نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشدمدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و مدیریت ورزش، دانشگاه کردستان،کردستان،ایران
2 استاد گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان،کردستان،ایران
3 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشگاه کردستان،کردستان،ایران
4 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده
اینستاگرام یکی از محبوبترین شبکههای اجتماعی در صنعت ورزش بوده و در میان ورزشکاران محبوبیت ویژهای دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی چالشهای فعالیت زنان ورزشکار حرفهای ایرانی در این شبکه اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر بهصورت آمیخته و از نوع طرح متوالی اکتشافی است. فاز کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و فاز کمی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. روش نمونهگیری هدفمند بوده و در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13 شرکتکننده تا اشباع نظری صورت گرفت و در بخش کمی نیز پرسشنامه مبتی بر یافتههای بخش کیفی در میان 10 نفر از آنان توزیع شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تکنیک کدگذاری و نرمافزار NVIVO10 در بخش کمی از نرمافزار Expert Choice استفاده گردید. نتایج نشان داد چالشهای زنان ورزشکار ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام در دو مضمون اصلی چالشهای ساختاری با 4 مضمون فرعی بهترتیب وزن و اولویت؛ چالش فرهنگی (27/0)، چالش قانونی (25/0)، چالش جنسیتی (25/0)، چالش مذهبی (22/0) و چالشهای فردی با 2 مضمون فرعی بهترتیب وزن و اولویت؛ چالش تولید محتوی (46/0) و چالش روانشناختی (54/0) دستبهبندی میشوند. با توجه به نتایج بهدست آمده میتوان بیان نمود در صورتیکه شیوه استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام به زنان ورزشکار آموزش داده و مدیریت شود، آنان میتوانند تا حدودی بر چالشهای موجود غلبه کرده و از فرصتهای فراهم شده در اینستاگرام نهایت بهره را ببرند.
کلیدواژهها
موضوعات