TY - JOUR ID - 6429 TI - طراحی الگوی توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR در انواع رسانه‌های جمعی JO - فصلنامه علمی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی JA - ARSM LA - fa SN - 2345-5551 AU - اسدی, زهرا AU - قاسمی, حمید AU - صابونچی, رضا AD - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران، AD - دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، AD - استادیار مدیریت ورزشی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 3 SP - 89 EP - 102 KW - گردشگری ورزشی KW - رسانه‏های جمعی KW - مدل AIDAR KW - تبلیغات DO - 10.30473/arsm.1970.6429 N2 - پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR در رسانه‏های جمعی انجام گرفت. روش تحقیق از نوع ترکیبی و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری را کارشناسان ورزش همگانی و قهرمانی و متخصصان گردشگری تشکیل دادند که در بخش کیفی و با استفاده از روش نمونه‏گیری هدفمند و گلوله برفی و در بخش کمی نیز با توجه به جدول مورگان حجم نمونه 384 نفر تعیین شد. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش در بخش کیفی شامل پرسش‏نامه بود و در بخش کمی از پرسش‏نامه حاصل از بخش کیفی استفاده شد. پس از اشباع نظری اقدام به تحلیل عاملی تأییدی شد و پرسش‏نامه تأثیر رسانه‏ها بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR شامل 5 مؤلفه و 41 گویه به‏دست آمد و پایایی توسط ضریب آلفای کرونباخ 89/0 به‏دست آمد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون K-S، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن استفاده شد. همچنین از روش تحلیل معادلات ساختاری برای تدوین مدل استفاده شد. تمامی عملیات آماری با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 22 و آموس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR و از طریق رسانه‏ها از دیدگاه نمونه‏های تحقیق تفاوت معناداری وجود دارد به‏طوری که از دیدگاه نمونه تحقیق «نقش‏های آگاهی دهنده» بالاترین رتبه و «نقش‏های اقدام کننده (اقدام به خرید)» پایین‏ترین رتبه را در عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری ورزشی با چارچوب تبلیغاتی AIDAR و از طریق رسانه‏ها به خود اختصاص داده‏اند. UR - https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6429.html L1 - https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6429_066dcff43cffbd8bdaec35351a249562.pdf ER -