دانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55514420160420Development of Structural Equation Models of Participative Management and Organizational Agility in Selected Iranian Sports Federationsتدوین مدل معادلات ساختاری مدیریت مشارکتی و چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی11242621FAغلامرضاشعبانی بهاراستاد مدیریت ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدانحمیدرضامقصودی ایمندانشجوی دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه بوعلی سینا همدانمحمودگودرزیاستاد مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانحبیبهنریدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-1279-427XJournal Article20160514<span style="font-family: Times New Roman;"><span style="font-size: x-small;">The Purpose of this Study was to determine the Development of Structal Equation Models of Participative Management and Organizational Agility in Selected Iranian Sports Federations. Measuring Instruments Included Participative Management questionnaire (Labaf and Ranjbar, 1381) and Organization Agility Standard Questionnaire (Spitzer, 2007) is applied with face and Content Validity. Cronbach's Alpha Coefficients Questionnaire reliability was 0.88 & 0.96 respectively. The Statistical Population of this Research was Including all Islamic Republic of Iranian Sport Federations and Statistical sample was 269 Experts and Executives of 22 of iraian Selected Sport Federations to Complete Purposive sampling. The research method is Correlational Method used Structal Equation Models (Structal Equation & path diagram) through LISREL Statistical Software</span><span style="font-size: x-small;">.</span></span> <br /><span style="font-size: x-small; font-family: Times New Roman;">Results indicate that there was Positive significant Impact of the Components (goal setting, decision making, problem solving and change) on Participative Management and Positive Significant Impact of the Components (Speed, Competency, Felxiability, and Responsiveness) on Organizational Agility. In total, there was Positive Significant impact of Participative Management on Organizational Agility. Those Sequential Model Fitting Procedures Indicate Impacted Participative Management on Organizational Agility in Selected Iranian Sports Federations. Therefore, by Setting Goals and Developing a Cohesive Participatory between Managers and Staff of Sports Federations Improving Organizational Agility in Sports Federations in the Future can be Identified.</span> <br /> هدف از اجرای این تحقیق، تدوین مدل معادلات ساختاری مدیریت مشارکتی و چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی ایران است. ابزار اندازه گیری این تحقیق شامل پرسشنامه مدیریت مشارکتی (لباف و رنجبر، 1381) و پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی (اسپایدزر، 2007) با روایی صوری و محتوایی استفاده گردیده است. ضریب الفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامهها به ترتیب 88/0و 96/0 تعیین گردید. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه فدراسیونهای ورزشی جمهوری اسلامی ایران و نمونه آماری را 269 نفر از بین 22 فدراسیون منتخب که به صورت طبقهای و هدفمند انتخاب شدهاند، تشکیل میدهد؛ تحقیق حاضر از نوع تحقیقات همبستگی میباشد که از مدل معادلات ساختاری (مدل ساختاری، تحلیل مسیر) با استفاده از نرم افزار آماری لیزرل انجام شده است. <br />یافتههای تحقیق نشان داد که مؤلفههای مشارکت در هدفگذاری، تصمیمگیری، حل مشکلات و تغییر و تحول بر مدیریت مشارکتی اثر مستقیم معنیداری دارد. مؤلفههای سرعت، شایستگی، انعطافپذیری و پاسخگویی بر چابکی سازمانی اثر مستقیم معنیداری دارد؛ در مجموع مدیریت مشارکتی بر چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی اثر مستقیم و معنی داری دارد و شاخصهای آزمون برازندگی مبین برازندگی مدل تأثیر مدیریت مشارکتی بر چابکی سازمانی در فدراسیونهای منتخب ورزشی میباشد. بنابراین میتوان با تدوین اهداف و استراتژی منسجم و توسعه مشارکت بین مدیران و کارکنان فدراسیونهای ورزشی، راهکارهای توسعه چابکی سازمانی را در بین فدراسیونهای ورزشی در آینده مشخص کردhttps://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2621_30b73e292c4ba072105d7f6f8baa72af.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55514420160420Investigation the effect of social responsibility on the club reputation of Iranian selective football teams in premier leagueبررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر خوشنامی تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران25332620FAحسینبخشندهدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی پژوهشگاه تربیت بدنیمجیدجلالی فراهانیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانسید نصراللهسجادیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه تهرانJournal Article20140622<span style="font-family: Times New Roman;">The purpose of this study was to investigate the effect of social responsibility on club reputation of selective teams in football premier league of Iran including: Esteghlal, perspolice and Travkorsazi. Population for this study was fans of three teams in football premier league. Since the population was unlimited, sample size determined by using formula and obtained 384 people in sum. Data collection tool was club social responsibility researcher – made questionnaire based on Galbrith questionnaire and club reputation questionnaire based on resler questionnaire. For data collection, the social responsibility questionnaire and club reputation questionnaire (prepared according to the Chan questionnaire 2005), and validity approved by 6 professional sport management professors and the reliability by choronbachs alpha coefficient. To verify the Construct Validity of social responsibility instrument, Exploratory and confirmatory factor analysis were performed. In order to verify the normality of data distribution, the skewness, and Kurtosis indexes were used. Data analyzed by Descriptive and inferential tests such as means, standard division and multiple regression. Result showed that all variable of social responsibility affects the reputation of the club. In sum 78 percent of reputation Variance is predicting by social responsibility. Based on result, attending to social responsibility such as participating in the games aimed at helping needy people, implementing the federations rules, protection of sport for all and such activities can increase club reputation.</span>هدف این تحقیق بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی باشگاه بر خوشنامی تیمهای منتخب لیگ برتر فوتبال ایران است. جامعه پژوهش را هواداران سه تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتور سازی تشکیل میدهد. حجم نمونه با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه برای جامعه نامحدود 384 نفر به دست آمد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه محقق ساخته مسئولیت اجتماعی باشگاه بر اساس پرسشنامه گالبریث و پرسشنامه خوشنامی باشگاه (تهیه شده بر اساس پرسشنامه رسلر ) بود. روایی صوری پرسشنامهها با نظرخواهی از 6 تن از اساتید و پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. همچنین به منظور بررسی روایی سازه مقیاس مسئولیت اجتماعی، تحلیل عامل تأییدی انجام شد. جهت بررسی نرمال بودن توزیع دادهها از شاخصهای کجی و کشیدگی استفاده شد. در قسمت توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و در قسمت استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد تمام ابعاد مسئولیت اجتماعی بر خوشنامی باشگاه تأثیر دارد. در مجموع 78 درصد تغییرات خوشنامی باشگاه توسط مسئولیت اجتماعی پیش بینی میشود. بر اساس نتایج تحقیق توجه به فعالیتهای مسئولیت اجتماعی از قبیل انجام بازیهای دوستانه با هدف کمک به نیازمندان، رعایت قوانین و مقررات فدراسیون، حمایت از ورزش همگانی و فعالیتهایی از این قبیل باعث افزایش خوشنامی باشگاه می شود.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2620_b96afc0f1535e0d5e672d24bb71e7a95.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55514420160420The Study of Relationship between Managers’ Transformational Leadership Style and Employees’ Entrepreneurial Behaviorsبررسی ارتباط میان سبک رهبری تحولی مدیران با رفتارهای کارآفرینی کارکنان34412622FAحمیدرضامیرصفیاناستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه اصفهانJournal Article20141126The aim of this study was to find the relationship between managers’ transformational leadership style and employees’ entrepreneurial behaviors. The method of this research was descriptive (correlation) and the total population included all of the managers and staff members employed at the Sport and Youth Organization of Isfahan Province in 1393 (N= 405). The volume of statictical sample was calculated 196 according to the Kerjcie and Morgan’s method. The method of sampling was stratified random sampling since the population of the staff members employed at the Sport and Youth Departments is vary in different cities of Isfahan Province. Two reliable questionnaires for measuring the entrepreneurship and transformational leadership style (MLQ) were employed in this research. Also, the regression and correlation tests were used for analyzing the data. The results indicated that there is a positive and significant correlation between managers’ transformational leadership style and staff’s entrepreneurial behavior. Furthermore, it is found that managers’ transformational leadership style affects the staff’s innovation, interaction, risk taking and opportunity identifying factors.هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین سبک رهبری تحولی مدیران با رفتارهای کارآفرینی کارکنان است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران و کارمندان سازمان ورزش و جوانان استان اصفهان در سال 1393 که تعداد آنها 405 نفر بود. حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان 196 نفر محاسبه شد که با توجه به این که جامعه آماری کارمندان ادارات ورزش و جوانان شهرستانهای واقع در استان اصفهان متفاوت بود، از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با جامعه آماری هر اداره استفاده شد. در این پژوهش از دو پرسشنامه معتبر کارآفرینی و سبک رهبری تحولی استخراج شده از پرسشنامه چند عاملی رهبری (<span style="font-family: Times New Roman;">MLQ</span>) استفاده شد. به منظور تحلیل استنباطی دادههای بهدست آمده از ابزارهای اندازهگیری از روشهای آماری تحلیل رگرسیون و ضریب همبستگی استفاده شد. نتایج نشان داد که همبستگی مثبت و معنیداری بین سبک رهبری تحولی مدیران و رفتار کارآفرینی کارمندان ادارات ورزش و جوانان استان اصفهان وجود دارد. همچنین بنابر تحلیل رگرسیون، سبک رهبری تحولی مدیران بر مؤلفههای نوآوری، ارتباطات، ریسکپذیری، و شناسایی فرصت از رفتار کارآفرینی کارمندان تأثیر دارد.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2622_e3e08594d26d8392b10476455189babe.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55514420160420Presentation of Structural equations model factors affecting Development of Purchasing Sport goods via Internetارائه مدل معادلات ساختاری عوامل تأثیرگذار بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی43542625FAسمیهمحمدیدانشجوی دانشگاه شهیدباهنر کرمانطهمورثنوراییاستادیار دانشگاه شهیدباهنر کرماناسماعیلشریفیاناستادیار دانشگاه شهید باهنر کرمانJournal Article20140730<span style="font-family: Times New Roman;">This paper aims to study the presentation of structural equations model factors affecting development of purchasing sports goods via internet. The research method is a survey and its target is applicable. The population of the research were faculty and graduate students and Ph.D. candidatesin Physical Education (N =3196) public universities across the country; A total of 436 persons with cluster and indirect chosen were selected. The required data was collected through using a questionnaire. The face validity of the Questionnaire is verified based on 10 sports and insurance management professionals and content validity was calculated based on lavshy (CVI=0/86).In order to identify and assess the validity, the exploratory factor analysis was used. The overall internal reliability of the questionnaire obtained through Cronbach's alpha (α=0/81). For data analysis, parametric tests, one- sample t -test and ANOVA and post hoc Bonferroni’s multiple significance level of p</span>هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل معادلات ساختاری عوامل تأثیرگذار بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی است. روش تحقیق از نوع پیمایشی و به لحاظ هدف کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش استادان و دانشجویان ارشد و دکترای تربیت بدنی (3196<span style="font-family: Times New Roman;">N</span>=) دانشگاههای دولتی سراسر کشور بودند؛ که تعداد 436 نفر با روش نمونهگیری خوشهای غیرتصادفی انتخاب شدند. دادههای مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شدند. روایی صوری پرسشنامه با استفاده از نظر 10 نفر از استادان مدیریت ورزشی تأیید و روایی محتوایی (86/0=<span style="font-family: Times New Roman;">CVI</span>) محاسبه گردید. به منظور شناسایی عوامل و بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. پایایی درونی کلی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ (81/0=<span style="font-family: Times New Roman;">α</span>) به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون پارامتریک تی تک نمونهای و آنالیز واریانس مکرر در سطح معنیداری 05/0><span style="font-family: Times New Roman;">P</span> استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که 88/49 درصد از کل واریانسها مربوط به شش عامل بود. نتایج آزمون تی تک نمونهای نشان داد که همه عوامل (ریسک خرید، فرایند خرید، ویژگی کالای ورزشی، ویژگیهای مشتریان و ادراک مشتریان از خرید و فناوری) تأثیر معنیداری بر توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی داشتند. در نهایت مشخص شد مدل طراحی شده معادلات ساختاری برای توسعه خرید اینترنتی کالاهای ورزشی، منعکس کننده یک برازش مطلوب و خوب بود.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2625_365a7b324a1605fe6d87fc087ce4af27.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55514420160420Evaluating of Sports Tourism Development in East Azerbaijan Provinceقابلیت سنجی توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی55642626FAمعصومهآدمیدانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی توریسم، دانشگاه تبریزحسینپناهیدانشیار اقتصاد دانشگاه تبریزJournal Article20140901This research aims to investigate sports tourism potentials and the factors affecting its development in East Azerbaijan Province. Statictical society including 40 people of managers and staff of sport, tourism and cultural Heritage organizations who were selected randomly. Required data for the research was collected through a standard questionnaire and then was analyzed through using SPSS software. In order to evaluate the development capability of sports tourism in East Azerbaijan Province, three types of factors including; push factors, pull factors and deterrent factors were studied. The results show that the most important components of push factor are achieving peace, relaxation, and physical and mental refreshment, the most important component of pull factor is transportation situation and the most important element of deterrent factor is insufficient leisure time in development of sports tourism in East Azerbaijan Province.هدف از این تحقیق، بررسی پتانسیل های گردشگری ورزشی و عوامل مؤثر بر توسعه آن در استان آذربایجان شرقی است. از بین جامعه آماری مدیران و دست اندرکاران ورزش و گردشگری (شامل کلیه کارکنان ادارههای کل و ادارههای تربیت بدنی و میراث فرهنگی گردشگری) تعداد 40 نفر به طور تصادفی به عنوان آزمودنی انتخاب شدند. جمع آوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد و پس از تایید روایی (نظرکارشناسان) انجام پذیرفت و از طریق نرم افزار <span style="font-family: Times New Roman;">SPSS</span> مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. به منظور قابلیتسنجی توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی سه دسته از عوامل: (1) عوامل سوق دهنده، (2) عوامل جلب کننده و (3) عوامل بازدارنده مطالعه شدند که رسیدن به آرامش، رفع خستگی و تجدید قوای جسمی و ذهنی به عنوان مهمترین مؤلفه از میان عوامل سوق دهنده، وضعیت حمل و نقل به عنوان مهمترین مؤلفه از میان عوامل جلب کننده و مؤلفه کافی نبودن زمان اوقات فراغت به عنوان مهمترین عامل بازدارنده توسعه گردشگری ورزشی در استان آذربایجان شرقی شناخته شدند.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2626_c0712a77e21fa64389e9e5ec90af3f2b.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55514420160420The Effects of information and Communication technology on organizational attitude among Physical Education Faculty Members and affiliate professors at payame Noor Universityاثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی هیأت علمی مستخدم و مدعو رشته تربیت بدنی دانشگاه پیامنور65742700FAحمیدقاسمیاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور0000-0001-5305-3331ابوالفضلفراهانیاستاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور0000000204175858سیده فریدههادویدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامشهرمنوچهرططریاستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورJournal Article20140612This paper aims to study the effects of application information and Communication technology on organizational attitudes (organizational commitment and job satisfaction) among Physical education faculty Members and affiliate professors at Payame noor University. This is a descriptive analyctical study wich carried out though survey methodology.The statistical sample and statistical population of Physical Education Faculty members were identical (80 Members) and 250 affiliate professors were selected by cluster random sampling as samples (with population 700 people). Data collection tool was Questionnaires information and Communication technology (ghasemi, farahani and Mashatan, 2012) job satisfaction (Susan J, 2003) and organizational commitment (lina et al,2007). Validity was obtained(Formal and Logical) and reliability obtained by Cronbach’s α each of the questionnaires (0/73, 0/84, 0/88) was calculated respectively. Inferential statistics (Kolmogorov - Smirnov is used to determine how to distribute data, correlation analysis, multiple regression analysis) in order to to investigate the research hypothesis. The results show that the correlation among information and communication technology and organizational attitud are positive and significant (p< 0.001, r=0.488). This means that the increased application information technology Contribute to increase the level of organizational attitudes and attitude in all its dimensions will be added. Generaly, ITC application can also reduce the different costs including search and investigation and remediation procedures and standards, along with influential role in the proper use of resources organization. Finaly, it leads to increase organizational attitudes at the University.هدف این پژوهش تحلیل اثرات کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی(تعهد سازمانی و رضایت شغلی) هیأت علمی مستخدم و مدعوین رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری هیأت علمی برابر با جامعه آماری (80 نفر) بود و 250 نفر از مدرسین مدعو (با جامعه حدود 700 نفر) با استفاده از نمونهگیری خوشهای و جدول مورگان انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری، پرسشنامههای استاندارد کاربرد فناوری اطلاعات(قاسمی و همکاران، 2012)، رضایت شغلی(سوسان، 2003) و تعهد سازمانی(لینا و همکاران، 2007) بودند که ضمن تأیید روایی(صوری و منطقی)، پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامهها به ترتیب(73/0، 84/0، 88/0) محاسبه شد. از آمار استنباطیکولموگروف– اسمیرنوف جهت تعیین نحوه توزیع دادهها، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه به منظور بررسی فرضیه تحقیق استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و نگرش سازمانی(و ابعاد آن) در سطح 01/0=<span style="font-family: Times New Roman;">α</span> ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد(488/0<span style="font-family: Times New Roman;">r</span>=و001/0<span style="font-family: Times New Roman;">p</span>=)؛ یعنی افزایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به افزایش سطح نگرش سازمانی به صورت کلی و نیز افزوده شدن ابعاد آن خواهد شد. به طور کلی میتوان گفت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند ضمن کاهش هزینههای متفاوت ازجمله جستجو و تحقیق و اصلاح رویهها و استانداردها، نقش تأثیرگذاری در استفاده مناسب از منابع سازمان را ایفا نماید و نهایتاً افزاش بهبود نگرش سازمانی در دانشگاه را به همراه داشته باشد.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2700_5fc08d1086e107c836df8be3e1043177.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55514420160420The Effect of physical activity on quality of life in elder women in Kermanshah Provinceرابطه بین فعالیت بدنی و کیفیت زندگی زنان سالمند استان کرمانشاه75842628FAابوذرسوریدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانکیوانشعبانی مقدماستادیار مدیریت ورزشی دانشگاه رازیربیع الهسوریدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت مالی دانشگاه آزاد اشلامی واحد بروجردJournal Article20140920<span style="font-family: Times New Roman;">The purpose of this study was to investigate the effect of physical activity on quality of life in elder women in Kermanshah Province. Research method was descriptive that has been done as correlation. The population were all the active and inactive elder women that were 60 or more years old. 300 people were selected based upon random sampling Multi-stage cluster. The information collected by means of demographic questionnaires, Physical Activity Questionnaire (r=0/78) and Ware and Sherbourne (r=0/87) quality of life and health questionnaire. Descriptive statistics was used to analyze the data and to assess the hypotheses of the research kelmogrouf smirnouf test and doubl strand pointscorvelation test were used. The Results showed that there is significant relationship between physical activity and quality of life in elder women (p,n life.</span>هدف از انجام این تحقیق، تعیین اثر فعالیت بدنی بر کیفیت زندگی در بین زنان سالمند استان کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است که به صورت میدانی انجام شده است. جامعه آماری را کلیه زنان سالمند فعال و غیر فعال 60 سال و بیش از 60 سال استان کرمانشاه تشکیل می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>دادند. با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحله ای 300 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. جهت جمع<span style="font-family: Times New Roman;"></span>آوری اطلاعات از پرسشنامه جمعیت<span style="font-family: Times New Roman;"></span>شناختی، پرسشنامه فعالیت بدنی بک و همکاران (1982) و پرسشنامه کیفیت زندگی و سلامتی ویر و شربورن (1992) استفاده شد، که پایایی آن<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ها به ترتیب 78/0 و 87/0 بدست آمد. برای تحلیل آماری داده<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ها از آمار توصیفی و به منظور بررسی فرضیات تحقیق از آزمون کلموگروف اسمیرنوف و آزمون همبستگی دورشته<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ای نقطهای استفاده شد. نتایج تحلیل دادههای این تحقیق نشان داد که بین فعالیت بدنی و کیفیت زندگی زنان سالمند کرمانشاه در سطح رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0><span style="font-family: Times New Roman;">p</span>). همچنین بین مؤلفه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های محدودیت در نقش اجتماعی، درد جسمانی، عملکرد اجتماعی، محدودیت در نقش احساسی و عاطفی، سر زندگی و شادابی، سلامت عمومی و عملکرد جسمانی با فعالیت بدنی رابطه معنیداری وجود داشت؛ اما بین فعالیت بدنی و سلامت روانی زنان سالمند کرمانشاه رابطه معنیداری یافت نشد. نتایج تحقیق نشان داد که فعالیت بدنی و ورزش بر کیفیت زندگی زنان سالمند اثرگذار است.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2628_6c2cac84811c3e16a3bbd4fa19e0dade.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55514420160420Investigation of the Factorial Structure of The Behavioral Regulation in Sport Questionnaire (BRSQ-6) in University Athletesبررسی ساختار عاملی پرسشنامة تنظیمات رفتاری در ورزش (BRSQ-6) در ورزشکاران دانشگاهی85962629FAمالکاحمدیاستادیار گروه تربیت بدنی
دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه0000-0003-3118-8491بهزادبهزادنیاگروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه0000-0001-6875-451Xجوادامانی ساری بگلوگروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیهJournal Article20141020The aim of this study was to examine the six - factor factorial structure of the Behavioural Regulation in Sport Questionnaire in college sport. 503 student athletes (265 female and 238 male) who membered as Urmia college sport teams were selected by cluster random sampling. The exploratory factor analysis results determined 6-factor models for the structure of the BRSQ-6 with 70.29% of total variance. The confirmatory factor analysis showed acceptable goodness of fit indices for the data. Also, the significant positive relationship of autonomous dimensions and negative relationship of controlling dimensions of BRSQ-6 with task-oriented goal orientation and intention to sport continue, confirmed the concurrent validity. The items for all sub-scales have a high internal consistency above 0.80 of Cronbach's alpha. Overall, the findings suggest that BRSQ-6 is a valid and reliable measurement for assessing sport motivation regulations in college sport.هدف از این پژوهش، بررسی ساختار عاملی پرسشنامة شش عاملی تنظیمات رفتاری در ورزش، در ورزشکاران دانشگاهی است. تعداد 503 دانشجو (265 زن و 238 مرد) به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای از بین دانشجویان عضو تیمهای ورزشی دانشگاههای شهر ارومیه انتخاب شدند. نتایج تحلیل عامل اکتشافی شش عاملی را برای ساختار پرسشنامه با 29/70 درصد کل واریانس تبیین شده مشخص کرد. نتایج تحلیل عامل تأییدی نشان داد که مدل شش عاملی برازش مناسبی با دادهها دارد. همچنین، ارتباط مثبت و معنیدار ابعاد خودپیرو با میل به ادامة ورزش و جهتگیری هدفی تکلیفگرا و ارتباط منفی ابعاد کنترلی با میل به ادامة ورزش و جهتگیری هدفی تکلیفگرا، از اعتبار همزمان پرسشنامة حمایت میکند. نتایج آلفای کرونباخ بالای 80/0 برای تمامی عاملهای پرسشنامه، بیانگر پایایی مناسب پرسشنامه در ورزش دانشجویی میباشد. در کل، یافتهها بیانگر آن است که پرسشنامة تنظیمات رفتاری در ورزش ابزار اندازهگیری با روایی و پایایی مطلوبی برای سنجش تنظیمات انگیزش ورزشی در ورزش دانشگاهی میباشد.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2629_6fb00cbbca8a4ec3a6d2a6340b97bbca.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55514420160420The qualitative study of development Iranian spectators attracting and retaining in the Iran women's volleyball by NVivoمطالعه کیفی توسعه ی ابعاد جذب و حفظ حضور تماشاگران در والیبال بانوان ایران به روش NVivo971112630FAنوشینبناراستادیار مدیریت ورزشی/ دانشگاه گیلانمیناامامیدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه گیلانJournal Article20150605The goal of this research is development Iranian spectators of attracting and retaining in women's volleyball from the perspective views of experts which is performed through qualitative approach. This research performed through framework and thematic analysis. Population research consisted of women's experts in volleyball (more than 15 years active history) (55 person) that 25 experts selected through purposive sampling and snowball technique as research sample. Here the semi-structured interview was used for production of the data. In order to make this research more reliable, external inspection and validation tools were used by participants. It is used SPSS 22 software to investigate the demographic characteristics. For determining the codes and main topics and also presenting the graphic models, It is used qualitative data analysis software as NVivo 8. In this research we extracted 7 themes to attract the spectators (the attractiveness of the league, media, advertising, gym and sporting equipment, making culture, technical performance and material benefits) and 12 themes to retain the spectators (communication tools, trust, entertainment programs, national media coverage, advertising and event information, interaction of personnel, welfare and side service of event, satisfaction, gym and equipment of sport, technical performance, material benefits and management of the event). Due to the special importance of the presence of spectators in sport events, it seems that the awareness and identification of managers and practitioner of women's volleyball are important factors to attract and retain the spectators in sport events.هدف از تحقیق حاضر، توسعهی ابعاد جذب و حفظ حضور تماشاگران در والیبال بانوان از دیدگاه صاحبنظران و با رویکرد کیفی میباشد. این پژوهش به روش تحلیل ساختار و تحلیل درون مایه انجام شده است. جامعه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ی تحقیق را کلیه کارشناسان و صاحب<span style="font-family: Times New Roman;"></span>نظران خانم در رشته والیبال (با بیش از 15 سال سابقه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ی فعّال) (55 نفر) تشکیل می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>دادند که 25 نفر با روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک گلوله برفی به عنوان نمونه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ی تحقیق انتخاب شدند. به منظور تولید داده<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ها از روش مصاحبه فردی نیمه ساختارمند استفاده شد. برای دستیابی به اعتماد مورد نیاز جهت تأیید علمی این پژوهش، از دو ابزار بازرسی خارجی و اعتبارسنجی توسط مشارکتکنندگان استفاده شد. جهت بررسی ویژگی<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های جمعیتشناختی صاحبنظران از نرم افزار <span style="font-family: Times New Roman;">SPSS 22</span> و همچنین برای تعیین کدها و موضوعات اصلی و نیز ارائه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ی مدل<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های گرافیکی از نرم افزار تحلیل داده<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های کیفی با عنوان <span style="font-family: Times New Roman;">NVivo 8</span> استفاده شد. در این پژوهش 7 درون مایه اصلی برای جذب تماشاگران (جذّابیت لیگ، رسانه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های جمعی، تبلیغات، سالن و تجهیزات ورزشی، فرهنـگسازی، عملکرد فنــی و منافع مادی) و 12 درون مایه اصلی برای حفظ حضور تماشاگران (ابزارهای ارتباطی، اعتماد، برنامه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های سرگرمکننده، پوشش رسانه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های ملی، تبلیغات و اطلاعرسانی مسابقات، تعامل کارکنان، خدمات رفاهی و جانبی رویداد، رضایت<span style="font-family: Times New Roman;"></span>مندی، سالن و تجهیزات ورزشی، عملکرد فنی، منافع مادی و مدیریت برگزاری رویداد) استخراج شد. با توجه به اهمیت ویژه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ی حضور تماشاگران در رویدادهای ورزشی، آگاهی و شناسایی مدیران و دستاندرکاران والیبال زنان ایران از عوامل مؤثر بر جذب بیشتر و حفظ حضور تماشاگران جهت دستیابی به اهداف مورد نظر، ضروری به نظر می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>رسد.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2630_795435d76753e4f1f1b42fc1b54025d2.pdfدانشگاه پیام نورفصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی2345-55514420160420Identifying the Relationship of Time Management with Tendency to Planning and Creativity of Managers and Employees of the Ministry of Youth and Sportsرابطه مدیریت زمان با تمایل به برنامهریزی و خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان1131242631FAمرتضیرضایی صوفیدانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نورمحسنکوثری پوردانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نوربهارهخسروی رادکارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه علامه طباطبایینفیسهزارع فخریانکارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات کردستانJournal Article20140916<span style="font-family: Times New Roman;">The objective of the present study was to identify the relationship of time management with tendency to planning tendency and creativity of managers and employees of the ministry of youth and sports. Methodological surveying is correlation and has taken place in field. Population composed of all experts of the Ministry of sport and youth (90 Managers, 600 employees) that 307 (73 Managers & 234 Employees) persons were determined based on Morgan table. The Time Management Questionnaire (α=0.89), Koein Standard Questionnaire (α=0.81), and Jazni’s Job Creativity Questionnaire (α=0.76) were used as instruments. To classify the results, descriptive statistics, to test the normality of the data, Kolmogorov-Smirnov test, and to find the relationships and predict the variables, Pearson correlation and Multiple Regressions were used respectively. According to the results, significant positive relationships were observed between time management and its components and planning tendency. Similarly, significant positive relationships were observed between time management and its components and creativity. Regression results showed that 28% of planning tendency and 44.7% of creativity total variances were associated with components of time management. Based on the results, there were close relationships between time efficiency and planning and time efficiency and creativity. In addition, planning could be considered as one of the most important factors in the process of time management. Work time and personal affairs planning plays an important role in planning tendency and creativity. Moreover, Daily personal activities scheduling is very important in appropriate use of available time during the day.</span>هدف از تحقیق حاضر شناسایی رابطه مدیریت زمان با تمایل به برنامه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ریزی و خلاقیت مدیران و کارکنان وزارت ورزش و جوانان می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>باشد. روش تحقیق همبستگی بوده و به شکل میدانی صورت گرفته است. جامعه آماری کلیه کارشناسان و مدیران وزارت ورزش و جوانان (90 مدیر و 600 کارمند) می-باشد که براساس جدول مورگان و روش نمونه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>گیری طبقه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ای-تصادفی تعداد 307 نفر (73 مدیر و 234 کارمند) به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه مدیریت زمان (89/0 =<span style="font-family: Times New Roman;">α</span>)، پرسشنامه استاندارد کوئین (81/0 =<span style="font-family: Times New Roman;">α</span>) و پرسشنامه خلاقیت شغلی جزنی (76/0 =<span style="font-family: Times New Roman;">α</span>) به عنوان ابزار تحقیق استفاده شده است. برای طبقه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>بندی نتایج آمار توصیفی، آزمون کولموگروف اسمیرنف جهت طبیعی بودن توزیع داده<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ها و جهت پیدا کردن روابط و پیش<span style="font-family: Times New Roman;"></span>بینی متغیرها، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. با توجه به نتایج روابط مثبت و معنیداری بین مدیریت زمان و مؤلفه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های و تمایل به برنامه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ریزی مشاهده شد. به طور مشابه رابطه مثبت و معنیداری بین مدیریت زمان و مؤلفه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های آن با خلاقیت مشاهده شد. نتایج رگرسیون نشان داد که 28% از واریانس کل تمایل به برنامه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ریزی و 7/44% از واریانس کل خلاقیت به مؤلفه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های مدیریت زمان مربوط می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>شود. بر اساس نتایج، ارتباط تنگاتنگی بین چرخه بهره<span style="font-family: Times New Roman;"></span>وری زمان با برنامه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ریزی و خلاقیت وجود دارد. همچنین برنامهریزی یکی از مهمترین فاکتورهای مدیریت زمان است. برنامه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ریزی زمان<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های کاری و امور شخصی نقشی مؤثر در تمایل به برنامهریزی و خلاقیت ایفا می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>کنند. بهعلاوه زمان<span style="font-family: Times New Roman;"></span>بندی امور شخصی روزانه افراد می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>تواند اهمیت بسیاری در استفاده از زمان در دسترس در طول روز داشته باشد.https://arsmb.journals.pnu.ac.ir/article_2631_b0bb3250aeb2bb6e399add683387ef6d.pdf