دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
7
3
2019
02
20
طراحی مدل رفتار خرید مصرفکننده تماشاگران لیگ فوتبال (مطالعه موردی: تماشاگران باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتورسازی تبریز)
11
20
FA
شهرام
نظری
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فرهنگیان استان تهران، پردیس شهید چمران
shahram.nazari@yahoo.com
نشمین
صمدی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه غیرانتقاعی ایوان کی
divkan.behzad99@yahoo.com
بهزاد
دیوکان
استادیار گروه تربیتبدنی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شرق
divkan.behzad@gmail.com
10.30473/arsm.2019.37987.2616
هدف از تحقیق حاضر طراحی مدل رفتار خرید مصرفکننده تماشاگران لیگ فوتبال، مطالعه موردی تماشاگران باشگاه فرهنگی ورزشی تراکتور سازی بود. این تحقیق از نظر هدف، از نوع تحقیقات کاربردی است به لحاظ گردآوری دادهها، توصیفی همبستگی میباشد و جامعه مورد مطالعه در این پژوهش کلیۀ هواداران تیم تراکتورسازی تبریز در سال 1396 بودند. در این راستا محقق 450 پرسشنامه را در بین جامعۀ آماری توزیع نمود و پس از جمعآوری، 416 پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری دادهها و اندازهگیری متغیرهای مدل از پرسشنامه چن و همکاران (2014) و بومیسازی آن استفاده شده است. پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (79/0) و پایایی ترکیبی و روایی آن نیز با استفاده از روایی همگرا (تأیید بارهای عاملی و مقدار AVE) و روایی تشخیصی مورد تأیید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و تحلیل عاملی تأییدی و برای ارائه مدل، تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری از نرم افزار SPSSنسخه 24 و AMOS استفاده شد. در نهایت نتایج یافتههای تحقیق نشان داد تأثیر دلبستگی تیمی بر قصد خرید تماشاگران باشگاه تراکتورسازی تبریز مثبت و معنادار بود همچنین دلبستگی منجر به تبلیغات دهانبهدهان و ارتقای تصویر حامی شده است و تبلیغات دهانبهدهان و ارتقای تصویر حامی به نوبۀ خود بر قصد خرید تأثیر گذاشتهاند. بهعلاوه نقش میانجی تصویر حامی و تبلیغات دهانبهدهان در رابطۀ بین دلبستگی تیمی و قصد خرید تأیید گردید.
دلبستگی تیمی,قصد خرید,تبلیغات دهان به دهان,تصویر حامی
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5527.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5527_0b6ab0f6ed9d44c6f67dd3ec46dadb82.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
7
3
2019
02
20
پیشبینی میل به تداوم فعالیت ورزشی دانشجویان براساس رفتار مربیان: یک رویکرد نظریۀ خود-تعیینگری
21
32
FA
بهزاد
بهزادنیا
0000-0001-6875-451X
باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران
behzadniaa@gmail.com
محمد
کشتی دار
دانشیار مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بیرجند
mkeshtidar@birjand.ac.ir
10.30473/arsm.2019.37426.2591
اهمیتهای پژوهشی زیادی در زمینۀ بررسی میل به انجام فعالیت ورزشی در دانشجویان وجود دارد. پژوهش حاضر نقش رفتارهای مربی را در میل به انجام فعالیت ورزشی دانشجویان را با نقش میانجیگر نیازهای اساسی روانشناختی، از دیدگاه نظریه خود-تعیینگری بررسی کرد. 120 دانشجوی دختر و پسر که واحد تربیت بدنی عمومی را در دانشگاه انتخاب کرده بودند پرسشنامههای رفتار حمایتی و کنترلی مربی (فنتون و همکاران، 2014)، رضایتمندی و ناکامی از نیازهای اساسی روانشناختی (چن و همکاران، 2014) و میل به انجام فعالیت ورزشی در آینده (چاتسیسازانتیز و همکاران، 2003) را تکمیل کردند. از روشهای آماری همبستگی پیرسون و مدل مسیر استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که رفتارهای حمایتی ادراک شده بهطور مستقیم بر میل به فعالیت ورزشی تأثیر گذار بود (01/0> <em>p</em>؛ 20/0 = <em>β</em>). رفتارهای حمایتی همچنین به صورت غیرمستقیم و از طریق رضایتمندی از نیازهای اساسی بر میل به فعالیت ورزشی دانشجویان تأثیر داشت. رفتارهای کنترلی اما تنها بر ناکامی از نیازهای اساسی روانشناختی تأثیر گذاشت (05/0> <em>p</em>؛ 30/0- = <em>β</em>)، و تأثیری در میل به انجام فعالیت ورزشی در دانشجویان نداشت. رویکرد نظریۀ خود-تعیینگری مورد حمایت قرار گرفت، بدین شکل که، در صورتی که مربیان از نیاز اساسی روانشناختی برای خود-تعیینی دانشجویان در تربیتبدنی حمایت کنند، آنها ارضا نیازهای اساسی را تجربه کرده و میل بیشتری برای انجام فعالیتبدنی خواهند داشت. ملزومات این پژوهش میتواند برای معلمان ورزشی در دانشگاه کاربردی باشد.<br />
نظریه خود-تعیین گری,رفتارهای حمایتی,رضایتمندی از نیازهای روانشناختی,میل به انجام فعالیت ورزشی,دانشجویان
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5528.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5528_efe044c4e91909ccb7a571529f8dfd76.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
7
3
2019
02
20
عوامل بازدارنده ساختاری اشتغال و کارآفرینی در ورزش ایران مطالعه موردی: باشگاههای خصوصی
33
44
FA
ابوالفضل
فراهانی
0000000204175858
استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
afarahani@pnu.ac.ir
10.30473/arsm.2019.5536
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل بازدارنده ساختاری اشتغال و کارآفرینی ورزش در باشگاههای ورزشی خصوصی انجام شده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به روش آمیخته نوع اول (کیفی و کمی) انجام شده است. در بخش کیفی پژوهش و به منظور شناسایی موانع، از تکنیک تحلیل محتوای کیفی و کدگذاری باز و محوری و در بخش کمّی از تکنیک AHP بهره گرفته شده است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 13 نفر از خبرگان و متخصصان رشته تربیتبدنی است. تعداد اعضای جامعه در بخش کمّی 75 نفر از مدیران باشگاههای خصوصی بزرگ بودند. در بخش اول فاز کمی برای ارزیابی پایایی از روش محاسبۀ سازگاری ماتریسهای مقایسات زوجی فازی استفاده شده است. در بخش دوم فاز کمّی برای ارزیابی پایایی از سه معیار ضرایب بارهای عاملی، آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) استفاده شده است. با توجه به نتایج ارائه شده موانع سیستم راهبرد (با وزن 2.356)، آزادی عمل کارکنان (با وزن 1.163)، ساختار انعطافپذیر (با وزن 1.105)، سیستم مالی (با وزن 0.556)، تصمیمگیری (با وزن 0.125)، سیستم پاداش (با وزن 0.106) و سیستم ارزیابی (با وزن 0.096) به ترتیب مهمترین عوامل بازدارنده ساختاری اشتغال و کارآفرینی در ورزش در باشگاههای خصوصی شناسایی شد.
کارآفرینی ورزشی,موانع ساختاری,باشگاههای ورزشی خصوصی
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5536.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5536_600a43e6df052fc776e705f7c1db88d5.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
7
3
2019
02
20
طراحی مدل ساختاری وفاداری هواداران لیگ برتر فوتبال ایران براساس ابعاد برند خدمات
45
54
FA
افسانه
شریفی
دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد تهران شمال. دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
afsaneh.sharifi67@gmail.com
محمد علی
اصلانخانی
استاد دانشکده تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
maslankhani@yahoo.com
فرشاد
تجاری
استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
farshad.tojari@gmail.com
علی اصغر
درودیان
استادیار گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال
doroudian1980@gmail.com
10.30473/arsm.2019.38027.2618
رند نمادینترین جنبه در صنعت ورزش است و هواداران بزرگ ترین مصرف کنندگان برندهای ورزشی هستند. بنابراین تمرکز بر وفاداری هواداران در ورزش بهخصوص ورزش فوتبال، دغدغه بسیاری از مدیران باشگاههای ورزشی است. لذا، هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ساختاری وفاداری هواداران لیگ برتر فوتبال بر اساس ابعاد خدمات برند بود. جامعۀ آماری پژوهش را هواداران لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل دادند. بدین منظور 384 نفر از هواداران بهصورت هدفمند در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه وفاداری برند خدمات کریستالیس و چریسوچو (2014) استفاده شد که روایی و پایایی (بیشتر از 7/0) آن به تأیید رسید. روش تحلیل دادهها استفاده از رگرسیون چند متغیره و معادلات ساختاری بود. نتایج نشانداد آوازه برند بر شواهد برند (76/0) و نگرش نسبت به برند (53/0)، شواهد برند بر رضایتمندی (80/0)، رضایتمندی بر نگرش نسبت به برند (26/0) و نگرش نسبت به برند بر وفاداری هواداران (88/0) در سطح معناداری 05/0 sig< تأثیر مثبت و معناداری داشتند. همچنین، تأثیر آوازه برند بر رضایتمندی و شواهد برند بر نگرش نسبت به برند معنادار نبود. اما تمامی متغیرها بهطور مستقیم و غیر مستقیم بر وفاداری هواداران تأثیر داشتند. همچنین، مشاهده میشود که عامل نگرش نسبت به برند، بیشترین تأثیر را بر وفاداری هواداران داشته است. لذا، به مدیران باشگاهها توصیه میشود با تکیه بر داراییها و فرصتهای خود به جذب و همچنین حفظ هواداران بپردازند و از مزایای داشتن هواداران وفادار که از آن جمله کسب در آمد و مقابله با رقبا است، بهرمند شوند.
برند خدمات,وفاداری هواداران,لیگ برتر فوتبال
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5529.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5529_310bf349d04cdf4605dde598e11266e6.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
7
3
2019
02
20
بررسی رابطۀ بین سواد مهارتی، سواد دانشگاهی و موفقیت کسب وکار ورزشی با نقش میانجی گرایش کارآفرینانه
55
63
FA
حسین
ذبیحی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.ایران
zabihi.1952@yahoo.com
وحید
شجاعی
استادیار گروه تربیت بدنی. واحد ساری. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد ساری. ایران
shojaei.vahid@yahoo.com
محمد
حامی
استادیارگروه تربیت بدنی. واحد ساری. دانشگاه آزاد اسلامی. واحد ساری. ایران
mohammadhami@yahoo.com
10.30473/arsm.2019.38511.2645
پژوهش توصیفی- پیمایشی حاضر با هدف بررسی رابطۀ بین سواد مهارتی، سواد دانشگاهی و موفقیت کسبوکار ورزشی با نقش میانجی گرایش کارآفرینانه انجام شد. جامعه آماری شامل کارآفرینان کسب و کارهای ورزشی اعم از باشگاهها، فروشگاههای ورزشی و تولیدیهای لوازم ورزشی در سطح کشور به تعداد 11780 مورد بود و با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه آماری 384 نفر تعیین شد. از پرسشنامه جهت جمعآوری دادهها استفاده شد و برای تحلیل آماری از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری توسط نرمافزار smartPLS 2.0 استفاده شد. نتایج نشان داد که سواد مهارتی و سواد آکادمیک بر گرایش کارآفرینانه تأثیر دارند. همچنین گرایش کارآفرینانه، سواد مهارتی و سواد آکادمیک بر موفقیت کسب و کار تأثیر دارند. همینطور یافتهها نشان داد که بین سواد مهارتی، سواد دانشگاهی و موفقیت کسبوکار ورزشی با نقش میانجی گرایش کارآفرینانه رابطه معناداری وجود دارد. براساس نتایج پژوهش، اگر چه سواد دانشگاهی عامل مؤثری در موفقیت کسب و کار ورزشی میباشد، اما سواد مهارتی با توجه به میزان همبستگی قوی با موفقیت کسبوکار ورزشی، نقش تعیینکنندهتری دارد. از این رو پیشنهاد میگردد که کارآفرینان، مدیران و صاحبان صنایع ورزشی توجه ویژهای به سواد مهارتی داشته باشند.
گرایش کارآفرینانه,سواد مهارتی,سواد دانشگاهی,کسب وکار ورزشی
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5530.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5530_0796965fb10e7a954e5351b23f763350.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
7
3
2019
02
20
تأثیر عدالت بر تعهد سازمانی با نقش واسطهای آوای سازمانی (مطالعه موردی: ادارهکل ورزش و جوانان استان اردبیل)
65
74
FA
نسرین
عزیزیان کهن
استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه محقق اردبیلی
nasrinazizian@yahoo.com
10.30473/arsm.2019.39877.2694
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر عدالت بر تعهد سازمانی با نقش واسطهای آوای سازمانی در بین کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل صورت پذیرفت. روش انجام پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و به روش معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل (201 نفر) بود که براساس جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده نمونهای به حجم 160 نفر انتخاب شدند. پرسشنامههای عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993)، تعهد سازمانی آلن و مایر (1999) و آوای سازمانی زهیر و اردوغان (2011) برای جمعآوری دادهها مورد استفاده قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS، روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون KMO و بارتلت) و برای مدلسازی روابط بین متغیرها از نرمافزار Lisrel استفاده شد. نتایج نشان داد اثر مستقیم آوای سازمانی بر تعهد سازمانی معنادار است. همچنین عدالت سازمانی از طریق آوای سازمانی بر تعهد سازمانی اثر غیرمستقیم دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت عدالت سازمانی و آوای سازمانی از متغیرهای مهم و مرتبط با تعهد سازمانی میباشند.
عدالت سازمانی,تعهد سازمانی,آوای سازمانی
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5531.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5531_4840ad38f38b097c3619afa094abbbbb.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
7
3
2019
02
20
تدوین راهبردهای بازاریابی ورزشی فدراسیون ورزشهای همگانی ایران
75
84
FA
مهری
صفرنژاد
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور ،
mehrisafarnezhad@gmail.com
عبدالمهدی
نصیرزاده
استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور
mehdi.nasirzade@gmail.com
10.30473/arsm.2019.27517.2248
هدف پژوهش، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی برای فدراسیون ورزشهای همگانی میباشد. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی، از نوع مطالعات راهبردی میباشد. جامعهی آماری، شامل اعضای هیأت رئیسه ،رؤسای کمیتهها، هیأتهای استانی، انجمنها و شورای راهبردی فدراسیون ورزش همگانی، پژوهشگر و یک صاحبنظر استراتژیست مدیریت ورزشی و بازاریابی به تعداد 132 نفر بودند که با بهکارگیری روش نمونهگیری طبقهبندی تصادفی و فرمول کوکران 95 نفر به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزارگردآوری دادهها، مصاحبه و پرسشنامه محققساخته بود. ابتدا مصاحبه حضوری در راستای تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در زمینۀ تدوین برنامه راهبردی بازاریابی فدراسیون ورزش همگانی در کمیته راهبردی، با اجماع نظر خبرگان در مورد (SWOT) به روش دلفی انجام و روایی آن به تأیید اساتید مدیریت و بازاریابی ورزشی رسید. پایایی ابزار پژوهش با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید به ترتیب برابر 84/0، 87/0، 91/0 و 93/0به دست آمد. دادههای حاصل از این پرسشنامه با کمک آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون فریدمن، به کمک نرمافزار آماری SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برنامهی راهبردی بازاریابی فدراسیون ورزش همگانی دارای 12 قوت، 11 ضعف، 10 فرصت و 9 تهدید میباشد. جایگاه بازاریابی ورزشی فدراسیون ورزشهای همگانی در منطقۀ محافظهکارانه (WO) ﻗﺮار داشت. 14راﻫﺒﺮد ﺑﺮای ﺗﺤﻘﻖ رﺳﺎﻟﺖ اﻫداف ﺑﻠﻨﺪﻣﺪت بازاریابی فدراسیون ﺗﺪوﻳﻦ و برای هرکدام برنامۀ عملیاتی تنظیم شد. ﻧﺘﻴﺠﻪﮔﻴﺮی به این صورت شد که فدراسیون ورزشهای همگانی نیازمند بهکارگیری راهبردهای محافظهکارانه و نزدیک به ناحیه تهاجمی (SO) درعرصه عمل میباشد.
برنامه راهبردی,بازاریابی ورزشی,فدراسیون ورزشهای همگانی
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5532.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5532_e9e31ce750217ee6fdb53db36f4d75e8.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
7
3
2019
02
20
تعیین موقعیت راهبردی ورزش دانشجویی دانشگاههای دولتی کشور
85
96
FA
عباس
سبحانی
دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی/دانشگاه صنعتی شاهرود
abas.sobhani@gmail.com
کبریا
اقبالی
استادیار گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
kebria.eghbali@gmail.com
مریم
علیشاهی
کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز
m.alishahi25@yahoo.com
هانیه
منصوری
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی/ دانشگاه صنعتی شاهرود
hanieh.mansouri69@gmail.com
10.30473/arsm.2019.22263.2042
هدف از تحقیق حاضر تعیین موقعیت راهبردی ورزش دانشجویی در دانشگاههای دولتی کشور میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید عضو هیأتعلمی، مدیران و کارشناسان فوقبرنامه شاغل دانشگاههای دولتی کشور میباشند که برای نمونه آماری 80 نفر از این اعضا شاغل در 7 دانشگاه دولتی به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبه و تبادلنظر با خبرگان، مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن توسط چند تن از اساتید صاحبنظر مورد تأیید قرارگرفته و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (90/0) محاسبه شد. دادههای پژوهش با استفاده از آمار توصیفی، آزمون فریدمن و تحلیل SWOT با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که با توجه به نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل داخلی (44/2) و نمره نهایی ماتریس ارزیابی عوامل خارجی (69/2)، موقعیت راهبردی ورزش دانشجویی دانشگاههای دولتی کشور در منطقه ضعف-فرصت (wo) قرار دارد و برای توسعه و بهبود وضعیت آن میبایستی از راهبردهای محافظهکارانه استفاده کرد.
ورزش دانشجویی,موقعیت راهبردی,توسعه ورزش
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5533.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5533_5eb9010dffe000aeba15f69dfb3aec46.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
7
3
2019
02
20
مطالعۀ برنامه ترویج ورزش و فعالیتبدنی در مدارس ابتدایی با رویکرد بازاریابی اجتماعی
97
111
FA
زهرا
صفاری
کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه الزهرا(س) تهران
shadi_safary@yahoo.com
ژاله
معماری
0000-0002-2695-1694
دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه الزهرا(س) تهران
zh.memari@gmail.com
مهسا
سعادتی
استادیار آمار زیستی موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور. تهران .ایران
mahsa.saadati@gmail.com
10.30473/arsm.2019.39575.2679
هدف از انجام این تحقیق، مطالعۀ برنامههای ترویج ورزش و فعالیتبدنی در مدارس ابتدایی با رویکرد بازاریابی اجتماعی و ارائه یک مقیاس ارزیابی بود. جامعة آماری تحقیق شامل کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر دورة دوم ابتدایی مدارس دولتی مناطق 19 گانۀ شهر تهران بودند که دادهها از نمونهای متشکل از 1140 دانشآموز با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی گردآوری شد. ابزار تحقیق پرسشنامهای محقق ساخته با 37 گویه بود. دادهها با نرمافزارهای LISREL و SPSS تحلیل و مدلسازی شدند. نتایج نشان داد، در ادارۀ کل آموزش و پرورش شهر تهران ترویج فعالیتهای بدنی رابطۀ معنیداری با آموزش، فرهنگسازی، روابطعمومی و مکان نداشته و تبادلات فرهنگی و فرهنگسازی که به نظر میرسد برای به ثمر نشستن تلاشهای آموزش و پرورش ضروری میباشد، مغفول مانده است. توجه به سیاستگذاری منطبق با استفاده از نیروهای کارآمد، برقراری ارتباطات اجتماعی گسترده با خانواده دانشآموزان و افزایش قابلیت دسترسی آنان به امکانات و مجموعههای ورزشی آموزش و پرورش از مهمترین نکاتی است که میتواند برای بهبود علاقه دانشآموزان به فعالیتبدنی مدنظر قرار گیرد.
بازاریابی اجتماعی,ترویج فعالیت بدنی,مدارس,ورزش
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5534.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5534_713db413318222d5fcdd43ab63860904.pdf
دانشگاه پیام نور
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2538-5879
7
3
2019
02
20
مدل سازی ساختاری در تبیین مؤلفههای توسعۀ پایدار اماکن ورزشی بر محیط شهری
113
125
FA
محمدرسول
خدادادی
استادیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، ایران
kaka_s_8@yahho.com
فاطمه
عبدوی
استادیار، مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، ایران
fatemehabdavi@yahoo.com
سجاد
پاشایی
0000-0002-3933-146X
دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی ورزشی دانشگاه تبریز، ایران
sajjad.pashaie@yahoo.com
10.30473/arsm.2019.36032.2534
هدف از انجام پژوهش، مدلسازی ساختاری در تبیین مؤلفههای توسعه پایدار اماکن ورزشی (اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی) بر محیط شهری بود. جامعۀ آماری پژوهش را 650 نفر از ساکنان اطراف ورزشگاه تختی، نیروهای انتظامی، نیروهای شهرداری مستقر در اطراف ورزشگاه و مسئولین ورزشگاه تشکیل دادهاند. حجم نمونه از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و هدفمند به تعداد 235 نفر انتخاب شدند. پژوهش حاضر توصیفی، پیمایشی از نوع تحلیلی است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. روایی (محتوی، همگری، واگرا) و پایایی (بارعاملی، ضریب پایایی مرکب و ضریب آلفای کرونباخ) پرسشنامهها در حد قابل قبول و خوب بودند. نتایج حاصل از آزمون فرضیهها را میتوان توسط نرمافزار AMOS و با استفاده از ضرایب رگرسیونی نشان داد. یافتههای پژوهش نشان داد، مؤلفههای توسعه پایدار اماکن ورزشی (اقتصادی، زیست محیطی)، بر محیط شهری تبریز تأثیرمعنیداری داشت، همچنین بین عامل اجتماعی توسعه پایدار اماکن ورزشی، تأثیر مثبت و معنیداری بر محیط شهری یافت نشد که از این میان عامل زیستمحیطی با ضریب رگرسیونی 73/0 بیشترین تأثیر را بر محیط شهری تبریز داشت. بنابراین متولیان جامعه ورزشی با ایجاد توسعه پایدار، آیندهای مطلوب را برای جوامع بشری تضمین میکنند و در آن شرایط زندگی و استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظامهای حیاتی، نیازهای انسان را برطرف میکنند.<br />
عامل اقتصادی,اجتماعی,زیستمحیطی,ورزشگاه تختی,مدل ساختاری
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5535.html
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5535_254f34a09eea8a945ba12a7acb8dfd53.pdf