فرزانه صالحی مقدم؛ وحید ساعت چیان؛ مهدی اصفهانی؛ بهادر عزیزی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ارتباطات غیرکلامی مدرسین تربیتبدنی دانشگاه بر پاسخهای هیجانی و رضایتمندی دانشجویان بود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی بود که دادههای آن بهصورت میدانی جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شرکتکننده در کلاسهای واحد تربیتبدنی عمومی دانشگاه بینالمللی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ارتباطات غیرکلامی مدرسین تربیتبدنی دانشگاه بر پاسخهای هیجانی و رضایتمندی دانشجویان بود. این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- همبستگی بود که دادههای آن بهصورت میدانی جمعآوری گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شرکتکننده در کلاسهای واحد تربیتبدنی عمومی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع) بود که براساس جدول مورگان 105 نفر بهعنوان نمونه انتخاب گردیدند. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه اﺳـﺘﺎﻧﺪارد (جانگ و یوون، 2011) استفاده شد. رواﯾـﯽ پرسشنامﻪ ﺗﻮﺳـﻂ چند تن از اﺳـﺎﺗﯿﺪ و متخصصان ﺑـﻪ ﺗﺄﯾﯿـﺪ رﺳـﯿﺪ و پایایی پرسشنامهها از طریق آلفای کرونباخ به ترتیب برای ارتباطات غیرکلامی، پاسخهای هیجانی و رضایتمندی 930/0 و 924/0 و 946/0 بهدست آمد. درنهایت دادههای جمعآوریشده در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 23 انجام شد. یافتهها نشان داد که بین ارتباطات غیرکلامی و تمامی مؤلفههای آن با رضایتمندی دانشجویان ارتباط معناداری وجود دارد (822/0=r). همچنین مؤلفههای ارتباطات غیرکلامی توانایی پیشبینی 46 درصد از پاسخهای هیجانی مثبت و 16 درصد از پاسخهای هیجانی منفی را دارا بودند و از طرف دیگر نیز 67 درصد از تغییرات رضایتمندی مربوط به پاسخهای هیجانی مثبت و 32 درصد از تغییرات رضایتمندی مربوط به پاسخهای هیجانی منفی میباشد. در این راستا توجه به این متغیرها و تلاش در جهت بهبود آن میتواند گامی مؤثر در راستای ارزیابی بهتر نیروی انسانی در سازمان و هدایت آنان در مسیر مناسب ارائه خدمات مناسب آموزشی و بهبود کیفیت عملکرد این افراد باشد.