صادق رضائی؛ ابوالفضل فراهانی؛ علی اصغر دورودیان؛ علی محمد صفانیا
چکیده
یکی از شرایط لازم و ضروری برای تحقق رشد و توسعه فضاهای ورزشی تعیین و شناخت عوامل و مشکلات پیش رو این فضاها و ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه آن می باشد. یکی از مواردی که می تواند تأثیر زیادی بر توسعة فضای ورزشی داشته باشد، مسائل اقتصادی است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه فضای ورزشی شهر تهران با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود. نمونه ...
بیشتر
یکی از شرایط لازم و ضروری برای تحقق رشد و توسعه فضاهای ورزشی تعیین و شناخت عوامل و مشکلات پیش رو این فضاها و ارائه راهکارهای مناسب برای توسعه آن می باشد. یکی از مواردی که می تواند تأثیر زیادی بر توسعة فضای ورزشی داشته باشد، مسائل اقتصادی است. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین مدل توسعه فضای ورزشی شهر تهران با رویکرد اقتصاد مقاومتی بود. نمونه های برگزیده در پژوهش حاضر، متخصصان، صاحب نظران، خبرگان و اعضاء هیات علمی ( مدیریت ورزشی و اقتصاد) بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. پس از انجام حدود 20 ساعت مصاحبه عمیق با 16 نفر از نمونه های منتخب، اشباع نظری بدست آمد و مصاحبه ها پیاده سازی شدند با استناد به نتایج مصاحبه های میدانی در محیط maxqda 12 ، مدل کیفی مذکور با 106 مفهوم 24 کد محوری و 5 کد گزینشی به دست آمد. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد عواملی در تدوین مدل، بدست آمده و موثر هستند که شامل 5 متغیر اصلی و مولفه های آن می باشد که در نهایت مدل توسعه فضاهای ورزشی شهر تهران با تاکید بر اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهند که اگر به مرحله اجرا در بیایند فضاهای ورزشی با هزینه کمتری توسعه خواهند یافت بنابراین راهبردهای لازم در کنار تدوین قوانین شامل توانمندسازی نیروی متخصص، مبارزه با فساد در ورزش، حمایت دولت از حضور بخش خصوصی، به روز رسانی و تقویت مهندسی ورزش و جذب سرمایه می تواند باعث توسعه فضاهای ورزشی با رویکرد اقتصاد مقاومتی شود.
افسانه شریفی؛ محمد علی اصلانخانی؛ فرشاد تجاری؛ علی اصغر درودیان
چکیده
رند نمادینترین جنبه در صنعت ورزش است و هواداران بزرگ ترین مصرف کنندگان برندهای ورزشی هستند. بنابراین تمرکز بر وفاداری هواداران در ورزش بهخصوص ورزش فوتبال، دغدغه بسیاری از مدیران باشگاههای ورزشی است. لذا، هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ساختاری وفاداری هواداران لیگ برتر فوتبال بر اساس ابعاد خدمات برند بود. جامعۀ آماری پژوهش را ...
بیشتر
رند نمادینترین جنبه در صنعت ورزش است و هواداران بزرگ ترین مصرف کنندگان برندهای ورزشی هستند. بنابراین تمرکز بر وفاداری هواداران در ورزش بهخصوص ورزش فوتبال، دغدغه بسیاری از مدیران باشگاههای ورزشی است. لذا، هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل ساختاری وفاداری هواداران لیگ برتر فوتبال بر اساس ابعاد خدمات برند بود. جامعۀ آماری پژوهش را هواداران لیگ برتر فوتبال ایران تشکیل دادند. بدین منظور 384 نفر از هواداران بهصورت هدفمند در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه وفاداری برند خدمات کریستالیس و چریسوچو (2014) استفاده شد که روایی و پایایی (بیشتر از 7/0) آن به تأیید رسید. روش تحلیل دادهها استفاده از رگرسیون چند متغیره و معادلات ساختاری بود. نتایج نشانداد آوازه برند بر شواهد برند (76/0) و نگرش نسبت به برند (53/0)، شواهد برند بر رضایتمندی (80/0)، رضایتمندی بر نگرش نسبت به برند (26/0) و نگرش نسبت به برند بر وفاداری هواداران (88/0) در سطح معناداری 05/0 sig< تأثیر مثبت و معناداری داشتند. همچنین، تأثیر آوازه برند بر رضایتمندی و شواهد برند بر نگرش نسبت به برند معنادار نبود. اما تمامی متغیرها بهطور مستقیم و غیر مستقیم بر وفاداری هواداران تأثیر داشتند. همچنین، مشاهده میشود که عامل نگرش نسبت به برند، بیشترین تأثیر را بر وفاداری هواداران داشته است. لذا، به مدیران باشگاهها توصیه میشود با تکیه بر داراییها و فرصتهای خود به جذب و همچنین حفظ هواداران بپردازند و از مزایای داشتن هواداران وفادار که از آن جمله کسب در آمد و مقابله با رقبا است، بهرمند شوند.