TY - JOUR ID - 262 TI - وضعیت پوشش تلویزیونی مسابقات رشته‌های ورزشی در شبکه‌های سیما ازدیدگاه متخصصان رسانه‌ای کشور JO - فصلنامه علمی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی JA - ARSM LA - fa SN - 2345-5551 AU - قاسمی, حمید AU - کرمی, عبدالله AU - صادقی, فرشاد AD - گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز AD - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 1 IS - 4 SP - 43 EP - 54 KW - برنامه‌های ورزشی KW - تحقیق کیفی KW - شبکه‌های سیما KW - مؤلفه‌های ورزشی DO - N2 - در این تحقیق از میان محورهای سه‌گانه مطالعات تلویزیونی یعنی مخاطبان، محتوای برنامه و نظام تولید (سطح سازمانی)، منظر سوم مورد تأکید قرار گرفته است و با بررسی نظام تولید برنامه‌های ورزشی در شبکه‌های سیما، تلاش شده تا معیارها و عوامل اثرگذار و مداخله‌گر به‌عنوان بخشی از نظام تولید تبیین گردد. زمینه این بررسی تئوری‌های مخاطب‌محور و رسانه‌محور است که مفاهیمی ‌مانند اصالت رسانه به‌عنوان منشاء تحول و تغییر، و یا در مقابل دیدگاه مخاطب‌محور، با اصالت دادن به مخاطب، وجود برنامه‌های ورزشی را به واسطه پاسخ به نیاز‌های مخاطب مطرح می‌کند. روش دستیابی به این مقصود، مطالعه کیفی بود که در آن با کارشناسان رسانه و اساتید مدیریت رسانه در سطوح مختلف، مصاحبه‌های عمیقی صورت گرفت تا از مجموع آن بتوان به چشم‌اندازی در حوزه ورزش رسانه‌ای دست یافت. از مجموع مباحث می‌توان نتیجه گرفت که شبکه ورزش باید به‌عنوان بدنه اصلی نظام ورزش رسانه‌ای (هسته مرکزی ورزش رسانه‌ای) در بین شبکه‌های سیما لحاظ شود و سایر شبکه‌ها باید به‌عنوان مکمل به فعالیت در حوزه ورزش بپردازند. در این راستا لازم است تا فرصت انتخاب بیشتری به مخاطبان داده شود و شبکه‌های سیما به دنبال تغییر ذائقة مخاطبان برای آشنایی و علاقه‌مندسازی رشته‌های مختلف ورزشی باشند و مجموعة متنوعی از رشته‌های ورزشی را به جامعه ارائه و عرضه کنند.   UR - https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_262.html L1 - https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_262_8d5769f515dad4ebb209bb06047576f9.pdf ER -