با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن مدیریت ورزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشدمدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و مدیریت ورزش، دانشگاه کردستان،کردستان،ایران

2 استاد گروه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان،کردستان،ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشگاه کردستان،کردستان،ایران

4 کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران

10.30473/arsm.2024.65820.3717

چکیده

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در صنعت ورزش بوده و در میان ورزشکاران محبوبیت ویژه‌ای دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‌بندی چالش‌های فعالیت زنان ورزشکار حرفه‎ای ایرانی در این شبکه اجتماعی انجام گرفت. روش پژوهش حاضر به‎صورت آمیخته و از نوع طرح متوالی اکتشافی است. فاز کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون و فاز کمی با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی انجام شد. روش نمونه‌گیری هدفمند بوده و در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته با 13 شرکت‌کننده‎ تا اشباع نظری صورت گرفت و در بخش کمی نیز پرسشنامه مبتی بر یافته‎های بخش کیفی در میان 10 نفر از آنان توزیع شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از تکنیک کدگذاری و نرم‌افزار NVIVO10 در بخش کمی از نرم‎افزار Expert Choice استفاده گردید. نتایج نشان داد چالش‌های زنان ورزشکار ایرانی در شبکه اجتماعی اینستاگرام در دو مضمون اصلی چالش‌های ساختاری با 4 مضمون فرعی به‌ترتیب وزن و اولویت؛ چالش فرهنگی (27/0)، چالش قانونی (25/0)، چالش جنسیتی (25/0)، چالش مذهبی (22/0) و چالش‎های فردی با 2 مضمون فرعی به‌ترتیب وزن و اولویت؛ چالش تولید محتوی (46/0) و چالش روانشناختی (54/0) دستبه‌بندی می‎شوند. با توجه به نتایج به‌دست آمده می‌توان بیان نمود در صورتی‌که شیوه استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام به زنان ورزشکار آموزش داده و مدیریت شود، آنان می‌توانند تا حدودی بر چالش‎های موجود غلبه کرده و از فرصت‌های فراهم شده در اینستاگرام نهایت بهره‎ را ببرند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات