دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-555110320220220Obstacles to the transfer of sports facilities with emphasis on paragraph c of Article 44 of the Constitution of the Islamic Republic of Iranموانع واگذاری اماکن ورزشی با تاکید بر بند ج اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران1122853210.30473/arsm.2022.8532FAحدیثهبهرامیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمودگودرزیاستاد مدیریت ورزشی دانشگاه تهران0000-0001-7142-8643امیندهقان قهفرخیاستادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-8696-0894Journal Article20210522The purpose of this study was to identify and prioritize the obstacles to the transfer of sports facilities with emphasis on paragraph c of Article 44 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran. The research was applied in terms of nature and purpose and qualitatively quantitative in terms of analysis and type. The statistical population of this study consisted of experts related to the transfer of sports facilities in the Ministry of Sports and Youth, Privatization Organization, Sports Facilities Development and Maintenance Company, professors and researchers. In the first stage, theoretical saturation was achieved by conducting 15 interviews. The researcher-made questionnaire with 24 design items and its reliability was confirmed with Cronbach's alpha of 0.980. The face and content validity of the questionnaire was confirmed by 11 professors. Then the questionnaire was divided among 80 people. To analyze the data, descriptive and inferential statistical methods, second-order confirmatory factor analysis and Friedman test were used with the help of Spss 25 and PLS3 software. The results showed that economic, financial, cultural, social, organizational, legal, legal and ideological barriers are in the first to fifth priorities, respectively. The subcomponents of each obstacle were also ranked.هدف از این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی موانع واگذاری اماکن ورزشی با تاکید بر بند ج اصل 44 قانون اساسی ج.ا.ا بود. پژوهش از نظر ماهیت و هدف، کاربردی و از لحاظ تجزیه و تحلیل و نوع، کیفی-کمی بود. جامعه آماری این پژوهش را کارشناسان مرتبط با واگذاری اماکن ورزشی در وزارت ورزش و جوانان، سازمان خصوصیسازی، شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، اساتید و پژوهشگران تشکیل دادند. در مرحله اول با انجام 15 مصاحبه، اشباع نظری حاصل شد. پرسشنامه محقق ساخته با 24 گویه طراحی و پایایی آن با آلفای کرونباخ 0.980 به تایید رسید. روایی صوری و محوایی پرسشنامه توسط 11 نفر از اساتید مورد تایید قرار گرفت. سپس پرسشنامه بین 80 نفر تقسیم شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و استنباطی، تحلیل عاملی تأییدی مرتبه دوم و آزمون فریدمن با کمک دو نرمافزار Spss 25 و PLS3 استفاده شد. نتایج نشان داد به ترتیب موانع اقتصادی-مالی، فرهنگی-اجتماعی، ساختاری-سازمانی، حقوقی-قانونی و عقیدتی-سیاسی در اولویتهای اول تا پنجم قرار میگیرند. در ادامه زیرمولفههای هر یک از موانع نیز رتبهبندی شدند.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_8532_f7e04efdff675afca6ff456365ac3f26.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-555110320220220How do customers behave in relation to sports clubs in the community?مشتریان در قبال ارتباط با باشگاههای ورزشی در جامعه چگونه رفتار میکنند؟3550853010.30473/arsm.2022.8530FAکریمزهره وندیاناستادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.زینبمندعلیزادهاستادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.اسفندیارخسرویزادهدانشیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.Journal Article20200308relationship with the club. This was a descriptive/correlational study. The population was all customers of health and fitness clubs in Arak, and The sample was selected by stratified sampling. Three questionnaires of relationship quality (14 items) with satisfaction, commitment and trust, verbal advertising questionnaire (4 items), loyalty questionnaire (4 items) and complainant behavior questionnaire (4 items) were used for data collection. The face and content validity of the questionnaires were assessed by expert opinions (n = 12), and construct validity was confirmed by confirmatory factor analysis; and Reliability was done by Cronbach's alpha. A total of 380 questionnaires were distributed, 355 were returned and 329 were analyzed. Data analyses were done using SPSS16, LISREL8.8, PLS and Excel Software. Findings reveal that relationship quality have a direct and significant impact on the loyalty (α=0/75) and verbal advertising (α=0/80). Also, Relationship quality had a negative and significant effect on complaining behaviors of customers (α= 0.75). Therefore, Therefore, managers of sports clubs, with regard to the role of relationship quality and its dimensions on loyalty, verbal advertising, and complainant behaviors, should make every effort to improve various aspects of relationship quality in order to gain customer loyalty and compliment; And reduce their complainant behavior.هدف پژوهش حاضر بررسی پاسخهای رفتاری اجتماعی مشتریان باشگاههای ورزشی در قبال رابطه با باشگاه است. روش تحقیق، از نوع توصیفی-همبستگی و جامعه آماری تحقیق شامل باشگاههای ورزشی تندرستی شهر اراک بود. نمونه تحقیق بهوسیله روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شد. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامهی کیفیت رابطه (14 گویه) با ابعاد رضایت، تعهد و اعتماد، پرسشنامه تبلیغات شفاهی (4گویه)، پرسشنامه وفاداری (4گویه) و پرسشنامه رفتار شاکیانه (4گویه) استفاده گردید. اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامهها توسط نظرات متخصصان (12 نفر)، و روایی سازه نیز با تحلیل عاملی تأییدی سنجیده شد. با استفاده از روش آلفای کرونباخ پایایی پرسشنامهها در یک مطالعه مقدماتی مورد تأیید قرار گرفت. تعداد 380 پرسشنامه توزیع، تعداد 355 پرسشنامه برگشت و تعداد 329 پرسشنامه تجزیهوتحلیل شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS16، LISREL ، PLS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت رابطه اثر مثبت و معناداری روی وفاداری (75/0a=) و تبلیغات شفاهی (80/0a=) مشتریان باشگاهها داشت؛ همچنین کیفیت رابطه اثر منفی و معناداری روی رفتارهای شاکیانه مشتریان داشت (75/0a=). بنابراین مدیران و مسؤلان باشگاههای ورزشی باید با در نظر گرفتن نقش کیفیت رابطه و ابعاد آن روی وفاداری، تبلیغات شفاهی و رفتارهای شاکیانه تمام تلاش خود را برای بهبود ابعاد مختلف کیفیت رابطه انجام دهند تا وفاداری مشتریان و تعریف و تمجید آنها از باشگاه را کسب نمایند و از رفتارهای شاکیانه آنها بکاهند.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_8530_33625b0cf8e742a15a94a2b3df1bedfb.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-555110320220220The role of social media marketing on purchasing intention and loyalty of sport recreational centers customers based on the Uses & gratification theoryنقش بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد خرید و وفاداری مشتریان مراکز تفریحی ورزشی براساس تئوری استفاده و رضایت مندی2334853110.30473/arsm.2022.8531FAمحمددهشتیگروه علوم ورزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایرانحسینعلی محمدیمدیر گروه و عضو هات علمی گروه علوم ورزشی دانشگاه قم0000-0002-5872-1201جوادادبی فیروزجاهدانشگاه قمJournal Article20210711Growing interest in social media marketing in the sports industry, especially among sports entertainment complexes, has led to this research to identify the characteristics of social media marketing activities, and check out the relationship between the theory of the Use & Satisfaction, purchase intention and loyalty through a structural equation model. To collect data, a questionnaire was distributed online and physically among the 393 customers of sports amusement complexes of Hamedan. In terms of purpose, this research is an applied one and in terms of gathering its data, this research includes a descriptive-survey method. The instrument of the present study was a questionnaire. In this research, descriptive statistics methods including central tendencies and dispersion indices and inferential statistics methods including Pearson correlation, structural equations were used at the alpha level of 0/05. Spss.20 and Amos.18 software was used for data analysis and Amos software was used for structural equation modeling. The results indicate that there are significant relationships between "use and gratification components" and satisfaction. Also, significant relationships between satisfaction of purchase intention and loyalty and also purchasing intention and customer loyalty were reported respectively. and purchasing intention and customer loyalty has a significant relationship too. It seems that the approach of use and gratification can be used effectively in measuring customer satisfaction as well as the intention to purchase and loyalty of sports centers.علایق روزافزون به بازاریابی از طریق رسانههای اجتماعی در صنعت ورزش بخصوص در بین مجموعههای تفریحی ورزشی، موجب شد تا این پژوهش با هدف نفش بازاریابی رسانههای اجتماعی بر قصد خرید و وفاداری مشتریان مراکز تفریحی ورزشی را با رویکرد استفاده و رضایتمندی مورد بررسی قرار دهد .به منظور گردآوری دادهها، پرسشنامه پژوهش بین 393 نفر از مشتریان مجموعههای تفریحی ورزشی شهر همدان به صورت برخط و فیزیکی توزیع گردید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها علّی است. در این پژوهش از روشهای آمار توصیفی شامل شاخصهای گرایش مرکزی و پراکندگی همچنین از روشهای آمار استنباطی شامل همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری در سطح آلفای 05/0 استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Spss.20 و Amos.18 استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که مؤلفههای استفاده و رضایتمندی با رضایتمندی ارتباط معناداری دارد، همچنین رضایتمندی با قصد خرید و وفاداری ارتباط معناداری دارد و قصد خرید نیز با وفاداری مشتری رابطه معناداری دارد. به نظر می رسد می توان از تئوری استفاده و رضایت مندی به نحو موثری در سنجش میزان رضایت مندی مشتریان و نیز قصد خرید و وفاداری مجموعه های ورزشی استفاده کرد.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_8531_d2beb0300ecd25cf15d5615948c1e7b1.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-555110320220220Futurism in public sports:Sustainable monetization scenariosآیندهنگاری در ورزش همگانی: سناریوهای درآمدزایی پایدار5163853310.30473/arsm.2022.8533FAمعصومهربی بیدانشجوی دکتری تخصصی مدیریتورزشی، گروه تربیتبدنی و علومورزشی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاهآزاداسلامی،اصفهان، ایران،رسولنظریدانشیار مدیریتورزشی، گروه تربیتبدنی و علومورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.0000000218539712سیده پرویزجلیلی کامجو. استادیار اقتصاد، دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد. ایران.Journal Article20210508All sport is directly related to dynamism and mental health and also has a significant role in the development of health literacy and leads to increased health at all ages. But despite much progress, it is still looking for a way to generate sustainable revenue. The present study aims to predict the future of professional sports in Iran, to discover the future of All sports and to develop sustainable income generation scenarios for 1414 (2035) and to present a strategy. Futurism with a scenario approach has been used due to the method of intuitive logic and to design the scenarios, the method of trend analysis and uncertainties and a six-stage integrated scenario model were used. The participants of the present study included 25 domestic and foreign stakeholders of Iranian All sports who were selected based on purposive sampling.Data were collected through interviews and open-ended questionnaires.Based on the findings, the analysis of the 30 main factors obtained eventually led to the production of two key uncertainties that formed the basis of the four main scenarios of sustainable monetization of Iranian All sports.ورزش همگانی ارتباط مستقیمی با پویایی و سلامت روان دارد و همچنین نقش پررنگی در توسعه سوادبهداشتی دارد و منجر به افزایش سلامتی در تمام سنین میگردد. اما علیرغم پیشرفتهای بسیار، همچنان به دنبال راهحلی برای درآمدزایی پایدار است. پژوهش حاضر با هدف آیندهنگاری در ورزشحرفهای ایران به کشف آیندههای پیشروی ورزش همگانی وتدوین سناریوهای درآمدزایی پایدار آن برای سال 1414 و ارائه استراتژی پرداخته است. آیندهنگاری با رویکرد سناریونگاری براساس روش منطق شهودی به کار گرفته شده است و برای طراحی سناریوها از روش تحلیل روندها و عدمقطعیتها و الگوی شش مرحلهای سناریونگاری تلفیقی استفاده گردید. مشارکتکنندگان پژوهش حاضر شامل 25 نفر از ذینفعان داخلی و خارجی ورزش همگانی ایران بودند که بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گردآوری دادهها با مصاحبه و پرسشنامههای باز صورت گرفت. بر اساس یافتهها، تحلیل 30 عامل اصلی بدست آمده در نهایت منجر به تولید دو عدمقطعیت کلیدی شد که پایه و اساس چهار سناریوی اصلی درآمدزایی پایدار ورزش همگانی ایران گردیدند. در نتیجه استراتژی "درآمدزایی پایدار با خلق داراییهای فکری جدید و اختصاص بودجه پایدار حاصل از همافزایی متولیان ورزش همگانی ایران" ارائه گردید. کلمات واژه ها : آیندهنگاری، سناریونگاری، ورزش همگانی، درآمدزایی پایدارhttps://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_8533_a6ccc41fecfcebc1df4630ff0441170b.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-555110320220220Electronic Marketing Implementation Model In The Field Of Sports Marketingمدل پیاده سازی بازاریابی الکترونیکی در حوزه کسب و کار ورزشی6576853610.30473/arsm.2022.8536FAسلمانفارسیدانشجوی دکتری، مدیریت ورزشی ، دانشگاه آزاد بین الملل قشم.حمیدرضاسایبانیاستاد یار، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم.مهدیسوادیاستاد یار، مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم.Journal Article20200419Abstract <br /><br />The present study was conducted to prepare a model for electronic marketing in sport business. To prepare the model, Exploratory and confirm validities and reliability were investigated for questionarie and And the amount of Komo in the Bartlett test was 0.912 and The questionarie was distributed among 252 professors in different universities. The data were analyzed by SPSS and AMOS softwares. The results confirmed fitness for factors and showed that the model is appropriate and also showed that questions belong to variables. The results for reliability showed that α-kronbach is higher than 0.70 that shows reliability. The results showed that cofficients were 0.79, 0.76, 0.57, 0.72, 0.71 and 0.73 for social networks, product design, electronic services, marketing communications, value chain and knowledge share. On the basis our findings, social networks had most share in sport business and electronic services had lowest share in the model. In sum, the results show that social networks had highest the role in electronic marketing in sport business.این مطالعه بهمنظور تدوین مدل پیاده سازی بازاریابی الکترونیکی در حوزهی کسب و کار ورزشی انجام شد. برای تدوین مدل، یک پرسشنامهی محقق ساخت تهیه شد .روایی پرسشنامه توسط آزمون تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی بررسی شد و مقدار کومو در آزمون بارتلت برابر با 912/0 بود و پایایی آن از آزمون آلفای کرونباخ تأیید شد. پرسشنامه تحقیق در اختیار 252 نفر از اساتید تربیت بدنی در سراسر کشور قرار گرفت و برگشت داده شد . دادهها توسط نرم افزار SPSS و AMOS تجزیهو تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملها نشان داد که مدل از برازش مناسبی برخودار است و همچنین نشان داد که سؤالات به 6 مؤلفه تعلق دارند. نتایج برای پایایی 6 مؤلفه بزرگتر از 70/0 بود که نشان میدهد، مدل از پایایی مناسبی برخودار میباشد. نتایج برای مدل معادلات ساختاری نشان داد که ضرایب مسیر برای شبکههای اجتماعی، طراحی محصول، خدمات الکترونیک، ارتباطات بازاریابی، زنجیره ارزش و تسهیم دانش بهترتیب 79/0، 76/0، 57/0، 72/0، 71/0 و 73/0 بود. بر اساس نتایج بهدست شبکههای اجتماعی بیشترین سهم را در مدل بازاریابی کسب و کار حوزه ورزشی و خدمات الکترونیک کمترین سهم را در این مدل بازاریابی دارد. در مجموع این نتایج نشان میدهد که در مدل بازاریابی کسب و کار حوزه ورزشی، باید توجه ویژهای به شبکههای اجتماعی شودhttps://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_8536_1bbb90930242bbd84fa44d5088f358ed.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-555110320220220The Impact of Good Governance on Organizational Health with the Mediating Role of Accountability in the Ministry of Sport and Youth of Iranتاثیر حکمرانی خوب بر سلامت سازمانی با نقش میانجی پاسخگویی در وزارت ورزش و جوانان ایران7788852910.30473/arsm.2022.8529FAامیرالفتیدکتری مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.Journal Article20200113The aim of this study was to investigate the impact of good governance on organizational health with the mediating role of accountability in the Ministry of Sport and Youth of Iran. The present study is a descriptive-correlational based on structural equation modeling and practical in terms of purpose and is field method in terms of data collection. The statistical population of the study consisted of all employees of the Ministry of Sport and Youth of which the number was 900 and 269 persons were selected randomly according to Morgan table. In order to collect data, standard questionnaires of organizational health of Singh & Jha (2018), Good Governance of Moghimi and Ramazan (2011) and Olfti (2019) Organizational Accountability were used. Structural equation modeling of variance-based approach was used to analyze the data. The results showed that the research model has a good fit and good governance and accountability have a positive and significant effect on organizational health. Good governance also has a positive and significant effect on accountability. In addition, it was found that governance has a positive and significant effect on organizational health with mediating role of accountability. According to the results of the research, managers of the Ministry of Sport and Youth of Iran can improve organizational health in the Ministry of Sport and Youth of Iran by increasing good governance and organizational accountability.هدف از این تحقیق تاثیر حکمرانی خوب بر سلامت سازمانی با نقش میانجی پاسخگویی در وزارت ورزش و جوانان ایران بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری بوده و به لحاظ هدف کاربردی و روش جمعآوری اطلاعات، میدانی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام کارکنان وزارت ورزش و جوانان می باشد که تعداد آنها برابر 900 نفر بود که با توجه به جدول مورگان 269 نفر به روش تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد سلامت سازمانی سینگ و جها (2018)، حکمرانی خوب مقیمی و رمضان (1390) و پاسخگویی سازمانی الفتی (1398) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری رویکرد واریانس محور استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد مدل تحقیق از برازش مناسبی برخوردار است و حکمرانی خوب و پاسخگویی به طور مستقیم بر سلامت سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین حکمرانی خوب اثر مثبت و معناداری بر پاسخگویی دارد. علاوه بر این مشخص گردید که حکمرانی بر سلامت سازمانی از طریق پاسخگویی اثر مثبت و معناداری دارد. با توجه به نتایج تحقیق مدیران وزارت ورزش و جوانان ایران میتوانند با افزایش حکمرانی خوب و پاسخگویی سازمانی، سلامت سازمانی را در وزارت ورزش و جوانان ایران ارتقا دهند.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_8529_6adf359bd779c407334c2e61d3778319.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-555110320220220Designing a conceptual model for Sports Research Application in Iranتدوین الگوی مفهومی کاربست تحقیقات ورزشی کشور89104853710.30473/arsm.2022.8537FAام البنینازمشادانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.ابوالفضلفراهانیاستاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور تهران، ایران.0000000204175858علی محمدصفانیااستاد تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.0000-0002-6666-3849شیواآزادفدااستادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.Journal Article20200620The aim of this research was designing a conceptual model for Sports Research Application in Iran. The qualitative research method was selected with a systematic exploratory approach. The statistical population consisted of two parts: experts (professors, managers, etc.) and information resources (articles, documents, etc.). A statistical sample of sufficient numbers (theoretical saturation) was sampled by judgment (17 people and 72 documents). The research tools included the study of systematic libraries and structured exploratory interviews. The validity of the research was evaluated and confirmed based on the legal validity of the sample, the content validity of the instruments and the agreement between the correctors. The extracted conceptual framework included 4 general levels, 12 perspectives, 34 dimensions, and 116 key components. The four conceptual levels of the model include; it is an ecosystem (capacities), a system (capabilities), a structure (strategies) and a function (achievements). The four conceptual levels of the model include is; Ecosystem (Capacities of the Scientific System, Development of the Sports System and Scientific Developments in International Sports), System (executive capabilities, industry, sports science system), Structural (research management, resource provision, research services and research development), and functional (usability, scope and consequences of application). Based on the results of research management in the field of sports it is suggested that the application of sports research be defined as a systemic and strategic flow and at the same time to improve the applicability of sports research to build capacity in the scientific, executive, industrial and social environment of sports.هدف از این پژوهش، تدوین الگوی مفهومی کاربست تحقیقات ورزشی کشور بود. روش تحقیق از نوع کیفی با رویکرد اکتشافی سیستماتیک انتخاب شد. جامعه آماری شامل دو بخش صاحبنظران (اساتید، مدیران و..) و منابع اطلاعاتی (مقالات، اسناد و ..) بود. نمونه آماری به تعداد قابل کفایت (اشباع نظری) با روش قضاوتی نمونهگیری شد (17 نفر و 72 سند). ابزار پژوهش شامل مطالعه کتابخانهای نظاممند و مصاحبههای اکتشافی ساختارمند بود. روایی پژوهش براساس اعتبار حقوقی و علمی نمونه، روایی محتوایی ابزارها و توافق بین مصححان ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل یافتهها از روش کدگذاری مفهومی و تحلیل سیستمی استفاده شد. چارچوب مفهومی استخراج شده شامل 4 سطح کلی، 12 منظر، 34 بُعد و 116 مؤلفه کلیدی بود. چهار سطح مفهومی مدل شامل؛ اکوسیستمی (ظرفیتهای نظام علمی، توسعه سیستم ورزش و تحولات علمی ورزش بینالمللی)، سیستمی (قابلیتهای بخش اجرایی، صنعت، سیستم علمی ورزش)، ساختاری (مدیریت پژوهشی، تأمین منابع، خدمات پژوهشی و توسعه پژوهش) و کارکردی (کاربستپذیری، دامنه و پیامدهای کاربست) است. براساس نتایج به مدیریت پژوهشی در حوزه ورزش پیشنهاد میشود که کاربست تحقیقات ورزشی را به عنوان یک جریان سیستمی و راهبردی تعریف نمایند و همزمان با ارتقای قابلیت کاربستپذیری تحقیقات ورزشی به ظرفیتسازی در محیط علمی، اجرایی، صنعتی و اجتماعی ورزش بپردازند.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_8537_da103e7c1e0131d09da74c32499753eb.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-555110320220220Designing a comprehensive model for evaluating the performance of Iranian sports delegationsطراحی الگوی جامع ارزیابی عملکرد هیئتهای ورزشی ایران119131853510.30473/arsm.2022.8535FAمهدیگودرزیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایرانمحسنحمیدیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه فرهنگیان، قم، ایرانJournal Article20201226The role of performance appraisal in promoting organizational productivity and monitoring the use of organizational resources is important and each organization should use an appropriate evaluation model to advance its goals and policies. The present study aimed to design and present a suitable model for evaluating performance in this field by considering the legal missions and duties of the country's sports delegations. For this purpose, using a researcher-made questionnaire whose validity was confirmed by 12 senior sports managers of the country and its reliability was confirmed by Cronbach's alpha coefficient of (0.92 ) then sent through 51 sports federations and 31 provincial sports and youth departments to all sports delegations in the country that were designated as a statistical population . In this study, to analyze the data, test the hypotheses and in general, to generalize the results from sample to statistical population, Kolmogorov-Smirnov, T-sample, Friedman, structural equation modeling and PLS Smart and Spss software were used. .<br />Based on the findings of the exploratory factor analysis of this study, 27 items have priority as performance evaluation indicators that sports delegations should will evaluate in the 7 factors or functional areas; Development and public, financial and resources, training, talent identification, competitions and events, camps and deployments as well as legal so it is recommended that delegations in all dimensions Perform functionally continuously.نقش ارزیابی عملکرد در ارتقاء بهره وری سازمانی و نظارت بر نحوه به کارگیری منابع سازمانی حایز اهمیت است و هر سازمان جهت پیشبرد اهداف و سیاست های خود باید از یک الگوی ارزیابی مناسب استفاده نماید. پژوهش حاضر بر آن بود تا با در نظر گرفتن ماموریت ها و وظایف قانونی هیئت های ورزشی کشور الگویی مناسب را برای ارزیابی عملکرد در این حوزه طراحی و ارایه نماید. بدین منظور با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن توسط 12 نفر از مدیران ارشد ورزش کشور و پایایی آن، با ضریب آزمون آلفای کرونباخ 92/0 مورد تایید قرار گرفته بود به تمامی هیئت های ورزشی کشور که به عنوان جامعه آماری تعیین شده بودند از طریق 51 فدراسیون ورزشی و 31 اداره کل ورزش و جوانان استانی ارسال گردید. در این پژوهش، برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کلموگروف اسمیرنف، تی تک نمونهای، فریدمن، مدلسازی معادلات ساختازی و از نرم افزارهای PLS Smart و Spss استفاده شد.<br />بر مبنای یافتههای حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی این پژوهش 27گویه به عنوان شاخص های ارزیابی عملکرد دارای الویت می باشد که هیئت های ورزشی می بایست در قالب 7 عامل یا حوزه عملکردی شامل؛ توسعه و همگانی، مالی و جذب منابع، آموزش، استعدادیابی، مسابقات و رویدادها، اردوها و اعزام ها و نیز حقوقی و قانونی مورد ارزیابی عملکرد سالیانه قرار گیرند بنابراین توصیه می شود که هیئت ها در همه ابعاد، عملکرد مداوم داشته باشند.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_8535_a68642b4101c7eb23ee5ffea6d465df7.pdf