In collaboration with Payame Noor University and Scientific Association of Sports Management of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor in Sport Managment, Yasooj Branch , Islamic Azad University, Iran.

2 Faculty Member of Sport Managment, Zarindasht Branch , Islamic Azad University, Iran

3 Ph.D Candidate in Sport Managemenet, Payame Noor University

Abstract

This paper aims to study the effect of Consumer Confusion on Decision Postponement and Loyalty to brand of Sport Clothing.This research is descriptive that was conducted by Survey method.Statistical community of this research included of all consumer Sport Clothing in Shiraz. According to Cochran’s C test method, 395 persons were selected. The measuring tool included Al-Arabiya (2012) questionnaire. Convergent Validity and Divergent Validity approved andReliability of questionnaire with Cronbach's alphawas obtained, Brand loyalty (0.84) , Decision Postponement (0.67) , similarity (0.60) , Overload (0.65) and Ambiguity (0.80). In order to inferential analysis of collected data used Smart PLS 2 software. According to Significant statistical and t Extracted, The result of hypothesis testing in 95% confidence level results show that Consumer Confusion has Direct and positive impact on Decision Postponement (t= 28.773, β=0.675) and Loyalty to brand(t= 25.692, β= 0.776). Similarity has Direct and positive effect on Loyalty to sport brand (t= 4.025, β=0.225) , but it has not impact on Decision Postponement (t= 1.113, β=0.114). Overload has Direct and positive effect on Decision Postponement (1.326 = t, 0.067 = β), but it has on loyalty (t=2.811, β= 0.151). Ambiguity in product selection has Direct and positive effect on Decision Postponement (t=5.570, β=0.545) and loyalty (t=7.852, β=0.476). So we can say that Increasing consumers confusion  increases Postponement of purchase Customers and it is possible that the consumers change their brand. This process can effect on the rate of sport brand loyalty.

Keywords

-      تش پور، حمید؛ میس جنتیان، سمیرا (1382). روان شناسی رفتار مصرف کننده. تهران، انتشارات روزآمد
-      جزنی، نسرین؛ عزیزی، شهریار؛ عسگر حلوایی، علی (1389). «سبک‌های تصمیم‌گیری مشتریان بر اساس مدل اسپرولز و کندال». چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 3(پیاپی 36)، صص، 9 -24
-      جلالی فراهانی، مجید؛ محمودی، احمد؛ علی دوست قهفرخی، ابراهیم؛ مرادی، آرام (1392).« مقایسة وفاداری مشتریان باشگاه‌های ورزشی خصوصی و دولتی شهر تهران». مدیریت ورزشی، دوره 5، شماره 2، صص، 95-108.      
-      جلیل وند، محمدرضا؛ سمیعی، ندا؛ مهدوی نیا، سید حسام‌الدین (1391). «تأثیر اجزای ارزش برند بر تصمیم خرید کاربرد مدل دیوید آکر در صنعت خودرو». مجله مدیریت و تجارت بین‌المللی، دوره 2، شماره 3، ص، 158-149.
-      صالح اردستانی، عباس و سعدی، محمدرضا (1386). رفتارمصرف‌کننده؛ عوامل درونی و بیرونی، تهران، انتشارات اتحاد.
-      صفر زاده، حسین؛ خیری، بهرام؛ آقا سید آقا، ریحانه (1390). «بررسی تأثیر عوامل زمینه ای، وفاداری به برند و تغییر دادن برند بر روی تصمیم خرید مصرف کنندگان جوان». مجله مدیریت بازاریابی، شماره، 10، صص، 65- 94
-      ضیایی، علیرضا؛ بحرینی زاده، منیژه (1391). «بررسی تأثیر ریسک گریزی و سطح درگیری محصول مصرف­کنندگان بر وفاداری و تبلیغات شفاهی آن‌ها از نام و نشان‌های تجاری: نقش میانجی دلبستگی و اعتماد به نام و نشان تجاری». تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوم، شماره چهارم، شماره پیاپی (7)، صص 105-121
-      کشگر، سارا؛ سلمان، زهرا؛ جباری، ژاله (1392). «رابطة رضایتمندی و وفاداری با ویژگی‌های پوشاک ورزشی داخلی و خارجی در زنان ورزشکار بدنساز». مدیریت ورزشی، دوره 5، شماره 3، صص، 117-136
-      کاپفر، ژان (1385 ). مدیریت راهبردی نام تجاری، (مترجم: سینا قربانلو)، تهران: مبلغان
-      گیلانی نیا، شهرام؛ موسویان، سیدجواد (1389). «تأثیر وفاداری به برند بر ارزش ویژه برند بانک از دیدگاه مشتریان کارت الکترونیکی». مدیریت صنعتی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، دوره 5 , شماره 14، صص، 103 - 119.
-    مهدیه، امید؛ چوبتراش، نشاط (1393). «درگیری ذهنی مصرف کننده و تصمیم‌گیری خرید (مطالعه موردی: تلفن همراه)». مجله مدیریت بازاریابی، شماره 22، صص، 131-150.
-      هاوکینز، دل (1385). رفتار مصرف کننده، ترجمۀ احمد روستا و عطیه بطحایی، تهران، انتشارات سارگل
 
-      Aaker, D, A , (1996). Building Strong Brands, New York: The Free Press
-      Alarabi, S., Gronblad, S. (2012). “The Effects of Consumer Confusion on Decision Postponement and Brand Loyalty in a Low Involvement Product Category”. Uppsala University - Master Thesis. 1-52.
-      Delgado Ballester, E., & Munuera Aleman, J. (2001). “Brand trust in the context of consumer loyalty”. European Journal of Marketing, 35(11/12) ,PP: 12381258.
-      Foxman, R. E., Muehling, D. D. & Berger, P. W, 1990, “An investigation of factors contributing to consumer brand confusion”, The Journal of Consumer Affairs, Vol. 24, pp: 170-189.
-      Ghosh, T, Gopal Rao, V(2014). “Consumer Confusion in Mobile Application Buying: The Moderating Role of Need for Cognition”. International Journal of E-Business Research, 10(4) ,PP: 52-70
-      Harris, L. C. & M. M. H. Goode (2010). “The Four Levels of Loyalty and the Pivotal Role of Trust: a Study of Online Services Dynamics”. Journal Relailing, 80(. 2) , PP: 139-158
-      Haubl, G. (1996). “A cross-international investigation of the effects of country-of-origin and brand name of the evaluation of a new car”. International Marketing Review, 13( 5) , pp: 76-97.
-      Hong, I.B., Cho, H. (2011). “The impact of consumer trust on attitudinal loyalty and purchase intentions inB2C e-marketplaces: Intermediary trust vs. seller trust”. International Journal of Information Management, 31, pp: 469- 479.
-      Khor, P. H.a, Lim, K. C.b, Siti Norshilla Mohd Aris(2016). “Dimension of Sports Brand Loyalty Among Youths in Perlis”. International Academic Research Journal of Social Science 2(1) ,PP: 49-54
-      Kim, Y. K., & Trail, G. (2011). “Constraints and motivators: A newmodel to explain sport consumer behavior”. Journal of Sport Management, 24(2) , pp:190-210
-      Kinuthia, L. N., Mburugu, K. G., Muthomi, H. N., & Mwihaki, M. (2012). “Factors influencing brand loyalty in sportwear among Kenyan University students: The case of swimmers”. Asian Journal of Social Sciences Humanities, 1(4) ,PP: 223–231
-      Klink R.R. & Smith D.C.(2001). “Threats to the external validity of brand extension research”. Journal of Marketing Research, 38, PP:326-335.
-      Lai, L.,(2011). “Maximizing and customer loyalty: Are maximizers less loyal”?, Judgment and Decision Making, 6, pp: 307–313.
-      Lau, C. M.,(2006). “The Brand Loyalty Of Sportswear in HongKong”. Journal of Textile and Apparel, Technology and Management, 5 (1) :1-13
-      Lianxi Zhou (2005). “Understanding Consumer Confusion on Brand Origin in a Globalizing World", in AP - Asia Pacific Advances in Consumer Research Volume 6, eds. Yong-Uon Ha and Youjae Yi, Duluth, MN” : Association for Consumer Research, PP: 359-363
-      Liefeld, J. P. (1993). “Consumer use of Country-of-origin information in product evaluations: evidence from experiments, In Papadopoulos, N. and Heslop, L. A. (Eds), Product Country Image”: Impact and Role in International Marketing, Haworth, New York, NY, pp: 117-156.
-      Lora, S., Cowie, B. S. (2001). “Relationship between male cyclists' sport clothing involvement sport clothing interests and commitment to cycling”. Thesis (M.S)Ohio state university.
-      Mao, J,(‏2010). “Consumer Brand Loyalty”. International Journal of Business and Management, 5, No 7 July 2010.
-      Oliver, R.L. (1999). “Whence Consumer Loyalty?” Journal of Marketing, No 63, pp 33-44.
-      Park, J E, Yu, J & Zhou, J X 2010, “Consumer innovativeness and shopping styles”. Journal of Consumer Marketing, Vol. 27 No. 5, pp.437-446.
-      Park, Y. (2007). Investigating Online Decision-Making Styles. Unpublished Dissertation. College Station, TX, TexasA&M University, 2007.
-      Reichheld, Frederick F., Robert G. Markey Jr., and Christopher Hopton (2000). “E-Customer Loyalty–Applying the Traditional Rules of Business for Online Success”. European Business Journal, 12 (4) , PP: 173–79.
-      Sahney, S. (2012). “Consumer Behavior”, Available: www.NPTEL.IITM.ac.ir
-      Salma Bibi Sajid Iqbal(2015). “Taxonomy of Consumer Confusion and Word of Mouth”. Journal of Marketing and Consumer Research n International Peer-reviewed Journal, 18, PP: 37- 43
-      Solomon, R. M., Bamossy, G., Askergaard, S. & Hogg, K. M., (2010). Consumer behaviour: A European perspective, 4th ed., Edinburgh: Pearson Education.
-      Tamburian,. C (2013). “The Effect of Consumer Confusion on Brand Loyalty on Low Involvement Product Category”. Journal EMBA, 1 (4) ,PP: 987-997
-      Turnbull, Peter W., Sheena Leek, and Grace Ying (2000). “Customer Confusion: The Mobile Phone Market”. Journal of Marketing Management, 16 ,PP: 143-163
-      Walsh, G. & Mitchell, V-W., (2010) , “The effect of consumer confusion proneness on word of mouth, trust, and customer satisfaction”. European Journal of Marketing, 44, pp. 838-859
-      Walsh, G., Henning-Thurau, T. & Mitchell, V-W.,(2007). “Consumer confusion proneness: Scale development, validation, and application”. Journal of Marketing Management, 23, pp: 697-721.
-      Yee, W. F, Sidek, Y. (2008). “Influence of Brand Loyalty on Consumer Sportswear, Int”. Journal of Economics and Management, 2(2) , PP: 221-236.
-      Zhang, T. & Zhang, D. (2007). “Agent-based simulation of consumer purchase decision-making and the decoy effect”. Journal of Business Research, 60, PP: 912–922