آموزش ورزش
حسین رحیمی کلور؛ سیدعلی نقوی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل شبیهسازی توسعه معنویت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﭘﮋوﻫﺶ آﻣﯿﺨﺘﻪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺪﻻل ﻗﯿﺎﺳﯽ ـ اﺳﺘﻘﺮاﯾﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 12 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻧﻈﺮی (اﺳﺎﺗﯿﺪ دانشگاه) و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺗﺠﺮﺑﯽ ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل شبیهسازی توسعه معنویت سازمانی در سازمانهای ورزشی بود. اﯾﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻈﺮ ﻫﺪف ﯾﮏ ﭘﮋوﻫﺶ اﮐﺘﺸﺎﻓﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ روش ﭘﮋوﻫﺶ آﻣﯿﺨﺘﻪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ اﺳﺘﺪﻻل ﻗﯿﺎﺳﯽ ـ اﺳﺘﻘﺮاﯾﯽ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 12 ﻧﻔﺮ از ﺧﺒﺮﮔﺎن ﻧﻈﺮی (اﺳﺎﺗﯿﺪ دانشگاه) و ﺧﺒﺮﮔﺎن ﺗﺠﺮﺑﯽ (ﻣﺪﯾﺮان سازمانهای ورزشی) ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻧﻤﻮﻧﻪﮔﯿﺮی ﺑﻪ روش ﻏﯿﺮاﺣﺘﻤﺎﻟﯽ و ﺑﻪﺻﻮرت ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ﺑﻮده و اﺑﺰار ﮔﺮدآوری دادهﻫﺎ، ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ و ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. جهت ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎی ﺗﺨﺼﺼﯽ، روش ﺗﺤﻠﯿﻞ تم ﺑﻪﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. و ﺳﭙﺲ ﻣﺪل رواﺑﻂ ﺑﻪ روش دﯾﻤﺘﻞ آزﻣﻮن ﺷﺪه اﺳﺖ. در نهایت ﻣﺪل توسعه معنویت سازمانی ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روﯾﮑﺮد ﻣﺪلﺳﺎزی ﻋﺎﻣﻞﺑﻨﯿﺎن شبیهسازی شده است. ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ در ﻓﺎز ﮐﯿﻔﯽ ﺑﺎ ﻧﺮماﻓﺰار Maxqda20 و در ﻓﺎز ﮐﻤﯽ ﺑﺎ ﻧﺮماﻓﺰارهای Excel و AnyLogic اﻧﺠﺎم ﺷﺪه اﺳﺖ. بر اساس نتایج پژوهش 46 کد اولیه، 10 تم فرعی و 4 تم اصلی احصا شد. همچنین ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺷﺒﯿﻪﺳﺎزی نشان داد، ﻣﺪل اراﺋﻪﺷﺪه ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮآورد ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ از آﺗﯿﻪ توسعه معنویت سازمانی در سازمانهای ورزشی را اراﺋﻪ دهد.
آموزش ورزش
علی ابوالحسینی؛ حبیب هنری
چکیده
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل محتمل ترین سناریو توسعه فوتسال کشور می باشد. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی است که از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگانی که در زمینه ورزش قهرمانی و حرفه ای و رشته فوتسال از دانش و تجربه لازم برخوردار هستند. نمونه گیری به صورت گلوله برفی است. 12 مصاحبه با خبرگان ...
بیشتر
هدف این پژوهش شناسایی و تحلیل محتمل ترین سناریو توسعه فوتسال کشور می باشد. پژوهش حاضر مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی است که از لحاظ هدف کاربردی، از نظر روش پیمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه خبرگانی که در زمینه ورزش قهرمانی و حرفه ای و رشته فوتسال از دانش و تجربه لازم برخوردار هستند. نمونه گیری به صورت گلوله برفی است. 12 مصاحبه با خبرگان انجام گرفت. از فنون و ابزارهای مختلف همچون مصاحبه، پنل خبرگان و پرسشنامه استفاده شد. در پردازش داده ها نیز از تکنیک هایی از جمله تکنیک دلفی، تحلیل اثرات متقاطع،تحلیل ساختاری ،بالانس اثرات متقابل و از نرم افزار میک مک و سناریو ویزارد استفاده شد.34 عامل تاثیرگذار توسعه فوتسال کشور مشخص شدند. با بهره گیری از روش تحلیل ساختاری(اثرات متقاطع) و نرم افزار میک مک جایگاه هر عامل در سیستم به دست آمده مشخص شد و 8 پیشران به عنوان کلیدی ترین آینده سازها در توسعه فوتسال کشور مشخص شدند و با استفاده از آن ها محتمل ترین سبد سناریو توسعه فوتسال کشور بدست آمد که در این سبد سناریو بدست آمده هر 8 پیشران در افق زمانی 10 ساله به حالت فاجعه اتفاق خواهند افتاد. نتایج این پژوهش می تواند به عنوان یک راهنما در برآورد و پیشنگری آینده سازمان های ورزشی ایران که با ورزش فوتسال در ارتباط هستند مؤثر باشد و مسیری را نشان دهد که باعث فاصله گرفتن از شرایط بحرانی و نزدیک شدن به شرایط ایده ال باشد و به توسعه کمی و کیفی رشته کمک زیادی کند.
آموزش ورزش
رضا شیخ یوسفی؛ نسرین عزیزیان کهن؛ مهرداد محرم زاده؛ عباس نقیزاده باقی
چکیده
هدف پژوهش طراحی مدل کاربست فناوریهای نوین در توسعه ورزش همگانی ایران بود. این تحقیق حاضر از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین بود. جامعه آماری شامل اساتید منتخب مدیریت ورزشی دانشگاهها و مدیران ادارات کل ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند با دو نمونه اولیه انجام و ...
بیشتر
هدف پژوهش طراحی مدل کاربست فناوریهای نوین در توسعه ورزش همگانی ایران بود. این تحقیق حاضر از نوع کاربردی و کیفی مبتنی بر داده بنیاد با رویکرد استراوس و کوربین بود. جامعه آماری شامل اساتید منتخب مدیریت ورزشی دانشگاهها و مدیران ادارات کل ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی بودند. نمونهگیری به روش هدفمند با دو نمونه اولیه انجام و حجم آن بر اساس اشباع اطلاعاتی، 15 نفر تعیین شد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق از نوع میدانی و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته بود و برای تحلیل دادهها از کدگذاری سه مرحلهای (باز، محوری، گزینشی) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل علی کاربست فناوریهای نوین در توسعه ورزش همگانی ایران عبارتاند از سبک زندگی، جامعه مخاطب و نیاز ورزش همگانی به فناوری نوین، عوامل زمینهای آن شامل عوامل زیرساختی، مدیریتی، فرهنگی و جغرافیایی، عوامل مداخلهگر آن شامل عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی-فرهنگی و راهبردهای آن شامل راهبردهای آموزشی، راهبردهای مدیریتی، فرهنگسازی، راهبردهای پژوهشی و راهبردهای مالی است که در نهایت موجب پیامدهایی اعم از توسعه ورزشی، توسعه دانشی، توسعه اقتصادی، توسعه بهداشتی و توسعه بینالمللی میشود. بنابراین بکارگیری اصولی و مناسب فناوریهای نوین و توجه به عوامل موثر، از جهات مختلف موجب توسعه ورزش همگانی میشود.
مینا خدایی؛ فریبا عسکریان؛ امین دهقان قهفرخی؛ بهمن طیبی
چکیده
هدف این تحقیق مرور نظام مند مزایای اقتصادی توسعه ورزش است که روش تحقیق آن از نوع کیفی و از نظر هدف کاربردی است و با توجه به روش اجرا، مرور نظام مند یا سیستماتیک می باشد. به منظور دستیابی به شواهد علمی موردنظر، جستجوی الکترونیکی بر اساس کلید واژه های مرتبط در منابع انگلیسی صورت گرفت، بازه زمانی انتخاب شده برای جستجو بین سال های 1995 تا ...
بیشتر
هدف این تحقیق مرور نظام مند مزایای اقتصادی توسعه ورزش است که روش تحقیق آن از نوع کیفی و از نظر هدف کاربردی است و با توجه به روش اجرا، مرور نظام مند یا سیستماتیک می باشد. به منظور دستیابی به شواهد علمی موردنظر، جستجوی الکترونیکی بر اساس کلید واژه های مرتبط در منابع انگلیسی صورت گرفت، بازه زمانی انتخاب شده برای جستجو بین سال های 1995 تا 2022 بود که برای پیدا کردن منابع انگلیسی در پایگاه های اطلاعاتی ام بیس، اسکوپوس، پاب مد و وب آف ساینس و با استفاده از کلید واژه های مرتبط با پژوهش مورد جستجوی نظام مند قرار گرفتند که در مرحله اول 338 مقاله یافت و بعد از حذف موارد تکراری به 302 مقاله تقلیل یافت و در مرحله بعد با بررسی چکیده و عنوان مقالات 183 مقاله دیگر حذف و تعداد مقالات به 119 مقاله کاهش پیدا کرد و در نهایت با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج طراحی شده در این پژوهش و طی کردن مسیر چک لیست پریسما، 15 مقاله به مرور نظام مند وارد و مورد بررسی دقیق قرار گرفتند. .براساس نتایج به دست آمده، به نظر می رسد چالش اصلی در سراسر دنیا ایجاد یک فرهنگ سلامتی عمومی است که دستیابی به این فرهنگ جز با برنامه ریزی کلان و استراتژیک در زمینه توسعه ورزش و فعالیت بدنی با اولویت بندی در بخش ورزش همگانی، ایجاد زیرساخت های لازم در تولید تجهیزات و اماکن ورزشی عمومی و همچنین توجه به زیرساخت های ورزش قهرمانی حاصل نخواهد شد.
بازاریابی ورزشی
رقیه سرلاب؛ زهرا علیپور نادینلوئی
چکیده
صنعت ورزشهای الکترونیک در ایران به عنوان یک کسب و کار پتانسیل لازم برای توسعه و درآمدزایی را دارا میباشد. لذا، پرداختن به این موضوع از حوزه صنعت ورزش بسیار لازم و ضروری است. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری شامل متخصصان و فعالان حوزه بازیهای رایانهای، گیمرها، ...
بیشتر
صنعت ورزشهای الکترونیک در ایران به عنوان یک کسب و کار پتانسیل لازم برای توسعه و درآمدزایی را دارا میباشد. لذا، پرداختن به این موضوع از حوزه صنعت ورزش بسیار لازم و ضروری است. روش تحقیق حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روششناسی از نوع آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. جامعه آماری شامل متخصصان و فعالان حوزه بازیهای رایانهای، گیمرها، فعلان حوزه کسب و کار و اساتید مدیریت ورزشی میباشند. برای شناسایی شاخصهای مهم بوم کسب و کار از مصاحبه سازمان یافته استفاده شد. در بخش کیفی با کمک خبرگان (13 نفر) در سه مرحله روش دلفی پرسشنامه تدوین گردید. بدین صورت که یافتههای پژوهش برای مشارکتکنندگان ارائه و متن نظریه توسط آنها و طی سه مرحله مطالعه و نقطه نظرات آنها اعمال شد. تعداد نمونه مورد مطالعه در بخش کمی 82 نفر بود. مدل-سازی در چارچوب الگوی بوم استروالدر (2004)، با کمک نرم افزار اسمارت پی-الاس انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که بوم کسب و کار صنعت ورزشهای الکترونیک ایران مثبت و معنیدار است. در بین مؤلفههای مورد بررسی شرکای کلیدی بر فعالیت اصلی، منابع کلیدی و ساختار هزینه تأثیر قوی و مثبت دارد. همچنین کانال توزیع نقش میانجیگری قوی در تأثیر ارزش پیشنهادی بر بخشهای مشتریان دارد.
محمدحسین قربانی؛ سارا کشگر؛ حبیب هنری؛ غلامرضا شعبانی بهار
چکیده
در حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تحقیقات علمی پراکندهای در سطح جهان صورت گرفته است که منجر به تدوین و چاپ مقاله های زیادی در نشریههای علمی شده است. بررسی جامع و عمیق این پژوهشها و تفسیر یافتههای آنها میتواند درک روشنی به محققان ارائه دهد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر در توسعه علمی کاربردی دانشکدههای ...
بیشتر
در حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تحقیقات علمی پراکندهای در سطح جهان صورت گرفته است که منجر به تدوین و چاپ مقاله های زیادی در نشریههای علمی شده است. بررسی جامع و عمیق این پژوهشها و تفسیر یافتههای آنها میتواند درک روشنی به محققان ارائه دهد. هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر در توسعه علمی کاربردی دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی بود. این پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و از نظر استراتژی توصیفی-تحلیلی بود که با استفاده از رویکرد کیفی و با استفاده از روش فراترکیب به عنوان مسیر اجرا در جمع آوری و تحلیل داده ها انجام شد. جامعه آماری تحقیق حاضر، کلیه مقاله های مرتبط با حوزه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی است که در پایگاههای اطلاعاتی گوگل اسکولار و ساینس دایرکت از سال 2005 تا 2020 چاپ شده است. بر این اساس با استفاده از واژگان کلیدی، مرتبطترین پژوهشها با رویکرد هدفمند انتخاب شد(134=N). برای بررسی یافتهها از روش فراترکیب سندولوسکی و باروسو (2007) استفاده گردید. یافتهها نشان داد 5 مولفه (آموزش، پژوهش، کارافرینی، ارتباط با جامعه و مرجعیت علمی)، 18 زیرمولفه و 122 کد در زمینه توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی نقش دارند. در نهایت با توجه به یافتههای تحقیق الگوی عوامل مؤثر بر توسعه دانشکدههای تربیتبدنی و علوم ورزشی تدوین شد.
صادق رضائی؛ ابوالفضل فراهانی؛ علی اصغر دورودیان؛ علی محمد صفانیا
چکیده
یکی از شرایط لازم و ضروری برای تحقق رشد و توسعه فضاهای ورزشی تعیین و شناخت عوامل و مشکلات پیش رو این فضاها و ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه آن می باشد. یکی از مواردی که می تواند تأثیر زیادی بر توسعة فضای ورزشی داشته باشد، مسائل اقتصادی است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه فضای ورزشی شهر تهران با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود. نمونه ...
بیشتر
یکی از شرایط لازم و ضروری برای تحقق رشد و توسعه فضاهای ورزشی تعیین و شناخت عوامل و مشکلات پیش رو این فضاها و ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه آن می باشد. یکی از مواردی که می تواند تأثیر زیادی بر توسعة فضای ورزشی داشته باشد، مسائل اقتصادی است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه فضای ورزشی شهر تهران با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود. نمونه های برگزیده در پژوهش حاضر، متخصصان، صاحب نظران، خبرگان و اعضاء هیات علمی ( مدیریت ورزشی و اقتصاد) بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام حدود 20 ساعت مصاحبه عمیق با 16 نفر از نمونه های منتخب، اشباع نظری بدست آمد و مصاحبه ها پیاده سازی شدند با استناد به نتایج مصاحبه های میدانی در محیط maxqda 12 ، مدل کیفی مذکور با 106 مفهوم 24 کد محوری و 5 کد گزینشی به دست آمد. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد عواملی در تدوین مدل، بدست آمده و موثر هستند که شامل 5 متغیر اصلی و مولفه های آن می باشد که در نهایت مدل توسعه فضاهای ورزشی شهر تهران با تاکید بر اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهند که اگر به مرحله اجرا در بیایند فضاهای ورزشی با هزینه کمتری توسعه خواهند یافت بنابراین راهبردهای لازم در کنار تدوین قوانین شامل توانمندسازی نیروی متخصص، مبارزه با فساد در ورزش، حمایت دولت از حضور بخش خصوصی، به روز رسانی و تقویت مهندسی ورزش و جذب سرمایه می تواند باعث توسعه فضاهای ورزشی با رویکرد اقتصاد مقاومتی شود.
زهره تقوی؛ کوروش قهرمان تبریزی؛ اسماعیل شریفیان
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی بلوغ منابع انسانی در دانشگاههای دولتی تربیت بدنی با تاکید بر شناسایی مولفهها و آینده پژوهی انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته بود که در مرحله اول با بررسی ادبیات پژوهش و همچنین مصاحبه با گروه خبرگان جمع آوری اطلاعات صورت گرفت و شرط اشباع نظری را بدست آورد و در مرحله گروه خبرگان با مشخص سازی وضعیت آینده متغیرها ...
بیشتر
این پژوهش با هدف بررسی بلوغ منابع انسانی در دانشگاههای دولتی تربیت بدنی با تاکید بر شناسایی مولفهها و آینده پژوهی انجام شد. روش پژوهش از نوع آمیخته بود که در مرحله اول با بررسی ادبیات پژوهش و همچنین مصاحبه با گروه خبرگان جمع آوری اطلاعات صورت گرفت و شرط اشباع نظری را بدست آورد و در مرحله گروه خبرگان با مشخص سازی وضعیت آینده متغیرها دورنمای استراتژیک و ریسک متغیرها را مشخص کردند. یافته های پژوهش نشان داد متغیرهای رهبری منابع انسانی، روابط کار و کارکنان، نتایج ادراکی منابع انسانی، توسعه منابع انسانی، جبران خدمات منابع انسانی، برنامه ریزی و تامین منابع انسانی و استراتژی منابع انسانی در بلوغ منابع انسانی تاثیر داشته و زیر متغیرهای دانش سازمانی واگذاری اختیار و مشارکت در طراحی و استقرار جزء عوامل مهم هستند به نظر میرسد دانشگاههای تربیت بدنی بایستی در آینده ضمن توجه متغیرهای شناسایی شده مسیر بهینه استراتژیک بلوغ منابع انسانی را مد نظر قرار دهند.
رضا شیرزادی؛ سید محمدحسین رضوی؛ سعید امیرنژاد؛ نصراله محمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی چالشهای رشد و توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمین و ارائه راهکارها است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 16 نفر شامل اساتید و خبرگان که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، صورت گرفت. روش ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ پژوهشهای پیشین و مصاحبههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی چالشهای رشد و توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمین و ارائه راهکارها است. این پژوهش با استفاده از روش کیفی با انجام مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 16 نفر شامل اساتید و خبرگان که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند، صورت گرفت. روش ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ پژوهشهای پیشین و مصاحبههای باز بود. ﺑﺮای ﺑﺮرﺳﻲ رواﻳﻲ صوری و محتوایی، یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ را ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آنها ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و ﻧﻘﻄﻪ ﻧﻈﺮات آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. در جهت سنجش اعتبار، انتقال و تأییدپذیری، یافتههای ﭘﮋوﻫﺶ را ﺑﺮای ﻣﺸﺎرﻛﺖﻛﻨﻨﺪﮔﺎن اراﺋﻪ و ﻣﺘﻦ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﺗﻮﺳﻂ آنها ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و دیدگاههای آنها اﻋﻤﺎل ﺷﺪ. روش مورد استفاده برای قابلیت اعتماد، روش توافق درون موضوعی بود. میانگین میزان توافق درون موضوعی 88/0 گزارش شد. بر مبنای یافتهها تعداد کدهای باز 43 مورد است که در قالب 14 مفهوم دستهبندی شد. مجموع مفاهیم هم در قالب 5 شاخص اصلی جای گرفتند. عوامل محیطی، مدیریتی و مسائل مرتبط با نظام آمایش سرزمین به عنوان چالشهای رشد و توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمینی شناسایی شدند. همچنین برقراری سیستم تحقیق و توسعه و عامل حمایت و پشتیبانی، استراتژیهای مؤثر برای تقویت ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمینی است. در پایان باید بیان نمود در راستای تحقق توسعه ورزش قهرمانی بر مبنای آمایش سرزمین باید به شاخصهای مختلفی توجه نمود و برنامهریزی توسعه ورزش قهرمانی را بر مبنای آمایش سرزمین انجام داد.
فرزاد غفوری؛ محمد سعید معمارزاده؛ سلمان علوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش و سهم دستگاههای اجرایی در توسعه ورزش همگانی انجام گرفته است. این پژوهش در زمره تحقیقاتی ترکیبی (آمیخته) بود که در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش، از مصاحبه عمیق از نخبگان (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق در ﻣﺮﺣﻠﻪ کیفی شامل ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش و سهم دستگاههای اجرایی در توسعه ورزش همگانی انجام گرفته است. این پژوهش در زمره تحقیقاتی ترکیبی (آمیخته) بود که در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. بهمنظور جمعآوری دادههای پژوهش، از مصاحبه عمیق از نخبگان (بخش کیفی) و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی) استفاده شد. جامعه آماری تحقیق در ﻣﺮﺣﻠﻪ کیفی شامل ﮐﻠﯿﻪ اﻓﺮاد ﺻﺎﺣﺐﻧﻈﺮ در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎ ورزش ﻫﻤﮕﺎﻧﯽ، و در بخش کمی شامل وزیر یا مدیرکلهای وزارت ورزش و جوانان، کارشناسان خبره وزارت، مدیران فدراسیونی و مسئولین دستگاههای اجرایی بود. نمونهگیری در بخش کیفی به روش هدفمند و گلوله برفی (n=11) و در بخش کمی از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد (n=100). نتایج نشان داد که سازمان شهرداریهای کشور برای توسعه ورزش همگانی 7 وظیفه، سازمان نیروهای مسلح 6 وظیفه، آموزش و پرورش 8 وظیفه، وزارت علوم تحقیقات و فناوری 13 وظیفه، وزارت ورزش و جوانان و فدراسیونهای ورزشی 7 وظیفه، سازمان صدا و سیما 11 وظیفه و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 8 وظیفه اصلی بر عهده دارد. همچنین نتایج نشان داد که در رابطه با سهم دستگاههای اجرایی کشور در توسعه اماکن ورزشی در دسترس و دسترسی آسان، ارزان و فراگیر مردم به فضاها و برنامههای ورزشی، شهرداری؛ در بهبود نگرش عمومی نسبت به اهمیت و تأثیرگذاری ورزش و در آموزش ورزش به مردم و ارتقای سواد حرکتی، صدا و سیما و در نهایت در برگزاری جشنوارهها و همایشهای ورزش همگانی در همه نقاط کشور و اشاعه ورزشهای سنتی و بازیهای بومی و محلی، وزارت ورزش و جوانان بیشترین سهم را بر عهده دارند. بهطورکلی میتوان با نتایج این تحقیق، هر یک از دستگاههای اجرایی کشور را از وظایف خود و میزان سهمشان در توسعه ورزش همگانی آگاه کرد و همچنین دولتها میتوانند با نظر به سهم هر یک از دستگاههای اجرایی، منابع مالی، انسانی و تجهیزاتی در اختیار آنان قرار دهند.
ابوالفضل فراهانی؛ لقمان کشاورز؛ علی صادقی
دوره 5، شماره 3 ، اسفند 1395، ، صفحه 127-142
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی ایران بود. جامعه آماری تحقیق مدیران و متخصصین حوزه ورزش قهرمانی، فدراسیونهای ورزشی و اعضای هیئت علمی رشتههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور که تعداد آنها «850 نفر» بود. برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 25 تن از متخصصین ورزش قهرمانی استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین راهبردهای توسعه ورزش قهرمانی ایران بود. جامعه آماری تحقیق مدیران و متخصصین حوزه ورزش قهرمانی، فدراسیونهای ورزشی و اعضای هیئت علمی رشتههای تربیت بدنی دانشگاههای کشور که تعداد آنها «850 نفر» بود. برای نمونه تحقیق در بخش کیفی از نظرات 25 تن از متخصصین ورزش قهرمانی استفاده شد که نمونهها به طور هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز با استفاده از جدول مورگان 265 نفر به طور تصادفی- طبقهای برای نمونه تحقیق برگزیده شدند. برای دستیابی به اهداف تحقیق با استفاده از روش دلفی فهرستی از نقاط قوت، ضعفها، فرصتها و تهدیدهای توسعه ورزش قهرمانی ایران تهیه شد. سپس بر مبنای فهرست تهیه شده، پرسشنامه محقق ساخته 61 سئوالی تهیه و در اختیار آزمودنیها قرار گرفت. برای تحلیل اطلاعات جمع آوری شده در بخش کیفی از روش دلفی و در بخش کمی از روشهای آماری توصیفی و استنباطی از جمله تحلیل عاملی تاییدی با کمک دو نرم افزار AMOS و SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد برای توسعه ورزش قهرمانی 10 نقطه قوت، 15 ضعف، 6 فرصت و 16 تهدید وجود دارد. بر اساس تحلیل SWOT در مجموع 15 راهبرد برای توسعه ورزش قهرمانی ایران تدوین شد. همچنین موقعیت راهبردی توسعه ورزش قهرمانی ایران در وضعیت تدافعی قرار دارد.
ایمان میرزایی؛ مرضیه میرزایی؛ علیرضا زارع
دوره 4، شماره 3 ، اسفند 1394، ، صفحه 123-133
چکیده
هدف از مقاله حاضر بررسی موانع به کارگیری فناوری اطلاعات در تربیت بدنی آموزش و پرورش در مناطق محروم کشور می باشد. روش تحقیق حاضر پیمایشی از نوع کاربردی بوده که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان ورزش و مدیران مدارس دولتی در مناطق محروم کشور می باشد که از این بین تعداد 2304 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص ...
بیشتر
هدف از مقاله حاضر بررسی موانع به کارگیری فناوری اطلاعات در تربیت بدنی آموزش و پرورش در مناطق محروم کشور می باشد. روش تحقیق حاضر پیمایشی از نوع کاربردی بوده که به شکل میدانی انجام گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی معلمان ورزش و مدیران مدارس دولتی در مناطق محروم کشور می باشد که از این بین تعداد 2304 نفر به عنوان نمونه تحقیق مشخص گردیدند. پرسشنامه تحقیق حاضر، پرسشنامه محقق ساخت ای بود که روایی صوری و سازه و همچنین پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از روش های آماری تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل مسیر به وسیله نرم افزارهای SPSS و AMOS استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که در کل 5 مانع حدود 72 درصد از واریانس ها را شامل می شدند. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که موانع فرهنگی با تاثیر 587/0 بیشترین تاثیر بر عدم به کارگیری فناوری اطلاعات در تربیت بدنی آموزش و پرورش در مناطق محروم کشور را دارا بود. بنابراین با توجه به ضرورت گسترش فناوری اطلاعات در نظام آموزشی توصیه می گردد که مباحث مربوط به فرهنگ سازی مورد توجه مسئولان قرار گیرد.