بازاریابی ورزشی
عسگر عبدالهی؛ یعقوب بدری آذرین؛ محمدرسول خدادادی
چکیده
این پژوهش به تدوین الگوی درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی، از نظر شیوه گردآوری دادهها میدانی و از نظر استراتژی پژوهش از نوع داده بنیاد با رویکرود استراوس و کوربین بود. در این پژوهش مصاحبهشوندگان از بین اساتید دانشگاهی و متخصصان و فعالان در زمینه ورزش دانشگاهی ...
بیشتر
این پژوهش به تدوین الگوی درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی پرداخته است. پژوهش حاضر از منظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کیفی، از نظر شیوه گردآوری دادهها میدانی و از نظر استراتژی پژوهش از نوع داده بنیاد با رویکرود استراوس و کوربین بود. در این پژوهش مصاحبهشوندگان از بین اساتید دانشگاهی و متخصصان و فعالان در زمینه ورزش دانشگاهی و درآمدزایی ورزشی بودند که با استفاده از روش هدفمند ملاکمدار، 15 نفر انتخاب و در مصاحبه شرکت داده شدند. در این پژوهش از مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته برای جمعآوری دادهها استفاده شد و همزمان با گردآوری دادهها، کار تحلیل آنها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی، انجام شد. از نرمافزار Maxqda برای طبقهبندی کدهای استخراج شده استفاده گردید. برای دستیابی به اعتبار پژوهش از معیارهای چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ساز و کار فرهنگ ورزشی و ساز و کار تحقق درآمدزایی به عنوان عوامل علی، طراحی ساز و کارهای حمایتی و طراحی ساز و کارهای مالی به عنوان عوامل زمینهای، چالشهای دانشی، چالشهای پشتیبانی و محدودیتهای اساسی به عنوان عوامل مداخلهگر، ساز و کارهای درآمدزایی به عنوان پدیده محوری، متقاعد سازی و اصول مدیریتی به عنوان راهبرد و توسعه ورزشی و توسعه اقتصادی به عنوان پیامدهای درآمدزایی در ورزشهای دانشگاهی شناسایی شدند. بنابراین بکارگیری الگوی تدوین شده در این پژوهش میتواند موجب بهبود درآمدزایی و در نتیجه توسعه ورزش دانشگاهی شود.
بازاریابی ورزشی
کیوان شعبانی مقدم؛ آزاد بشارتی؛ نجف آقایی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها میدانی بود. جامعهآماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد ادارهکل ورزشوجوانان، مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران اتاقبازرگانی، مدیرانکل ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر جذب حامی مالی رویدادهای ورزشی داخلی ایران در شرایط تحریم بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی، بهلحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش جمعآوری دادهها میدانی بود. جامعهآماری پژوهش شامل اساتید مدیریت ورزشی و مدیران ارشد ادارهکل ورزشوجوانان، مدیران باشگاههای ورزشی، مدیران اتاقبازرگانی، مدیرانکل بخش جذب سرمایه استانداریهای استانهای کردستان و کرمانشاه و مدیران شرکتهایی بودند که در سالهای اخیر اقدام به حمایت از رویدادهای ورزشی کرده بودند (محدود و نامشخص)، که به روش نمونه-گیری هدفمند و دردسترس انجام شد. پایایی ابزار بااستفاده از آلفایکرونباخ (84/0) و روایی سازه آن مورد تایید قرار گرفت. تحلیل دادهها بااستفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS درسطح P≤0.05 انجام گرفت. براساس تحلیلمسیر مشخص شد متغیر عوامل محیطی رویدادها و اسپانسرینگ بهطورمستقیم اثر مثبت و معناداری بر عوامل برگزارکننده رویداد، عوامل متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها دارد و بهترتیب 74، 45 و 23 درصد تغییرات آنها را تبیین میکند؛ ضمناینکه عوامل برگزارکننده رویداد بر عوامل و متقاضیان حمایت مالی و اثربخشی حمایت مالی از رویدادها بهطورمستقیم اثر مثبت و معناداری دارد و بهترتیب 46 و42 درصد این متغیر را تبیین میکند. مدل ارائهشده میتواند برپایه شناسایی عوامل اصلی و نحوه ارتباطات آنها با یکدیگر، ظرفیت ابعاد مختلف جذب شرکتهای حامی در مشارکت در رویدادهای ورزشی را در جهت جذب حامی مالی ورزشی نشان دهد. مدل حاضر ساختهای اساسی ارتباط بین عوامل محیطی، عوامل متقاضیان حمایت مالی، عوامل برگزارکنندۀ رویدادها و اثربخشی حمایت مالی را نشان میدهد و قادربه تبیین کارکردهای پیشبینیشده آن است.
بازاریابی ورزشی
آرش زمانی دهکردی؛ مهدی کهندل؛ پریوش نوربخش
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی رابطه علی شهرت سازمانی بر وفاداری الکترونیکی با نقش میانجی رضایت و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیکی در فروشگاه های اینترنتی لوازم ورزشی انجام شد. جامعه آماری شامل مشتریانی است که تجربه خرید لوازم یا دریافت خدمات از فروشگاه های ورزشی اینترنتی را داشته اند. اطلاعات مدنظر از تعداد 492 نفر و از طریق ابزارهای ...
بیشتر
این تحقیق با هدف بررسی رابطه علی شهرت سازمانی بر وفاداری الکترونیکی با نقش میانجی رضایت و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیکی در فروشگاه های اینترنتی لوازم ورزشی انجام شد. جامعه آماری شامل مشتریانی است که تجربه خرید لوازم یا دریافت خدمات از فروشگاه های ورزشی اینترنتی را داشته اند. اطلاعات مدنظر از تعداد 492 نفر و از طریق ابزارهای گردآوری داد ه ها شامل پرسشنامه شهرت سازمانی از پرسشنامه لوما – آهو (2008) و پرسشنامه رضایت الکترونیک بر اساس مدل لی و تورین (2001) و پرسشنامه مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیکی به صورت محقق ساخته و پرسشنامه وفاداری الکترونیکی توسط دورموس و همکاران (2013) استخراج گردید. نتایج پژوهش با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که همه فرضیه های تحقیق مورد تایید قرار می گیرند و روابط معناداری بین شهرت سازمانی و وفاداری الکترونیک با نقش میانجی رضایت الکترونیک و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیک وجود دارد. شهرت سازمانی، رضایت الکترونیک و مدیریت تجربه مشتری از خرید الکترونیک همگی بر وفادار کردن مشتریان موثر است و رابطه مثبت مابین آن ها می تواند راهنمای مسیر جلب و جذب وفاداری مشتریان باشد.
محمد علیمردانی؛ لقمان کشاورز؛ ابوالفضل فراهانی
چکیده
هدف از این تحقیق تعیین ابرکارآیی و شناسایی عوامل خروجی نامطلوب فدراسیونهای المپیکی کشور بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی و گذشتهنگر است که اطلاعات به-صورت میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل 25 فدراسیون المپیکی کشور بود که به علت کم بودن تعداد جامعه از نمونهگیری کل شمار استفاده گردید. دادههای مربوط به سال 1395 این فدراسیونها ...
بیشتر
هدف از این تحقیق تعیین ابرکارآیی و شناسایی عوامل خروجی نامطلوب فدراسیونهای المپیکی کشور بود. تحقیق حاضر از نوع توصیفی و گذشتهنگر است که اطلاعات به-صورت میدانی جمعآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل 25 فدراسیون المپیکی کشور بود که به علت کم بودن تعداد جامعه از نمونهگیری کل شمار استفاده گردید. دادههای مربوط به سال 1395 این فدراسیونها جمعآوری گردید. به منظور تعیین میزان کارآیی فدراسیونها از مدل تحلیل پوششی دادهها استفاده گردید. در روش تحلیل پوششی داده-ها، اولین گام تعیین ورودیها و خروجیهای تحقیق میباشد. به همین منظور شاخصهای (استراتژیهای) فدراسیونها که با مدل کارت امتیازی متوازن تعیین شده بود در قالب پرسشنامه توزیع گردید. جهت تعیین ورودی یا خروجی بودن شاخصهای ارزیابی از آزمون خی دو، شناسایی عوامل خروجی نامطلوب فدراسیونهای ناکارآمد از دو روش CCR و BCC خروجی محور و به منظور رتبهبندی نمره ابرکارآیی فدراسیونها از الگوی رتبهبندی اندرسون ـ پیترسون استفاده گردید. همچنین از نرم افزار SPSS و DEA Solver برای تجزیه و تحلیل اطلاعات استفاده شد. نتایج نشان داد که در الگوی CCR، 7 فدراسیون و در الگوی BCC، 6 فدراسیون ناکارآمد بودند. همچنین نتایج رتبهبندی نشان داد در الگوی CCR، فدراسیونهای سوارکاری، وزنه برداری و هاکی به ترتیب رتبههای اول تا سوم و در الگوی BCC، فدراسیونهای فوتبال، کشتی و هندبال رتبههای اول تا سوم را کسب کردند. میتوان نتیجه گرفت فدراسیونهایی که از منابع خود در جهت تولید بهینه خروجیها، حداکثر استفاده را نمودهاند، نمره ابرکارآیی بالایی کسب کرده و در رتبه بالاتری قرار گرفتهاند.
آموزش ورزش
حمیدرضا ملک نیا؛ اسفندیار خسروی زاده؛ جمشید همتی
چکیده
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ روش آمیخته و از نوع پژوهش های مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران فدراسیون فوتبال، صاحب نظران ،اساتید دانشگاه، اصحاب رسانه، مدیران باشگاه های فوتبال تشکیل دادند(N=384) که بر اساس جدول مورگان به روش نمونه ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر طراحی مدل اخلاق حرفه ای باشگاه های فوتبال لیگ برتر بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ روش آمیخته و از نوع پژوهش های مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را مدیران فدراسیون فوتبال، صاحب نظران ،اساتید دانشگاه، اصحاب رسانه، مدیران باشگاه های فوتبال تشکیل دادند(N=384) که بر اساس جدول مورگان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته ای بود که از طریق مصاحبه با خبرگان و صاحب نظران تدوین شده بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 10 نفر از اساتید و متخصصین بررسی و پایایی ابزار توسط ضریب آلفای کرونباخ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده های گردآوری شده از مدل معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی( PLS) استفاده شد که روایی سازه نیز مورد تایید قرار گرفت. با توجه به مقادیر ضرایب معنادار بدست آمده با اطمینان 95 % از مدل ساختاری، عوامل علی، تعاملات، و پیامدها برروی پدیده محوری (اخلاق حرفه ای) تاثیر معنادار داشتند که مولفه شرایط علّی شامل شاخص های (ساختار، قانون ، آموزش ، الگو سازی ، نهادینه کردن اخلاق، دخالت سیاست )؛ مولفه تعاملات شامل شاخصهای ( نبود شفافیت، نظارت ضعیف، رفتار مسولان و تشویق و تنبیه )؛ مولفه پیامدها شامل شاخصهای ( پیامدهای توسعه ای، پیامدهای ارتقا اخلاقی و اجتماعی و پیامدهای خسارتی ) بودند . نتیجه گیری: شاخص پیش بینی کنندگی حاکی از آن بود که مولفه های اخلاق حرفه ای از قدرت مناسب برای پیش بینی اخلاق حرفه ای باشگاه ها برخوردارند.
محمود اسماعیلی گرد مهین؛ سید محمد هاشمی؛ خیرالله پروین
چکیده
ورزش و تربیت بدنی به عنوان یک عنصر فرهنگی تاثیرگذار، در تاریخ ایران حضور فعال داشته و به تدریج برای خود صاحب مقررات و قوانین مدون شده است. در بیشتر قوانین، از قانون اساسی گرفته تا مصوبات مجلس و از مصوبات هیات وزیران گرفته تا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی، همیشه ردپایی از ورزش وجود دارد. « ورزش همزاد بشر و ...
بیشتر
ورزش و تربیت بدنی به عنوان یک عنصر فرهنگی تاثیرگذار، در تاریخ ایران حضور فعال داشته و به تدریج برای خود صاحب مقررات و قوانین مدون شده است. در بیشتر قوانین، از قانون اساسی گرفته تا مصوبات مجلس و از مصوبات هیات وزیران گرفته تا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی امنیت ملی، همیشه ردپایی از ورزش وجود دارد. « ورزش همزاد بشر و همواره ، همراه او در گذر روزها بوده است. برای ورزش آغازی نمی توان دانست زیرا بشر از آغاز آفرینش برای ماندن و زیستن نیاز به جنبش ماهیچه های خویش داشته و تا فرجام زندگی ورزش همسفر او خواهد ماند». در کار تحقیقی حاضر تلاش شده است تا در حد وسع و به صورت کاربردی، جامعه حقوقی کشور را با نهاد تربیت بدنی آشنا کرد، باشد که در توسعه حقوق ورزشی کشور گامی هر چند کوتاه محسوب شود. برای نیل به این هدف ابتدا به ذکر مقوله ورزش در حقوق عمومی ایران پرداخته شده و سپس نهاد ورزش در حقوق بین الملل مورد توجه قرار گرفته است.
محمد مهدی سالاری؛ محمد کشتی دار؛ حجت حاجی پور
چکیده
امروزه کمتر کسی از جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس و اهمیت آن در ابعاد مختلف اجتماعی- فرهنگی دانش آموزان و آینده قهرمانپروری کشور بی اطلاع است؛ اما آموزش تربیت بدنی در مدارس کشور همواره با چالشهای بسیاری مواجه بوده است. پس از همهگیری ویروس کووید-19 و تعطیلی مدارس کشور چالشهای پیش روی آموزش تربیت بدنی بیش از پیش نمایان شد. پژوهش ...
بیشتر
امروزه کمتر کسی از جایگاه درس تربیت بدنی در مدارس و اهمیت آن در ابعاد مختلف اجتماعی- فرهنگی دانش آموزان و آینده قهرمانپروری کشور بی اطلاع است؛ اما آموزش تربیت بدنی در مدارس کشور همواره با چالشهای بسیاری مواجه بوده است. پس از همهگیری ویروس کووید-19 و تعطیلی مدارس کشور چالشهای پیش روی آموزش تربیت بدنی بیش از پیش نمایان شد. پژوهش حاضر با هدف تحلیل کیفی آموزشهای دیجیتال تربیت بدنی در زمان پاندمی کووید-19 و با رویکرد پدیدارشناسی توصیفی با روش کلایزی انجام شد. نمونه پژوهش حاضر از بین مدیران، معلمان و کارشناسان حوزه تدریس تربیت بدنی به شکل هدفمند انتخاب شدند و جمع آوری دادهها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت، تحلیل دادهها با نرم افزار MAXQDA 2020 انجام شد. در این راستا هفت مضمون اصلی آموزش دیجیتال تربیت بدنی در ایام همهگیری پاندمی کرونا شناسایی شد. نتایج نشان داد که چالشها و تنگناهای مختلفی جهت آموزش تربیت بدنی به سبک دیجیتال وجود دارد که لزوم توجه بیش از پیش مدیران حاضر در وزارتخانه آموزش و پرورش به آموزش درس تربیت بدنی و به طور خاص به آموزش دیجیتال آن را نمایان میکند.
آموزش ورزش
سید ابراهیم موسویان؛ فرزام فرزان؛ مرتضی دوستی
چکیده
هدف از تحقیق حاضر تدوین برنامه راهبردی اردوگاههای تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور بود که از حیث نتایج کاربردی و از لحاظ ماهیت، از نوع مطالعات استراتژیک (برنامهریزی راهبردی) بود و به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت و از روش های کمی و کیفی به شیوه مطالعات راهبردی برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق بهره گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر تدوین برنامه راهبردی اردوگاههای تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور بود که از حیث نتایج کاربردی و از لحاظ ماهیت، از نوع مطالعات استراتژیک (برنامهریزی راهبردی) بود و به روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفت و از روش های کمی و کیفی به شیوه مطالعات راهبردی برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق بهره گرفته شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه تحلیل سوات بود. در این تحقیق 30 نفر از خبرگان مرتبط با موضوع به روش نمونهگیری هدفمند شناسایی و تعیین گردیدند که نهایتا 22 پرسشنامه قابل استناد در تجزیه و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. برای تدوین استراتژی ها از چارچوب جامع تدوین استراتژی "فرد.آر.دیوید" استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر شاخص-های توصیفی، از ماتریسهای ارزیابی درونی و بیرونی، تحلیل سوات و ماتریس کمی برنامه-ریزی راهبردی استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که اردوگاههای تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور در وضعیت کنونی از 14 قوت برخوردار و از 13 ضعف رنج میبرند و همچنین با 12 فرصت و 17 تهدید مواجه هستند. همچنین اردوگاههای تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور در موفعیت رقابتی قرار داشته و از اینرو در مجموع 4 راهبرد تهاجمی، 5 راهبرد رقابتی، 4 راهبرد محافظه کارانه و 4 راهبرد تدافعی جهت تبدیل نقاط ضعف به قوت و تهدیدها به فرصتها با هدف ارتقای سطح کمی و کیفی اردوگاههای تفریحی- ورزشی آموزش و پرورش کشور ارائه و اولویتبندی گردید. اردوگاههای دانشآموزی باید به لحاظ ساختاری در بهترین شرایط قرار داشته باشند، زیرا سالانه دانشآموزان زیادی از انواع امکانات آن بهرهمند میگردند.