم تأمین مالی در باشگاه ها فوتبال حرفه ای لیگ برتر ایران بود.
تأمین مالی,مطالعۀ تطبیقی,باشگاههای فوتبال حرفه ای لیگ برتر ایران,انگلستان
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1544.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1544_cb006dd0ef11bd63d02ef74a004fe26e.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
3
3
2015
02
20
امکان سنجی پیوند عملکردی اکوتوریسم و توریسم ورزشی در ایران (مطالعه موردی: استان کردستان)
43
50
FA
سمیرا
علی آبادی
مدیریت ورزشی، دانشگاه علوم تحقیقات
s.aliabadi311@hotmail.com
شیما
حسامی
مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
sh.hesami351@hotmail.com
تحقیق حاضر با هدف امکان سنجی پیوند عملکردی اکوتوریسم و توریسم ورزشی در استان کردستان انجام شد. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف از نوع کاربردی است. جامعۀ تحقیق شامل کارشناسان ورزش ادارات ورزش و جوانان و ادارات میراث فرهنگی و گردش گری استان کردستان بودند که از این تعداد 48 نفر به با محققان همکاری داشتند. ابزار تحقیق پرسش نامه محقق ساخته ای بود که پس تأیید روایی صوری و محتوایی آن توزیع گردید. ضریب پایای آلفای کرونباخ پرسش نامه نیز 87/0 به دست آمد . نتایج تحقیق نشان داد که کوه های نسار، منطقه حفاظت شده بیجار، رودخانه قزل اوزن به ترتیب در اولویت اکوتوریسم بیجار و دریاچه زریوار،روستای اورامان تخت، جنگل های مریوان به ترتیب در اولویت اکوتوریسم مریوان از دیدگاه کارشناسان میراث فرهنگی و گردش گری قرار گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که دریاچه زریوار در مریوان و کوه های نسار و منطقه حفاظت شده بیجار دارای بیشترین توان توریسم ورزشی هستند، که به ترتیب بار عاملی آن ها با توان قایقرانی(89/0)، اسکی(84/0)، اسکی روی آب(81/0)، کوهپیمایی(701/0) و کوهنوردی(78/0) مشخص شدند. با توجه به نتایج تحقیق پیشنهاد می شود با سرمایه گذاری در ساخت اماکن ورزشی با تجهیزات کامل ایمنی به ویژه تجهیز اماکن و تاسیسات و برگزاری مسابقات کشوری و بین المللی در رشته های اسکی، کوهپیمایی و کوهنوردی ، اسکی روی آب و قایقرانی (توان های توریسم ورزشی منطقه بیجار و مریوان) گامی مؤثر در جهت جذب گردش گران به این مناطق برداشت.
امکان سنجی,اکوتوریسم,توریسم ورزشی,استان کردستان
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1545.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1545_519cd84384426fc4a560de83f9c636d8.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
3
3
2015
02
20
مدلسازی ارزش ویژۀ برند مبتنی بر هوادار(FBBE) باشگاههای فوتبال ایران
51
64
FA
ابوالفضل
فراهانی
0000000204175858
دانشگاه پیام نور
afarahani@pnu.ac.ir
حمید
قاسمی
مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
h_ghasemi@pnu.ac.ir
حبیب
هنری
مدیریت ورزشی، دانشگاه علامه طباطبایی
www.honari-h@yahoo.com
محمد رسول
خدادادی
مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
هدف این پژوهش عوامل مؤثر بر وفاداری به ارزش ویژۀ برند مبتنی بر هوادار(FBBE) در باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران است. پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی بوده و بصورت پیمایشی انجام گرفت. جامعۀ آماری هواداران باشگاههای فوتبال حاضر در لیگ سیزدهم برتر فوتبال ایران بود و نمونه آماری 880 نفر از این جامعه که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و خوشهای انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش پرسش نامه محققساخته(FBBE) با 45 گویه در مقیاس هفت مرتبهای لیکرت میباشد که روایی محتوای کل پرسش نامه توسط 10 نفر از متخصصان فن(91/0 =CVI)، بوده و پایایی در مطالعه مقدماتی با دو روش پایایی آزمون- بازآزمون (89/0=ICC) و با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 81/0 به دست آمده است. دادههای تحقیق با استفاده مدل معادلات ساختاری در محیط نرم افزار Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که با مقدار آماره خیدو برابر 86/20، و سطح معنیداری 066/0 که بزرگتر از 05/0 است، دادههای جمعآوری شده با مدل نظری تحقیق تطبیق دارد. (GFI) برابر 984/0 است که نشان دهنده قابل قبول بودن این میزان برای برازش مطلوب مدل است. مقدار(RMSEA) نیز 064/0 می باشد که با توجه به این که کمتر از 07/0 است، قابل قبول بوده و نشان دهنده تأیید مدل پژوهش می باشد. شاخص(TLI) برابر 968/0؛ شاخص(CFI) برابر 989/0 و شاخص ((PNFI برابر 529/0است که همگی نشان دهنده برازش مطلوب و تأیید مدل پژوهش می باشند. نتایج مربوط به برآورد رگرسیونی نشان میدهد که عامل ویژگیها و عامل منافع تداعی برند بر وفاداری به برند در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران تأثیرمعنیداری ندارد. عامل نگرشهای تداعی برند و عامل هویت برند بر وفاداری به برند در هواداران لیگ برتر فوتبال ایران تأثیرمستقیم معنیداری دارد.
تداعیات برند,هویت برند,وفاداری برند,هواداران,فوتبال
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1546.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1546_785367f2c03f89f5e739f90c184f6e81.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
3
3
2015
02
20
مدل معادلات ساختاری عوامل مؤثر بر سرمایۀ اجتماعی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی
65
76
FA
سمیرا
فیضی
مدیریت ورزشی، دانشگاه شمال
ariasport20@yahoo.com
سید محمد حسین
رضوی
مدیریت ورزشی، دانشگاه مازندران
smhrazavi@yahoo.com
امیر
منتظری
مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
amir.montazeri1@gmail.com
هدف از این مطالعه، تعیین عوامل مؤثر بر سرمایۀ اجتماعی کارکنان در سازمان های ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بود. به همین منظور کارکنان ادارۀکل ورزش و جوانان استان خراسان رضوی به عنوان جامعۀ آماری انتخاب شدند، با توجه به جدول نمونه گیری مورگان ـ کرجسای تعداد 86 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین گردید. اطلاعات مورد نظر از طریق پرسش نامۀ سرمایۀ اجتماعی اکبری (1392) که شامل 26 سؤال در 7 عامل بود، جمع آوری گردید. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه توسط گروهی از استادان صاحب نظر دانشگاهی بررسی و تأیید شد و در یک مطالعۀ راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ مقدار پایایی برابر با 87/0 محاسبه گردید. بر اساس نتایج به دست آمده از تحلیل مدل معادلات ساختاری، عوامل توانمندسازی و آموزش، هویت، مشارکت و کار تیمی، تعهد، اعتماد، اطلاعات و آگاهی و کمک و هم یاری به ترتیب بیشترین نقش و تأثیررا در شکل گیری سرمایۀ اجتماعی در سازمان داشتند (χ2[14]=36.741,P <br />منابع انسانی، سازمان های ورزشی، مشارکت، سرمایۀ اجتماعی، توانمندسازی.
منابع انسانی,سازمان های ورزشی,مشارکت,سرمایۀ اجتماعی,توانمندسازی
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1547.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1547_117f0efe8c4ebd6e0e0a05b90625e8d9.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
3
3
2015
02
20
تعیین روایی و پایایی پرسش نامه وفاداری مشتریان در ورزش
77
84
FA
حسن
پورسلطانی زرندی
مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
هدف از این پژوهش تعیین روایی و پایایی پرسش نامه وفاداری مشتریان در ورزش بود. جامعۀ آماری این پژوهش را مشتریان استخرهای خصوصی و دولتی شهر مشهد به تعداد نامحدود تشکیل دادند. با به کارگیری از فرمول کوکران نمونۀ آماری برابر با 382 نفر برآورد شد و به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه وفاداری لی (2008) که مشتمل بر 8 سؤال بوده و شامل مؤلفه های نگرشی و رفتاری می باشد استفاده شد. روش پژوهش از دسته معادلات ساختاری بوده که به صورت میدانی به اجرا درآمده است. روایی پرسش نامه با به کارگیری نظریات 10 تن از اساتید مدیریت ورزشی به دست آمد. برای تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب آلفای کرونباخ برای تعیین پایایی و تحلیل عاملی تأییدی برای تعیین روایی سازه استفاده شد. نتایج نشان داد پایایی پرسش نامه وفاداری 86/0 می باشد. در خصوص روایی سازه و بر اساس میزان روابط و T-value، تمامی سؤالات رابطه معناداری با عامل ها داشتند و توانستند پیشگوی خوبی برای عامل خود باشند. شاخـص های نسبت x2 به df (85/2)، 096/0=RMSEA و همچنین 93/0=NFI، 94/0=NNFI، 96/0=CFI، 96/0=IFI، 90/0=RFI و 94/0=GFI هم برازش مدل را تأیید کردند. همچنین در خصوص روابط عامل ها با وفاداری نتایج نشان داد که تمامی عامل ها توانستند پیشگوی خوبی برای مفهوم وفاداری باشند. در نتیجه روایی درونی و بیرونی مدل "وفاداری مشتریان" مورد تأیید قرار گرفت.
روایی,پایایی,وفاداری,مشتریان
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1548.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1548_42a61851910c5e95dbe8bac738388ff9.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
3
3
2015
02
20
ارتباط بین فرهنگ سازمانی با خلاقیت و بهره وری اعضای هیات علمی تربیت بدنی پیام نور کشور
85
94
FA
مرتضی
رضایی صوفی
مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور
dr. morteza rezaisofi@yahoo.com
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه ی فرهنگ سازمانی با خلاقیت و بهره وری اعضای هیات علمی تربیت بدنی پیام نور کشور می باشد. روش تحقیق این پژوهش توصیفی – همبستگی می باشد جامعه آماری این پژوهش را 87 نفر از اعضای هیات علمی گروههای تربیت بدنی دانشگاههای پیام نور کشور تشکیل می دادند که به روش کل شمار انتخاب شده بودند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های استاندارد فرهنگ سازمانی رابینز (1996)، پرسش نامه خلاقیت رندسیپ (1979) و پرسش نامه بهره وری اچیو(1980) استفاده گردید. روایی محتوایی آن توسط متخصصین تایید گردید. داده ها بوسیله آزمون کلموگروف اسمیرنف جهت آزمایش طبیعی بودن داده ها و آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون جهت بررسی همبستگی متغیرها مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد مؤلفه های فرهنگ سازمانی از قبیل ارتباطات سازمانی، تعارض پذیری، حمایت مدیریت، انسجام سازمانی، ریسک پذیری، وضوح اهداف و سیستم پاداش با میزان خلاقیت اعضای هیئت علمی دانشگاه های پیام نور کشور ارتباط معنادار دارد و از طرفی مؤلفه های فرهنگ سازمانی مانند هویت سازمانی، خلاقیت فردی و کنترل با میزان خلاقیت اعضای هیئت علمی دانشگاه های پیام نور کشور ارتباط معنادار ندارد و همچنین نتایج نشان می داد مؤلفه های فرهنگ سازمانی مانند ارتباطات سازمانی، سیستم پاداش، انسجام سازمانی، کنترل و خلاقیت فردی بر بهره وری اعضای هیئت علمی دانشگاه های پیام نور کشور رابطه معنی دار دارد و از طرفی مؤلفه های مانند تعارض پذیری، هویت سازمانی، وضوح اهداف، ریسک پذیری و حمایت مدیریت بر بهره وری اعضای هیئت علمی دانشگاه های پیام نور کشور رابطه معنی دار نداشته است.
فرهنگ سازمانی,خلاقیت,بهره وری,اعضای هیات علمی
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1549.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1549_7e962cce80fa15dbebe0b34412410332.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
3
3
2015
02
20
تحلیلی بر عمل کرد طرح سباح در آموزش مهارت های شنا بین دانش آموزان و موانع اجرای بهینه این طرح از دیدگاه مربیان و کارشناسان
95
104
FA
اسکندر
حسین پور
0000000329930546
مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
e.hossinpur@yahoo.com
میر محمد
کاشف
مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
m.kashef@yahoo.com
محسن
وحدانی
مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران
mohsen.vahdani@gmail.com
یوسف
منگشتی جونی
دانشگاه ارومیه
yosefmongashti@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر تحلیلی بر عمل کرد طرح سباح در آموزش مهارت های شنا به دانش آموزان و بیان موانع اجر ای این طرح از د یدگاه مربیان و کارشناسان بود.<br />8,34 و تود ة شاخص بدنی ± پژوهش در دو بخش به صورت نیمه تجربی و توصیفی- پیمایشی صورت پذیرفت. در بخش نیمه تجرب ی 30 نفر با م یانگین سن ی 5,98<br />23,98 از میان فراگیران به صورت تصادفی خوشه ای انتخاب و با ارزیابی مربیان و داوران در پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار گرفتند. در بخش ±2,05<br />ابزار این بخش پرسش نامه محق ق .(N= توصیفی، جامعة آماری شامل کلیة مربیان طرح و کارشناسان ادارات و نواحی آموزش وپرورش شهرستان ارومیه بودن د( 43<br />ساخته ای بود که مشکلات و موانع اجرای طرح را در 4 بعد: امکانات و فضاها، مدیریت و برنامه ریزی، مشکلات مربوط به مربیان و مشکلات وابسته به دانش آموزان<br />df= و 43 AGFI= بررسی می کرد. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه توسط اساتید مجرب تربیت بدنی و روایی ساز ة آن از طریق تحلیل عامل ی تأیید ی ( 0,91<br />به دست آمد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها α= مورد تأیید قرار گرفت و ضریب پایایی آن در یک مطالعة مقدماتی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 85 (P= و 0,00<br />از آزمون رتبه ای فریدمن، یومان – ویتنی و ویلکاکسون استفاده شد. یافته ها نشان داد که در تمامی مهارت های شنا ب ین پ یش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار ی<br />وجود دارد. در بخش بررسی موانع اجرای بهینة طرح، مشخص شد که بیشترین مشکلات به ترتیب مربوط به کمبود امکانات و تجهیزات، مشکلات مربوط به مرب یان،<br />مدیریت و برنامه ریزی و درنهایت مشکلات دانش آموزان است. آنچه در این تحقیق به دست آمده حاکی از تأثیرگذار بودن طرح دارد. ولی تا نتیجه مطلوب و موردنظر<br />فاصله دارد که باید با مهیا نمودن شرایط، امکانات و برنامه ریزی و مدیریت مناسب زمینة را برای آموزش و یادگیری بهتر فراهم نمود.
طرح سباح,مهارت های شنا,موانع
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1550.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1550_dcc3a0984411fa1433d3cdfb1920dd09.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
3
3
2015
02
20
تحلیل رفتارهای موافق و ضد اجتماعی ورزشکاران حرف های رشته های انفرادی و تیمی در اوقات فراغت
105
116
FA
ساناز
صائب فتوحیه
مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
teamworkir1@gmail.com
فرزاد
غفوری
دانشگاه مدیریت ورزشی، علامه طباطبایی
farzadghafouri@yahoo.com
کامبیز
عبدی
مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
goodkambiz@yahoo.com
هدف تحقیق حاضر، تحلیل رفتارهای ضد اجتماعی ورزشکاران حرفه ای رشته های انفرادی و تیمی در اوقات فراغت بود. تحقیق حاضر توص یفی، از نظر مس یر اجرا از<br />نوع تحقیقات پیمایشی به شمار می آید که به شکل میدانی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش شامل ورزشکاران ت یم های مل ی بو ده که تعداد آن ها در 23 رشته<br />ورزشی تیمی و انفرادی، 340 نفر می باشند. نمونة آماری شامل 181 نفر طبق جدول مورگان به صورت تصادف ی ساده انتخاب گرد ید . ابزار اندازه گ یری پژوهش،<br />پرسشنامة محقق ساخت بود که بر اساس شاخص های نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران تنظیم گردید. روایی محتوا با استفاده از مدل لاوشی( 1975 )، توسط گروه<br />0 به دست / 0 و 87 / 0، گزارش شد. جهت محاسبه پایایی پرسش نامه از دو روش آزمون – بازآزمون و پایایی درونی به ترتیب مقا دیر 91 / متخصصان و کارشناسان 84<br />آمد. جهت توصیف داده ها از میانگین و انحراف استاندارد استفاده شد. در تحلیل استنباطی داده ها از آزمون های کلوموگروف اسمیرنف، تست لوین، تحلیل واریانس<br />مستقل استفاده گردید. مهمترین نتا یج این پژوهش این بود که ب ین نوع t و آزمون Fisher's Exact آزمون ،Bonferroni آزمون تعقیبی ،ANOVA یک طرفه<br />ورزش و رفتارهای ضد اجتماعی در اوقات فراغت ورزشکاران رشته های تیمی و بین ورزشکاران انفرادی و تیمی در فعالیت های ضداجتماعی تفاوت معنی داری وجود<br />داشت.
رفتارهای ضد اجتماعی,موافق اجتماع,ورزشکاران ملی,رشته های انفرادی و تیمی,اوقات فراغت
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1551.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1551_ca4df53d09c85ded6adefacd4d40073b.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
3
3
2015
02
20
کاربرد مدل تحلیل مسیردرتبیین شاخص های مؤثربرموفقیت ورزشی تیم های ایران دررویدادهای بین المللی
117
131
FA
غلامرضا
شعبانی بهار
مدیریت ورزشی، دانشگاه بوعلی سینای همدان
shabani-gho@yahoo.com
نصراله
عرفانی
روانشناسی، دانشگاه پیام نور
erfani_nasr1344@yahoo.com
محمود
گودرزی
مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
goud@qqqqq.ir
علی
منصف
روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینای همدان
ali_monsef_89@yahoo.com
هدف از این پژوهش تبیین شاخصهای مؤثر بر موفقیت ورزشی تیم های ایران در رویدادهای بین المللی بود. جامعة آماری این پژوهش مدیران اجرایی، ورزشکاران،<br />مربیان و پیشکسوتان فدراسیون های ورزش های انفرادی می باشد که از بین آن ها چهار فدراسیون(کشتی، وزنه برداری، دو و میدانی و تکواندو) به صورت تصادف ی<br />خوشه ای انتخاب شد و همچنین مدیران کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش وجوانان بود که 153 نفر در نهایت به پرسش نامه های تحقیق پاسخ دادند. ابزار گردآوری<br />اطلاعات، پرسشنامة استاندارد بررسی جو ورزش نخبگان(دی بوسچر و همکاران، 2011 ) شامل 95 سؤال می باشد. روایی محتو ایی آن توسط متخصص ین این حیطه<br />0) به دست آمد. با استفاده از مدل تحلیل مسیرعوامل / مورد ارزیابی قرار گرفت و پایایی پرسش نامه نیز از طریق مطالعه مقدماتی با 30 نفر و آزمون آلفای کرونباخ( 93<br />مؤثر بر موفقیت ورزشی تیم ها مورد بررسی قرارگرفت. نتایج حاصل از بررسی نشان داد که دو عامل بیرونی حمایت مالی و مح یط قهرما نی با ضرا یب استاندارد به<br />0 بیشترین اثر / 0 از طریق ساختار وسیاست گذاری اثر غیر مستقیم بر موفقیت ورزشی دارند. همچنین متغیر سیستم مربیگری باضریب استاندارد 348 / 0و 048 / ترتیب 457<br />0کمترین اثر را بر موفقیت ورزشی دارند. در نهایت مدیران و سیاست گذاران ورزش ی م ی توانند با شناخت / و متغیرحمایت شغلی- ورزشی با ضریب استاندارد 134<br />عوامل موفقیت، سرمایه گذاری و تمرکز مناسبی بر این عوامل داشته باشند.
موفقیت ورزشی-محیط قهرمانی,جو ورزش نخبگان,تحلیل مسیر,مربیان
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1552.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_1552_1878dffbc8a121624d3cd0c6ebcea478.pdf