نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 تربیت بدنی، مدیریت بازاریابی در ورزش، دانشگاه کردستان
2 استاد گروه تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان
3 استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه تمپل، آمریکا
چکیده
مفهوم استراتژیهای مقابلهای هواداران فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی، حوزه جدیدی در ادیبات مدیریت و روانشناسی ورزشی است که به تازگی علاقه محققان رفتار مصرفکننده ورزشی را بهخود جلب کرده است. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی فوتبال در برابر تهدید هویت تیمی انجام پذیرفت. روش تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کیفی و بهصورت تحلیل مضمون بوده و جامعه آماری شامل هواداران تیم ملی بودند که صفحه اینستاگرام فدراسیون فوتبال را دنبال میکردند. روش نمونهگیری بهصورت هدفمند بوده و مصاحبه عمیق با 16 شرکتکننده تا اشباع نظری صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک کدگذاری و از نرمافزار انویوو استفاده شد. نتایج نشان داد استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی در دو مضمون اصلی؛ استراتژیهای مقابلهای احساسات- محور و مسأله- محور و شش مضمون فرعی؛ فاصله گرفتن از تیم، تقویت، موفقیت و دستاوردهای گذشته، تعصب درون گروهی و خوشبینی به آینده، رفتار تخریبی و انفجار هستند. نتایج این پژوهش در دو بخش نظری و عملی کاربردهای حائز اهمیتی را فراهم کرده است. از یک طرف، اولین مطالعه صورت گرفته در زمینه استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی در شرایط تهدید هویت تیمی بوده و بخشی از شکاف عظیم این حوزه در تحقیقات داخلی و خارجی را برطرف کرده است. از طرف دیگر، دیدگاهی منسجم و درک کاملی از استراتژیهای مقابلهای هواداران تیم ملی فوتبال و طیف وسیعی از اقدامات لازم مدیریتی برای مدیریت هرچه بهتر این استراتژیها را ارائه داده است.
کلیدواژهها
موضوعات