2024-03-28T17:02:21Z
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=797
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2345-5551
1397
7
1
شناسایی الگوی ذهنی خبرگان در خصوص کاهش گرایش دانش آموزان به فعالیت بدنی در مدرسه( با استفاده از روش شناسی کیو)
محمد
کشتی دار
کیانوش
شجیع
ثریا
روحی بهلولی احمدی
سیده فاطمه
فاطمی زاده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگوی ذهنی خبرگان در خصوص کاهش گرایش دانش آموزان به فعالیت بدنی در مدرسه با استفاده از روش شناسی کیو انجام گرفت. پژوهش حاضر بر اساس هدف، از نوع کاربردی، به لحاظ ماهیت توصیفی- اکتشافی و به دلیل کاربرد روش شناسی کیو، از نوع پژوهشهای آمیخته می باشد. جامعه پژوهش شامل کلیه دبیران خبره، پیشکسوتان ورزش مدارس، متخصصین مدیریت ورزشی و جامعه شناسان فعال در این حوزه بودند که از میان ایشان 26 نفر به صورت نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. برای انجام این پژوهش از نمودار کیو با توزیع شبه نرمال با توزیع اجباری استفاده شده است. دادههای مرتب سازی شده مشارکت کنندگان در نرم افزار SPSS وارد شد تا به کمک تحلیل عاملی کیو ذهنیت های مختلف مشارکتکنندگان شناسایی شود. بر پایه یافته های پژوهش، 11 الگوی ذهنی متمایز در خصوص کاهش گرایش دانش آموزان به ورزش و فعالیت بدنی در مدارس شناسایی شد. به طور کلی یافته ها بیانگر ضرورت طراحی نظام جامع استعدادیابی در ورزش مدارس، جبران کمبود امکانات اجرایی و آموزشی، توجه رسانه های جمعی به ورزش مدارس، وجود قوانین هم راستا با برنامه های آموزشی و توجه به نقش تعیین کنندهی مدیران در فعالیت دانش آموزان در مدرسه بود.
الگویذهنی
فعالیتبدنی
دانشآموزان
روش شناسی کیو
2018
06
22
11
22
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_4697_2ff3164585a5c5c0fbba215541766135.pdf
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2345-5551
1397
7
1
بررسی اثر تحریم بر تجارت ایران و شرکای عمده تجاری در صنعت ورزشی: رهیافت حداقل مربعات کاملا اصلاح شده
محمدرسول
خدادادی
مریم
فریدفتحی
سارا
معصوم زاده
تجارت ابزاری مهم برای کشورها به شمار میرود تا از این طریق درآمدهای ارزی کسب کنند. هدف اصلی این مطالعه اثر تحریمهای اقتصادی بر تجارت دو جانبه ایران با شرکای عمده تجاری در صنعت ورزش و پیشبینی وضعیت اقتصاد در دوران پساتحریم میباشد. به منظور انجام بررسی از روش FM-OLS استفاده شده است. کشورهادر دو گروه انتخاب شده است؛ برای گروه اول؛ چین، ژاپن و فرانسه بوده و گروه دوم؛ روسیه، قزاقزستان و قرقزستان. دادههای تحقیق بر اساس اطلاعات بازه زمانی از سال 1371 تا 1391 بوده و منابع، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک جهانی میباشد. برای تحلیل دادهها از نرمافزار Eviews8 استفاده شد. نتایج مطالعه نشان میدهد که اثر جمعیت و تولید ناخالص داخلی به ترتیب در تمام کشورها منفی و مثبت بوده، نرخ ارز بهغیر روسیه و قرقیزستان منفی بوده، تحریمهای ضعیف دوره حاضر به غیر قزاقزستان و قرقیزستان منفی بوده، تحریمهای قوی دوره فعلی در تمام کشورها مثبت بوده، تحریم های ضعیف دوره قبل به غیر از چین در بقیه کشورها منفی بوده و تحریمهای قوی دوره قبل بر چین، قزاقزستان و قرقیزستان اثر منفی داشته است. در دوران پساتحریم، روند صعودی تجارت ایران با شرکا در صنعت ورزش پیشبینی میشود.
تحریم
شرکای تجاری
تراز تجاری
صنعت ورزش
2018
06
22
23
32
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_4698_f257451258f6de2e272ca753c581a1fd.pdf
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2345-5551
1397
7
1
بررسی ارتباط هوش فرهنگی و لذت درک شده از فعالیت بدنی در اوقات فراغت معلمان تربیت بدنی شهر تهران
سیده طاهره
موسوی راد
زینب
بهایی کسمایی
هدف از پژوهش حاضر مطالعه ارتباط لذت درک شده از فعالیت های بدنی اوقات فراغت با هوش فرهنگی و متغیر های جمعیت شناختی معلمان تربیت بدنی شهر تهران می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان تربیت بدنی شهر تهران (1700=N) که بر مبنای جدول مورگان 250 نفر به طور تصادفی – خوشه ای انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق از پرسشنامه های استاندارد، هوش فرهنگی و لذت درک شده از فعالیت های بدنی اوقات فراغت استفاده شد که روایی هر دو پرسشنامه توسط 15 تن از متخصصین تایید و پایایی آنها در یک مطالعه مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 88/0، 86/ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی ازجمله کلموگروف- اسمیرنوف، t- استودنت تک نمونه ای، آزمون همبستگی پیرسون، اسپیرمن، وی کرامر و رگرسیون خطی تک وچند متغیره استفاده شد . نتایج تحقیق نشان داد که ارتباط معناداری بین لذت درک شده از فعالیت های بدنی اوقات فراغت با عامل فراشناختی و شناختی هوش فرهنگی و همچنین ارتباط معناداری بین لذت درک شده از فعالیت های بدنی اوقات فراغت با سن وتاهل وجود دارد. همچنین ارتباط معنادار بین هوش فرهنگی با سن، تاهل، تحصیلات، سابقه تدریس، مقطع تدریس و میزان درآمد را نشان داد و هوش فرهنگی قادر است لذت درک شده از فعالیت های بدنی اوقات فراغت را پیش بینی کند و در نهایت لذت درک شده از فعالیت های بدنی اوقات فراغت و هوش فرهنگی معلمان تربیت بدنی شهر تهران در سطح مطلوبی قراردارد.
"لذت درک شده"
" فعالیت های بدنی"
"اوقات فراغت"
"هوش فرهنگی"
" معلمان تربیت بدنی"
2018
06
22
33
43
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_4699_04d7a2fa06950b801f137552e67f065e.pdf
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2345-5551
1397
7
1
بررسی روابط بین رجحان های ارزشی و سبکهای پنج گانه تصمیم گیری مدیران تربیت بدنی
بهاره
عزیزی نژاد
نجمه
نیکفر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی روابط بین جهتگیری های ارزشی و سبکهای پنج گانه تصمیم گیری می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و از حیث هدف کاربردی می باشد. جامعه آماری مشتمل بر کلیه مدیران میانی و ارشد تربیت بدنی استان آذربایجان غربی به تعداد 100 نفر می باشد که به روش سرشماری تعداد جامعه با نمونه آماری برابر انتخاب شده است. ابزار تحقیق شامل دو نوع پرسشنامه استاندارد آلپورت و لیندزی جهت بررسی جهتگیری های ارزشی و پرسشنامه اسکات و بروس جهت مطالعه سبکهای تصمیم گیری می باشد. تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار SPSS با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون، test ـt برای گروههای مستقل، و تحلیل واریانس دو راهه فریدمن) انجام گردیده است. اهم نتایج تحقیق نشان می دهد که بین جهتگیری های ارزشی و سبکهای تصمیم گیری رابطه معنا دار وجود دارد. بین جهتگیری های ارزشی و سبک تصمیم گیری در بین مدیران مرد و زن تفاوت معناداری وجود ندارد، ولی در نظام ارزشی، بین سلسله مراتب ارزش های مدیران زن و مرد تفاوت وجود دارد، بطوریکه جهتگیری سیاسی و اقتصادی مدیران مرد بیش از مدیران زن است ولی در هر دو گروه ارزش های مذهبی بالاترین رتبه و ارزش های هنری پایین ترین رتبه را دارند و در نهایت پیشنهادات کاربردی در راستای نتایج تحقیق ارائه شده است.
جهتگیری های ارزشی
سبکهای پنج گانه تصمیم گیری
مدیران تربیت بدنی
2018
06
22
45
56
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_4700_386d05dad89cd601b63984f0a692c82c.pdf
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2345-5551
1397
7
1
نقش هویت تیمی در وفاداری هواداران در صنعت فوتبال ایران
امین
رشید لمیر
امیر
منتظری
سمیرا
فیضی
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش هویت تیمی در وفاداری هواداران تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ هواداران بالای 18 سال تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 96 ـ 95 (لیگ شانزدهم) تشکیل دادند. در نهایت 640 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. برای سنجش هویت تیمی از پرسشنامه هییر و همکاران(2011) و برای سنجش وفاداری هواداران در دو بعد نگرشی و رفتاری به ترتیب از پرسشنامههای گلادن و فانک (2001) و ایوازاکی و هاویتز (2004)، استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها، میزان پایایی پرسشنامههای هویت تیمی و وفاداری در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ تأیید شدند. از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. تجزیه و تحلیل مدل معادله ساختاری پژوهش نشان داد، هویت تیمی بر وفاداری هواداران تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بنابراین به مدیران ورزشی توصیه میشود، به منظور ایجاد و بالا بردن وفاداری هواداران به مواردی از قبیل قدردانی از هواداران و اعتمادسازی توجه نمایند.
مشتری
برند
بازاریابی
لیگ برتر
مدلسازی
2018
06
22
57
68
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_4701_b34aeca49a30f3b8d45793a3a5b25785.pdf
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2345-5551
1397
7
1
تعیین ویژگیهای برند انسانی و جایگاه اخلاقی آن در ورزش از دیدگاه ورزشکاران ایرانی و خارجی
ایمان
رحیمی
سمانه سادات
آرامون
هدف از انجام این پژوهش تعیین ویژگیهای برند انسانی و جایگاه اخلاقی آن در ورزش از دیدگاه دو گروه ورزشکاران ایرانی و خارجی میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی است جامعه آماری این پژوهش را ورزشکاران ایرانی و خارجی رشته واترپلوی شرکتکننده در دهمین دوره رقابتهای واترپلوی باشگاههای آسیا تشکیل میدادند (198N=). یافتههای تحقیق نشان داد که انتخاب ویژگیهای عملکرد ورزشکار و جذابیت ظاهری و سبک زندگی قابل عرضه در بین دو گروه ورزشکاران ایرانی- ورزشکاران خارجی تفاوت معنی داری دارد. یافته ها نشان داد که ورزشکاران خارجی نسبت به ورزشکاران ایرانی به عملکرد ورزشکار اهمیت بیشتری میدهند. از طرف دیگر یافتههای پژوهش نشان دهنده تفاوت بین میزان جایگاه اخلاقی در بین دو گروه ورزشکاران ایرانی و ورزشکاران خارجی بود (P
برند انسانی
ورزش
ورزشکاران ایرانی و خارجی
2018
06
22
69
75
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_4702_6e0b635be3232cf3239901301780803f.pdf
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2345-5551
1397
7
1
وضعیت ایمنی ساخت و سازها و تأسیسات استادیومهای فوتبال لیگ برتر کشور در لیگ نهم
لقمان
حسامی
اکبر
فریدفتحی
استادیومهای فوتبال زیرساختهای اصلی این رشتهی ورزشی پرطرفدار در جامعه به شمار میرود. رعایت استانداردهای لازم در این استادیومها از جنبههای مختلفی نظیر ایمنی حائز اهمیت است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت ایمنی ساخت و سازها و تأسیسات استادیومهای فوتبال لیگ برتر کشور در لیگ نهم بود. نمونه تحقیق برابر جامعه بوده و شامل تمامی 16 استادیوم میزبان لیگ برتر کشور در فصل مسابقات 89-88 بود. ابزار تحقیق چکلیست محقق ساخته با استفاده از استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا بود. پایایی چکلیست توسط آلفای کرونباخ (93/0 α =) تعیین شد. دادهها به صورت حضوری در استادیومها جمعآوری و برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، نمودار، درصد فراوانی) و استنباطی (تی یک گروهی) استفاده شد. یافتهها نشان داد که استادیومهای میزبان لیگ نهم برتر کشور در شاخص ساخت و سازها و تأسیسات استادیومها دارای 65% ایمنی بودند و استادیومهای فولادشهر اصفهان با میانگین 92% ایمنی دارای بیشترین و تختی بندر انزلی با میانگین 36% ایمنی دارای کمترین ایمنی نسبت به سایر استادیومها بودند. همچنین به نظر میرسد بین میانگین ایمنی شاخص با میانگین جامعه، اختلاف معنیدار مثبتی وجود دارد. بر اساس نتایج مطالعه پیشنهاد میشود اولاً استادیومهای تخصصی فوتبال با توجه به استانداردهای بینالمللی ساخته شود، ثانیاً به حداقل نیازهای سرمایههای اصلی فوتبال کشور یعنی تماشاچیان توجه خاص عنایت شود. همچنین، در بازسازی استادیوم-های موجود، برای احترام بیشتر به شخصیت تماشاچیان و همچنین دید مناسب آنان فنسهای اطراف زمینهای فوتبال، برداشته شوند.
ایمنی
استادیوم فوتبال
لیگ برتر کشور
2018
06
22
77
87
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_4703_6f59e7478564fa26cd5f7e17c4248781.pdf
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2345-5551
1397
7
1
کاربرد تصویر در تبلیغات ورزشی از دیدگاه نشانه معناشناسی: مطالعه موردی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران
علی
کریمی فیروزجایی
هانیه
یارمند
در این تحقیق به تحلیل نشانهشناختی تبلیغات فدراسیون کشتی و کاربرد تصاویر در تبلیغات پرداخته شده است. هدف این پژوهش، تحلیل فرآیندهای معناسازی و روشن ساختن این نکته است که چگونه تصاویر تبلیغی ورزش در فرآیند تولید معنا ایفای نقش نمودهاند و مشخص نمودن اینکه آیا این تصاویر در سطح یک نمایه باقی ماندهاند یا به سطح گفتمانی نیز میرسند. روش تحقیق به صورت کیفی و از نوع تحلیل محتوا است و از مجموع 522 تیتر و متن خبری، اطلاعیه و تصاویر مربوط به عنوان جامعه آماری پژوهش، 8 مورد به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که تبلیغات ورزشی از کمبود ایدههای تازه، بدیع و ابتکاری رنج میبرند؛ هر چند جرقههایی از ایدههای خوب مشاهده میشود. نشانههای به کار رفته در تبلیغات فدراسیون کشتی غالباً به صورت مستقیم میباشد؛ بهطوریکه مخاطب با در نظر گرفتن معانی صریح نشانهها، به مفهوم آنها دست مییابد و معانی ضمنی و چندپهلو از نشانهها قابل دریافت نیست. ورود به فضای گفتمانی، حضور زنده و پویای نشانهمعناها و ابهامآفرینی و بازی با نشانهها که از خصوصیات بارز یک تبلیغ موفق میباشد، در تبلیغات این فدراسیون کمتر مشاهده میشود.
نشانهشناسی
دلالت
تبلیغات ورزشی
فدراسیون کشتی
2018
06
22
89
103
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_4722_c12fa3878830e07bbba6693da2cfe62f.pdf
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی
2345-5551
2345-5551
1397
7
1
ضرورت تجزیه و تحلیل محیطی (SWOT) واگذاری باشگاههای فوتبال ایران (مطالعه موردی: باشگاههای استقلال و پرسپولیس)
عبدالمهدی
نصیرزاده
شمس الدین
رضایی
فوتبال بخش عمدهای از صنعت ورزش در جهان است و به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر ورزش و جامعه در جهان اثرات زیادی برجای گذاشته است. فعالیتهای یک صنعت معین، جلب سود و دفع زیان است. مناسبات پیچیده در مقولههای مدیریت، تجارت و اقتصاد بر تقویت دولت ناظر و کاهش نقش دولت مجری استوار است. بنابراین هدف از انجام این پژوهش، تجزیه و تحلیل محیطی (SWOT) واگذاری باشگاههای فوتبال ایران به بخش خصوصی است. برای این منظور با استفاده از روش تحقیق کیفی به مصاحبههای عمیق با 31 نفر از نخبگان آگاه از موضوع پرداخته شد. یافتههای حاصل از تحلیل مصاحبهها منجر به ارایه قوتها (7 مورد) ، ضعفها (15 مورد)، فرصتها (7 مورد)، تهدیدها (15 مورد) و راهبردهای (20 مورد) واگذاری باشگاههای فوتبال گردید. بررسیها نشان دادند که واگذاری باشگاههای فوتبال به بخش خصوصی در شرایط موجود، تقریباً محکوم به شکست است. مهمترین تهدید برای واگذاری باشگاههای فوتبال ایران به بخش خصوصی عدم برخورداری از مؤلفههای درآمدزایی میباشد.
خصوصیسازی
سوات
باشگاههای استقلال و پرسپولیس
2018
06
22
105
115
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_4723_5505fda98ef43c04b9192b9791e93a1b.pdf