با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور - واحد ری

2 استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور

3 استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور

چکیده

هدف از انجام این تحقیق بررسی وضعیت کیفیت روابط دوستانه مربیان و بازیکنان تیم های ورزشی منتخب استان خراسان رضوی بود. با توجه به هدف مذکور، مقیاس 27 گزینه ای کیفیت روابط دوستانه در ورزش (SFQS) ساخته شده توسط وایز و اسمیت (1999) در اختیار 341 از بازیکنان رشته های گروهی فوتبال، بسکتبال، والیبال، هندبال و فوتسال و همین طور رشته های انفرادی دو و میدانی، تکواندو، شنا و کشتی خراسان رضوی، با توجه به فرمول برآورد حجم نمونه (جدول مورگان)  و نمونه گیری خوشه ای در دامنه سنی 13 تا 17 سال که وضعیت روابط دوستانه و کیفیت دوستی در آنان از اهمیت بیشتری برخوردار است قرار گرفت. . بر مبنای هنجار تعیین شده برای این پرسشنامه از مقیاس 5 ارزشی لیکرت، جهت کمی­سازی آن استفاده شد. روایی محتوایی ابزار توسط متخصصین و پایایی آن نیز در یک مطالعه مقدماتی با آلفای 85/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از آزمون­های تحلیل واریانس یک­طرفه ­و آزمون همبستگی اسپیرمن در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. یافته ها نشان داد که؛ بین خرده مقیاس های حمایت و ارتقاء عزت نفس (F= 2/107 , p= 0/024)، صداقت و صمیمیت (F=2/366 , p= 0/021)، ویژگی های مشترک (F= 4/867 , p= 0/001) و همراهی و خوش مشربی (F= 2/648 , p=0/006) به تفکیک رشته های ورزشی  رابطه معناداری مشاهده شده و بین خرده مقیاس های رفع تعارض (F= 1/130 , p= 0/285) و تعارض (F=1/698, p= 0/207)، رابطه معناداری وجود ندارد.  به طور کلی نتایج تحقیق حاکی از آن بود که کیفیت دوستی می تواند در حل مسائل مربوط به ارتباطات میان مربیان و بازیکنان نقش بسزایی داشته و با ترسیم یک مرز ارتباطی،  راه گشای خیل عظیمی از مشکلات در زمینه های مختلفی مثل عزت نفس، استرس، همراهی، تضاد و ... باشد

کلیدواژه‌ها

-    . گودرزی، محمد. مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. شماره 3211. تهران: انتشارات دانشگاه تهران؛ 1390، ص 207-214
-  Beauchamp, M.; Eys, M. (2007). Group Dynamic in Exercise and Sport Psychology Contemporary Themes, Routledg, (2):63-71.
-  Hartup, W. W., Laursen, B., Stewart, M. I., & Eastenson, A. (1988). Conflict and the friendship relations of young children. Child Development, 59, 1590–1600.
-  Hartup, W. W. (1999). The company they keep: Friendships and their  developmental significance. Child Development, 67, 1–13.
-  Jowett,S.,Cockerill,I.M.(2003) Olympic medallists’ perspective of the althlete–coach relationship. Psychology of Sport and Exercise, 4, 313–331
-  Jowett, S.; Carpenter, P. (2004). “Coaches’ and athletes’ perceptions of rules in the coach– athlete relationship”, Poster presented at the annual conference of the Association of the Advancement of Applied Sport Psychology, Minnesota, USA, October.
-  Ladd, G. W., Coleman, C. C. (2001). Friendship quality as a predictor of young children's early school adjustment. Child Development, 67, 1103-1118.
-  LaVoi, N. M. (2007). Expanding the Interpersonal Dimension: Closeness in the Coach-Athlete
-  Relationship. International Journal of Sport Sciences and Coaching, 2(4), 497-512.
-Newcomb, A. F., & Bagwell, C. L. (1995). Children_s friendship relations: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 117, 306–347.
-  Poczwardowski, A., Barott, J. E., & Henschen, K. P. (2002). The athlete and coach: Their relationship and its meaning. Results of an interpretive study. INT J SPORT PSYCHOL, 33(1), 116–140.
-  1Philippe,R.A.,Seiler,R.(2006). Closeness, co-orientation and complementarity in coach–athlete relationships: What male swimmers say about their male coaches. Psychology of Sport and Exercise, 7,  159–171
-   Wylleman, P. (2000). Interpersonal relationships in sport: Uncharted territory in sport psychology research. INT J SPORT PSYCHOL, 31, 555–572.
-  Yang,W. (2011). Introduction to Sport friendship quality in Beijing: China Higher Education Press.;12(3):45-48