با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه فرهنگیان استان تهران، پردیس شهید چمران

2 عضو هیات علمی، گروه تربیت بدنی واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران ، ایران

3 استاد گروه تربیت بدنی واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر آزمون مدل بازاریابی هیجانی در رفتار مصرف کنندگان ورزش همگانی استفاده کننده از اماکن ورزشی شهرداری شهر تهران با رویکرد تندرستی بود. برای این منظور تعداد 384 ورزشکار مرد و زن با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و برآورد حجم نمونه ، جامعه نامحدود کوکران در پژوهش به صورت داوطلبانه شرکت نمودند. شرکت‌کنندگان پرسشنامه های هوش هیجانی(براکت و همکاران، 2006) ، و بازاریابی هیجانی پارک هیوونگ (2013) و مقیاس سنجش رضایتمندی مصرف کننده (ماتیلا و همکاران 2011) به صورت داوطلبانه تکمیل نمودند. نتایج گویای ارتباط علی بین هوش هیجانی با متغیر های بازاریابی هیجانی بود. همچنین از بین ابعاد بازاریابی هیجانی تنها ادراک احساسات محیط کار و استراتژی کنارآمدن پیش بین معنی دار بر تبیین رضایت مندی در استفاده از خدمات ورزشی بود. از سوی دیگر مصرف‌کنندگان ورزشی در محیط فعالیت ورزشی باانگیزه‌های هیجانی درگیر می‌شوند، این هیجانات به‌صورت مثبت و منفی دیده می‌شود و در مصرف‌کنندگان ورزشی همراه با محرک‌هایی که مرتبط با فرایند مصرف و اهداف می‌باشد، صورت می‌پذیرد. این تفسیر در مراحل مختلف تصمیم‌گیری و انتخاب توسط مصرف‌کنندگان مؤثر است. بر این اساس بازاریابی هیجانی بر اساس فرایندی که مصرف‌کنندگان با خدمات غیرقابل‌انتظار مواجه می‌شوند استوار است.
نتایج تحقیق به طور کلی نشان داد فعالیتهای ورزش همگانی در سازمان ورزش شهرداری قادر به ارتقا سطح مشارکت مصرف کنندگان ورزش همگانی و افزایش توانایی انها در کنار امدن با فشار های وارده،و بالا بردن احساس عزت نفس و ارزشمندی وکفایت و نیز بهبود پاسخ هیجانی در هنگام ارائه خدمات تعریف شده،نمی باشند.

کلیدواژه‌ها

  • Babakus, E., Eroglu,. S., & Yavas, U.(2004). “Modeling consumers' choice behavior: an application in banking”. Joumal of Services Marketing, 38 (1/2), 253-275.
  • Gabbott, M., Tsarenko, Y., & Mok, W. H. (2011). “Emotional intelligence as a moderator of coping strategies and service outcomes in circumstances of service failure”. Journal of Service Research, 14(2), 234-248.
  • F.(2006). “Study the types of public sports and community recreation and presenting a model for the future planning of the National Office for Management and Exercise Development of the country”. Iranian Physical Education Organization.
  • Izard, C. E. (2009). “Emotion theory and research: Highlights, unanswered questions, and emerging issues”. Annual review of psychology, 60, 1
  • M,& saminia. M.(2012). “Public sport in Iran and formulating vision, strategy and future plans”. Applied research in sport management. . vol( 4),pp21-30
  • Kim, Yu, Kyoum., Trail, Galen. (2011). “A conceptual framework for understanding relationships between sport consumers and sport organizations: A relationship quality approach”, Journal of sport management, 25, 57-69.
  • Kidwell, B., Hardesty, D. M., Murtha, B. R., & Sheng, S. (2011). “Emotional intelligence in marketing exchanges”. Journal of Marketing, 75(1), 78-95.
  • Kim, H. J., & Agrusa, J. (2011). “Hospitality service employees’ coping styles: the role of emotional intelligence, two basic personality traits, and socio-demographic factors”. International Journal of Hospitality Management, 30(3), 588-598
  • Knobloch-Westerwick, S., David, P., Eastin, M. S., Tamborini, R., & Greenwood, D. (2009). “Sports spectators’ suspense: Affect and uncertainty in sports entertainment”. Journal of Communication, vol(59),pp750-767.
  • Ministry of Sport and Youth, Secretariat of the Strategic Council.(2013). Strategic Planning and Development of Sport public. Law on Youth,Article10.http://www.mos.gov.rs/informator-o-radu/?lang=lat).
  • Park, H. H. (2013). “Determinants on mechanism of emotional marketing: Emotional intelligence, perception of emotional labor’action, efficacy and customer’coping strategy on customer satisfaction”. Oklahoma State University.
  • Rytel, T. (2010). “Emotional marketing concept: The new marketing shift in the postmodern era”. Business: Theory and Practice/Verslas: Teorija ir Praktika, 11(1), 30-38.
  • Sliter, M., Chen, Y., Withrow, S., & Sliter, K. (2013). “Older and (emotionally) smarter? Emotional intelligence as a mediator in the relationship between age and emotional labor strategies in service employees”. Experimental aging research, 39(4)), 466-479).
  • O'Reill III, C. A., J. Chatman, “Approach to assessing person- organization culture: A profile comparison approach to assessing person- organization fit”. Academy of manamement Journal:487-516.
  • Wong, J.-Y., & Wang, C.-H. (2009). “Emotional labor of the tour leaders: An exploratory study”. Tourism Management, 30(2), 249-259.
  • Yim, C. K., Chan, K. W., & Lam, S. S. (2012). “Do customers and employees enjoy service participation? Synergistic effects of self-and other-efficacy”. Journal of Marketing, 76(6), 121-140
  • Yousefi,B.Taheri,H,Shojaei,V.(2007) Investigation the status of sports marketing via the Internet in iran with With emphasis on 4 elements,quarterly research sport.