TY - JOUR ID - 6433 TI - نقش میانجی‏گری مهارت‏های کارآفرینانه دانشجویان علوم ورزشی در تأثیر جهت‌گیری کارآفرینانه بر قصد و خود کامیابی راه‏اندازی کسب‏ وکار ورزشی JO - فصلنامه علمی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی JA - ARSM LA - fa SN - 2345-5551 AU - خدادادی, محمدرسول AU - متفکری, حکیمه AU - سلیمانی, باقر AD - استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز AD - کارشناس‌ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه خوارزمی. AD - کارشناس‌ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه جامع امام حسین (ع) Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 3 SP - 37 EP - 47 KW - جهت ‏گیری کارآفرینانه KW - مهارت‏های کارآفرینانه KW - خودشکوفایی KW - قصد کارآفرینانه DO - 10.30473/arsm.1970.6433 N2 - هدف این پژوهش بررسی تأثیر جهت‏گیری کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه وخود‏کامیابی راه‏اندازی کسب‏وکار ورزشیبا در نظر گرفتن نقش میانجی مهارت‏های کارآفرینانهاست. جامعه آماری پژوهش دانشجویان کارشناسی‌ارشد علوم ورزشی دانشگاه‏های کشور می‏باشند. با استفاده از روش نمونه‏گیری تصادفی خوشه‌ای تعداد 364  نفر از دانشجویان انتخاب شد. برای جمع‏آوری داده‏ها از چهار پرسش‏نامه استاندارد جهت‏گیری کارآفرینی، قصد کارآفرینی، مهارت‏های کارآفرینی و خودکامیابی استفادهشد‏. بعد از ترجمه و ترجمه‌ مجدد پرسش‏نامه‌ها، برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی هر چهار پرسش‏نامه از نظرهای متخصصان مدیریت ورزشی و برای پایایی پرسش‏نامه‌ها از آزمون ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسش‏نامه‌های جهت‏گیری 84/0، قصد 79/0، مهارت‌های کارآفرینی 90/0 و پرسش‏نامه خودکامیابی 87/0 به‏دست آمد.  تجزیه و تحلیل داده‌ها نیز با استفاده از نسخه 20 نرم‌افزار  SPSS و  Amos انجام شد. یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد، مقادیر استخراج‏ شده برای مسیرهای جهت‏گیری کارآفرینانه و  مهارت‏های کارآفرینانه (57/0)، مهارت‏های کارآفرینانه و قصد کارآفرینی (61/0) معنی‌دار بودند (p <0/05). همچنین مقادیر استخراج شده برای مسیرهای جهت‌گیری کارآفرینانه و مهارت‏های کارآفرینانه (57/0)، مهارت‏های کارآفرینانه و خودکامیابی (25/0) معنی‏دار بودند (p <0/05). در نهایت این‌که گروه‌های آموزشی می‌توانند با بالابردن انگیزه کارآفرینی به همراه تقویت مهارت‌های مورد نیاز کارآفرینی، زمینه خودکامیابی و قصد کارآفرینی را در دانشجویان علوم ورزشی به‏وجود آورند. UR - https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6433.html L1 - https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_6433_36a220ef267b6947e526c6d53027214e.pdf ER -