عظیم صلاحی کجور؛ هدایت کیا لاشکی
چکیده
چکیدههدف از تحقیق حاضر توسعه نوآورانه گردشگری پایدار و کارآفرینی از طریق رویدادهای ورزشی میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری کلیه ساکنان استان مازندران بودندو از روش نمونه گیری تصادفی هدفمند و با توجه به جدول مورگان و جامعه بزرگ، نمونه نهایی 384 نفر انتخاب شد. برای حصول اطمینان ...
بیشتر
چکیدههدف از تحقیق حاضر توسعه نوآورانه گردشگری پایدار و کارآفرینی از طریق رویدادهای ورزشی میباشد. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری کلیه ساکنان استان مازندران بودندو از روش نمونه گیری تصادفی هدفمند و با توجه به جدول مورگان و جامعه بزرگ، نمونه نهایی 384 نفر انتخاب شد. برای حصول اطمینان از برگشت پاسخنامهها 410 پرسشنامه توزیع گردید و 397 پرسشنامه برگشت داده شد که نرخ بازگشت 97 درصد بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه معتبر بود و روایی صوری و محتوایی آنها توسط 5 تن از متخصصین مدیریت ورزشی به تأیید رسید. همه مقیاسها سطوح بالایی از قابلیت اطمینان (آلفای کرونباخ بالای 70/0) را داشتند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و رگرسیون به کمک نرم افزار SPSS استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که پذیرش توسعه گردشگری پایدار از طریق ورزش را میتوان با متغیرهای متعددی مانند تاثیر اقتصادی (434/0=b)، نگرش ساکنان نسبت به رویدادهای ورزشی (287/0=b) و تمایل شهروندان به کارآفرینی (113/0=b) پیشبینی کرد. بنابراین رویدادهای ورزشی بسیاری از جنبههای یک مقصد گردشگری را تحتتاثیر قرار میدهد. همچنین تمایل شهروندان به کارآفرینی با رویدادهای ورزشی مرتبط است.
امیر رحیمی؛ هاشم کوزه چیان
چکیده
تغییرات سریع در فناوری و شرایط محیطی امروز، بنگاههای ورزشی را مجبور ساخته تا با کاربست قابلیتها و منابع، خود را با شرایط جدید بازار تطابق داده و به عملکرد بالاتری دست یابند. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط ورزشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارآفرینان ...
بیشتر
تغییرات سریع در فناوری و شرایط محیطی امروز، بنگاههای ورزشی را مجبور ساخته تا با کاربست قابلیتها و منابع، خود را با شرایط جدید بازار تطابق داده و به عملکرد بالاتری دست یابند. بر همین اساس، هدف این پژوهش بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری بر عملکرد بنگاههای کوچک و متوسط ورزشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کارآفرینان فعال در زمینههای مرتبط با صنعت ورزش (تولید و خدمات) است که تعداد 169 نفر بهعنوان نمونه آماری با فرمول کوکران و به روش تصادفی انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. در این پژوهش از پرسشنامه به عنوان ابزارگردآوری اطلاعات استفاده شده است. ضمناً تحلیل مدل این پژوهش از روش معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزار لیزرل انجام گرفته است. نتایج بهدست آمده نشان میدهد که هر یک از قابلیتهای بازاریابی، نوآوری و یادگیری تأثیر مستقیم و معناداری بر عملکرد بنگاههای ورزشی دارند. بنابراین، قابلیت های بازاریابی، نوآوری و یادگیری می توانند بهعنوان عامل اساسی در کسب مزیت رقابتی و عملکرد بنگاههای ورزشی شناخته شوند.