دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55513420150522The Relationship of Managers, Power Sources with Organizational Effectiveness in Youth and Sport Office of Kermanshahرابطه منابع قدرت مدیران با اثربخشی سازمانی درادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه11202094FAحسینعیدیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاه0000-0002-6039-7826پیمانمحمدی بابازیدیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد بروجردکامرانعیدی پوردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه رازی کرمانشاهسلمانمحمدی بابازیدیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)Journal Article20140314The research aims to determine the relationship between managers’ source of power and organizational effectiveness in sport and youth organization of Kermanshah province. 17 managers and 126 employees participated in this research as sample. Managers answerwd the questionnaire of Hinkin and Schriesheim (1989) and the employees answered organizational effectiveness of Pownder (1999) questionnaire. Data analyzed through Pearson coefficient and regression tests. Results indicated that there was positive and significant relationship between source of power of managers, Reward power of managers, legitimate power of managers, referent power of managers and expert power of managers and organizational effectiveness and negative significant relationship between Coercive power of managers and organizational effectiveness. Coercive power, Reward power, legitimate power, referent power and expert power of managers can predict 33%organizational effectiveness.It is Concluded that Coercive power is not suggested for youth and sport office managers, but referent and expert power were efficient for organizational effectiveness.هدف تحقیق حاضر، تعیین رابطه بین منابع قدرت مدیران با اثربخشی سازمانی در ادارت ورزش و جوانان استان کرمانشاه بود. به همین منظور تعداد 17 نفر از مدیران و 126 نفر از کارکنان ادارات ورزش و امور جوانان استان و شهرستانهای کرمانشاه به عنوان نمونه پژوهشی در این پژوهش مشارکت کردند. از پرسشنامۀ منابع قدرت مدیران شرایخیم و هینکین (1989) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی پاوندر (1999) استفاده شد. پرسشنامهها با حضور در محل ادارات ورزش و امور جوانان در میان مدیران و کارکنان توزیع گردید. داده ها با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیلرگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین منابع قدرت مدیران، قدرت پاداش، قدرات قانونی، قدرت مرجعیت و قدرت تخصص با اثربخشی سازمانی ارتباط مثبت معنادار، و بین قدرت اجبار مدیران با اثربخشی سازمانی ارتباط منفی معناداری وجود داشت. از طرفی، به ترتیب: قدرت مرجعیت، قدرت تخصص و قدرت پاداش مدیران توانایی تبیین و پیش بینی اثربخشی سازمانی را داشتند. براساس نتایج تحقیق حاضر، اسنفاده از منابع قدرت متفاوت توسط مدیران با تاثیر بر روی عوامل اثرگذاری سازمانی با آن ارتباط دارد.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2094_9f3a1ca280a4188c6bbf2f44995316a8.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55513420150522The Study of relationship between coaches’Leadership behaviors with success and avoid failure motivation in women players of volleyball teamsبررسی ارتباط بین رفتار رهبری مربیان با انگیزش موفقیت و اجتناب از شکست در بازیکنان زن تیم های والیبال21332095FAمریمکریمیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهوازصدیقهحیدری نژاددانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهوازپروانهشفیع نیادانشیار گروه روان شناسی ورزشی دانشگاه شهید چمران اهوازعلی محمدنوروزیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20140220Coaching is a process in which the coaches influence on athletes, in order to take place their desired reaction. The purpose of this study was to investigate the relationship between leadership behaviors dimensions of choaches with success motivation, and motivation to avoid failure of women players of volleyball teams in Khuzestan Province. This research was a descriptive correlational survey method. The population study, were 122 women's volleyball team in Khuzestan in 1391 who were considered as examples by using census method. The data was collected by Chelladurai’ (1980) questionnaire on the leadership sport scale with validity and reliability 0/75 and 0/87 and Willis’ (1989) fitness attitudes questionnaire with validity and reliability 0/57 and 0/73. Data analysis, is carried out by descriptive and inferential statistics (the Pearson's Correlation Coefficient and Multiple Regression Analysis) in p ≤ 0/05. The results showed that coaches used to apply social support behaviors most and least authoritarian behavior. Similarly, there was a significant positive correlation between behavior training, social support and positive feedback with motivation success, and a significant negative correlation with players' motivation to avoid failure. Multiple logistic regression analysis showed that the behavior of social support, motivation, success, and avoid failure can be predicated. Therefore, the present findings suggest that coaches use the social support behaviors in order to provide the main motivation and the better functions.مربیگری فرایندی است که در آن مربی بر ورزشکاران تأثیر می گذارد تا واکنش مورد نظر آنان انجام گیرد. هدف از این پژوهش، بررسی رابطه بین ابعاد رفتار رهبری مربیان با انگیزش موفقیت و انگیزش اجتناب از شکست بازیکنان زن تیم های والیبال استان خوزستان است. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی و به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری تحقیق 122 نفر بازیکنان زن تیم های والیبال استان خوزستان در سال 1391 که با استفاده از روش سرشماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. . ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه مقیاس رهبری در ورزش چلادورای (1980) با روایی و پایایی 75/0 و 87/0 و پرسشنامه نگرش ورزشی ویلیس (1989) با روایی و پایایی57/0 و 73/0 بود . برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی و استنباطی ( ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه) در سطح 05/0 p≤ استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد، رفتار حمایت اجتماعی بیشترین و رفتار آمرانه کمترین رفتار مورد استفاده مربیان بود؛ همچنین بین رفتارهای آموزش و تمرین، حمایت اجتماعی و بازخورد مثبت با انگیزش موفقیت بازیکنان رابطه مثبت معنی دار و با انگیزش اجتناب از شکست ارتباط منفی معنی دار وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که رفتار حمایت اجتماعی توانایی پیش بینی انگیزش موفقیت و اجتناب از شکست را دارد. با توجه به یافته های تحقیق به مربیان توصیه می شود با استفاده بیشتر از رفتار حمایت اجتماعی موجبات ایجاد انگیزش مناسب و عملکرد بهتر را در بازیکنان خود فراهم نمایند.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2095_e85f7b03c327552144f825acb1c16d1f.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55513420150522Presentation of a model for Information technology infrastructures and success of knowledge management in physical education faculties of Islamic Azad Universityارائه مدل زیر ساخت فنآوری اطلاعات و موفقیت مدیریت دانش در دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی35512096FAجوادمرادی چالشتریعضو هیأت علمی آموزشکده فنی و حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکردسهیلانوروزیان قهفرخیمربی تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحدشهرکردمحمدرضامرادیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه شهرکردمحمودجمالی گلهمربی مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحدشهرکردJournal Article20140124This research aims to present a successful model for implementation of knowledge management in physical education faculties of Islamic Azad University. The statistical population of this research was the faculty members of physical education faculties of Islamic Azad University(160 Persons). The validity of the questionnaire obtained from 14 experts and reliability of test was determined by Cronbach’s alpha statistic method(%76.6). Single-sample t test was used for data analysis and statistical hypothesis testing. Confirmatory factor analysis was used to identify latent variables. For testing of hypotheses, the structural equation model by SPSS and LISREL statistical software was used. The findings of research showed that Information technology infrastructures are highly effective for implementation of knowledge management. Research findings also showed that the status of information technology infrastructures at physical education Faculties of Islamic Azad University is not good enough. According to significance level (P value > 0.05), access to network infrastructure with highest variance (0.345) and then access to softwares (0.278) explain the success of knowledge management. Without having the proper infrastructure in this area, campuses cannot efficiently perform both general and traditional role in the creation and dissemination of knowledge. For this reason, increased investment for developing of infrastructure of information technology is suggested.هدف از این تحقیق ارائه مدلی موفق در پیاده سازی مدیریت دانش در دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه های آزاداسلامی از منظر زیر ساخت های فنآوری اطلاعات است. روش تحقیق این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. نمونه تحقیق برابر با جامعه آماری شامل 160 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی می باشد. پرسشنامه تحقیق پس اخذ روایی از سوی 14 نفر از خبرگان و تعیین پایایی آزمون، با استفاده از روش آماری آلفای کرونباخ 76/ در بین جامعه آماری مشتمل بر توزیع و جمع آوری گردید. برای تحلیل داده ها و آزمون فرض از روش های آماری آزمون tتک نمونه ای استفاده شد. از تحلیل عاملی تأییدی برای شناخت متغیر های مکنون استفاده گردید. برای آزمون فرضیات، از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای آماری18 SPSS و LISREL استفاده شد. یافته ها نشان داد زیرساخت فنآوری اطلاعات در موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش بسیار اثرگذار است و وضعیت این عامل در دانشکده های تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در حد مناسبی قرار ندارد. با توجه به سطح معنی داری(0.05 P_Value >) دسترسی به زیر ساخت شبکه با بیشترین واریانس(0.345) و بعد از آن نیز دسترسی به نرم افزارها(0.278) موفقیت مدیریت دانش را تبیین می کنند. واضح است بدون داشتن یک زیر ساخت مناسب، محیطهای دانشگاهی به نحو احسن نمی توانند در ایفای دو نقش کلی و سنتی خود که همانا خلق و انتشار دانش است ظاهر شوند. به همین دلیل افزایش سرمایه گذاری بمنظور گسترش زیرساخت فنآوری اطلاعات پیشنهاد می شود.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2096_7dd1b54233a237a876cf97c02ab29e01.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55513420150522The relationship between job autonomy and stress among physical education teachers in Sabzevar cityرابطه بین استقلال شغلی و استرس معلمان تربیت بدنی شهرستان سبزوار52632097FAرضااندامدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرود0000-0002-4049-9737مهنازاسعدیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه شاهرودJournal Article20140329Several studies have shown that physical education teachers are exposed to occupational stresses; some of these factors were related to the job environment, which can have adverse effects on their health and their educational role. The aim of the present study was to investigate the relationship between stress and job autonomy among physical education teachers in Sabzevar city. The method of this research was descriptive – correlation. For this purpose, 150 physical education teachers (74 male and 76 female) were selected and TAS job autonomy questionnaire and job stress by Cook and colleagues (1981) were distributed among them. The validity of questionnaires was confirmed With sport management professors and physical education teachers and the level of reliabilityWas determined through using Cronbach's alpha for the scale of job autonomy (α= 0.70) and the job stress inventory (α = 0.74). Data Was analyzed using descriptive and inferential statistical tests (Kolmogorov-Smirnov test, Spearman correlation, Durbin-Watson testand multiple regression analysis). Results showed a negative and significant relationship between job autonomy (r= - 0.279; p= 0.001 (and general autonomy (r= - 0.329; p= 0.001) with job stress, but there was no significant association between curriculum autonomy with occupational stress. The results of multiple regression analysis showed that general autonomy is the best predictor of the job stress. Findings suggest that educational administrators should provide a basis for increasing job autonomy of physical education teachers to reduced their job stress and enable them to carry out their teaching duties properly.بررسی های متعدد نشان داده اند که معلمان تربیت بدنی در معرض عوامل استرس زای شغلی هستند، برخی از این عوامل به محیط شغلی مربوط بوده که می توانند آثار نامطلوبی بر سلامتی و نقش تربیتی آنان داشته باشند. هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین استقلال شغلی با استرس شغلی معلمان تربیت بدنی شهرستان سبزوار بود. روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. بدین منظور150معلم تربیت بدنی (74مرد و 76زن) به روش تمامشمار انتخاب شده و پرسشنامههای استقلال شغلی (TAS)واسترس شغلی کوک و همکاران (1981) در بین آنها توزیع شد. روایی پرسشنامه ها با استفاده از نظرات اساتید مدیریت ورزش و معلمان تربیت بدنی به دست آمد و میزان پایایی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ برای پرسشنامه استقلال شغلی (70/0=α)وبرای پرسشنامه استرس شغلی(74/0=α)تعیین شد. دادهها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی(آزمون کالموگراف اسمیرنف، همبستگی اسپیرمن، آزمون دوربین- واتسونوتحلیل رگرسیون چندگانه) تجزیه تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین استقلال شغلی (001/0; p=279/0 – r=) و استقلال عمومی (001/0; P=329/0 –r=)با استرس شغلی رابطه منفی و معناداری وجود دارد، اما این رابطه بین استقلال برنامه درسی با استرس شغلی معنادارنبود. نتایج تحلیل رگرسیون چند گانه نیز نشان دادکه استقلال عمومی بهترین پیش بینی کننده استرس شغلی است. یافته های تحقیق پیشنهاد می کنند که مدیران و مسئولان آموزشی زمینه ای برای افزایش استقلال شغلی معلمان تربیت بدنی فراهم نمایند تا استرس شغلی آنها کاهش یافته و بتوانند وظایف آموزشی خود را به درستی انجام دهند.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2097_32ad9cefe017a421292612b9893e6988.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55513420150522An Investigation of the Current Obstacles in Investment by private Sector in production of sports equipments and related devicesشناسائی تنگناهای موجود در سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید وسایل و تجهیزات ورزشی63732098FAمسعودنادریاندانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهان0000-0002-3338-6611نرگسقدوسیکارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)Journal Article20140520One of integral constituent of gross domestic production of every country<sup>,</sup>s economy is the private capital. The main purpose of this research is to identify the existing restrictions in the way of private investment in the production of sports equipments and related devices. The methodology of this research is a cross – sectional descriptive field research branch. Statistical population of this study were managers and experts from office Sports and Youth and sports apparel producers in Isfahan city. To do a total so, number of 136 persons( 95 manager and experts, 41 producer) were selected randomly. The Face validity of the questionnaire based on opinions of faculties and also the reliability of this study was Cronbach's alpha by 0/89 respectively. To achieve this goal we made our research quantities based on Friedman & statistional tests. The finding of this study revealed that there was a lack of Protection laws in the production and distributtion There are no specialized organization of the Ministry of Sports and Youth Sports protection and risk-taking are of the main important impediments in investment. Also the issue of required licenses, product sell, Production of risky sports , as obstacles investment were confirmed. Other research questions included: Problems related to the shortage of skilled work force, restrictions in pounding row material, financing problems, having opportunities available to alternative investment, Lack of strong support from governments. International exercise organizations activities in domestic markets and also negative influence of These Private sectors investment in industrial production sports equipment and Well – Known brands in domestic bazar.یکی از مهم ترین اجزای تولید ناخالص داخلی هر کشور سرمایه های خصوصی است. هدف کلی پژوهش شناخت تنگناهای موجود در سرمایه گذاری بخش خصوصی در تولید وسایل و تجهیزات ورزشی و وسایل وابسته است. تحقیق توصیفی _ پیمایشی و از شاخه تحقیقات میدانی است. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان اداره کل ورزش و جوانان و تولید کنندگان پوشاک ورزشی در شهر اصفهان در سال 1392 بودند. تعداد 136 نفر (95 نفر مدیر و کارشناس و 41 نفر تولیدکننده) به صورت تصادفی طبقه ایی به عنوان نمونه آماری انتخاب و به پرسشنامه پاسخ دادند . روائی صوری پرسشنامه با بهره گیری از نظرات اساتید و پایائی آن از طریق آلفای کرونباخ 89/0 بدست آمد. برای آزمون سوالات تحقیق از آزمون های آماری t تک متغیره و فریدمن استفاده شد . نتایج نشان داد عدم وجود قوانین حمایتی لازم در تولید توزیع، عدم وجود تشکیلات تخصصی در وزارت ورزش و جوانان در حمایت از تولیدات ورزشی و مشکلات مالیاتی از مهم ترین موانع سرمایه گذاری بودند. همچنین مشکلات مربوط به اخذ مجوزهای مورد نیاز ، مشکل فروش محصول و ریسک پذیربودن تولیدات ورزشی به عنوان موانع سرمایه گذاری تأیید شدند. بقیه سوالات پژوهش که عبارتند از : مشکلات مربوط به کمبود نیروی کارمتخصص ، مشکلات موجود در تهیه مواد اولیه ، مشکلات تأمین سرمایه ، وجود فرصت های موجود برای سرمایه گذاری جایگزین و عدم حمایت جدی دولت، نفوذ سازمان های جهانی ورزش در بازارهای داخلی نیز در کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع تولیدی وسایل ورزشی تأثیر میگذارند .https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2098_c8bd2cff9a92b9e2708a7cc460218b62.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55513420150522The Relationship between Emotional Intelligence of managers and employees of the succeed Associations with the effectiveness of Federationبررسی ارتباط بین هوش هیجانی مدیران و کارکنان فدراسیون های موفق با اثربخشی فدراسیون75842099FAمجیدرئیسیاندانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه تهرانابراهیمعلی دوست قهفرخیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهران0000-0002-8909-7122مهدیجوکاردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20131016The aim of the Present study statistical population, was to investigate the relationship between emotional intelligence of managers and employees of federations and effectiveness of the federations. The research method is descriptive-correlational. Of the survey Was 10 succeedfederations in recent years by introducing ranked NOC were identified. Using simple random sampling, four federations of wrestling, athletics, basketball and karate selected and 100 questionnaires were distributed among employees, of which 75 were usable questionnaires. Data collection included two questionnaires were EI Shering and effectiveness Hamidi. Validity of the Questionnaires was confirmed by experts and the reliability coefficient for the questionnaire on emotional intelligence(α = 0.76) and for questionnaire effectiveness obtained (α = 0.85). Pearson,s correlation coefficient was used for data analysis. The results showed there the between effectiveness of the federation and emotionat Intelligence of employees EI staff (r = 0.8) and (p = 0.001). There was a significant relationship. also,It demonstrates a significant association between the factors of self-motivation and effectiveness (r = 0.32), self-awareness and effectiveness (r = 0.62), self-control and effectiveness (r = 0.61), empathy and effectiveness (r = 0.62), and finally, social skills and effectiveness (r = 0.59). So it should be stated the higher emotional intelligence of federation employees, effectiveness Will increase.هدف از تحقیق حاضر، بررسی ارتباط بین هوش هیجانی کارکنان فدراسیونهای موفق با اثربخشی فدراسیونها است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق، شامل ده فدراسیون موفق در سالهای اخیر بود که براساس رتبه بندی کمیته ملی المپیک شناسایی و معرفی شده بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، چهار فدراسیون کشتی، دوومیدانی، بسکتبال و کاراته انتخاب و تعداد 100 پرسشنامه بین کارکنان این فدراسیونها توزیع شد، که از این تعداد 75 پرسشنامه قابل استفاده بود. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ و اثربخشی حمیدی بود. روایی پرسشنامهها توسط اساتید متخصص تایید شده و ضریب پایایی برای پرسشنامه هوش هیجانی (76/0=α) و برای پرسشنامه اثربخشی (85/0=α) بهدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد، بین هوش هیجانی کارمندان با اثربخشی فدراسیونهای موفق (8/0r=)و (001/0p=) ارتباط معنیداری وجود داشت. همچنین، بین مولفههای خودانگیزی با اثربخشی (32/0=r)، خودآگاهی با اثربخشی(62/0=r)، خودکنترلی با اثربخشی (61/0=r)، همدلی با اثربخشی (62/0=r) و مهارتهای اجتماعی با اثربخشی (59/0=r) ارتباط معنی داری وجود داشت. بنابراین میتوان اذعان داشت که هرچه هوش هیجانی کارمندان فدراسیون بیشتر باشد اثربخشی فدراسیون هم افزایش مییابد.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2099_f52e27c6bcb5f0d4446251a0b4574c97.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55513420150522The Study of birth order’s role on the level of aggressive behavior among the athletes of team and the individual sportsنقش ترتیب تولد بر میزان پرخاشگری دانش آموزان ورزشکار رشته های تیمی و انفرادی85932100FAسردارمحمدیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه کردستان، سنندجمحمدویسیکارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه کردستان، سنندجکیوانرستمیکارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزJournal Article20140103The Study of aggression in sports and among athletes is a subject of most researches in the field of sport management in recent decades. The purpose of this study was to examine the role of birth order on the level of aggressive behavior among athletes. A descriptive study of the population consisted of all students participating in the tournament institutions in the country since 1389 (535 cases),in cluded 327, the method Was randomly selection and divided into four groups first, second, third, fourth and onwards child) groups. Standardized questionnaire Buss and Perry (1992), the validity (experts opinion) and its reliability was confirmed (Cronbach's alpha r= 0/89). Way ANOVA was used to test the hypotheses. Results showed that the level of verbal aggression between birth order, there is significant difference in individual sports (p< 0/017) and Scheffe test indicated significant differences between the first and third child (P <0/028) but no significant difference in the level of aggression between different Birthdays of group or team sports (p> 0/05). In general we can say that birth order has a significant relationship with the level of aggression in the individual disciplines.مطالعه پرخاشگری در محیطهای ورزشی و در بین ورزشکاران موضوعی است که تحقیقات زیادی را در زمینه مدیریت ورزشی، در طی دهههای اخیر به خود اختصاص داده است. هدف از این پژوهش بررسی نقش ترتیب تولد بر میزان پرخاشگری ورزشکاران رشتههای تیمی و انفرادی بود. تحقیق از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری آن شامل تمامی دانشآموزان شرکت کننده در مسابقات قهرمانی آموزشگاههای کشور در سال1389 (535 نفر) است که از میان آنها تعداد 327 نفر، به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده و به چهار گروه (فرزندان اول خانواده، فرزندان دوم، سوم، چهارم و به بعد) تقسیم شدند. از پرسشنامه استاندارد باس و پری (1992) استفاده شد که روائی صوری(نظرمتخصصان ) و پایایی آن به تأئید رسید( آلفای کرونباخ 89/0r= ). برای آزمون فرضیهها از روش آماری ANOVA استفاده شد. یافتهها نشان داد، در میزان پرخاشگری کلامی بین ترتیب تولدهای مختلف در ورزشکاران رشتههای انفرادی تفاوت معنیداری وجود دارد(017/0 p<) و نتایج آزمون تعیبی شفه حاکی از تفاوت بارز بین فرزند اول و سوم بود (028/0 P<) اما تفاوت معنیداری در میزان پرخاشگری بین ترتیب تولدهای مختلف در ورزشکاران رشتههای تیمی وجود ندارد (05/0p> ). به طور کلی میتوان گفت ترتیب تولد رابطه معنیداری با میزان پرخاشگری رشتههای انفرادی دارد.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2100_b128d981a5081fb8f29c53f3e87ae136.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55513420150522Evaluation the friendship quality among sport team coaches and players of Khorasane razaviبررسی وضعیت کیفیت روابط دوستانه مربیان و بازیکنان تیمهای ورزشی منتخب استان خراسان رضوی951032101FAکیانوششجیعدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور - واحد ریابولفضلفراهانیاستاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور0000000204175858حمیدقاسمیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورJournal Article20131228This study aims to investigate the quality of friendly relationships among coaches and sport team players selected from Khorasan Razavi province. Regarding the purpose, the 27 items scale for friendly relationship quality in sport (SFQS) structured by Wise and Smith (1999) Were distributed among 341 players from group reports such as football, basketball, volleyball, handball and also individual sports like run and Fields, taekwondo, swimming and wrestling in Khorasan Razavi provincebased on the formula for estimating sample size (Morgan table) and cluster sampling at the range of 13 to 17 years old whom friendly relationships and friendship quality is more important to them.
According to determined norm for this questionnaire, 5-point Likert scale was used. Content validity of instrument was calculated by practitioners and reliability at a panel study was 0.85. To analyze data, one-way ANOVA and spearman correlation was used at 0.05 level. Results show that there is a meaningful relation between subscales of support and enhancing self esteem (F=2.107, p=0/024), honesty and intimacy (F=2.366, p=0/021), common traits (F=4.867, p=0.001) and accompanying and geniality (F=2.648, p=0.006) separately to sport fields and there is no meaningful relation between subscales of solving conflict (F=1.130, p=0.285) and conflict (F=1.698, p=0.207).
Overall, the results show that friendship quality could have an important role in solving problems related coaches and players and figuring a relation border maybe a key to solve many problems like self-esteem, stress, accompanying, conflict and so onهدف از انجام این تحقیق بررسی وضعیت کیفیت روابط دوستانه مربیان و بازیکنان تیم های ورزشی منتخب استان خراسان رضوی بود. با توجه به هدف مذکور، مقیاس 27 گزینه ای کیفیت روابط دوستانه در ورزش (SFQS) ساخته شده توسط وایز و اسمیت (1999) در اختیار 341 از بازیکنان رشته های گروهی فوتبال، بسکتبال، والیبال، هندبال و فوتسال و همین طور رشته های انفرادی دو و میدانی، تکواندو، شنا و کشتی خراسان رضوی، با توجه به فرمول برآورد حجم نمونه (جدول مورگان) و نمونه گیری خوشه ای در دامنه سنی 13 تا 17 سال که وضعیت روابط دوستانه و کیفیت دوستی در آنان از اهمیت بیشتری برخوردار است قرار گرفت. . بر مبنای هنجار تعیین شده برای این پرسشنامه از مقیاس 5 ارزشی لیکرت، جهت کمیسازی آن استفاده شد. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصین و پایایی آن نیز در یک مطالعه مقدماتی با آلفای 85/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمونهای تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته ها نشان داد که؛ بین خرده مقیاس های حمایت و ارتقاء عزت نفس (F= 2/107 , p= 0/024)، صداقت و صمیمیت (F=2/366 , p= 0/021)، ویژگی های مشترک (F= 4/867 , p= 0/001) و همراهی و خوش مشربی (F= 2/648 , p=0/006) به تفکیک رشته های ورزشی رابطه معناداری مشاهده شده و بین خرده مقیاس های رفع تعارض (F= 1/130 , p= 0/285) و تعارض (F=1/698, p= 0/207)، رابطه معناداری وجود ندارد. به طور کلی نتایج تحقیق حاکی از آن بود که کیفیت دوستی می تواند در حل مسائل مربوط به ارتباطات میان مربیان و بازیکنان نقش بسزایی داشته و با ترسیم یک مرز ارتباطی، راه گشای خیل عظیمی از مشکلات در زمینه های مختلفی مثل عزت نفس، استرس، همراهی، تضاد و ... باشدhttps://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2101_1afccf84deac91b1171cd5f0355207fd.pdf