دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55516120170823Analysis of the relationship between cultural intelligence and achievement motivation of sport event volunteersتحلیل رابطۀ هوشفرهنگی و انگیزه توفیقطلبی داوطلبان رویدادهای ورزشی11203952FAسمیرافیضیدکتری مدیریت ورزشی دانشگاه شمالامیرمنتظریدانشجوی دکتری دانشگاه فردوسی مشهدرضااندامدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه صنعتی شاهرود0000-0002-4049-9737مهرزادحمیدیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20140828The Purpose of this study was to assess the relationship between cultural intelligence and achievement motivation of sport event volunteers. The applied method in this research was descriptive – correlation. The statistical population consisted of Sport Volunteers at the 11th Iranian Universities Sport Olympiad in summer 2012. Because of low statistical population it was considered as the sample population (n=N). The research Instruments was the “cultural intelligence questionnaire” (CCI, 2005) comprised 20 items and “achievement motivation questionnaire” (McClelland) composed of 11 items. The content and face validity of the questionnaire was confirmed by university experts panel. Cronbach’s alpha coefficient was used to test the reliability of the questionnaires in pilot study. The reliability of cultural intelligence questionnaire and achievement motivation questionnaire was 0.72 and 0.74 respectively. Descriptive and inferential statistics were used to analyze data. The research hypotheses were analyzed through regression with stepwise method. The result of regression analysis showed that metacognitive CI and motivational CI was explaining %24 variance of achievement motivation (F (2,117) = 19.39, p ˂ 0.001; R² = 0.249). The results of this study can create good vision about the importance of developing cultural intelligence and achievement motivation for voluntary affairs managers. <br /> هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطۀ ابعاد هوش فرهنگی با انگیزه توفیقطلبی نیروهای داوطلب در رویدادهای ورزشی است. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش کلیۀ نیروهای داوطلب شرکتکننده در یازدهمین المپیاد فرهنگی ـ ورزشی دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای سراسر کشور بودند. به دلیل پایین بودن حجم جامعه آماری، نمونه به صورت تمامشمار به دست آمد که در حقیقت نمونه برابر جامعه است؛ بر این اساس تعداد 120 نفر به عنوان نمونه آماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. هوش فرهنگی با استفاده از پرسشنامه 20 سؤالی مرکز بینالمللی مطالعات هوش فرهنگی و انگیزه توفیقطلبی نیز با استفاده از پرسشنامه 11 سؤالی مککللند اندازهگیری شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط گروهی از استادان صاحبنظر دانشگاهی بررسی و تأیید شد و در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ مقدار پایایی برای پرسشنامه هوش فرهنگی 72/0 و برای پرسشنامه انگیزه توفیقطلبی 74/0 محاسبه گردید. ارزیابی دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون رگرسیون به روش گام به گام استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون مشخص شد که هوش فرهنگی فراشناختی و انگیزش هوش فرهنگی در کنار یکدیگر 24 درصد واریانس انگیزه توفیقطلبی داوطلبان ورزشی را تبیین میکنند<br /> (249/0R=؛ 001/0=P؛ 39/19=(117،2)F). نتایج پژوهش حاضر میتواند، بینش خوبی در مدیران امور داوطلبی در خصوص اهمیت توسعه هوش فرهنگی و انگیزه توفیقطلبی در نیروهای کاری آنان ایجاد کند. <br /> https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3952_73605b2c8d4c2b01638632f3bb5f4107.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55516120170823Relationship between Job Characteristics and Satisfaction among Iranian Soccer Referees: the Mediate Role of Professional Commitmentرابطه بین ویژگی های شغلی و رضایتمندی داوران فوتبال ایران: نقش میانجی تعهد حرفه ای21323953FAرحیمرمضانی نژاداستاد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانشهرامشفیعیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانرحیمرسولیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانمحسنلقمانیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20140517The aim of this study was to determine the mediate role of professional commitment in relationship between job characteristics and job satisfaction among Iranian soccer referees. 174 soccer referees in premier league and 1 league responded to Jacko’s questionnaire (2004), Aranya's questionnaire (1999) and MSQ (1967). Validity of questionnaires was confirmed by university experts and confirmatory factor analysis and their reliability verified by Alpha Chronbach (r=0.85). Friedman and t Wilcoxon tests showed that characteristics of task significance, skill variety and specialization had more effectiveness than characteristics of process information and feedback. Also, involvement was the most important dimension of professional commitment from participant's view point (p≤ .05). Structure equations model analysis illustrated that professional commitment can significantly (R2= .94) be facilitate relation of job characteristics and satisfaction among soccer referees (RMSEA= 0.076; λ2/df= 1.98; IFI= .92; CFI= .92; GFI= .94). According to the present research results can be stated that other attitudinal and psychological constructs such as professional commitment could be have better conditions in cycle of job characteristics model in sport settings. Additionally, description of job satisfaction among participants showed that unemployment, payment and management are from unsatisfactory factors and social status and work values are from satisfactory factors. According to the result of this study can certainty be expected that will be improve their commitment and satisfaction by enriching the job characteristics among soccer referees.هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجی تعهد حرفهای در رابطه بین ویژگیهای شغلی و رضایتمندی داوران فوتبال ایران است. از این رو، تعداد 174 داور فعال لیگ برتر و دسته اول فوتبال کشور (نمونه برابر جامعه) به پرسشنامههای ویژگیهای شغلی جاکو (2004)، تعهد حرفهای آرانیا (1984) و رضایت شغلی مینهسوتا (1967) پاسخ دادند. روایی پرسشنامهها از طریق تحلیل عاملی تأییدی و متخصصین و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ تأیید شد (85/0 =r ). نتایج آزمون فریدمن و t ویلکاکسون نشان داد که از دیدگاه داوران ویژگیهای اهمیت وظیفه، تنوع مهارت و تخصص به مراتب اولویت بیشتری از ویژگیهای پردازش اطلاعات و بازخورد در شغل داوری دارد. همچنین از دیدگاه آزمودنیها، بعد دلبستگی مهمترین بعد تعهد حرفهای بود (p≤ .05). نتایج مدل معادلات ساختاری نیز نشان داد که تعهد حرفهای به طور معنیداری (R2= .94) میتواند رابطه میان ویژگیهای شغلی و رضایتمندی داوران فوتبال را تسهیل کند (RMSEA= 0.076; λ2/df= 1.98; IFI= .92; CFI= .92; GFI= .94). با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان کرد که سازههای نگرشی و روانشناختی دیگری مانند تعهد حرفهای میتوانند شرایط بسیار مطلوبتری در چرخه مدل ویژگیهای شغل در ورزش داشته باشند. همچنین در تحلیل رضایت شغلی داوران مشخص شد که عدم دوام شغل، سیستم حقوق و مدیریت از عوامل نارضایتی و جایگاه در اجتماع و ارزشهای موجود در شغل از عوامل رضایت از شغلی داوران است. بر این اساس میتوان انتظار داشت که با غنیتر شدن ویژگیهای اصلی شغل داوران فوتبال، عامل های تعهد و رضایت شغلی نیز افزایش پیدا کند.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3953_5aab1f22cfc919aa7be6537b0944170c.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55516120170823The role of Fashion on the young girls tendency towards sport and fitnessنقش مد در گرایش دختران جوان به تناسب اندام و ورزش33413954FAساراکشکراستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائینگارستاردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائیاکبرفرید فتحیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورJournal Article20141222Today paying attention to sport, beauty, fashion and also demonstration of cultural aspects of body and beauty through media, made everyone tend to have beautiful body. So the purpose of this research was to investigate the role of fashion on girl's tendency towards physical fitness and sport. The research method was descriptive- survey. The population was the whole female students who habituated in AllamehTabataba’I university dormitories (N=1430). Sample size was determined (n= 320) using Morgan sample size table. The research tool was a researcher- made questionnaire and its validity was approved by 15 sociologists and sport management experts and its reliability (α= 0.88) was suitable.Results showed that girls tendency to fashion can predict their tendency to fitness. TV. Fashion demonstration can predict the possibility of girls tendency to fashion and fitness (R=0.298, pFashion can make girls tend towards fashion and fitness.This tendency can also make girls to take part in sport activities. So sport organization authorities can gain benefits from fashion towards motivating society to sport activities and also to design clothes according to our social values to attract girls to physical fitness activities.توجه رسانهها به ورزش، زیبایی، مد و نمایش رسانهای جنبه های فرهنگی بدن و زیبایی باعث گرایش به زیبایی بدنی شده است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مد در گرایش دختران به تناسب اندام و ورزش است. روش تحقیق توصیفی –پیمایشی بود. جامعه آماری، دختران دانشجوی ساکن خوابگاههای دانشگاه علامه طباطبائی ( 1430=N ( بودند و حجم نمونه طبق جدول مورگان 320 نفر تعیین شد. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی آن توسط 15 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی و جامعهشناسی تأیید گردید. پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه آلفای کرونباخ 88/0 به دست آمد. گرایش به مد توانایی پیشبینی اهمیت به تناسب اندام و ورزش را در بین دختران دانشجو دارد و نمایش تلویزیونی مدلها توانایی پیشبینی گرایش به مد و تناسب اندام را در دختران دارد. نمایش تلویریونی مد میتواند باعث گرایش دختران به شرکت در ورزش شود. اما نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان دختر با میزان فعالیتهای ورزشی مختلف و شاخصهای توده بدنی مختلف وجود ندارد.<br /> مد میتواند عامل مهمی در گرایش به ورزش و تناسب اندام در بین دختران باشد و به عنوان عاملی مثبت مورد استفاده مسئولین ورزش کشور قرار گیرد تا برای جذب جامعه به ورزش و تناسب اندام بهرهبرداری گردد. پس طراحان لباس و رسانههای جمعی میتوانند به اشاعه مدلهایی در جامعه بپردازند که جنبههای جذب جامعه به سلامت و تندرستی در آن مورد توجه قرار گیرد.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3954_3d4b8735508a065633091c3a63ef9ac1.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55516120170823academic misconduct, University, Social factors.عوامل اجتماعی و انواع سوء رفتارهای علمی43493955FAآیدینعباسیکارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه مازندرانفرزامفرزاناستادیار تربیت بدنی دانشگاه مازندران0000-0002-5349-3246میرحسنسید عامریدانشیار تربیت بدنی دانشگاه ارومیهبهنامزایرکارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه ارومیهJournal Article20141223Abstract
The purpose of the present study is to investigate the influence of Social factors on the incidence of different types of academic misconduct. The method of this study is descriptive, in terms of implementation, it is a survey, and in terms of purpose it is practical. Data for this study were collected using a researcher-constructed questionnaire. Its validity was confirmed by a number of sport management faculty members and its reliability calculated 87/0 with Cronbach's alpha. The questionnaire was designed with a Likert scale of 5 values. The participants of the study were comprised physical education students all over the country. Based on geographic regions of the country, five universities selected from the North, South, East, West and center of the country all of which were graduate students of physical education. The statistical sample of the study included graduate students of Physical Education in Tehran, Shiraz, Kurdistan, Mazandaran and Mashhad Universities. The selection of samples were available by stratified- Stochastic sampling method. Sample size in five colleges determined, based on the number of graduate students of these five faculties and using Morgan table. The findings show the importance of Social factors, especially the lack of adequate supervision of authorities in occurring academic misconduct. In order to deal with all kinds of academic misconduct, the directors of the affair must give special attention to the Social factors, especially the lack of adequate supervision of authorities as an effective factor in the incidence of academic misconducts.چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی در بروز انواع سوء رفتارهای علمی است. روش این پژوهش، توصیفی، از نظر اجرا، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. روایی آن به وسیله جمعی از استادان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. این پرسشنامه با مقیاس 5 ارزشی طیف لیکرت طراحی شده بود. جامعه آماری شامل دانشجویان تربیت بدنی کل کشور بود. بر اساس مناطق جغرافیایی کشور، پنج دانشگاه از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور که دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی داشتند، انتخاب شد. نمونه آماری پژوهش شامل دانشجویان تربیت بدنی تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، شیراز، کردستان، مازندران و مشهد بود. انتخاب نمونهها با روش نمونهگیری طبقهبندی - تصافی بود. حجم نمونه آماری در پنج دانشکده، بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی این پنج دانشکده و با استفاده از جدول مورگان تعیین شد. یافتههای پژوهش نشان از اهمیت زیاد عوامل اجتماعی به خصوص عامل عدم نظارت کافی اشخاص مسئول در بروز سوء رفتارهای علمی داشت. برای مقابله با انواع سوء رفتارهای علمی، باید توجه ویژهای از طرف ضابطین امر به عوامل اجتماعی به خصوص عامل عدم نظارت کافی اشخاص مسئول به عنوان یک عامل تأثیرگذار در بروز سوء رفتارهای علمی اتخاذ گردد. https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3955_8cdcd5116966b57e5643f09241555e92.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55516120170823The relationship of communication skills with effectiveness of Physical Education Faculty members of payam noor universityرابطه مهارتهای ارتباطی با اثربخشی اعضای هیأتعلمی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور51603956FAحمیدقاسمیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور0000-0001-5305-3331لیلاقربانی قهفرخیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورمنوچهرططریاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورزینبامراییمدرس دانشگاه پیام نورJournal Article20140925This paper aims to study the relationship between communication skills and effectiveness of Physical Education Faculty members of payame Noor university . This study was descriptive – correlational performed through survey method . Sample statistical was equal with statistical population (80 faculty Members). Data collection tool was communicational skills questionnaire (Barton J., 1990) and organizational effectiveness questionnaire (Hamidi, 1382). Formal and Logical validity of the questionnaires were confirmed by university professors and professional managers. Reliability of questionnaires was calculated through Cronbach α coefficient (0/84, 0/82) respectively. To study the hypothesis, correlation analysis, regression analysis, one-sample t test, independent- t , and Friedman were used. The results show that the correlation between communication skills and components of effectiveness in the significance level (p< 0.05), are significant (p= 0.048 & r=0.241). The correlation test results indicate a significant relationship between communication skills and elements of organizational effectiveness in the significance level (pهدف این پژوهش بررسی رایطه مهارتهای ارتباطی با اثربخشی اعضاء هیأت علمی تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری برابر با جامعه آماری (80 عضو هیأت علمی) بود. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد مهارتهای ارتباطی بارتونجی (1990) و اثربخشی سازمانی حمیدی (1382) بودند که ضمن تأیید روایی (صوری و منطقی)، پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامهها به ترتیب (84/0، 82/0) محاسبه شد. از آمار استنباطی (کولموگروف –اسمیرنوف، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه، آزمون t تک نمونهای، t مستقل و فریدمن) به منظور بررسی فرضیه پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که ارتباط بین مهارتهای ارتباطی و اثربخشی در سطح معناداری 05/0p< معنادار به دست آمده است (241/0r= و 048/0P=). همچنین نتایج آزمون همبستگی حکایت از ارتباط معنادار بین مهارتهای ارتباطی و مؤلفههای اثربخشی در سطح معناداری 05/0p< است: انگیزش کاری (249/0r= و 041/0P=)، تعهد سازمانی (257/0r= و 035/0P=)، میزان مقاومت منفی در برابر تغییرات (254/0r=- و 037/0P=) و بهبود کیفیت (242/0r= و 047/0P=). با توجه به نتایج پژوهش، مسئولان دانشگاه باید مهارتهای ارتباطی اعضاء هیأت علمی را به عنوان یک متغیر میانجی مؤثر در بالا بردن اثربخشی مورد توجه قرار دهند؛ چرا که اعضاء هیأت علمی دانشگاهها از سویی مسئولین تولید و گسترش دانش و فناوری بوده و نیز در جایگاه مدرس، تربیت و آموزش نیروهای متخصص جامعه را بر عهده دارند و بهطور کلی به عنوان جهتدهندگان توسعه در ابعاد مختلف آن، از پایگاه و منزلت ویژهای برخوردار هستند؛ لذا این توجه میتواند منجر به دستیابی بهتر و بیشتر دانشگاه و بالاخص گروه تربیت بدنی به بخشی از اهداف از قبل تعیین شده آن شود.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3956_09bd65c4ce13f8536fc23916a1a77be8.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55516120170823The effect of brand credit on brand alliance strategies in order to brand Strategic promotion: case study sepahan’s sport clubتاثیر اعتبار برند بر استراتژی اتحاد برند به منظور ارتقاء جایگاه استراتژیک برند: مطالعه موردی باشگاه سپاهان اصفهان61713958FAرسولنظریاسنادیارگروه مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)0000000218539712فاطمهقوامیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)Journal Article20160827The aim of this research is to respresent the effect of brand credit on brand alliance to promote strategic position of brand. The following study represents a practical research which is descriptive in terms of strategy and it is survey in terms of application. Data collection has been conducted through questionnaire and field method.The population under study of the present research consists of all managers, employees, fans and players of Sepahan club. The sample size of simple random sampling has been estimated 384 individuals by the application of (kokrun) formula. The research measuring instrument included the questionnaires of Sepahan brand, Meli bank brand,and alliance brand which signified the reliabilities of 0.92, and 0.97 respectively. Researcher-made questionnaire including five criteria namely, reliability,adherence,quality and quantity of services and products ,socio-communicative approach,fame,and advertising as well as price at last,showed the reliability of 0.91 in the preliminary (pilot-study) study through the use of split half and Cronbach alpha.Verbal and content validity was confirm by ten sports management specialists. Statistical data analyses were both descriptive and inferential. The obtained results show an indirect effect of brand credit on the position of strategic brand merely through alliance brand. The consequences of employed measuring models of brand credit effect on strategies of brand alliance ,the effect of brand credit on promotion of strategic position of brand and the effect of alliance strategy on brand strategic position signified the importance and high value of aforementioned models as well as a confirmed proof for inferential research modelsارائه مدل تأثیر اعتبار برند بر استراتژی اتّحاد برند به منظور ارتقاء جایگاه استراتژیک برند هدف پژوهش است. پژوهش حاضر از نوع تحقیق کاربردی، از نظر استراتژی، توصیفی و از نظر اجرا، پیمایشی است؛ ضمن اینکه جمعآوری اطلاعات به روش میدانی و از طریق ابزار پرسشنامه میباشد. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کلیۀ مدیران، کارکنان، بازیکنان و هواداران باشگاه سپاهان میباشد. حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران معادل 384 نفر مشخص شد. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامههای نام تجاری برند سپاهان و بانک ملی با پایایی (0.92)، اتّحاد برند با پایایی (0.97)، پرسشنامه ارتقاء جایگاه استراتژیک برند محقق ساخته با پنج مؤلفه اعتماد و وفاداری، کیفیت و کمیت خدمات و محصولات، رویکرد اجتماعی و ارتباطی، شهرت و تبلیغات و در نهایت قیمت با یک مطالعه مقدماتی از طریق روش دو نیمه کردن و در مطالعه مقدماتی از طریق روش آلفای کرونباخ، پایایی (0.91) گزارش گردید؛ ضمن اینکه روایی صوری و محتوایی پژوهش توسط ده نفر از متخصصان مدیریت ورزشی تأیید گردید. روشهای آماری شامل تجزیه و تحلیل اطلاعات در دو سطح توصیفی و استنباطی بود. نتایج حاصل پژوهش نشان دهنده تأثیر اعتبار برند بر جایگاه استراتژیک برند به طور غیرمستقیم و از طریق اتّحاد برند بود. نتایج اجرای مدلهای اندازهگیری تأثیر اعتبار برند بر استراتژیهای اتّحاد برند، تأثیر اعتبار برند بر ارتقاء جایگاه استراتژیک برند و استراتژی اتّحاد بر جایگاه استراتژیک برند نشان دهنده برازش بالایی مدل مذکور و تأیید مدلهای مفهومی پژوهش است.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3958_cbd77406cc335db5160db0094cf48bf1.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55516120170823Designing intelligence models needed for leadership effectiveness of sport Managersطراحی الگوی هوشمندیهای مورد نیاز رهبری اثربخش مدیران ورزشی73883959FAمریممختاری دینانیاستادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه الزهرا (س)0000-0003-0621-2760هاشمکوزه چیاناستاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرسعباسنظریان مادوانیاستادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران0000-0003-1219-5389Journal Article20150817Studies have shown it is essential for organizational successful to have leadership effectiveness. This is true to all organizations as sport organizations. Hence, it is important to identification of factors that can be related to leadership effectiveness. Therefore, the purpose of this research was designing of intelligence models needed for leadership effectiveness of sport managers. The Statistical population were all managers (N1=331) and staffs (N2=1621) of Sport and Young's Ministry, National Olympic committee, National Paraolympics committee, National Olympic Academy, and Sport Federations. Based on Morgan table, 180 managers and 367 staffs were selected with stratified sampling and random sampling for this research. Shring (1998) emotional intelligence questionnaire, Van Dyne and Ang (2004) Four Factor cultural intelligence scale questionnaire, Albrecht (2002) organizational intelligence questionnaire and Leadership effectiveness questionnaire (1388) were used to collect data. Validity of the Questionnaires was confirmed by experts and the reliability coefficient for the emotional intelligence questionnaire (α=0/80), cultural intelligence (α =0/89), organizational intelligence (α =0/88) and for leadership effectiveness questionnaire obtained (α=0/90). Data analysis was performed by multiple regressions. Structural Equation Modeling (SEM) was performed with AMOS graphic/18for modeling as well. The results showed there was significant relationship between emotional intelligence, cultural intelligence and organizational intelligence and leadership effectiveness. Finally, with regard to these results, it is recommended that in designating sport managers the following features is considered: emotional intelligence, organizational intelligence and cultural intelligence.مطالعات نشان داده که موفقیت سازمانی در گرو رهبری اثربخش است. این امر در کلیه سازمانها از جمله سازمانهای ورزشی صادق است. از این رو، شناخت عواملی که میتواند با اثربخشی رهبری ارتباط داشته باشد، بسیار ارزشمند میباشد. بنابراین، هدف این پژوهش طراحی الگوی هوشمندیهای مورد نیاز رهبری اثربخش مدیران ورزشی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدیران (331N1=) و کارکنان (1621N2=) وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک، آکادمی ملی المپیک و فدراسیونهای ورزشی بوده که با استناد به جدول مورگان، 180 نفر مدیر و 367 نفر کارمند با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم و تصادفی، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ (1998)، پرسشنامه هوش فرهنگی وانداین و آنگ (2004)، پرسشنامه هوش سازمانی آلبرشت (2002) و پرسشنامه اثربخشی رهبری (1388) استفاده شد. ضمن تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامههای استفاده شده در پژوهش حاضر توسط اساتید و متخصصین مدیریت ورزشی، پایایی این پرسشنامهها از طریق روش آلفای کرونباخ، به ترتیب80/0، 89/0، 88/0 و 90/0 محاسبه شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون رگرسیون چندگانه، برای تعیین ارتباط بین متغیرهای تحقیق و به منظور طراحی مدل از مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) با کمک نرمافزار AMOS graphic/18 استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است و کارایی بالایی در توصیف روابط بین متغیرها دارد. بهعلاوه، با توجه به ضرایب مسیر به دستآمده، هوش هیجانی، هوش سازمانی و هوش فرهنگی دارای بیشترین تأثیر بر اثربخشی رهبری بودند. در نهایت، با توجه به ضرایب مسیر به دستآمده در پژوهش حاضر پیشنهاد میشود که در امر گزینش مدیران سازمانهای ورزشی به ترتیب به میزان هوش هیجانی، هوش سازمانی و هوش فرهنگی آنها توجه شود.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3959_df1e1657c4cd31661f662115a49ba058.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55516120170823The Role of Competitive Advantage in Customer Satisfaction of Swimming Poolsنقش مزیت رقابتی در رضایتمندی مشتریان استخرهای شنا89963960FAداوودمودیکارشناس ارشد مدیریت ورزش،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه بیرجندمحسنوحدانیدانشجوی دکترای مدیریت ورزش،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهرانسیده عذرامیرکاظمیدانشیار مدیریت ورزش ،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه بیرجندJournal Article20150511The purpose of this study was to investigate the role of Competitive Advantage in Customers Satisfaction of Birjand's swimming pools. The research method was a cross-correlation. 214 customers of Birjand Pools completed 2instrument of this study: Competitive Advantage questionnaire (Hoseini,2011, α=0.87) and Customer Satisfaction questionnaire(Servqual 1994, α=0.87) that assess the competitive advantage and Customers Satisfaction in swimming pools respectively. For data analysis,It was used Kolmogorov-Smirnov test, one-sample t-test, Pearson correlation and multiple regression analysis. All data were analyzed with software Spss18 and at significant level p<0/05. The findings showed that there was a direction and significant correlation between the evident advantage (r=0.30), sustainable advantage (r=0.40), dynamic advantage (r=0.38), congruity advantage (r=0.42) and compound advantage (r=0.27) to Customers Satisfaction. The results of stepwise regression analysis showed that the predictor variables could totally explain the 33% of the total variance changes of Customer Satisfaction as well. According to the results of the research ,it is suggested that pools managers increase customers satisfaction and loyalty through development
of competitive advantage.هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مزیت رقابتی در رضایتمندی مشتریان استخرهای شنای شهر بیرجند است. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. 214 نفر از مشتریان استخرهای شهر بیرجند 2 ابزار این پژوهش را تکمیل کردند: پرسشنامه مزیت رقابتی (حسینی،1390، 87/0=α) و پرسشنامه رضایتمندی مشتریان (سروکوال، 1994، 78/0=α) به ترتیب مزیت رقابتی و رضایت مشتریان را در استخرهای شنا ارزیابی کردند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای کالموگروف-اسمیرنوف، آزمون تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. کلیه دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS18 و در سطح معناداری 05/0p< تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مزیت مشهود (30/0r= )، مزیت پایدار (40/0r= )، مزیت پویا (38/0r= )، مزیت متجانس (42/0r= ) و مزیت مرکب (27/0r= ) با رضایتمندی ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه آزمون رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین در مجموع توانستند 33% از تغییرات واریانس رضایتمندی مشتریان را تبیین کنند. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که مدیران استخرها با ایجاد مزیت رقابتی، رضایتمندی و وفاداری مشتریان را افزایش دهند.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3960_547051d2d0532ccc31ab999a5e6ec8e5.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55516120170823The effect of morning exercise on educational advancement of girl students at first, second and third grade of elementary schoolSتاثیر ورزش صبحگاهی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول، دوم و سوم ابتدایی971063961FAصدیقهاسلامیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورلیلاقربانی قهفرخیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورناهیدقیصریکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورJournal Article20160213The aim of this present study is to investigate the effect of morning exercise on the educational advancement of girl students at first, second and third grade of elementary schools. The statistical society of this research includes 3204 students of girl elementary schools of Marvdasht town in academic year of 2014-2015. By using Morgan sample volume determination table, 390 students were selected samples randomly in to two groups: 193 for control and 197 for experimental group at first, the pre-tests were math, Persian, science and Koran books. Then, for experimental group 8 weeks, five days a week and 15-20 minutes each day, before entering the classes, students exercised. After this period, groups were given a post test of above lessons to analyze data, "U man Vitni" test was used to do so, 22 version of SPSS statistic software was used. Results showed that morning exercise increases the average grades of experimental group compared to control group. So it can be concluded that morning exercise has a positive effect on concentration and happiness of students which led to advancement.
<br /><br />هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ورزش صبحگاهی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول، دوم و سوم ابتدایی است. جامعه آماری پژوهش را تعداد 3204 نفر از دانش آموزان دختر مدارس ابتدایی شهرستان مرودشت که در سال تحصیلی 93_94 مشغول به تحصیل بودهاند، تشکیل میدهد که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه مورگان، تعداد نمونه 342 نفر تعیین شد. با توجه به احتمال ریزش نمونهها، حجم نمونه 390 نفر در نظر گرفته شد. نمونهها به صورت تصادفی خوشهای انتخاب و به روش تصادفی نمونههای انتخاب شده به دو گروه کنترل 193 نفر و تجربی 197 نفر تقسیم شدند. پیش آزمونی از دروس ریاضی، فارسی، علوم و قرآن گرفته شد. سپس گروه تجربی به مدت 8 هفته، هفتهای 5 روز و هر روز بین 15-20 دقیقه قبل از ورود به کلاس، ورزش صبحگاهی انجام دادند و پس از این مدت از هر دو گروه پس آزمونی از دروس مزبور گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون یو من ویتنی و تجزیه و تحلیلها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخهی 22 انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که ورزش صبحگاهی موجب افزایش میانگین نمرات گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل شده است. بنابراین ورزش صبحگاهی بر تمرکز و نشاط دانش آموزان تأثیر مثبت دارد و منجر به پیشرفت تحصیلی آنها میشود.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3961_48e175b2bb8cbba350754588704006df.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55516120170823The Environmental Analysis of Professional Sports in Iranتحلیل محیطی ورزش حرفه ای کشور1081183962FAمرتضیرضایی صوفیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورابوالفضلفراهانیاستاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور0000000204175858عباسشعبانیدانشجویی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورJournal Article20140913The purpose of this study was the environmental analysis of the structure of sports in Iran based on a hierarchical model of sports. Reserch method is of descrietiv-anlytic and applicable in terms of objective. Methods of data collection are included library research, Delphi method and finally a researcher made questionnaire.validity of questionnaire confirmed by experts. Using Cronbach's alpha, the reliability of the questionnaire was obtained as 0.94. The statistical population of the study consisted of staff- and operational managers of the Ministry of Youth and Sport, and heads of federations, experts and managers of sport associations of sport federations,managers of Olympic and para-olympic national Academy and faculty members who are specialists in sports and are informed about the research topic. In this study, the sample was determined as equivalent to the research population and by counting all. Out of 302 questionnaires sent to members of the research population, 238 questionnaires were filled (79 percent). For data analysis, descriptive statistics and inferential tests including the Kolmogorov-Smirnov test, comparison of the mean of the population (one sample t-test), Friedman's analysis of variance and Kruskal-Wallis test (H) were applied. The results showed that professional sports in Iran were in conservative strategy position (WO). The most advantage point of professional sports in Iran is the presence of spectators in sports, while the main drawback is the lack of based teams in the clubs. The most important opportunities of professional sports are theyoung population and the interest and potentiality in sports; whereas the most important threats lays in political misuse of professional sports.چکیده
هدف از این پژوهش تحلیل محیطی ورزش حرفه ای ایران می باشد روش تحقیق این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر هدف کاربردی می باشد. روش جمع آوری داده ها شامل مطالعات کتابخانه ای، روش دلفی و در نهایت پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه توسط متخصصین تایید و پایایی پرسشنامه از طریق ضریب آلفای کرونباخ 94/0بدست آمد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران ستادی و عملیاتی وزارت ورزش و جوانان، مدیران و اعضای هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک و مدیران آکادمی ملی المپیک و پارالمپیک، روسای فدراسیونها، کارشناسان کمیته ملی المپیک و اعضای هیأت علمی متخصّص تربیت بدنی و مطلع از موضوع پژوهش میباشد. نمونه در این پژوهش برابر جامعه پژوهش و به صورت تمام شمار تعیین گردید. که از 302 پرسشنامه ارسالی برای اعضای جامعه پژوهش 238 پرسشنامه (79 درصد) واصل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آزمون های کلموگروف اسمیرنف، مقایسه میانگین یک جامعه و آزمون فریدمن استفاده گردید. در نهایت نتایج نشان داد ورزش حرفه ای کشور در موقعیت راهبرد محافظه کارانه (WO) قرار دارد. از با اهمیت ترین نقاط قوت ورزش حرفه ای کشور حضور تماشاگران در ورزش و از مهمترین نقاط ضعف فقدان تیمهای پایهای در باشگاه ها میباشد. از مهمترین فرصتهای ورزش حرفهای کشور جوان بودن جمعیت کشور و وجود علاقه و پتانسیل در ورزش میباشد و همچنین از مهمترین تهدیدهای این بخش استفاده سیاسی از ورزش حرفهای میباشد.
https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_3962_ffa0f09f883444d6ed990a5567b064f9.pdf