نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار زبانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2 دکتری زبانشناسی ، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده
جام جهانی قطر یکی از مهمترین رویدادهای قطر به عنوان کشوری کوچک در حوزه خلیج فارس بوده است. توریستهای بسیاری از سراسر جهان برای دیدن این تورنومنت جهانی، به این کشور سفر کردند. در طول دوره برگزاری جام جهانی تبلیغات گستردهای در انواع شیوههای گوناگون در قطر مشاهده شد. فصل مشترک همه تبلیغات، تصاویر هستند که به طور خودآگاه یا ناخودآگاه تاثیر بسیاری روی ذهن بیننده و مخاطب میگذارند. در پژوهش حاضر، محققین با استفاده از نظریه کرس و ون لیون (2006) در حوزه نشانهشناسی اجتماعی، به تفسیر تعدادی از تصاویر تبلیغاتی جام جهانی 2022 قطر پرداختهاند و به روش کیفی و تحلیل محتوا، تصاویر تبلیغاتی انتخابشده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا دریابند هرکدام از تصاویر قصد انتقال چه مفاهیمی را به ذهن مخاطب دارند. جامعه آماری پژوهش، از میان تصاویر تبلیغاتی بسیار زیاد بهدست آمده از جام جهانی 2022 قطر، به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب شد. یافتهها نشان دادند که تصاویر در بررسی نه تنها نمایانگر تلاش قطر برای حفظ و ترویج هویت فرهنگی و ملی خود هستند، بلکه نیز از قدرت اقتصادی و تواناییهای زیرساختی این کشور شاهکارهایی ارائه میدهند. همچنین بهرهگیری از نمادهای فرهنگی مانند "لعیب"، به قطر امکان میدهد تا پیامهای قوی و مثبتی از تعاملات فرهنگی و تواناییهای خود را به جهانیان منتقل کند و تصویر مثبت خود را در میان مردمان جهان بهبود بخشد.
کلیدواژهها