TY - JOUR ID - 5848 TI - تعیین درجه اهمیت استراتژی‏های بازاریابی باشگاه‏های لیگ برتر فوتبال با روش AHP JO - فصلنامه علمی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی JA - ARSM LA - fa SN - 2345-5551 AU - ایزدی, علیرضا AU - شعبانی بهار, غلامرضا AU - گودرزی, محمود AU - هنری, حبیب AD - دانش آموخته دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه بوعلی همدان AD - استاد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) AD - استاد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران AD - دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی (ره) Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 1 SP - 95 EP - 105 KW - برنامه های راهبردی KW - بازاریابی KW - فوتبال KW - AHP DO - 10.30473/arsm.2019.5848 N2 - برنامه‏های راهبردی بازاریابی فوتبال با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. بدین منظور نظرات 52 نفر از مدیران باشگاه‏ها، مسئولین کمیته بازاریابی باشگاه‏های فوتبال و متخصصین بازاریابی ورزشی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند و با توجه به محدود بودن جامعه از نمونه‏گیری تمام شمار استفاده شد و داده‏ها از طریق پاسخگویی به پرسش‏نامه‏های محقق ساخته با 20 گویه جمع‏آوری شدند. روایی صوری پرسش‏نامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آنها به خاطر نرخ ناسازگاری پرسش‏نامه‏ها که کمتر از (1/0) بود، تایید گردید.روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی است و به منظور تحلیل داده ها از روش AHP  و نرم افزار  Expert Choice  استفاده شد.یافته ها نشان داد که تدوین یک استراتژی بازاریابی برای باشگاه ها مهمترین اولویت است و پوشش و پخش تمامی مسابقات فوتبال لیگ برتر، تدوین نظام جامع باشگاه داری و توسعه فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی اولویت های دوم تا چهارم هستند و تدوین برنامه های تسهیلی( معافیت مالیاتی، عدم رعایت سقف قراردادو...) جهت ورود بازیکنان تراز اول خارجی به لیگ برتر فوتبال از کمترین اولویت برخوردار است. UR - https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5848.html L1 - https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_5848_ed37866261d9c1d83dce9d236528df0e.pdf ER -