تعیین ویژگی‌های برند انسانی و جایگاه اخلاقی آن در ورزش از دیدگاه ورزشکاران ایرانی و خارجی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه خوارزمی تهران

2 کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی تهران

چکیده

هدف از انجام این پژوهش تعیین ویژگی‏های برند انسانی و جایگاه اخلاقی آن در ورزش از دیدگاه دو گروه ورزشکاران ایرانی و خارجی می­باشد. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی است جامعه آماری این پژوهش را ورزشکاران ایرانی و خارجی رشته واترپلوی شرکت­کننده در دهمین دوره رقابت­های واترپلوی باشگاه­های آسیا تشکیل می­دادند (198N=). یافته­های تحقیق نشان داد که انتخاب ویژگی­های عملکرد ورزشکار و جذابیت ظاهری و سبک زندگی قابل عرضه  در بین دو گروه ورزشکاران ایرانی- ورزشکاران خارجی تفاوت معنی داری دارد. یافته ها نشان داد که ورزشکاران خارجی نسبت به ورزشکاران ایرانی به عملکرد ورزشکار اهمیت بیشتری می­دهند. از طرف دیگر یافته‏های پژوهش نشان دهنده تفاوت بین میزان جایگاه اخلاقی در بین دو گروه ورزشکاران ایرانی و ورزشکاران خارجی بود (P  

کلیدواژه‌ها


 

-       A. Sajedi. A. Nemati (2010). Commercial Ads under the Shadow of Proffesional Ethics. "Journal of Ethical affairs". 5. 15. Pp 57-76

-       M. Fahmideh (2010). "Advertisements Without Proffesional Ethics is forbidden". Collection of Articles in 4th Confrence of Iran Advertisement Industry.  www.ad.giv.ir

-       Arsena, Ashley et.al, (2014). "Brand trait transference : When celebrity endorsers acquire brand personality traits". Journal of Business Research 67(7):1537–1543 · July 2014 with 44 Reads. DOI: 10.1016/j.jbusres.2014.01.011

-       Andrews, D. & Jackson, S. (2001)."Sport celebrities , public culture , and private experience. In Andrews, D.L. (Ed)" , sport stars: the cultural politics of sporting celebrity, London, Routledge, c2001,p.1-19 United kingdom.

-       Arai,A. Jae Ko, Y.Hwan Chang,Y. Chang,K. (2012) ."Understanding Athlete Brand Image in Global Sport Markets: A Cross-National Study among Japan, South Korea, and USA" . North American  Society for Sport Management Conference( NASSM 2012).

-       Awad, amal. (2014). "A study in Scarlett: The ethics of celebrity endorsement". ABC Religion and Ethics http://www.abc.net.au/ religion/articles/2014/01/31/3935443.htm.

-       Banyte ,Jurate; Stonkiene ,Egle ; Piligrimiene ,zaneta(2011). "Selecting celebrities in advertising: The case of Lithuanian sports celebrity in non-sport product advertisement". Economics & Management , 16, 1215–1224

-       Becker-Olsen, K.L. (2003(. "and now, a word from our sponsor", Journal of Advertising, 32(2), 17-33.

  -       Bragg, Marie et al. (2013). Athlete endorsements in food marketing. PEDIATRICS 132(5) · October 2013 with 24 Reads. DOI: 10.1542/peds.2013-0093 · Source: PubMed.

-       Braunstein, J., R., & Zhang, J. (2005). "Dimensions of athletic star power associated with Generation Y sports consumption". International Journal of Sports Marketing, 6(4),242-268.

-       Ericsson, L. & Hakansson, E. (2005). Athletes as celebrity endorsers. Case studies from Sweden. Lulea University of Technology, Sweden. Available at: http://www.epubl.ltu.se

-       Fiorella, Sam (2013). Paula Deen and the Dilemma of Celebrity Endorsements. http://www.huffingtonpost.com/sam-fiorella/celebrity-endorsement-paula-deen_b_3523542.html

-       Flint, Stuart. (2015). The impact of athlete endorsement on estimates of nutritional content of food meals. Appetite 04/2015; 87. DOI:10.1016/j.appet.2014.12.174.

-       G. Close, A. & Guidry Moulard, J. & B. Monroe, K. (2010)."Establishing Human Brands: Determinants of Placement Success for First Faculty Positions in Marketing".

-       Kang, chanho et al (2016). "Five dimentions of brand personality traits in sport". Sport Management Review 19(4) · March 2016 with 155 Reads. DOI: 10.1016/j.smr.2016.01.004

-       Parmentier, M. & Fischer, E. (2009). "The Pitfalls Of Fame: Insightsfrom Human Brands".  University  HEC Montreal  & York University.

-       Thomson, M. (2006). "Human Brands: Investigating Antecedents to Consumers’ Strong Attachments to Celebrities". Journal of Marketing, 70 (July): 104–119.

-       Sharma, Sumita (2006), "Celebrity endorsement is it the only survival recipe for marketers?"  Indian Journal of Marketing, Vol. 36(10), pp3-7.

-       S. Aramoon (2011). The place of Human branding and it’s charectristics from perspective of Experts, Coaches and students of Tehran governmental universities. Thesis for M.a degree. Allameh Tabatabaei university. Tehran. Iran

-       S. Rasooli, V. Saatchian, A. Elahi (2009). "Anticipating of Athletes Endorsement on Customers Buy Decision". The 6th National Congress of Sport science Students. 15- 16 December. Tehran. Iran

-       Sport managers association (2010). Ethics and Product Endorsement. www.stma.org/sites /stma/files/pdfs/article_6.pdf

-       Thomson, M. (2006). "Human Brands: Investigating Antecedents to Consumers’ Strong Attachments to Celebrities". Journal of Marketing, 70 (July): 104–119.

-       Varalakshmi.T(2013). Is Celebrity Endorsement Ethical or Unethical in Brand Building. INDIAN JOURNAL OF APPLIED RESEARCH. Volume : 3 | Issue : 12. Pp. 288-291.

-       White, D. W., Goddard, L., Wilbur, N. (2009). "The effects of negative information transference in the celebrity endorsement relationship". International Journal of Retail & Distribution Management. Vol. 37, No. 4, 322-335.