محمد دهشتی؛ حسین علی محمدی؛ جواد ادبی فیروزجاه
چکیده
علایق روزافزون به بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی در صنعت ورزش بخصوص در بین مجموعههای تفریحی ورزشی، موجب شد تا این پژوهش با هدف نفش بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد خرید و وفاداری مشتریان مراکز تفریحی ورزشی را با رویکرد استفاده و رضایتمندی مورد بررسی قرار دهد .به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهش بین 393 نفر از مشتریان ...
بیشتر
علایق روزافزون به بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی در صنعت ورزش بخصوص در بین مجموعههای تفریحی ورزشی، موجب شد تا این پژوهش با هدف نفش بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد خرید و وفاداری مشتریان مراکز تفریحی ورزشی را با رویکرد استفاده و رضایتمندی مورد بررسی قرار دهد .به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهش بین 393 نفر از مشتریان مجموعههای تفریحی ورزشی شهر همدان به صورت برخط و فیزیکی توزیع گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها علّی است. در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی شامل شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی همچنین از روشهای آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری در سطح آلفای 05/0 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss.20 و Amos.18 استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که مؤلفههای استفاده و رضایتمندی با رضایتمندی ارتباط معناداری دارد، همچنین رضایتمندی با قصد خرید و وفاداری ارتباط معناداری دارد و قصد خرید نیز با وفاداری مشتری رابطه معناداری دارد. به نظر می رسد می توان از تئوری استفاده و رضایت مندی به نحو موثری در سنجش میزان رضایت مندی مشتریان و نیز قصد خرید و وفاداری مجموعه های ورزشی استفاده کرد.
امیر رحیمی؛ هاشم کوزه چیان
چکیده
تغییرات سریع در فناوری و شرایط محیطی امروز، بنگاههای ورزشی را مجبور ساخته تا با کاربست قابلیتها و منابع، خود را با شرایط جدید بازار تطابق داده و به عملکرد بالاتری دست یابند. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط ورزشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارآفرینان ...
بیشتر
تغییرات سریع در فناوری و شرایط محیطی امروز، بنگاههای ورزشی را مجبور ساخته تا با کاربست قابلیتها و منابع، خود را با شرایط جدید بازار تطابق داده و به عملکرد بالاتری دست یابند. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط ورزشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارآفرینان فعال در زمینههای مرتبط با صنعت ورزش (تولید و خدمات) است که تعداد 169 نفر بهعنوان نمونه آماری با فرمول کوکران و به روش تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه به عنوان ابزارگردآوری اطلاعات استفاده شده است. ضمناً تحلیل مدل این پژوهش از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که هر یک از قابلیتهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری تأثیر مستقیم و معناداری بر عملکرد بنگاههای ورزشی دارند. بنابراین، قابلیت های بازاریابی، نوآوری و یادگیری می توانند بهعنوان عامل اساسی در کسب مزیت رقابتی و عملکرد بنگاههای ورزشی شناخته شوند.
مائده شفیع زاده؛ ابوالفضل فراهانی؛ فریده اشرف گنجویی؛ علی محمد صفانیا؛ محسن باقریان فرح آبادی
چکیده
بازاریابی به موضوع مورد علاقه از دیدگاه بازاریاب ها تبدیل شده است، ازین رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازاریابی کمین در لیگ برتر فوتبال ایران تدوین شده است. روش پژوهش کیفی، ازلحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی که بر مبنای پاردایم از نوع تحقیقات پست مدرن می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید، متخصصان و صاحب نظران بازاریابی ورزشی بودند. ...
بیشتر
بازاریابی به موضوع مورد علاقه از دیدگاه بازاریاب ها تبدیل شده است، ازین رو پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل بازاریابی کمین در لیگ برتر فوتبال ایران تدوین شده است. روش پژوهش کیفی، ازلحاظ استراتژی توصیفی-پیمایشی که بر مبنای پاردایم از نوع تحقیقات پست مدرن می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید، متخصصان و صاحب نظران بازاریابی ورزشی بودند. تعداد 15نفر برای انجام مصاحبه عمیق با بهره گیری از تکنیک های هدفمند و گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از تکنیکهای آماری توصیفی(درصد فراوانی،فرمول شنون) و تکنیک تحلیل محتوای پنهان در قالب استراتژی پدیدارشناسانه(کدگذاری باز و محوری)توسط نرم افزارMAXQDA18استفاده گردید. بر اساس نتایج در ماتریس شنون، عوامل اقتصادی و مالی، عوامل اجتماعی، عامل رسانه، عوامل مدیریتی، عوامل حقوقی، تاکتیک ها و استراتژی های بازاریابی کمین، عوامل انگیزشی، عوامل اخلاقی و گستردگی رویداد به عنوان عوامل موثر بر بازاریابی کمین شناسایی شدند. همچنین ابعاد بازاریابی کمین شامل: 1) بازاریابی کمین مستقیم 2) بازاریابی کمین مشارکتی (وابسته) و 3) بازاریابی کمین اتفاقی(غیر مستقیم) بوده است. در خصوص راهبردهای بازاریابی کمین نیز راهبردها در سه مولفه راهبردهای آموزشی، راهبردهای حقوقی و راهبردهای مدیریتی قابل مشاهده است.نتایج پژوهش می تواند برای برنامه ریزی و ارائه راهکارهای مرتبط با ترغیب حمایت کنندگان مالی و اسپانسرشیب ها درارتباط با بازاریابی کمین مورد توجه قرار گیرد.
عبدالمهدی نصیرزاده؛ زهرا فراهانی؛ لیلا سلطانیان
چکیده
این پژوهش با هدفموانع و چالشهای بازاریابی ورزش دانشجویی اداره کل تربیتبدنی دانشگاه پیامنور انجام شد. روش پژوهش، توصیفی – تحلیلی است. جامعه تحقیق شامل مدیران اداره کل تربیتبدنی، معاون، اعضای هیأت علمی رشته تربیتبدنی فعال در زمینه تدوین استراتژی و رؤسای ادارات تربیتبدنی دانشگاه پیامنور استانهای سراسر کشور ...
بیشتر
این پژوهش با هدفموانع و چالشهای بازاریابی ورزش دانشجویی اداره کل تربیتبدنی دانشگاه پیامنور انجام شد. روش پژوهش، توصیفی – تحلیلی است. جامعه تحقیق شامل مدیران اداره کل تربیتبدنی، معاون، اعضای هیأت علمی رشته تربیتبدنی فعال در زمینه تدوین استراتژی و رؤسای ادارات تربیتبدنی دانشگاه پیامنور استانهای سراسر کشور بودند؛ که جمعاً برابر 50 نفر بوده است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته شامل 55 سؤال است که پس از تأیید روایی و پایایی (91/.) توزیع گردید. دادههای پرسشنامه توسط نرم افزاز SPSS نسخه 16 و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون رتبهبندی فریدمن در سطح معناداری 5./. و ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که اداره کل تربیتبدنی دانشگاه پیامنور در وضعیت کنونی با 10 قوت، 10 ضعف، 10 فرصت و 10 تهدید مواجه است. تشکیل واحد بازاریابی، عدم شناخت کافی از فرایند برنامهریزی بازاریابی دانشگاه در میان کارکنان، توجه به نقش حامیان مالی در برنامهریزی ورزش دانشجویی و عدم تخصیص منابع مالی کافی جهت توسعه و رشد ورزش دانشجویی بالاترین میزان اهمیت را دارند. نتایج نشان داد برخی از موانع و چالشها همچون، نداشتن سایتها و نشریات تخصصی، عدم پوشش رسانهای، نداشتن برنامه راهبردی بازاریابی، ضعف در جذب حامیان مالی، کمبود جلسات دانشگاه با سازمانهای فعال بازاریابی از اهم چالشهایی است که باید مورد توجه مدیران قرار گیرد.
علیرضا ایزدی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری
چکیده
برنامههای راهبردی بازاریابی فوتبال با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. بدین منظور نظرات 52 نفر از مدیران باشگاهها، مسئولین کمیته بازاریابی باشگاههای فوتبال و متخصصین بازاریابی ورزشی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند و با توجه به محدود بودن جامعه از نمونهگیری تمام شمار استفاده شد و دادهها از طریق پاسخگویی ...
بیشتر
برنامههای راهبردی بازاریابی فوتبال با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. بدین منظور نظرات 52 نفر از مدیران باشگاهها، مسئولین کمیته بازاریابی باشگاههای فوتبال و متخصصین بازاریابی ورزشی که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند و با توجه به محدود بودن جامعه از نمونهگیری تمام شمار استفاده شد و دادهها از طریق پاسخگویی به پرسشنامههای محقق ساخته با 20 گویه جمعآوری شدند. روایی صوری پرسشنامه توسط متخصصان تأیید و پایایی آنها به خاطر نرخ ناسازگاری پرسشنامهها که کمتر از (1/0) بود، تایید گردید.روش تحقیق حاضر توصیفی- پیمایشی است و به منظور تحلیل داده ها از روش AHP و نرم افزار Expert Choice استفاده شد.یافته ها نشان داد که تدوین یک استراتژی بازاریابی برای باشگاه ها مهمترین اولویت است و پوشش و پخش تمامی مسابقات فوتبال لیگ برتر، تدوین نظام جامع باشگاه داری و توسعه فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی اولویت های دوم تا چهارم هستند و تدوین برنامه های تسهیلی( معافیت مالیاتی، عدم رعایت سقف قراردادو...) جهت ورود بازیکنان تراز اول خارجی به لیگ برتر فوتبال از کمترین اولویت برخوردار است.
امین رشید لمیر؛ امیر منتظری؛ سمیرا فیضی
دوره 7، شماره 1 ، تیر 1397، ، صفحه 57-68
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش هویت تیمی در وفاداری هواداران تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ هواداران بالای 18 سال تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 96 ـ 95 (لیگ شانزدهم) تشکیل دادند. در نهایت 640 پرسشنامه مورد تجزیه و ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش هویت تیمی در وفاداری هواداران تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیۀ هواداران بالای 18 سال تیمهای حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 96 ـ 95 (لیگ شانزدهم) تشکیل دادند. در نهایت 640 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. برای سنجش هویت تیمی از پرسشنامه هییر و همکاران(2011) و برای سنجش وفاداری هواداران در دو بعد نگرشی و رفتاری به ترتیب از پرسشنامههای گلادن و فانک (2001) و ایوازاکی و هاویتز (2004)، استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها، میزان پایایی پرسشنامههای هویت تیمی و وفاداری در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ تأیید شدند. از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای تحلیل دادهها استفاده شد. تجزیه و تحلیل مدل معادله ساختاری پژوهش نشان داد، هویت تیمی بر وفاداری هواداران تأثیر مثبت و معنیداری دارد. بنابراین به مدیران ورزشی توصیه میشود، به منظور ایجاد و بالا بردن وفاداری هواداران به مواردی از قبیل قدردانی از هواداران و اعتمادسازی توجه نمایند.
علیرضا ایزدی؛ غلامرضا شعبانی بهار؛ محمود گودرزی؛ حبیب هنری
دوره 6، شماره 2 ، آذر 1396، ، صفحه 21-34
چکیده
مروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاههای لیگ برتر فوتبال بر اساس تحلیل SWOT است. روش تحقیق بر اساس نحوه جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، ...
بیشتر
مروزه فوتبال با پشت سر گذاشتن تغییرات فراوان، از حالت یک ورزش ساده تبدیل به یک تجارت مبدل شده است و خود را در کنار سایر صنایع و حرفه های موجود مطرح نموده است. هدف پژوهش حاضر، تدوین برنامه راهبردی بازاریابی باشگاههای لیگ برتر فوتبال بر اساس تحلیل SWOT است. روش تحقیق بر اساس نحوه جمعآوری دادهها از نوع توصیفی- پیمایشی و بر اساس هدف، کاربردی است. تعداد 53 نفر از مدیران باشگاهها (18نفر)، مسئولین کمیته بازاریابی باشگاهها (10نفر) و (25نفر) از متخصصین بازاریابی ورزشی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت نمودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته مربوط به عوامل درونی و بیرونی برنامه راهبردی بازاریابی لیگ برتر فوتبال و شامل 60 سئوال بود. روایی پرسشنامه توسط 10 نفر از متخصصین این حوزه تأیید و پایایی پرسشنامهها از طریق ضریب آلفای کرونباخ 87/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی، از روش آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل برنامه راهبردی بازاریابی لیگ برتر فوتبال استفاده شد. یافتهها نشان داد با توجه به شناسایی عوامل درونی (قوتها و ضعف ها) و عوامل بیرونی ( فرصتها و تهدیدها) و در نتیجه تحلیل استراتژیک سوات، جایگاه بازاریابی در فوتبال در موقعیتی تهاجمی قرار دارد و مهمترین هدف با توجه به آزمون فریدمن، تدوین قوانین حمایتی، تسهیلی و تشویقی برای مشارکتکنندگان، در حوزه بازاریابی لیگ برتر فوتبال به دست آمد. توجه به این هدف به منظور مقابله با تهدیدها، بهرهگیری از فرصتهای محیطی، رفع ضعفها و تقویت قوتها در بازاریابی فوتبال است و با بکار بردن استراتژیهای متناسب با اهداف میتوان درآمدزایی بیشتری برای فوتبال انجام داد.
مجید جاوید؛ حسن اسدی؛ محمود گودرزی؛ احسان محمدی ترکمانی
دوره 1، شماره 3 ، اسفند 1391، ، صفحه 43-49
چکیده
در روند پرشتاب جهانی، رسانه ها و فناوری های ارتباطی با سرعتی غیر قابل تصور پیشرفت نموده و تمام سطوح فعالیت های انسانی را تحت سیطره خود قرار داده اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش اینترنت و رسانه های نوین در بازاریابی گردشگری ورزشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارشناسان گردشگری و آژانس های مسافرتی فعال در زمینه تورهای ورزشی ...
بیشتر
در روند پرشتاب جهانی، رسانه ها و فناوری های ارتباطی با سرعتی غیر قابل تصور پیشرفت نموده و تمام سطوح فعالیت های انسانی را تحت سیطره خود قرار داده اند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش اینترنت و رسانه های نوین در بازاریابی گردشگری ورزشی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارشناسان گردشگری و آژانس های مسافرتی فعال در زمینه تورهای ورزشی استان تهران بودند. ابزار پژوهش قسمتی از پرسشنامه استاندارد معینی فرد(1387) بود که پس از تایید روایی و پایایی(87:α) توزیع گردید. داده های 217 پرسشنامه برگشتی توسط نرم افزار های SPSSV.21 و Amos V.21 و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، دو عامل تحت عنوان« بسته های گردشگری» با مقدار ویژه 0.76 و «تبلیغ جاذبه ها» با مقدار ویژه 0.68 استخراج شدند. همچنین آزمون تحلیل عاملی تاییدی شاخص « بهره گیری مناسب و سریع تر از منابع اطلاعاتی و تبلیغاتی» را با بار عاملی 0.77 در مولفه ی بسته های گردشگری و شاخص « معرفی جاذبه ها به گردشگران ورزشی» را با بار عاملی 0.79 در مولفه تبلیغ جاذبه ها به عنوان شاخص های مهم در توسعه گردشگری ورزشی شناسایی کرد.