• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژگان
  • ارسال مقاله
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • اعضای مشورتی هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • پایگاه‌های نمایه کننده
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • استخراج به استخراج به
    RIS EndNote
فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 6 (1396)
شماره شماره 24
شماره شماره 23
شماره شماره 22
شماره شماره 21
دوره دوره 5 (1395)
دوره دوره 4 (1394)
دوره دوره 3 (1393)
دوره دوره 2 (1392)
دوره دوره 1 (1391)

بررسی تیتر روزنامه های ورزشی از دیدگاه گفتمان شناسی انتقادی: مطالعه موردی مسابقات تیم های پرسپولیس ایران و الهلال عربستان

مقاله 2، دوره 6، شماره 23، زمستان 1396، صفحه 21-32  XML اصل مقاله (805 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
علی کریمی فیروزجایی
استادیار گروه زبان شناسی دانشگاه پیام نور
چکیده
رسانه‌ها وسایل ارتباط جمعی مهمی هستند که نقش ممتاز و بسزایی در سامان‌دهی افکار عمومی دارند. روزنامه یکی از رسانه‌های موثر است که به دلیل داشتن مخاطب از سطوح مختلف جامعه، نقش خود را در تاثیرگذاری بر فرهنگ و جامعه حفظ نموده است. تیتر روزنامه به دلیل‌ ارایه‌ تصویری کلی از یک ماجرای خبری، اهمیت نسبی و طبقه‌بندی آن، برداشتی را برای مخاطبین فراهم می‌سازد. این تحقیق با روش گفتمان‌شناسی انتقادی و بر پایه چارچوب نظری و مدل سه‌بعدی نورمن فرکلاف (1992) به بررسی تیتر برخی روزنامه‌های ورزشی در خصوص مسابقات فوتبال بین ایران و عربستان سعودی می-پردازد. پرسش‌های اساسی این تحقیق عبارت است از این‌که نویسنده در انتخاب تیترهای ورزشی از چه راهکارهای زبان-شناختی استفاده نموده است و چه رویکردهای ایدئولوژیک و باورهای فرهنگی و اجتماعی در انتخاب تیترها در سه سطح متن، تعامل و بافت اجتماعی نهفته است. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که تیترهای ورزشی هم از حیث استفاده از راهکارهای زبان‌شناختی و هم از بعد جهت‌گیری فرهنگی و ایدئولوژیک، سبک ویژه‌ای دارند.
کلیدواژگان
گفتمان؛ گفتمان‌شناسی انتقادی؛ فوتبال؛ الگوی فرکلاف؛ رسانه‌های ورزشی
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,073
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 354
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© 2018 - Journal Management System. Created by sinaweb.