حشمت اله مرادی شرف؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ معصومه مجیدی پرست؛ نصراله عرفانی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری عوامل گرایش به مهاجرت ورزشکاران تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران بودند که تعداد 383 نفر بهعنوان نمونه آماری در دسترس انتخاب شدند. پژوهشگران با مراجعه به متخصصین و صاحبنظران ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ساختاری عوامل گرایش به مهاجرت ورزشکاران تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه ورزشکاران تیمهای ملی جمهوری اسلامی ایران بودند که تعداد 383 نفر بهعنوان نمونه آماری در دسترس انتخاب شدند. پژوهشگران با مراجعه به متخصصین و صاحبنظران موضوع پژوهش، از طریق 26 مصاحبه عمیق به جمعآوری اطلاعات از آنها پرداختند و دادههای حاصل از مصاحبه، کدگذاری و تجزیهوتحلیل شدند. در ادامه، پرسشنامهای مطابق با کدهای بهدستآمده در قالب 36 گویه با مقیاس پنج ارزشی لیکرتی طراحی گردید و روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفت. نتایج مدل ساختاری نشان داد که عوامل شناساییشده فردی، مدیریتی، ساختاری و تسهیلاتی- رفاهی بهمنظور بررسی گرایش به مهاجرت ورزشکاران تناسب لازم را دارا هستند و همبستگی بالایی نیز بین این عوامل وجود دارد. همچنین با توجه به نتایج آزمون فریدمن، بین رتبهبندی عوامل گرایش به مهاجرت ورزشکاران تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر، به نظر میرسد که سازمانها و نهادهای متولی ورزش میتوانند با توجه کافی به عوامل مهم شناساییشده و اتخاذ راهبردها و راهکارهای متناسب و مرتبط با این عوامل، گامهای مؤثری در کاهش مهاجرت ارزشمندترین منابع ورزش بردارند.واژههای کلیدیگرایش به مهاجرت، مهاجرت ورزشی، ورزشکاران تیمملی، مدل ساختاری
محمدحسین قربانی؛ سارا کشگر؛ حبیب هنری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
در حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تحقیقات علمی پراکندهای در سطح جهان صورت گرفته است که منجر به تدوین و چاپ مقاله های زیادی در نشریههای علمی شده است. بررسی جامع و عمیق این پژوهشها و تفسیر یافتههای آنها میتواند درک روشنی به محققان ارائه دهد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر در توسعه علمی کاربردی دانشکدههای ...
بیشتر
در حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تحقیقات علمی پراکندهای در سطح جهان صورت گرفته است که منجر به تدوین و چاپ مقاله های زیادی در نشریههای علمی شده است. بررسی جامع و عمیق این پژوهشها و تفسیر یافتههای آنها میتواند درک روشنی به محققان ارائه دهد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر در توسعه علمی کاربردی دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر استراتژی توصیفی-تحلیلی بود که با استفاده از رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب به عنوان مسیر اجرا در جمع آوری و تحلیل داده ها انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه مقاله های مرتبط با حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی است که در پایگاههای اطلاعاتی گوگل اسکولار و ساینس دایرکت از سال 2005 تا 2020 چاپ شده است. بر این اساس با استفاده از واژگان کلیدی، مرتبطترین پژوهشها با رویکرد هدفمند انتخاب شد(134=N). برای بررسی یافتهها از روش فراترکیب سندولوسکی و باروسو (2007) استفاده گردید. یافتهها نشان داد 5 مولفه (آموزش، پژوهش، کارافرینی، ارتباط با جامعه و مرجعیت علمی)، 18 زیرمولفه و 122 کد در زمینه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی نقش دارند. در نهایت با توجه به یافتههای تحقیق الگوی عوامل مؤثر بر توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تدوین شد.
سحر پیرجمادی؛ حبیب هنری؛ غلامعلی کارگر؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای رشد کسب و کارهای نوپای ورزشی در ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است. دادههای پژوهش از طریق نمونهگیری هدفمند و بر اساس مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان این حوزه (مدیران استارتآپها، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، اساتید دانشگاه، نخبگان ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالشهای رشد کسب و کارهای نوپای ورزشی در ایران انجام شد. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای اکتشافی و دارای ماهیت کیفی است. دادههای پژوهش از طریق نمونهگیری هدفمند و بر اساس مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با خبرگان این حوزه (مدیران استارتآپها، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، اساتید دانشگاه، نخبگان حوزه کارآفرینی ورزشی) جمعآوری شد. شمار مشارکتکنندگان با استفاده از شاخص اشباع نظری به 21 نفر رسید و تحلیل یافتهها به روش نظریه داده بنیاد در سه مرحله کدگذاری های باز، محوری و انتخابی انجام شد. یافتهها حاکی از آن است مقولههایی همچون نوآوری و ایده پردازی، سرمایه انسانی متخصص، جنبهی سازمانی، فردی و واحد تخصصی استارتآپهای ورزشی کشور بهعنوان عوامل زمینهای و مقولههایی همچون ساختاری و دولتی، زیرساخت سخت، عوامل راهبردی، محیطی و مراکز کارآفرینی و استارتآپ ورزشی در فدراسیونها و... بهعنوان عوامل مداخلهگر جهت رشد کسب و کارهای نوپای ورزشی در ایران شناخته شدند که میتوانند به اشتغال زایی، توسعه ورزش، رشد و احیای استارتآپهای ورزشی و رشد پایدار اقتصادی کشور در شرایط تحریم کمک شایانی نماید.
داود نوری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ مجید سلیمانی
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مجازیسازی عملکردی سازمان بر پایداری سازمانی با نقش میانجی همافزایی نیروی انسانی و خِرد سازمانی میباشد. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران (480=N) تشکیل دادند و همچنین نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول نمونهگیری ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر مجازیسازی عملکردی سازمان بر پایداری سازمانی با نقش میانجی همافزایی نیروی انسانی و خِرد سازمانی میباشد. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر اجرا توصیفی– پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان سازمان ورزش شهرداری تهران (480=N) تشکیل دادند و همچنین نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول نمونهگیری مورگان و به صورت تصادفی طبقهای از سازمان ورزش شهرداری تهران (215=n) انتخاب شد. به منظور گردآوری دادهها از یک پرسشنامۀ اطلاعات فردی و چهار پرسشنامۀ مجازیسازی سازمان (ویلیامیل استرید، 2007)، پرسشنامه خِرد سازمانی (براون و گرین، 2006) و پرسشنامه سینرژی سرمایه انسانی (احمدی و همکاران، 1396) و پرسشنامه پایداری سازمانی (دیک و همکاران، 2012) استفاده شد. روایی این پرسشنامهها به تایید هفت نفر از اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی همدان رسید و همچنین پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 0.92، 0.87، 0.94 و 0.89 بهدست آمد. در این تحقیق نیز برای برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده ابتدا در سطح توصیفی با استفاده از شاخصهای آماری به توصیف سوالات پرسشنامه پرداخته میشود و سپس در سطح استنباطی برای بررسی صحت و سقم فرضیهها و روابط بین متغیرهای تحقیق از تکنیک تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار اسمارت پی ال اس نسخه 3 استفاده شده است. مهمترین نتایج به دست آمده از تحقیق حاکی از این بوده که مجازیسازی عملکردی سازمان بر پایداری سازمانی با نقش میانجی همافزایی نیروی انسانی و خِرد سازمانی تاثیر معناداری دارد.
غلامرضا شعبانی بهار؛ محمد علی قره؛ محمد سیاوشی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی توسعۀ بالندگی حرفهای، سازمانی و فردی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی کشور بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد که به شکل میدانی اجرا گردیده است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی کشور (205N=) و نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی توسعۀ بالندگی حرفهای، سازمانی و فردی اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی دانشگاههای دولتی کشور بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- پیمایشی میباشد که به شکل میدانی اجرا گردیده است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشکدههای تربیت بدنی کشور (205N=) و نمونه آماری برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته بالندگی استفاده شد، که محقق فهرستی از 22 مؤلفه بالندگی هیأت علمی را شناسایی کرد که پس از مصاحبه با متخصصان و صاحبنظران این حوزه، 3 بعد (بالندگی حرفهای، سازمانی و فردی) و 17 مؤلفه شناساییشده، به گویههای پرسشنامه تبدیل شدند تا بر مبنای آن وضعیت موجود بالندگی ترسیم شود. روایی هر سه پرسشنامه به تأیید 15 نفر از متخصصین رسید و پایایی آنها در یک مطالعۀ مقدماتی با 30 آزمودنی و با آلفای کرونباخ به ترتیب 90/0، 85/0 و 86/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات جمعآوری شده، از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله کلموگروف- اسمیرنوف، تی استودنت و برای تعیین ارتباط علّی بین متغیرها، از دو نرم افزار LISREL و SPSS استفاده شد.یافتههای پژوهش نشان داد تحلیلهای مدلیابی معادلات ساختاری، برازندگی مدل را با دادهها مورد حمایت قرار دادند، همچنین یافتهها بیانگر این امر بودند که ابعاد بالندگی دانشکدههای تربیت بدنی کشور در حد مطلوب قرار دارد. در ارتباط بین بالندگی و ابعاد آن، بعد حرفهای با بار عاملی 80/0، بعد فردی با بار عاملی 74/0 و بعد سازمانی با بار عاملی 71/0 بیشترین تأثیر را داشتند.
مرتضی حیدری؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ نصراله عرفانی؛ مجید سلیمانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری نوآوری سازمانی براساس شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده که دادههای آن بهشیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (890 =N)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 396 نفر با ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل ساختاری نوآوری سازمانی براساس شادی سازمانی در بین کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده که دادههای آن بهشیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش کلیة کارکنان وزارت ورزش و جوانان بودند (890 =N)؛ که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 396 نفر با روش نمونهگیری تصادفی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری جمعآوری دادهها شامل دو پرسشنامه نوآوری سازمانی جیمنز و همکاران (2008) و پرسشنامه شادی سازمانی هیل و آرگیل (2002) بود. روایی صوری پرسشنامهها توسط 15 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ در یک نمونه اولیه 30 نفره برای پرسشنامه نوآوری سازمانی و شادی سازمانی به-ترتیب 928/0 α= و 94/0 α= گزارش شد. دادهها با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار SPSS23 و LISREL8.5 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مدل ساختاری نوآوری سازمانی براساس شادی سازمانی نشان داد که تمامی سؤالات بهجز سؤالات 6 و 13 دارای اثر معناداری در مدل ارائه شده میباشند (01/0>P). شاخصهای برازش مدل ساختاری از برازندگی مناسبی برخوردار است و نوآوری سازمانی توانسته اثر معناداری بر شادی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان داشته باشد (01/0>,p 19/11=, t64/0=β).
علیرضا ایزدی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری
چکیده
برنامههای راهبردی بازاریابی فوتبال با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. بدین منظور نظرات 52 نفر از مدیران باشگاهها، مسئولین کمیته بازاریابی باشگاههای فوتبال و متخصصین بازاریابی ورزشی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند و با توجه به محدود بودن جامعه از نمونهگیری تمام شمار استفاده شد و دادهها از طریق پاسخگویی ...
بیشتر
برنامههای راهبردی بازاریابی فوتبال با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. بدین منظور نظرات 52 نفر از مدیران باشگاهها، مسئولین کمیته بازاریابی باشگاههای فوتبال و متخصصین بازاریابی ورزشی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند و با توجه به محدود بودن جامعه از نمونهگیری تمام شمار استفاده شد و دادهها از طریق پاسخگویی به پرسشنامههای محقق ساخته با 20 گویه جمعآوری شدند. روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آنها به خاطر نرخ ناسازگاری پرسشنامهها که کمتر از (1/0) بود، تایید گردید.روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی است و به منظور تحلیل داده ها از روش AHP و نرم افزار Expert Choice استفاده شد.یافته ها نشان داد که تدوین یک استراتژی بازاریابی برای باشگاه ها مهمترین اولویت است و پوشش و پخش تمامی مسابقات فوتبال لیگ برتر، تدوین نظام جامع باشگاه داری و توسعه فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی اولویت های دوم تا چهارم هستند و تدوین برنامه های تسهیلی( معافیت مالیاتی، عدم رعایت سقف قراردادو...) جهت ورود بازیکنان تراز اول خارجی به لیگ برتر فوتبال از کمترین اولویت برخوردار است.
سهیلا مجلسی ارده جانی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ مجید سلیمانی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل مدیریت دانش بر اساس آمادگی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. این تحقیق از نوع همبستگی بود که دادههای آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان در سال 95 میباشد که به تعداد 890 نفر (569 مرد،321 زن) هستند. به ازای هر پارامتر آزاد 5 نفر منظور ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تدوین مدل مدیریت دانش بر اساس آمادگی سازمانی کارکنان وزارت ورزش و جوانان بود. این تحقیق از نوع همبستگی بود که دادههای آن به شیوه میدانی و با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. جامعه آماری شامل تمامی کارکنان وزارت ورزش و جوانان در سال 95 میباشد که به تعداد 890 نفر (569 مرد،321 زن) هستند. به ازای هر پارامتر آزاد 5 نفر منظور شد که به این ترتیب حجم نمونه 350 نفر معین گردید. نمونهگیری به روش تصادفی ساده انجام گرفت. ابزار اندازهگیری برای جمعآوری دادهها، پرسشنامه آمادگی سازمانی و مدیریت دانش میباشد که روایی صوری پرسشنامهها مورد تأیید 15 تن از اساتید مدیریت ورزشی همچنین پایانی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامه آمادگی سازمانی و مدیریت دانش به ترتیب 0/78 α= و 0/75 α= مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آزمون دوجملهای و با استفاده از روش مدل معادلات ساختاری از طریق نرمافزار Smart-PLS تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آمادگی سازمانی بر مدیریت دانش کارکنان وزارت ورزش و جوانان اثر مثبت و معنیدار داشته است (t= 3/221 p
غلامرضا شعبانی بهار؛ سجاد مومنی پیری
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی نقش تعدیلکننده جنسیت بر رابطه بین بازاریابی رابطهمند با وفاداری مشتریان ورزشی بود. پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود که تعداد 376 نفر (189زن، 187مرد) به روش تصادفی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه وفاداری مشتریان و بازاریابی رابطهمند گردآوری شدند. روایی صوری پرسشنامهها مورد ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی نقش تعدیلکننده جنسیت بر رابطه بین بازاریابی رابطهمند با وفاداری مشتریان ورزشی بود. پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود که تعداد 376 نفر (189زن، 187مرد) به روش تصادفی به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه وفاداری مشتریان و بازاریابی رابطهمند گردآوری شدند. روایی صوری پرسشنامهها مورد تأیید 15 تن از اساتید و پایانی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 92/0 و 95/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادهها با استفاده آزمون ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون Z فیشر تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد بین تمامی مؤلفههای بازاریابی رابطهمند با وفاداری مشتریان مرد رابطه معناداری وجود دارد (01/0p
علیرضا ایزدی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 21-34
چکیده
مروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاههای لیگ برتر فوتبال بر اساس تحلیل SWOT است. روش تحقیق بر اساس نحوه جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، ...
بیشتر
مروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاههای لیگ برتر فوتبال بر اساس تحلیل SWOT است. روش تحقیق بر اساس نحوه جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، کاربردی است. تعداد 53 نفر از مدیران باشگاهها (18نفر)، مسئولین کمیته بازاریابی باشگاهها (10نفر) و (25نفر) از متخصصین بازاریابی ورزشی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته مربوط به عوامل درونی و بیرونی برنامه راهبردی بازاریابی لیگ برتر فوتبال و شامل 60 سئوال بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصین این حوزه تأیید و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی، از روش آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل برنامه راهبردی بازاریابی لیگ برتر فوتبال استفاده شد. یافتهها نشان داد با توجه به شناسایی عوامل درونی (قوتها و ضعف ها) و عوامل بیرونی ( فرصتها و تهدیدها) و در نتیجه تحلیل استراتژیک سوات، جایگاه بازاریابی در فوتبال در موقعیتی تهاجمی قرار دارد و مهمترین هدف با توجه به آزمون فریدمن، تدوین قوانین حمایتی، تسهیلی و تشویقی برای مشارکتکنندگان، در حوزه بازاریابی لیگ برتر فوتبال به دست آمد. توجه به این هدف به منظور مقابله با تهدیدها، بهرهگیری از فرصتهای محیطی، رفع ضعفها و تقویت قوتها در بازاریابی فوتبال است و با بکار بردن استراتژیهای متناسب با اهداف میتوان درآمدزایی بیشتری برای فوتبال انجام داد.
غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری؛ محسن لقمانی
دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1395، ، صفحه 11-23
چکیده
هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل فرایندی کارمندمحور است که با توجه به تفاوتهای فردی در محیط سازمان اتفاق میافتد و می-تواند پیامدهای سازمانی مانند چابکی را به همراه بیاورد. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثر ابعاد هنرآفرینی شغل بر چابکی سازمانی وزارت ورزش و جوانان طراحی شده است. تعداد 191 کارشناس و مدیر ستادی وزارتخانه به صورت ...
بیشتر
هنرآفرینی شغل بر خلاف طراحی شغل فرایندی کارمندمحور است که با توجه به تفاوتهای فردی در محیط سازمان اتفاق میافتد و می-تواند پیامدهای سازمانی مانند چابکی را به همراه بیاورد. به همین دلیل پژوهش حاضر با هدف تحلیل اثر ابعاد هنرآفرینی شغل بر چابکی سازمانی وزارت ورزش و جوانان طراحی شده است. تعداد 191 کارشناس و مدیر ستادی وزارتخانه به صورت جدول کرجسی و همکاران به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامههای تحقیق پاسخ دادند. پس از تأیید روایی صوری ابزار پژوهش (به وسیله 17 نفر از صاحبنظران مدیریت ورزشی)، پایایی پرسشنامه هنرآفرینی شغل و چابکی سازمانی از طریق ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 95/0 و 86/0 به دست آمد. نتایج معادلات ساختاری نشان داد که بیشترین عامل از هنرآفرینی شغل که میتواند اثر مستقیم روی چابکی سازمانی وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران بگذارد، عامل کاهش عوامل بازدارنده تقاضاهای شغلی با ضریب اثر 57/0 است و بعد از آن مهمترین عامل دیگر، افزایش منابع اجتماعی شغل قرار دارد (35/0 =r). با توجه به بارهای عاملی ابعاد منعکسکننده چابکی سازمانی، ابعاد هنرآفرینی شغل میتوانند عمدتاً بر ابعاد رهبری و فناوری اثر بیشتری میگذارد. با توجه به یافتههای تحقیق میتوان انتظار داشت که با هدایت و نظارت کارمندان به سمت هنرآفرینی شغل، مدیران سازمانهای بزرگ ورزشی قادر خواهند بود تا نگرشهای مطلوب کارکنان را به چابکی سازمانی تغییر دهند. به عبارت بهتر، استقلال و اختیار به کارمندان توانا میتواند تا حدود زیادی چابکی سازمانی را بر اساس هنرآفرینی شغل تضمین نماید.
غلامرضا شعبانی بهار؛ نصراله عرفانی؛ احمدرضا عزیزی
دوره 1، شماره 4 ، فروردین 1392، ، صفحه 93-98
چکیده
هدف پژوهش پیش بینی اثربخشی سازمانی بر اساس هوش هیجانی مدیران ورزشی استان لرستان بود. طی یک تحقیق همبستگی از میان جامعه آماری مدیران ورزشی استان لرستان که تعداد آنها 95 نفر بود، حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 76 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه های هوش هیجانی گلمن و اثربخشی سازمانی راتر پاسخ ...
بیشتر
هدف پژوهش پیش بینی اثربخشی سازمانی بر اساس هوش هیجانی مدیران ورزشی استان لرستان بود. طی یک تحقیق همبستگی از میان جامعه آماری مدیران ورزشی استان لرستان که تعداد آنها 95 نفر بود، حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان 76 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و به پرسشنامه های هوش هیجانی گلمن و اثربخشی سازمانی راتر پاسخ دادند. داده ها با استفاده از آزمون آزمون t تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش گام به گام به وسیله نرم افزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد بین مولفه های خودمدیریتی و مدیریت روابط هوش هیجانی با اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی استان لرستان رابطه مستقیم معنی داری مشاهده شد (0/05>P). هم چنین نتایج نشان داد مولفه های خودمدیریتی و مدیریت روابط هوش هیجانی توان پیش بینی اثربخشی سازمانی مدیران ورزشی را دارند و 0/24 واریانس اثربخشی سازمانی آنها را تبیین می کنند. بنابراین می توان نتیجه گیری کرد با افزایش هوش هیجانی مدیران ورزشی در زمینه خودمدیریتی و مدیریت روابط می توان اثربخشی سازمانی آنها را افزایش داد.
غلامرضا شعبانی بهار؛ ابوالفضل فراهانی؛ حمیده لطیفی
دوره 1، شماره 1 ، مرداد 1391، ، صفحه 49-58
چکیده
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی دبیران زن تربیت بدنی شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 110 نفر از دبیران زن تربیت بدنی شهر کرمانشاه تشکیل می دادند که براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 80 نفر از آنها و به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین رابطه بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی دبیران زن تربیت بدنی شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بوده و به صورت میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را 110 نفر از دبیران زن تربیت بدنی شهر کرمانشاه تشکیل می دادند که براساس جدول کرجسی و مورگان، تعداد 80 نفر از آنها و به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامههای اعتیاد به کار (اسپینز و رابینز) و پرسشنامه کیفیت زندگی (وار و شربورن) استفاده گردید که یایایی آنها به ترتیب 0/82 و 0/85 از طریق آلفای کرونباخ تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که رابطه معکوس معنی داری قوی بین اعتیاد به کار و کیفیت زندگی دبیران وجود داردبه عبارت دیگر، زمانی که نمره اعتیاد به کار معلمان بالا می رود نمره کیفیت زندگی آنان پایین تر میآید همچنین بین اعتیاد به کار و مولفههای کیفیت زندگی (سلامت عمومی، عملکرد اجتماعی، انرژی و احساسات و سلامت روانی )رابطهی معکوس معنی دار وجود دارد. لذا توصیه میشود معلمان تربیت بدنی همواره اعتدال در کار را رعایت کرده و ضمن اجتناب از افراط و تفریط در کار همیشه در حفظ سلامت روحی و روانی خود کوشا و هوشیار باشند.