دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
5
3
2017
02
19
تحلیل معادلات ساختاری اثر هنرآفرینی شغل بر چابکی سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران
11
23
FA
غلامرضا
شعبانی بهار
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
shabani1345@gmail.com
محمود
گودرزی
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
mgodarzii@yahoo.com
حبیب
هنری
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
h_honari@yahoo.com
محسن
لقمانی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدان
referee.loghmani67@gmail.com
هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل فرایندی کارمندمحور است که با توجه به تفاوتهای فردی در محیط سازمان اتفاق میافتد و می-تواند پیامدهای سازمانی مانند چابکی را به همراه بیاورد. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثر ابعاد هنرآفرینی شغل بر چابکی سازمانی وزارت ورزش و جوانان طراحی شده است. تعداد 191 کارشناس و مدیر ستادی وزارتخانه به صورت جدول کرجسی و همکاران به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای تحقیق پاسخ دادند. پس از تأیید روایی صوری ابزار پژوهش (به وسیله 17 نفر از صاحبنظران مدیریت ورزشی)، پایایی پرسشنامه هنرآفرینی شغل و چابکی سازمانی از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 86/0 به دست آمد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که بیشترین عامل از هنرآفرینی شغل که میتواند اثر مستقیم روی چابکی سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بگذارد، عامل کاهش عوامل بازدارنده تقاضاهای شغلی با ضریب اثر 57/0 است و بعد از آن مهمترین عامل دیگر، افزایش منابع اجتماعی شغل قرار دارد (35/0 =r). با توجه به بارهای عاملی ابعاد منعکسکننده چابکی سازمانی، ابعاد هنرآفرینی شغل میتوانند عمدتاً بر ابعاد رهبری و فناوری اثر بیشتری میگذارد. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان انتظار داشت که با هدایت و نظارت کارمندان به سمت هنرآفرینی شغل، مدیران سازمانهای بزرگ ورزشی قادر خواهند بود تا نگرشهای مطلوب کارکنان را به چابکی سازمانی تغییر دهند. به عبارت بهتر، استقلال و اختیار به کارمندان توانا میتواند تا حدود زیادی چابکی سازمانی را بر اساس هنرآفرینی شغل تضمین نماید.
هنرآفرینی شغل,کاهش عوامل بازدارنده تقاضاهای شغل,منابع اجتماعی شغل,چابکی سازمانی,وزارت ورزش و جوانان
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3435.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3435_a74016f3102fddd9e46a5b832c76da74.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
5
3
2017
02
19
شناسایی عوامل بازدارنده مشارکت سالمندان شهر اهواز در فعالیت های بدنی با استفاده از مدل TOPSIS و تدوین راهبردهای آموزشی و مداخلاتی مناسب
25
35
FA
مرجان
امینی
کارشناسی ارشد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
amini_marjan@ymail.com
صدیقه
حیدری نژاد
دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
heydary_s@scu.ac.ir
طاهره
ازمشا
استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهواز
azmsha_t@scu.ac.ir
مرتضی
نعمتی
استادیار گروه برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید چمران اهواز
m.nemati@scu.ac.ir
هدف از انجام این تحقیق، شناسایی و رتبهبندی عوامل بازدارنده مشارکت سالمندان در فعالیت بدنی بود.این تحقیق توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری دادهها، پیمایشی-میدانی است. ابزار جمع آمری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است که با بررسی چهارچوب نظری تحقیق 39 معرفه شناسایی و در شش دستهی کلی طبقهبندی شدند. .جامعه آماری شامل کلیه سالمندان شهر اهواز در سال1393بودند. حجم نمونه به روش تصادفی و با استفاده از فرمول کو کران 383نفر تعیین شد. (383n=).مدل ضرایب معنادار t برای بررسی معناداری رابطه بین معرفهها و مؤلفههای مربوطه با استفاده از نرمافزار لیزرل ارائه شده است.با توجه به اینکه تمامی اعداد معناداری در مدلبالاتر از 96/1 و نتایج تمامی معرفهها در نظر گرفتهشده برای مؤلفههای مربوطه دارای همبستگی بالای4/0بود ، در نهایت روایی مؤلفههای اندازهگیری پرسشنامه در سطح 05/0 و پایایی 91%تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تاپسیس استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که ،از دیدگاه سالمندان در بین مؤلفههای بازدارنده ،مؤلفه فرهنگی و اجتماعی با وزن(0.0146) بالاترین رتبه و مؤلفه فردی و شخصیتی با وزن(0.0209) پایینترین رتبه از مؤلفههای بازدارنده مشارکت در فعالیت بدنی را به خود اختصاص داده است.با توجه به جمعیت رو به رشد سالمندان و با توجه به نتایج این تحقیق به نظر میرسد که توجه بیشتر و درک عمیق آموزشدهندگان و سایر متخصصین سلامت در طراحی برنامههای مداخلاتی مناسب میتوان مشکلات ورزش و فعالیت بدنی سالمندان را کاهش داد.
بازدارنده,تاپسیس,سالمند,فعالیت بدنی,لیزرل
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3436.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3436_6b8b7944e2c1bcc0d5a72bcfff13ec44.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
5
3
2017
02
19
رابطه اعتماد سازمانی و مؤلفه های آن با بهره وری نیروی انسانی در ادارات ورزش و جوانان استان اردبیل
37
45
FA
آرمین
فعال
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
faal.armin@yahoo.com
ابراهیم
علی دوست قهفرخی
0000-0002-8909-7122
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
e.alidoust@ut.ac.ir
مجید
جلالی فراهانی
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران
jalali@ut.ac.ir
هدف اصلی این تحقیق بررسی و شناخت رابطه اعتماد سازمانی و مولفه های آن با بهره وری نیروی انسانی به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر آن بود که در ادارات ورزش و جوانان استان اردبیل مورد ارزیابی قرار گرفت. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود که به شکل میدانی اجرا گردید. جامعه آماری مورد نظر در این تحقیق، تمامی کارمندان اداره و ادارات کل ورزش و جوانان استان اردبیل بودند که تعداد آنها 100 نفر بود و نمونه نیز برابر با تعداد جامعه به صورت تمام شمار در نظر گرفته شد. با توجه به اهداف پژوهش، از دو پرسشنامه اعتماد سازمانی و بهرهوری نیروی انسانی جهت گردآوری دادهها استفاده شد. پرسشنامهها از پژوهش لایقی (1390) و شفیعی (1390) تهیه شد. روایی این پرسشنامه ها با نظر اساتید رشته مدیریت ورزشی تایید شد و برای تعیین پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که ضریب پایایی اعتماد سازمانی 92/0 و بهره وری نیروی انسانی 86/0 بود. برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی (کلوموگروف- اسمیرنف، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه) استفاده شد. در نهایت بر اساس یافته های تحقیق، مشخص گردید که شاخص های شایستگی، قابلیت اتکا، صداقت و تعهد سازمانی از اعتماد سازمانی با بهره وری نیروی انسانی رابطه مثبت و معنیداری دارند.
اعتماد سازمانی,بهره وری,نیروی انسانی,ورزش و جوانان,اردبیل
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3437.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3437_9263a6d1236bd4ca8df79a940c795650.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
5
3
2017
02
19
بررسی وضعیت ایمنی فضاهای ورزشی روباز مدارس راهنمایی دولتی استان اردبیل
47
54
FA
ولی
علیزاده
0000-0003-2119-3625
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
valializadeh20@yahoo.com
جواد
شهلایی
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)
javadshahlaee@gmail.com
لیلی
علیزاده
دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه
ipak65@gmail.com
هدف پژوهش حاضر تعیین وضعیت ایمنی فضاهای ورزشی روباز مدارس دولتی استان اردبیل است. در این مطالعة توصیفی،160 مدرسه راهنمایی دولتی به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای مورد بررسی قرار گرفتند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامة محقق ساخته استفاده گردید که روایی محتوایی و صوری آن توسط اساتید صاحب نظر دانشگاهی تأیید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ 84/0 بهدست آمد. داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و T مستقل توسط نرم افزار spss نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. وضعیت ایمنی 44/46 درصد از لوازم و تجهیزات، 23/42 درصد از حریمها و خطوط و 92/31 درصد از داخل زمینهای بازی مدارس مورد بررسی مطلوب بود. همچنین 7/57 درصد از زمینهای بازی والیبال، 5/54 درصد از زمینهای بازی بسکتبال، 7/35 درصد از زمینهای بازی بدمینتون و 22 درصد از زمینهای بازی هندبال و فوتسال مدارس مورد بررسی دارای شرایط ایمن و مطلوب برای فعالیت ورزشی بودهاند. بر اساس یافتههای پژوهش، وضعیت ایمنی کلی فضاهای ورزشی روباز مدارس مورد مطالعه مطلوب نبود.
ایمنی,فضاهای ورزشی روباز,مدارس
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3438.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3438_a708c2e35dd14f70d29cae36a251f0a2.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
5
3
2017
02
19
پایایی سنجی و اعتباریابی پرسشنامه کیفیت خدمات در ورزش (اسپورت سرو )
55
63
FA
حمید
سارانی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی/دانشگاه خوارزمی
hamid.sarani1@gmail.com
علیرضا
الهی
استادیار مدیریت ورزشی/دانشگاه خوارزمی
alirezaelahi@yahoo.com
در دو دهه اخیر، علاقمندی به کیفیت خدمات در صنعت ورزش افزایش پیدا کرده است؛ به گونه ای که امروزه، کیفیت خدمات یکی از مهم ترین سرفصل ها در زمینه مدیریت خدمات و بازاریابی ورزشی است. بدین منظور این پژوهش با هدف پایایی سنجی و اعتباریابی پرسشنامه کیفیت خدمات در ورزش (اسپورت سرو) به عنوان ابزاری جهت سنجش کیفیت خدمات ادراک شده تماشاگران طراحی و اجرا شده است. با مطالعه پیشینه پژوهش، پرسشنامه ای 20 سوالی تئودراکیس برای اندازه گیری کیفیت خدمات استفاده گردید. جامعه آماری کلیه تماشاگران لیگ برتر فوتسال ایران بودند که طبق فرمول کوکران تعداد 384 نفر یه طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب گردیدند. در این مطالعه پس از بررسی روایی محتوا، جهت بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، و برای بررسی پایایی از پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان دهنده چهار عامل با تبیین 66/70 درصد واریانس و شاخص کیسن مایر الکین 87 درصد بود. پایایی پرسشنامه نیز توسط روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی به ترتیب 92/0 و 96/0 گزارش گردیدند. با توجه به این که شاخص های روایی و پایایی پرسش نامه همگی در حد مطلوبی گزارش گردیدند، می توان از این پرسش نامه به عنوان پرسش نامه ای روا و پایا در اندازه گیری کیفیت خدمات در بین تماشاگران استفاده نمود.
کیفیت خدمات,اسپورت سرو,روایی,پایایی
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3439.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3439_140580fecc5a2a287e4b853d2d268a91.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
5
3
2017
02
19
بررسی نقش نوستالژی (خاطرات گذشته) بر مقاصد رفتاری گردشگران ورزشی پیستهای اسکی
65
78
FA
احمد
محمودی
0000-0001-7579-2274
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی
ahmad.mahmoudi3536@gmail.com
مهدی
کروبی
دانشیار مدیریت جهانگردی دانشگاه علامه طباطبائی
drkaroubi@gmail.com
مجید
حسینی
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی
majid_hossaini@ymail.com
روش پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود که هدف آن بررسی نقش نوستالژی (خاطرات گذشته) بر مقاصد رفتاری گردشگران پیستهای اسکی استان تهران بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه گردشگران پیستهای اسکی بودند که حداقل 3 مرتبه در سال به این پیستها مراجعه داشتند. بنابراین با توجه به نامعین بودن حجم جامعه، برای بدست آوردن حجم نمونه از رابطه حجم نمونه برای جامعه نامحدود کوکران استفاده و حجم نمونه بدست آمد (197=N). ابزار گردآوری دادهها برای نوستالژی و مقاصد رفتاری گردشگران پرسشنامه هیتای چو (2014) بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط 8 تن از اساتید متخصص مورد تأیید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای نوستالژی (922/0=α) و برای مقاصد رفتاری (836/0=α) بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری کالموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه در سطح معناداری (05/0≥P) استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین متغیر نوستالژی و ابعاد آن با مقاصد رفتاری گردشگران ارتباط مثبت و معنادار وجود دارد (01/0P≤، 318/0r=). همچنین از بین ابعاد نوستالژی، مؤلفه هویت گروهی (414/5=t،464/0=Beta) و جامعهپذیری (093/2=t،161/0=Beta) به ترتیب پیشبین قویتری برای مقاصد رفتاری گردشگران میباشند. تمایل به تداعی شدن خاطرات خوش گذشته از طریق پذیرش هنجارها و تشریفات گروه، برقراری ارتباط و تعامل با دیگران در گردشگران از جمله مواردی است که سازمانهای ورزشی با استفاده از نوستالژی میتوانند به عنوان ابزاری متقاعد کننده، مقاصد رفتاری گردشگران را تحت تأثیر قرار دهند.
پیست اسکی,خاطرات گذشته,گردشگر ورزشی,مقاصد رفتاری,نوستالژی
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3440.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3440_d0d9a1783ebbb5249f1c4186975cb5f7.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
5
3
2017
02
19
تحلیل عوامل انگیزاننده حمایت ورزشی در استان همدان
79
91
FA
حشمت اله
مرادی شرف
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
saeid.moradi65@yahoo.com
مهرعلی
همتی نژاد
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
ma_hemati@yahoo.com
نوشین
بنار
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان
noshin.benar@yahoo.com
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل انگیزاننده حمایت ورزشی در استان همدان بود. پژوهش حاضر از نظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود. تعداد 243 مدیر (123 مدیر شرکت و 120 مدیر ورزشی) به پرسشنامه محقق ساخته شامل 33 گویه با مقیاس پنج ارزشی لیکرت پاسخ دادند که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله متخصصان و پایایی آن در یک مطالعه مقدماتی بین 30 نفر از مدیران ورزشی و شرکتها با استفاده از آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی به منظور شناسایی عاملهای انگیزاننده حامیان ورزشی استفاده شد. نتایج پژوهش شش عامل شامل عوامل ساختاری، تبلیغاتی، تسهیلاتی، محیطی، فرهنگی و مدیریتی را به عنوان عوامل موثر انگیزاننده در حمایت ورزشی از دیدگاه مدیران شرکتها و مدیران ورزشی و تحلیل عاملی تأییدی برازش مناسب مدل را نشان داد. با توجه به اینکه حمایت مالی یکی از مهمترین منابع مالی برای سازمانهای ورزشی است، به مدیران ورزشی و شرکتها پیشنهاد میشود که با آگاهی از دانش بازاریابی ورزشی، ارائه طرحهای حمایتی مناسب و مزیتهای ارائه شده به حامیان، شرکتها را برای ورود به عرصه حمایت ورزشی ترغیب کنند.
عوامل انگیزاننده,حمایت ورزشی,مدیران ورزشی,مدیران صنعتی
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3441.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3441_611da0331ea209874539aeb4ca1d7786.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
5
3
2017
02
19
تحلیل SWOT اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در بخش ورزش همگانی
93
103
FA
همایون
عباسی
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه
habbasi003@ gmail.com
حسین
عیدی
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه
eydihossein@gmail.com
سعید
خانمرادی
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه
khanmoradisaeed@gmail.com
چکیده <br />هدف از این پژوهش، تحلیل SWOT اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در بخش ورزش همگانی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش را کلیه مدیران، معاونان و کارکنان اداره کل ورزش و جوانان(90 نفر)، و نیز روسا و نواب رئیس هیاتهای ورزشی استان کرمانشاه(96 نفر) تشکیل داد. نمونه برابر با جامعه و به شیوه نمونهگیری تمام شمار، 150 نفر به پرسشنامهها پاسخ دادند. از پرسشنامه محققساخته SWOT استفاده شد که روایی آن توسط خبرگان ورزشی و پایایی آن نیز به روش آلفای کرونباخ(92/0 =α) تایید گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی، مقایسه میانگینها و آزمون فریدمن استفاده، و به منظور شناسایی موقعیت راهبردی از ماتریسهای ارزیابی عوامل داخلی(IFE)، ارزیابی عوامل خارجی(EFE) و ماتریس داخلی و خارجی(IE) استفاده شد. نتایج نشان داد، در بخش ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه؛ 8 ضعف، 7 قوت، 7 فرصت و 7 تهدید، تایید و بر اساس آزمون فریدمن رتبهبندی شدند. پس از تجزیه و تحلیل مشخص شد که، جایگاه استراتژیک اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در بخش ورزش همگانی، در موقعیت WO قرار دارد. در این راستا، نتیجهگیری میشود که سیاست گذاران ورزش استان تمرکز بیشتری را بر کاهش ضعف های بخش ورزش همگانی؛ و استفاده از فرصت های موجود قرار دهند.
ورزش همگانی,نقاط ضعف,نقاط قوت,فرصت ها,تهدیدها
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3442.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3442_37fcec1e5fd1592c5066ed8deb2a9fa0.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
5
3
2017
02
19
ارائه راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی (مطالعه موردی شهرستان مینودشت)
105
115
FA
حمیده
خسروی مهر
کارشناس ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم ، دانشگاه تهران
ali_toorani20@yahoo.com
مجتبی
قدیری معصوم
استاد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی دانشگاه تهران
mghadiri@ut.ac.ir
محمدرضا
رضوانی
استاد دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران
rrezvani@ut.ac.ir
پژوهش حاضر راهبردهای توسعه گردشگری ورزشی در شهرستان مینودشت را ارائه می دهد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی بوده و جهت گردآوری اطلاعات مورد نیاز از مطالعات کتابخانه ای و میدانی -شامل مشاهده مستقیم و منظم و پرسشنامه- استفاده شده است. برای بدست آوردن پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد در این ارتباط ضریب بدست آمده( 0.74 ) نشان دهنده پایایی مطلوب پرسشنامه می باشد. جهت سنجش روایی پرسشنامه، ظاهر و محتوی پرسشنامه توسط 10 نفر از کارشناسان و متخصصین رشته گردشگری تایید شد. گروه های درگیر در این تحقیق عبارتند از: جامعه محلی، مدیران محلی و گردشگران . داده های حاصل از پرسشنامه با استفاده از نرم افزار آماریSPSS V18 و مدل SWOT تجزیه و تحلیل شدند؛ یافته های تحقیق نشان می دهد که ورزش های هوایی مانند پاراگلایدر در بین جاذبه های گردشگری ورزشی شهرستان مینودشت در رتبه اول قرار دارند. یافته های تحقیق نشان می دهد عوامل متعدد بر فرایند توسعه گردشگری ورزشی شهرستان موثر می باشند مهم ترین قوت و ضعف توسعه گردشگری ورزشی در شهرستان مینودشت به ترتیب پایین بودن هزینه حضور در رویدادهای ورزشی وعدم استفاده از تجارب موجود در زمینه توسعه متقابل ورزش و گردشگری می باشد و همچنین مهم ترین فرصت و تهدید به ترتیب امکان حضور گردشگران و ورزشکاران خارجی و کیفیت پایین خدمات آژانس های گردشگری است. در نهایت با تلفیق عوامل درونی و بیرونی بر روی نمودار مدل سوات، راهبردهای تدافعی به عنوان راهبردهای بهینه شناخته شدند.
"توسعه گردشگری","گردشگری ورزشی","ورزش های هوایی","پاراگلایدر",شهرستان مینودشت"
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3443.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3443_e51ad30f5437365431af7def770cec28.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
5
3
2017
02
19
الگوی ساختاری روابط عدالت سازمانی ادراک شده با رضایت ورزشکاران و تمایل به ترک باشگاه
117
125
FA
محسن
گل پرور
عضو هیئت علمی/دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)
drmgolparvar@gmail.com
این پژوهش با هدف بررسی الگوی روابط عدالت سازمانی و رضایت ورزشکاران از ورزش حرفهای با تمایل به ترک باشگاه در سال 1388 به مرحله اجرا درآمد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش ورزشکاران حرفهای لیگهای دسته اول و دوم در رشتههای فوتبال، والیبال و بسکتبال در سرتاسر ایران بودند که از میان آنها 264 نفر از طریق نمونهگیری سهلالوصول انتخاب شدند. پرسشنامههای تحقیق حاضر شامل عدالت توزیعی، عدالت رویهای، عدالت تعاملی، رضایت از ورزش حرفهای و پرسشنامه تمایل به ترک باشگاه بودند و دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون، الگوسازی معادله ساختاری(SEM) و تحلیل واسطهای تحلیل شد. یافتهها نشان داد، عدالت رویهای و عدالت تعاملی با تمایل به ترک باشگاه دارای رابطه مستقیم معنادار هستند(01/0p). نتایج تحلیل واسطهای نشان داد رضایت ورزشکاران از ورزش حرفهای متغیر واسطهای پارهای (مفهوم آن این است که متغیر میانجی نقش کامل نداشته و به صورت نیمه کامل دارای چنین نقشی بوده است) در رابطه عدالت تعاملی با تمایل به ترک باشگاه است (01/0p<)
عدالت سازمانی,رضایت از ورزش حرفهای,تمایل به ترک باشگاه
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3444.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3444_a5533c82a73aea1ce8746e639a4a7db2.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
5
3
2017
02
19
تدوین راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی ایران
127
142
FA
ابوالفضل
فراهانی
0000000204175858
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
afarahani@pnu.ac.ir
لقمان
کشاورز
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
keshavarzlog@yahoo.com
علی
صادقی
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
keshavarzlo@yahoo.com
هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی ایران بود. جامعه آماری تحقیق مدیران و متخصصین حوزه ورزش قهرمانی، فدراسیونهای ورزشی و اعضای هیئت علمی رشتههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور که تعداد آنها «850 نفر» بود. برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 25 تن از متخصصین ورزش قهرمانی استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از جدول مورگان 265 نفر به طور تصادفی- طبقهای برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای توسعه ورزش قهرمانی ایران تهیه شد. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده، پرسشنامه محقق ساخته 61 سئوالی تهیه و در اختیار آزمودنیها قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل عاملی تاییدی با کمک دو نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد برای توسعه ورزش قهرمانی 10 نقطه قوت، 15 ضعف، 6 فرصت و 16 تهدید وجود دارد. بر اساس تحلیل SWOT در مجموع 15 راهبرد برای توسعه ورزش قهرمانی ایران تدوین شد. همچنین موقعیت راهبردی توسعه ورزش قهرمانی ایران در وضعیت تدافعی قرار دارد.
راهبرد,توسعه,ورزش قهرمانی
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3446.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3446_e2724eaf0a88fc71afbe2215587b7b2c.pdf