با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

چکیده

تجربیات سایر کشورها در زمینه نوع رشته و اهداف متصور شده برای آن، می‌تواند وسعتی از تفکرات راهبردی در برنامه‌های آموزشی به منظور کاربردی سازی علوم را کشف و تحلیل کند. هدف پژوهش حاضر مطالعه تطبیقی رشته‌های علوم ورزشی در دانشگاه‌های ایران و جهان از منظر تنوع رشته‌ای در راستای کاربردی‌سازی این رشته بود. روش تحقیق کیفی و در این راستا از الگوی بردی استفاده شد. نمونه آماری، برنامه آموزشی رشته-های علوم ورزشی دانشگاه‌های برتر در علوم ورزشی بود. در انتخاب دانشگاه‌های مطرح علوم ورزشی از رتبه‌بندی شانگهای (2018) استفاده شد. مطالعه 100 دانشگاه مختلف در زمینه ورزش نشان داد بیش از 84 رشته مختلف از علوم ورزشی در مقطع کارشناسی آموزش داده می‌شود، در حالی که در ایران 16 رشته از علوم ورزشی آموزش داده می‌شود. نوع مدارک (کارشناسی علوم، کارشناسی هنر و ...)، تنوع رشته و نوع موسسه (گروه، دانشکده، مدرسه، دانشگاه) در دوره کارشناسی در دانشگاه‌های ایران و جهان متفاوت است. تنوع رشته‌ای در راستای ایجاد رویکردهای میان رشته‌ای باید مورد توجه قرار گیرد و پیشنهاد می‌شود گستره‌ای از رشته‌های علوم ورزشی متناسب با نیازهای جامعه و فرهنگ ایرانی اسلامی به منظور توسعه رویکردهای چند رشته‌ای و میان رشته‌ای ایجاد شود. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که توسعه رشته‌های علوم ورزشی می-تواند به‌عنوان ابزاری برای کاربردی‌تر کردن علوم ورزشی در جامعه باشد.

کلیدواژه‌ها

  • Abby C. King, Dan Stokols, Emily Talen, Glenn S. Brassington, Richard Killingsworth (2002). “Theoretical Approaches to the Promotion of Physical Activity”, American Journal of Preventive Medicine, 23(2S):15–25.
  • Abdollahpour Chenari, M, Kamali, & Y. (2016). “Investigating the barriers to the application of political science from the perspective of executive managers of Kerman province”. Journal of Political Science, 11 (1), 119-166. (Persian).
  • Aghaei, N (1997). “A study of the status of physical education (master's degree) from the perspective of students, master's thesis, Tarbiat Modares University”. (Persian).
  • Aghazadeh, A (2007). Comparative Education, Tehran: Samat. (Persian)
  • Alizadeh, M.H, Nasiri, Kh (2001), “A Study of Occupational Problems of Physical Education and Sports Science Graduates”, Harakat Magazine, No. 7, pp. 89-77(Persian).
  • Balague, N., Torrents, C., Hristovski, R., Kelso, J.A.(2016). “Sport science integration: an evolutionary synthesis”, , European journal of sport science, DOI: 10.1080/17461391.2016.1198422
  • Besselar, P. V., & Heimeriks, G. (2001). “Disciplinary, Multidisciplinary And Interdisciplinary Concept And Indicators”. Conference Scienctometirc And Infoumetircs, (PP. 1-9). Sydney, Australia.
  • Bozorgmehri M. (2009). “Application of political science based on the objective needs of the labor market”. 47-68. . (Persian).
  • Burwitz, L., Moore, P.M., Wilkinson, D.M.(1993). “Future directions for performance-related sports science research: an interdisciplinary approach”. Journal of sports sciences, 12(1): 93-109.
  • Chiva-Bartoll, O., Ruiz-Montero, J., Moya, R.M., Perez Lopez, I, Girela, J.G., Garcia-Suarez, J, Rivera-Garcia, E. (2019). “University service learning in physical education and sport sciences: a systematic review”, Complutense de educacion, 30(4): 1147-1162.
  • Daneshmandi, H, Alizadeh, M.H , Qarakhanlu, R (2004). Corrective movements: Identify and prescribe exercises. Organization for the Study and Compilation of Humanities Books (SAMT), Physical Education Research Institute (Second Edition): Tehran. (Persian).
  • Farahani, A, Rezaei Sufi, M, Khaseh, A.A. (2011). “Iranian scientific productions in the field of physical education and sports sciences”, Olympics, 19 (2): 77-89(Persian)
  • Filho, A. R. (2000). “In Search Of Academic Identity: Physical Education Sport Sciences And The Field Of Human Movement Studies”. A Dissertation From University Of Leeds.
  • Ghasemi, A.A, Emami Meybodi, R. (2015). “The role and position of interdisciplinary studies in the growth and development of humanities in the country”, Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, 7 (4): 1-19. (Persian)
  • Heidarinejad, S, Mozaffari, A. A, Mohaqer, A. (2004). “Determining and Explaining the Performance Evaluation Criteria of Colleges and Departments of Physical Education and Sports Sciences”, Journal of Motor Sciences and Sports, 1 (4): 31-44. (Persian)
  • Hristovski, R., Aceski, A., Balagué, N., Seifert, L., Tufekcievski, A., & Aguirre, C. (2016). “Structure and dynamics of textual contents in European sports science: An analysis of ECSS abstracts (1996–2014)”. European Journal of Sport Science. doi:10.1080/17461391.2016.1207709
  • Hristovski, R., Aceski, A., Balagué, N., Seifert, L., Tufekcievski, A., & Aguirre, C. (2016). “Structure and dynamics of textual contents in European sports science: An analysis of ECSS abstracts (1996–2014)”. European Journal of Sport Science. doi:10.1080/17461391.2016.1207709
  • Kargarfard, M, Zolakataf, M, Karami, H. (2003). “Perspectives of Exemplary Sports Managers and Teachers on Updating the Undergraduate Physical Education Curriculum”, Research in Sports Science, 3 (8): 65-80. (Persian).
  • Khanifar, H, Muslimi, N. (2018). Principles and foundations of qualitative research methods, a new and applied approach, (second edition), Tehran: Negah Danesh Publications. (Persian)
  • King, J. (2002). “Interdisciplinary Approaches in Social Science Research. In Outwaite, W. and Turner, S.P. (Eds) The Sage Handbook of Social Science Methodology”. Los Angeles. Sage Publications ISBN 0978-1-4129-0119-2. pp 32-49.
  • Loland, S. (2013). “Sport science and ECSS. Approaches and challenges”. Apunts: Educació Física i Esport, 111,7 –14.
  • Madandar Arani, A. (2015). “Comparative Studies in Education: Application of New Research Methods”, Family and Research Quarterly, 27: 69-90. (Persian)
  • Mehdi, R (2013). “Formation and Development of Interdisciplinary in Higher Education: Factors and Requirements”, Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, 5 (2): 91-117. (Persian)
  • Mohnesn, B. (2011). “Authentic Interdisciplinary Instruction: Raising the Bar”, Proquest Education Journal, 24 (3), Pg 18.
  • Mushref Javadi, B (2000). “Description and comparison of educational programs in the field of physical education of several faculties of physical education and sports sciences selected in the world and Iran”. Harakat, 2 (4): 81-101. (Persian).
  • Nazaryian Madovani, A, Ramezani, A, Sharaf Bayani, H.R. (2015). “Evaluation of the discontinuous bachelor's degree program of the secretary of physical education and sports sciences”. Sports Management Studies, 31: 49-70. (Persian).
  • Piggott, B., Müller, S., Chivers, P., Cripps, A., & Hoyne, G. (2020). “Interdisciplinary Sport Research Can Better Predict Competition Performance, Identify Individual Differences, and Quantify Task Representation”. Frontiers in Sports and Active Living, 2, 14.
  • Pohl, C. (2011). “What is Progress in Transdisciplinary Research”? Futures journals, 43, 618–626.
  • Shabkhiz, F, Jafari Hajin, A, Aminian Razavi, T, Boland, A. (2012). “Examining the course titles and presenting corrective suggestions for the undergraduate course of physical education with the orientation of coaching”, sports management, 12: 147-162. (Persian).
  • Thiel, A. (2018). “World university subject rankings: a threat for the sociology of sport?”. European Journal for Sport and Society, 15:2, 114-117
  • Tondnevis, F. (2004). “Review of the physical education curriculum of the country's universities and present the desired program”. Research Project, Institute of Physical Education, Harakat, 10, 9-17. (Persian)
  • Tress, B; Gunther, R. and Fry, G. (2006). “Defining Concepts and the Process of Knowledge Production in Integrative Research

World University Rankings (2019)”, http://www.shanghairanking.com/Special-Focus-Institution-Ranking/Sport-Science-Schools-and-Departments-2018.html

  • YAN, W. J., ZHENG, M. J., & ZHAO, B. (2007). “Comparative Study on Chinese and American Higher Physical Education [J]”. Journal of Xi'an Physical Education University, 2.
  • Zolaktaf, V., Kargarfar, M, Karami, H.R. (2004). “Updating the undergraduate physical education curriculum from the perspective of faculty members”, Olympic Quarterly, 12 (2): 7-19. (Persian).